המילה טיול טומנת בחובה פירושים רבים ומגוונים. תלוי את מי שואלים. יש אנשים שעבורם טיול הוא לא פחות מטרק של 12 שעות. יש כאלה שיסתפקו בקפיצה ליקב קטן ובזה יסגרו את היום. לאלה שלא מתחברים להליכות ארוכות ומאתגרות ומעדיפים להתפנק אני מקדישה את המדור הבא. מדור שלוקח אותנו אל הגליל המערבי, למלון בוטיק חדש ואורבני, למצפה, לקצת אמנות ולהמון יין ואוכל טוב.



אתחיל מצמד המילים “מלון בוטיק". אומנם אנשי העיר הגדולה כבר רגילים למלונות בוטיק שנפתחים ומעטרים את הרחובות הסואנים, אך בצפון זה לא עניין של מה בכך. על כן הופתעתי מעט כששמעתי כשבצומת נהריה נפתח מלון בוטיק אורבני. את המלון שנמצא מעל קניון "ארנה" החדש פתחה רשת o־live, שבדרך כלל מוכרת בשל הצלחתה בתחום האירוח הכפרי. המלון החדש מותאם לקהל עסקי ולזוגות, על אף שבחגים ובקיץ תוכלו למצוא בו גם כמה משפחות שמתקשות לוותר על הרעש גם כשהן מבלות בצפון.




מלון o-live. צילום: מיטל שרעבי


המלון כולל 24 חדרים, בשתי קומות, שבהן יש גם טרקלין עסקים וחדר ספא. מכיוון שהמלון קטן ואינטימי, לשאר המתקנים כמו בריכה וחדר כושר יפנו אתכם לקאנטרי שבקיבוץ הקרוב. אבל בינינו, מי בא לצפון כדי לעשות כושר? המטרה היא שתהיה לכם נקודת גישה נוחה לכל האטרקציות שבאזור.


ובאמת, מדובר במיקום מעולה. מלבד זאת, החדרים ברמת גימור גבוהה, והתחושה היא שמדובר בדירה במרכז ופחות בחדרים המחופים בעץ שאליהם התרגלנו באזור.



ואם כבר נקודת גישה נוחה לטיולים, מכאן תוכלו לצאת לנסיעה קצרה אל מצפה מתת, ליד גבול לבנון. היישוב נמצא על הר מתת שגובהו 840 מ'. ולמי שלא יודע, 840 בגימטריה זה “מתת", כך שהשם נבחר לא במקרה. היישוב קטן יחסית, ויש בו עשרות בודדות של בתים, רובם של אנשים שעובדים באזור, חקלאים ואמנים. במצפה מתת, מלבד נוף מהמם ושלווה מדהימה, נמצאים גם מירה ויובל תלם. יובל הוא אמן וחרש ברזל העורך סדנאות לקבוצות ולמשפחות. זוגתו מירה מפעילה בית קפה־גלריה שנקרא “רושקה", ובו לצד האוכל המשובח היא מציגה עבודות פרי יצירתו של יובל.


הגלריה, נמצאת מעל הסדנה שבה יובל עובד ופתוחה רק בסופי שבוע. מלבד התרשמות מיצירות אמנות תוכלו למלא בה את הבטן בקישים, סלטים, מזטים, גלידות ומתוקים. הוא משקיף על נוף הררי (הר אדיר), ובימים של ראות טובה אפשר לראות אפילו את החרמון.


עדיף להזמין מקומות מראש. טל׳: 054-4371415.



כוכבי הצפון
אמנות ואוכל הם שילוב נפלא. כראיה לכך, נפתחים בצפון יותר ויותר מקומות המשלבים בין השניים. למשל במרכז “מארג" בכפר ורדים, השייך לעמותת כוכב הצפון. במקום פועלים חניכים וחניכות הסובלים ממוגבלות שכלית. החבר'ה הצעירים נמצאים במרכז בימי ראשון־חמישי ומשתלבים ביום עבודה יצרני הכולל סדנאות מוזיקה, טקסטיל, מחשבים, נגרות, קרמיקה ונייר. בסדנאות הללו הם יוצרים מוצרים כמו שמיכות, כריות, כלי מטבח ורהיטים, שאותם אפשר לרכוש במקום ובירידים.




מרכז מארג. צילום: מיטל שרעבי


למתעניינים, יש סיורים חינמיים במהלך הימים ראשון־חמישי, בתיאום מראש, ובמהלכם אפשר לראות את העבודה של החניכים ואת היצירות שהם מציעים למכירה. בשטח המרכז יש כמובן חנות שבה ניתן לרכוש את כל המוצרים ובית קפה.


בית הקפה עוזר למעשה להשלים את המפגש בין הציבור לחברים בעלי הצרכים המיוחדים. בעזרת האווירה החופשית והלא מחייבת נוצר מפגש אותנטי וטבעי. מלבד החשיבות העצומה בהכרה ובתמיכה בחניכים, האוכל של בית הקפה ממש טוב. בימי שישי מוגשת שם אפילו ארוחת בוקר בסגנון בראנץ׳, במחיר 55 שקל.



כתובת: מירון 1 א׳ (פונים שמאלה אחרי כיכר 9), כפר ורדים. טל’ לפרטים נוספים: 04-9971369.



אלכוהול אצל ג׳וני
אחרי האמנות תוכלו להזרים קצת אלכוהול לדם אצל ג׳וני שטרן, הבעלים והיינן של יקב שטרן הוותיק. היקב שנמצא בקיבוץ תובל הוא יקב בוטיק משפחתי שנפתח בשנת 2004. כיום הוא מייצר 25 אלף בקבוקים בשנה, המתיישנים בין 15־ל 13 חודשים. הרומן של ג'וני עם יין התחיל כבר לפני 30 שנה, כשהיה במילואים בקסבה של חברון. רגע לפני שהשתחרר הביתה הוא ראה את החבר'ה מעמיסים ארגזים של ענבים, והבין שהוא מתכנן לצאת להרפתקה. ההכרה שהוא רוצה לייצר יין הובילה אותו להשתתף בסדנה קצרה של טעימות, ומשם הוא החל בייצור ביתי.




ג'וני שטרן. צילום: מיטל שרעבי


ג'וני התחיל עם מאה בקבוקים, שניתנו לבני משפחה ולחברים, ולאט־לאט הוא התרחב. 15 שנה אחר כך הוא החליט ללמוד את המקצוע, ובהמשך פתח את היקב. החלום, כאמור, הפך למציאות, והוא מפיק יין זוכה פרסים. כיום היקב מייצר עשרה סוגים של יינות, ביניהם יינות לבנים, יין רוזה, בלנדים אדומים ויינות זניים. מי שמגיע ליקב יכול ליהנות מטעימות ומסיור שאותו מעביר בדרך כלל ג'וני. סיור ביקב עם טעימות עולה 40 שקל לאדם. במשך השנה הקרובה, על כל יין שנמכר ביקב תועבר תרומה לבית שבתאי לוי בחיפה - מעון לילדים שהוצאו מבית הוריהם.


פרטים נוספים בטל׳: 054-3034361.



המיקום: גליל עליון, גליל מערבי.


אופי הטיול: מחייב רכב. כולל הליכה קצרה.


העונה המומלצת: כל השנה.


דרגת קושי: קלה. מתאים למשפחות.


משך הטיול: כחצי יום. אפשרות ללינה.



מטבח ספרדי בכברי
אם אתם נשארים ללון בגליל המערבי, כדאי שתדעו שבמרחק כחמש דקות נסיעה מצומת נהריה נמצאת פנינה קולינרית. במבנה בעל הרבה אופי ונוכחות, שבו שכן בעבר בית התרבות של קיבוץ כברי, נמצאת מסעדת “אדלינה" שבקרוב תציין 14 שנות פעילות. המסעדה מעוצבת בסגנון אירופי ומשקיפה אל נוף ים תיכוני. התפריט מבוסס על המטבח הקטאלוני, והוא מצליח להעביר את הסועדים ברגע מהגליל לחבל הארץ הספרדי.


אף על פי שהתפריט מבוסס על המטבח הספרדי, חומרי הגלם מגיעים ברובם מהגליל, והמנות קורצות לטעמים מוכרים מהבית. יש מנות טאפאס מעולות, בשרים, דגים ופירות ים.



כחלק מהניסיון לשמור על אותנטיות, לצד המנות יש תפריט יינות שמציג ברובו יקבים מקומיים. כדי שהמבקרים יוכלו להכיר את התפריט טוב יותר, המסעדה מציעה תפריט טעימות במחיר הוגן. תפריט הטעימות מוצלח מאוד והוא כולל כמה מנות ראשונות, מנה עיקרית וקינוח. מכיוון שהמסעדה לא כשרה, היא פתוחה כל השבוע (למעט יום ראשון), כך שגם המטיילים בסוף השבוע יכולים ליהנות מאוכל טוב.


טל׳ להזמנת מקום: 04-9523707



מסעדת "אדלינה". צילום: מיטל שרעבי