אחרונה שהתה בביתנו ידידה צעירה מאיטליה, וכמצוות מארחים מלומדה אנו מראים לה את מכמניה של ארץ הקודש, וכאלה לא חסר. גם עבורנו אלה הם טיולי היכרות, מחודשת אומנם, עם אתרי התיירות של ארצנו לאחר שנעדרנו מהם שנים אחדות. אל חשש, לא באנו לפאר או להתלונן על המתרחש במקומותינו. נדרשנו לכך בשל עניינו של מדור זה בנסיעות לאזורים מסוכנים, ומה יותר מסוכן לתייר מאשר המזרח התיכון. 



למרבה הצער, הכתם הכהה והבוהק המסמל סכנה על מפות האזורים המסוכנים שמפרסמים המשרדים הממשלתיים הנוגעים בדבר במדינות שונות, מכסה גם את ישראל, הנמצאת על לוח המטרה של הטרור האסלאמי העולמי. לכן בואה של האורחת מאיטליה התאפשר רק לאחר הסברים מעמיקים והבטחה לליווי צמוד. טיילנו בימים רגועים בכל הרבעים בין החומות בירושלים, שוטטנו בסמטאות יפו ועכו, סעדנו באום אל פחם. עבור הקורא העברי אין רבותא בכך, זהו עניין של שגרה. גם התיירת מאיטליה הסתגלה במהרה. עם זאת, אין בכך כדי לבטל את חשיבותן של הערות האזהרה הללו שמפרסמים מומחי הביטחון. לנו נדמה שיש להן מקום, מאחר שלא כל תייר פוטנציאלי מעודכן בחדשות היום על המתרחש ברחבי תבל.
 
לירושלים פוטנציאל תיירותי ראשון במעלה, אך תיירים מדירים את רגליהם ממנה. היינו שם בשבוע הראשון של ספטמבר. סמטאות העיר העתיקה היו ריקות ובעלי החנויות ישבו באפס מעשה. אין ספק שהופעה מתמדת של ישראל על מסכי הטלוויזיה בהקשרים שליליים ואותן אזהרות הן הסיבה העיקרית לכך. 

ב־27 באוגוסט עדכן משרד החוץ הבריטי את המלצותיו ביחס לישראל: אזהרה כללית מדברת על סכנות מפני דקירות בתל אביב ובירושלים, כמו כן מזהירים שם מנסיעה בכביש 443 בשל הסכנה מבקבוקי תבערה. אזהרות נוספות ממליצות שלא להיכנס לרצועת עזה ולא לנסוע על כביש 98, לאורך הגבול הסורי ברמת הגולן. האתר של המשרד ממליץ גם שלא להתקרב למרחק של פחות מ־500 מטרים מגבול לבנון ממזרח למטולה. יש גם הערה ביחס לנהיגה בישראל, וההגדרה של הבריטים למתרחש בכבישים היא "בלתי צפוי". 
 
באותו מועד עדכנו הבריטים גם את המלצותיהם ביחס לבלגיה, וזאת בעקבות התקפת הטרור על הרכבת המהירה מאמסטרדם לפריז, ארבעה ימים קודם לכן. "יש סכנה חמורה מהתקפת טרור", נאמר באתר, המציין כי בריסל מארחת שורה של מוסדות בינלאומיים וכי שלטונות הביטחון של בלגיה הגבירו את נוכחותם ואת הבדיקות של המשתמשים בתחבורה הציבורית. אולם הבריטים מזהירים לא רק מפני ביקור בישראל ובבלגיה. ה־5IM, שירות הביטחון הכללי של הוד מלכותה, מזהיר את הבריטים גם בארצם שלהם. מאז 24 באוגוסט 2014 מציב הארגון שם את הסכנה מן "הטרור העולמי" במדרגה העליונה.  


"עושים מאמצים לאבטח את התיירים" ירושלים. צילום: הרשות לפיתוח ירושלים

מחלקת המדינה של ארצות הברית רגועה יותר ומבשרת לאזרחיה כי ממשלת ישראל והרשות הפלסטינית עושות מאמץ לאבטח את אטרקציות התיירות החשובות בשטחיהן. "על אף שמאמצים אלה אינם מבטיחים הצלחה של 100%, מאות אלפי אזרחים אמריקאים מבקרים מדי שנה בשנה בישראל ובגדה המערבית", נאמר באתר. לרצועת עזה, לעומת זאת, מומלץ שלא לנסוע. האזהרה האמריקנית עודכנה ב־18 בפברואר 2015. מאז תחילת שנה זאת פרסמו האמריקאים כארבעים אזהרות (שהן לטווח ארוך) והתראות (לטווח קצר) בקשר למדינות שונות ברחבי תבל. 

דרכון לא בטוח 

סקירה עולמית עדכנית פורסמה באתר של מחלקת המדינה ב־29 ביולי 2015. בראשה מופיעה אזהרה לאזרחי ארצות הברית מפני התקפות טרור. כצפוי, האויב מספר אחת של האמריקאים הם ארגון דאע"ש ותומכיו. מאז אוגוסט 2014, אנשיו בסוריה ובעיראק נתונים למתקפה בינלאומית, שבה לארצות הברית יש תפקיד מוביל. ארגון הטרור הזה מאיים גם על מדינות אירופה, שמאות מאזרחיהן נסעו למזרח התיכון כדי להילחם בשורותיו. הללו עשויים לחזור לארצותיהם כשליחיו של המופתי אל־בגדדי. על מדינות המזרח התיכון שבהן פועלים דאע"ש ואל־קאעידה מיותר להרחיב, אך לארגוני טרור אלה יש שלוחות בדרום מזרח אסיה, ובעיקר בפיליפינים (באי מינדנאו ובקבוצת האיים סולו), בדרום תאילנד, במזרח מלזיה ובאינדונזיה.
 
מותר להניח שבמקום שמחזיק בדרכון אמריקאי נתון בסכנה, גם עמיתו הישראלי לא יחוש בטוח. אזהרות המסע לישראלים של המטה ללוחמה בטרור מתמקדות באיומים מבוססים על מידע אמין ומשקפים לדברי המטה איום ממשי. לקראת עונת התיירות בסתיו ובחורף פרסם המטה לא פחות מ־41 אזהרות מסע. הן כוללות שש מדינות ושמונה חבלי ארץ שלישראלים נאסר לנסוע אליהם. לפי הודעת המטה, מתקפות הטרור האסלאמי בשנה האחרונה בבלגיה, בקנדה, באוסטרליה, בצרפת ובדנמרק מעלה חשש לפיגועים נוספים נגד יעדים מערביים, בהם גם יעדים ישראליים ויהודיים, באירופה בעיקר. 
 
גם באפריקה קיים איום תמידי לפיגועים נגד יעדים מערביים, ובכללם גם יעדים ישראליים – בעיקר אנשי עסקים וחברות. האיום תקף לארצות המגרב, קניה וניגריה. נזכיר גם את אזהרת המסע החמורה לחצי האי סיני ואת ההמלצה להימנע מנסיעה לטורקיה. באתר משרד החוץ מצאנו אזהרה טרייה מפני חטיפות בצפון קמרון.

תיירות הפשע 

אך לא תמיד מדובר בסכנה שמקורה בטרור. אזהרות משרד החוץ האמריקאי כוללות גם התראות מפני התפרצות מגפת האבולה במערב אפריקה, או התראות על מתיחות הצפויה במועדי הבחירות במדינות שונות ביבשת השחורה. אזהרות אחרות הן מפגעי טבע. הנוסעים לאוסטרליה מוזהרים מפני שריפות יער בחודשי הקיץ (נובמבר־פברואר), מסופות ציקלון והצפות, וגם מפני סופות אבק. 


סכנת שריפות וסופות טרופיות, אוסטרליה. צילום: חיים צ'סלר

ויש גם אזהרות מפני פשיעה אלקטרונית. כך, למשל, אתר של חברת Skycure מזהה את המקומות המסוכנים לתייר הנושא עמו מחשב, טאבלט או סמארטפון. הסכנה באתרים הללו היא מצד האקרים בעלי כוונות זדון. בראש הרשימה הזאת ניצבת כיכר טיימס בניו יורק. פריז מככבת במקומות השני והשלישי עם כנסיית נוטרדם ודיסניוורלד, ובעשירייה הראשונה מופיעים אתרים ידועים נוספים: פארק גשר הזהב בסן פרנסיסקו, אושן פארק בהונג קונג, הסטריפ של לאס וגאס ודיסנילנד בקליפורניה.
 
לעומת אתרי תיירות פופולריים אלה, המקומות המסוכנים באמת אינם בארצות הברית ובצרפת. ניגריה מככבת בראש רשימת המדינות שסכנת חטיפה מאיימת על תיירים השוהים על אדמתה. אתר Vocativ ערך אשתקד רשימה של מקומות מועדים לחטיפות לצורך כופר כספי, ולכן סוריה ואפגניסטן נכללות. מקסיקו, ונצואלה, הודו, הפיליפינים, קולומביה, ברזיל, קניה וגם לבנון מופיעות בה.
 
כפי שהיה ניתן להבין, הסכנה אינה רק מצד טרוריסטים. שיטוט ברשת מגלה רשימות שונות של מקומות מסוכנים לתייר, בעיקר מצדם של גורמים פליליים. רשימה כזו שהתפרסמה הקיץ באתר יאהו כוללת את הונדורס, הרפובליקה הדומיניקנית, מקסיקו, מצרים, קניה והודו. "המרכז העולמי לנשים מטיילות" פרסם את רשימת עשרת המקומות המסוכנים (והמגעילים) לנשים ב־2015: לא במפתיע תופסת הודו את המקום הראשון, ואחריה מקסיקו, הונדורס, ברזיל ומצרים. קניה, קולומביה, טורקיה, ערב הסעודית וונצואלה משלימות את הרשימה. 
 
לא מעטים מאיתנו שמעו או חוו חוויה לא מרנינה באחת מערי התיירות הפופולריות. במדריד או בברצלונה כייסו את התייר; בפראג או בליסבון חסמו את צאתו מן הרכבת התחתית ושלפו את ארנקו מן הכיס או מן התיק; בפריז או ברומא ישב התייר ללגום כוס קפוצ'ינו, ומול עיניו התרחשה סצנה כלשהי שריתקה אותו אך לרגע, וכשחזר לעסוק בענייניו הבחין שהטלפון שהיה מונח על השולחן איננו. 
 
תיירים הם מטרה נוחה לכייסים ושאר רמאים, ואין בכך כדי לחדש. בערים הגדולות יש כנופיות המתמחות בכך, החל משחקני קלפים, דרך אמהות לכאורה האוחזות תינוק וכלה בחבורה של ילדים המסיחים את הדעת. עובדות אלה לא ימנעו מאיתנו לנסוע ולטייל. פשוט כדאי להיות מודעים לסכנות ולנסות להימנע מהן ככל האפשר. למי שמעדיף טיול רגוע במקומות שקטים, האתר "הפינגטון פוסט" בא לעזרתו. שם מצאנו את הבלוג Theactivetimes המונה את רשימת עשרת היעדים הבטוחים לטייל בתבל, ואין זה מפתיע שכלולות בו ארבע מדינות סקנדינביות. להלן הרשימה המלאה: נורווגיה, ניו זילנד, שוודיה, אוסטריה, הולנד, סינגפור, איסלנד, הונג קונג, שווייץ, פינלנד. נסיעה בטוחה.