שבוע שעבר נפתח באופן רשמי פסטיבל היין ה־17 של מטה יהודה. הפסטיבל מתקיים במשך ארבעת סופי השבוע של חודש נובמבר - השני שבהם הוא סוף השבוע הנוכחי. אין ספק שמדובר באחד מפסטיבלי היין המוצלחים בארצנו, והסיבה לכך היא שבאזור קטן יחסית, שכבר זכה לכינוי המחייב "טוסקנה של ישראל", יש כמות גדולה מאוד של יקבי בוטיק איכותיים.



השנה משתתפים בפסטיבל לא פחות מ־30 יקבים מאזור מטה יהודה הקטן יחסית, בוודאי ביחס למספר כזה של יקבים. כחלק מאירועי הפסטיבל היקבים מאפשרים לקהל הרחב להכיר מקרוב את האנשים העומדים מאחורי היינות שאנו שותים: לשמוע סיפורים על החלום שהוביל אותם לייצר יין ישראלי, על תהליך העבודה ועל ההיסטוריה של היקב. בין האירועים שיתקיימו במהלך סופי השבוע אפשר למצוא טעימות יין, סיורים מודרכים ביקבי האזור וב־27 בחודש יתקיים מרוץ היקבים השביעי. לצד כל אלה תוכלו כמובן ליהנות משאר האטרקציות האזוריות, כמו מבשלות בירה, רכיבת שטח באחד ממסלולי האופניים, נהיגה בטרקטורונים וטעימות ממאכלי האזור.



דרך נפלאה לפתוח את הסיור, בעיקר אם אתם מתחילים אותו בבוקר יום שישי, היא בביקור ביקב נבות/מבשלת פפו במושב צלפון. היקב שבבעלות מוטי בוהדנה נמצא בלב הכרמים. אם תשאלו אותו, כל מה שקורה לו עכשיו הוא הגשמת חלום. היינות שמוטי מוציא תחת ידו הם תוצאה של טעמו האישי ושל שנות ניסיון רבות. הוא הקים את היקב בשנת 2003 ולצדו פתח את מבשלת הבירה פפו, הקרויה על שם אביו. מבשלת הבוטיק מייצרת מגוון רחב, לעתים אף של עשרה סוגי בירה, בשיטה מסורתית ובעבודת יד.



היקב והמבשלה נמצאים במקום אחד. אפשר להגיע למקום כדי לנשנש ולטעום יין ובירות המיוצרים במקום. בכל יום שישי בוהדנה פותח את המטבח ומציע ארוחות בוקר ובראנצ'ים עם לחמים שהוא אופה, עם גבינות גורמה, עם פיצות מהתנור ועם סלטים.


שעות פעילות:שישי - מ־9:30 עד שעה לפני כניסת שבת. ראשון־חמישי בתיאום מראש בטל׳: 02-9992291. התאנה 49 מושב צלפון.




משק 42. צילום: מיטל שרעבי.


להתחבר לאדמה

לא הרחק מאימפריית האלכוהול של מוטי, במושב טל שחר, מחכה לכם "משק 42". גם זה מקום שנוצר מתוך הגשמת חלום של זוג צעיר, עודד ופועה, שכל רצונו היה להקים דיר עזים. שבע שנים לאחר שהחלו בדרך להגשמת חלומם, הם מחזיקים כיום ב־70 עזים ובמכוורת קטנה ומגדלים זיתים.


במשק הם מקיימים סיורים חווייתיים לכל המשפחה. המטרה של בעלי המקום היא לחבר את אנשי העיר לחייהם של אנשי האדמה. הם עושים זאת בעזרת סיורים המלמדים על חיי העזים, התנסות בחליבה וטעימת גבינות.



מלבד זאת, בחנות של המשק אפשר לטעום ולקנות דבש של הדבורים שהזוג מגדל, וכן זיתים שהם מוסקים בעצמם בתקופת הסתיו. מכיוון שמשפחות רבות כבר מתכוננות לחנוכה, אספר לכם שבמהלך ימי חופשת החג יהיה אפשר להזמין סיורים במשק שבמהלכם יוכלו הילדים ללמוד מאין מגיע החלב, למה העז צריכה קרניים, איך דואגים שהמרעה יספיק גם לדבורים וגם לעזים ואיך אפשר לחיות מחקלאות. במהלך הסיור יוכלו הקטנים ללטף את החיות ולהשתתף בחליבה. כמו כן, תתקיים סדנת יצירה ברוח המשק.



מחירים:35 שקל לילד (מגיל 3), 20 שקל למבוגר. בכל יום יוצאים סיורים בבוקר ובשעות אחר הצהריים. בתיאום טלפוני: 054-7605196.מושב טל שחר, נהר הירדן 42.




נסיעת שטח. צילום: מיטל שרעבי.


נשארים בשטח

מי שמעוניין בפעילות אתגרית יותר או שחושק בלינת שטח, יכול לחבור ל"טרקטורוני אזימוט" במושב נחם הסמוך לבית שמש. טיולי השטח של אזימוט, בטרקטורונים או ברכבי טומקאר וריינג'רים, עוברים באזור הירוק של הרי יהודה ונחל שורק. שבילי הטיול מאתגרים - תעלות, נחלים, ירידות תלולות ועליות שמהן אפשר להשקיף על האזור כולו.



במתחם, שממנו גם יוצאים הטיולים, יש חמישה אוהלים בדואיים ממוזגים המתאימים לקבוצות שבהן עד 130 אנשים. בנוסף קיים חדר אירוח קטן המתאים ל־13 אנשים, וכן מתחם קמפינג גדול למי שלא יכול לוותר על כיפת השמיים.


במקום מוגשות לאורך כל היום ארוחות חלביות בתשלום.



מחיר לינה באוהל בדואי:100 שקל לאדם. במתחם הקמפינג: 60 שקל לאדם. מחיר לטרקטורון:החל מ־250 שקל לאדם. פרטים נוספים בטל׳:052-2388434.




סטודיו כץ. צילום: מיטל שרעבי


איש הפלדה


מי שמעוניין לתבל את הסיור בקצת אמנות, ההמלצה שלי היא לעצור לביקור בסטודיו כץ במושב גבעת ישעיהו, שבו האמן משה כץ מציג עבודות אמנות ופיסול בפלדה. למעשה, כץ מציג את עבודותיו בביתו ובסדנת העבודה הצמודה. הוא מארח מבקרים בודדים וקבוצות.


במהלך הביקור כץ עורך סיורים מודרכים בסדנת האמן, תוך שהוא מסביר ומדגים את אופן עבודתו. לאחר מכן מתקיים סיור קצר בגן הפסלים הממוקם בחצר ביתו. כאן אפשר באמת להתרשם מיצירותיו לאורך השנים.



מחיר: סיור לבודדים ולמשפחות עד חמישה אנשים - ללא תשלום. כל השבוע, בתיאום מראש בטל׳: 02-9912660.



יקב נבות. צילום: מיטל שרעבי


איטליה הקטנה
לקינוח תוכלו לעצור בקפה "לי־און" שבמרכז המסחרי במושב שריגים. המסעדה נפתחה לפני כארבעה חודשים ומשקיפה אל נוף הרי עמק האלה המדהימים. במסעדה מוצע תפריט חלבי (כשר למהדרין) עם נגיעה איטלקית, בניצוחו של השף אורי מינס. בתפריט יש מאפים וכריכים, פיצות בסגנון טוסקני, פסטות, סלטים כפריים ודגים.



בהתאמה לתפריט, המסעדה עוצבה במראה שמציג כפריות איטלקית והיא מחולקת לכמה מתחמים שונים. בכניסה יש גלריה חיצונית שטופת שמש ובר. בפנים יש בר נוסף, שבו אפשר למצוא בירות מקומיות מהחבית ויינות מיקבי בוטיק. לצד הבר יש מרפסת שמשקיפה על ההרים.


פרטים נוספים בטל׳:02-6282288.



המיקום: מטה יהודה.


אופי הטיול: חצי יום עם אפשרות ללינת שטח.


מתאים: לכל המשפחה.


מתי: הפסטיבל מתקיים בסופי השבוע של חודש נובמבר. אפשר לטייל באזור בכל עונות השנה.


מידע נוסף: www.tour-yehuda.org.il