אם עדיין לא שמעתם את הביטוי Fur Child או Furry Child, שבו משתמשים בעלי כלבים רבים בימים אלה, זה רק כי בעברית "ילד פרווה" נשמע הרבה פחות טוב. אבל גם בישראל ישנם לא מעט בעלי כלבים שיסכימו עם מעמדו החדש של הכלב: לא עוד חיית מחמד או חברו הטוב של האדם, שמתגורר במלונה מחוץ לבית, אלא בן משפחה לכל דבר, כזה שחולק איתנו צלחת, מרחב מחייה ומיטה והולך איתנו לכל מקום.



אף על פי שבישראל יש למעלה מ־100 אלף כלבים וחתולים עזובים בכלביות ובעמותות השונות, והיחס לבעלי החיים עדיין לוקה בחסר גדול, לכמה עשרות אלפי בעלי מזל ההולכים על ארבע יש בעלים שלא יכולים לראות את עצמם מתרחקים מהם. וזה כולל אפילו לצאת איתם לנופש.
 
רק התרגלנו לנוכחותם המבורכת של הכלבים בבתי קפה ואפילו במסעדות מסוימות, וגם לתופעת ה־Cats Cafe שתופסת תאוצה ברחבי העולם - בתי קפה שבהם אפשר למצוא עשרות חתולים המועמדים לאימוץ; לאחרונה נעשה מקובל יותר ויותר להביא את רקסי (אם כי כיום יש לכם סיכוי גדול יותר להיתקל בכלב בשם אביתר מאשר רקסי) למקומות שעד כה היו סגורים בפני ההולכים על ארבע: בית מלון, צימר או כל סביבת נופש אחרת, שלא חוששת מקצת נביחות וזנבות מכשכשים.
 

ברחבי העולם המגמה כמובן מפותחת בהרבה מישראל: בארצות הברית ובאירופה כבר אפשר למצוא מלונות ואתרי נופש החורתים על דגלם את הידידותיות לכלבים ומציעים שלל פינוקים ואטרקציות גם להולכים על ארבע, בין היתר במסלולים מיוחדים, אביזרים כמו מזרנים, קערות אוכל ושתייה וצעצועים, כדי שגם להם לא ישעמם בחופש - ואפילו מישהו שיצא איתם לטיולים במקומכם.
 
זה קורה גם במלונות יוקרה, שגילו שבעלי הכלבים הם נתח שוק עם פוטנציאל בלתי נגמר. על פי סקר שנערך ב־2014 באיגוד המלונות האמריקאי, 80% ממלונות היוקרה ו־66% ממלונות ה־Upper Upscale (כלומר, אפילו יוקרתיים עוד יותר) הם ידידותיים לכלבים. במלונות פחות יוקרתיים, מדובר ב־79% מכלל המלונות בארצות הברית. עשרות אחוזים יותר מאשר בתחילת שנות האלפיים, לצורך ההשוואה.
 
בחלק מהמקומות לא מאפשרים כניסת כלבים מעל משקל מסוים (המקסימום נע בין 8 ל־25 קילוגרמים) או מגבילים את כניסתם של גזעים מסוימים, כמו אמסטף ופיטבול. בחלק מרשתות בתי המלון גובים תשלום נוסף עבור צירוף הכלב לשהייה, שיכול להגיע גם עד 250 דולר קנס אם הכלב נמצא לבד בחדר. במקומות אחרים, כמו ברשת "קימפטון" מבית "אינטרקונטיננטל" מזמינים את הכלבים להצטרף ללא עלות.


ערכת מלון שרתון לאורח על ארבע. צילום: יח"צ 
 
גם באוסטרליה המגמה תופסת תאוצה - שם נרשמה בשנים האחרונות עלייה של 40% במספר המקומות שמסכימים לארח כלבים וחתולים. לאחרונה הוקם ביבשת האתר  Holidaying with Dogs, שמחבר בין בעלי כלבים למלונות ובתי הארחה שישמחו לקבל אותם ואת ילדיהם השעירים. "יש הרבה מאוד מקומות באוסטרליה שהופכים להיות ידידותיים לחיות מחמד, כי הם מבינים שיש צורך בזה", הסבירה מקימת האתר, רנה זזולה, למגזין האוסטרלי The Age. "אנשים רוצים לנסוע לאוסטרליה ולהביא את כל המשפחה שלהם. לעתים קרובות, הכלבים הם הילדים שלהם".

ללא תשלום נוסף 

ומה קורה בישראל? באתרי הנופש השונים אפשר למצוא היום קטגוריה לחיפוש מלונות וצימרים המאפשרים כניסת בעלי חיים. רשת מלונות שרתון, למשל, מתהדרת בתקן  PAW - Pets Are Welcome, ומאפשרת הבאת כלבים במשקל של עד 25 קילוגרמים. על האורחים נאסר רק להכניס את הכלבים למתחמי האוכל במלונות, אבל הם מספקים לאורחים  Dog Kit חביב, הכולל מיטה עבור הכלב וכלי אוכל ומים. במלון "סוויטות רמון" במצפה רמון, הוקצו שתי יחידות נופש שאליהן אפשר להכניס כלבים, ללא עלות נוספת.
 
בענף הצימרים המצב קצת שונה. אם תקישו במנועי החיפוש את המילים "ידידותי לכלבים", תמצאו מאות צימרים שיסכימו לקבל אתכם יחד עם הכלבים שלכם, אבל במקרים רבים, כשתתקשרו להזמין מקום, ייתכן שתיתקלו בהסתייגות מסוימת, במיוחד בקרב בעלי הצימרים הפרטיים, שחוששים כנראה לשלמות הרכוש שלהם ומציבים מגבלות רבות. בשיחה עם בעל צימר בצפון הארץ, שביקש להישאר בעילום שם, הובהר כי "כלבים מלכלכים והורסים ולא תמיד הבעלים דואגים לנקות אחריהם, אז אנחנו מרשים שיביאו אלינו כי אנחנו רוצים שהלקוחות יהיו מרוצים, אבל קשה לומר שאנחנו מתלהבים מזה".
 
בחיפוש קפדני, אפשר למצוא גם בעלי צימרים שמרגישים אחרת ואפילו ישמחו אם תגיעו בליווי ילד הפרווה שלכם. "איך אמרו לי פעם? כלב לא מכבה סיגריה על המצעים", אומרת טלי נבו, בעלת הצימר "הבית בטבע" במושב שדה אליעזר. "יש אצלנו מרחבים עצומים, בוסתן ענק ומרחב פנטסטי לחיות. אנחנו מאוד אוהבים חיות. יש לנו כלב, חתול, סוס ותרנגולים".

למה פתחתם את שעריכם בפני כלבים?
"כי יש איזושהי מצוקה בקרב אנשים שרוצים לצאת עם חיית מחמד שלהם לנופש והם לא יכולים. שאלו אותי בתחילת הדרך אם אני לא חוששת מהרס ונזק, אבל כיום, אחרי כמה שנים, אני יכולה להגיד בפה מלא שבעלי הכלבים הם קהל שמאוד מקפיד ושומר על הרכוש, והם אנשים מקסימים באופן כללי. בדרך כלל האורחים מגיעים אלינו עם הציוד שלהם ותמיד יש לנו בונזו להציע אם חסר להם, כלי לאוכל או מים, כל מה שצריך. אנחנו רק מבקשים שאם הכלב עשה את צרכיו, שיאספו אחריו. ואנחנו לא גובים תשלום נוסף עבור הכלב".

לטייל בלי מחויבות 

"המצב בארץ קצת עגום, אבל בהחלט יש מגמת שיפור בתקופה האחרונה", אומרת אתי אביטל, "הדוג־מנית" – מוליכת כלבים, מלווה כלבים לחתונות ואירועים ובעלת "מלון לכלבים" בביתה בגבעתיים. "בהחלט יש יותר פתיחות לנושא של נופש עם כלבים, יותר במרכז הארץ מאשר בשאר המקומות, אבל זה הולך ומשתפר. כיום כבר אפשר לראות אפילו מסעדות שמאפשרות הכנסת כלבים, וזה מחלחל גם לענף התיירות והנופש.


שפע של מקום להתרוצץ ולשחק, "הבית בטבע" צימר ידידותי לכלבים. צילום: יח"צ

אין ספק שעדיין קיים פער משמעותי בינינו לבין מה  שקורה באירופה ובארצות הברית – למדתי תיירות ומלונאות ועשיתי סטאז' במלון בניו יורק, שם גם לפני כמה שנים יכולת לראות אנשים מגיעים למלון עם הכלב שלהם. אצלנו בישראל מקובל עדיין לשים את הכלב בפנסיון לפני שיוצאים לנופש, כי ברוב המקומות לא ששים לקבל גם את הכלב, אבל יש רובריקה באתרי חיפוש של מקומות ידידותיים לכלבים ואני מניחה שבעלי מלונות וצימרים מבינים שהעניין הזה מעלה להם את הביקוש".

למה בארץ עדיין מסתייגים מהעניין ברוב המקומות?
"זו שאלה טובה. קשה לי לענות על זה. אני מניחה שזו פשוט מנטליות חדשה יחסית במזרח התיכון. באנגליה למשל, בית המלוכה מגדל כלבים כבר מאות שנים, ובארץ מי שהביא בעצם את גידול הכלבים היו העולים מאירופה, וזה לקח הרבה שנים. ככל שהמדינה שלנו הפכה ליותר מערבית, כך המודעות הלכה וגדלה. פתאום יש חנויות מיוחדות לבעלי חיים, בגדים, מלונות לכלבים ברמה יותר גבוהה מפנסיונים רגילים. ככל שהזמן עובר אנחנו מצמצמים את הפער. זה גורם של הזמן ומודעות".

מה עדיף עבור הכלב, להצטרף לחופשה או להישאר בבית?
"זה אינדיבידואלי. יש אנשים שממש קשה להם להתנתק מהכלב וחרדים לו, אז הם אפילו טסים איתו לחו"ל. יש אנשים שיתעקשו למצוא מלון שאפשר להביא אליו את הכלב. לדעתי זה תלוי בסוג החופשה. אם זה חופש של יומיים־שלושה והכלב הוא לא מעמסה, אז בכיף אפשר לנסוע. אבל יש אנשים שרוצים להתנתק מהכל, לטייל בלי שום מחויבות. עוד אופציה שקיימת ופחות מומלצת בעיני היא למצוא פנסיון לכלב ליד אתר הנופש. אתרי החיפוש כבר מציעים באופן אוטומטי לעזור לך למצוא פנסיון קרוב, אבל זה לא מומלץ.

אם אתה שם את הכלב בפנסיון בזמן הנופש ובא לבקר, זה רק יבלבל את הכלב. צריך לחשוב גם על טובת הכלב – אם הכלב הוא כלב ביתי ולא רגיל להסתובב בטבע, עדיף להשאיר את הכלב עם מישהו שאתם סומכים עליו, קרוב משפחה או פנסיון מקצועי. לכלב עדיף להישאר בסביבה מוכרת ואז גם אתם תוכלו ליהנות מחופשה אמיתית, לנוח ולהתגעגע קצת. אחר כך כולם שמחים לחזור הביתה לילד שלהם על ארבע".