אל תתפתו לקנות מעיל גשם יקר אם אתם יוצאים לטיול בקפריסין. מצד שני, אל תקנו מעיל זול מדי אם אתם מתכננים טיול חורף בלאפלנד.

מעיל סקי הוא בעיקרון מעיל הגשם העמיד ביותר במים עם תוספת מכובדת של שכבות חימום. מעילי גשם לא חייבים לחמם. יש מעילי גשם דקים וקלים שמתקפלים לתוך כיס קטן, ויש מעילי גשם המורכבים משלושה חלקים, נצנצים, תאורת חרום, פליז מתפרק ומכונת קפה. 

טוב, הגזמתי עם מכונת הקפה.

בחלוקה גסה יש שני סוגי הגנה מגשם;
יש התנגדות למים, מה  שנקרא Waterproof ויש דוחה מים, מה שנקרא Water repellent.
נתחיל מהקל; מעיל דוחה מים הוא בדרך כלל מעיל קל מאוד ודק. דחיית המים שלו נובעת מחומר דוחה מים שמרוח עליו במפעל. האיכות נקבעת על פי כמה זמן החומר נשאר וכמה חומר השפריצו. המעילים האלו מתאימים לגשם קליל ופחות מורגש. היתרון הגדול – קלים ויחסית זולים. החיסרון הגדול – בדרך כלל לא נושמים. כלומר לא מאפשרים לזיעה להתנדף החוצה.


גורטקס. מתנגדים למים. צילום מסך

גם בתחום המעילים שהם נגד מים יש כמה רמות של בידוד. החברה המפורסמת ביותר ביצירת בד נושם שהוא גם חסין מים נקראת GoreTex. החברה מייצרת בד מכמה שכבות המלאות בחרירים קטנטנים. החרירים הללו מאפשרים למולקולות הזיעה להתנדף החוצה, אך קטנות מספיק כדי שמולקולות מים לא יוכלו להיכנס. GoreTex היא כמובן לא היחידה בתחום.

טכנולוגיה נוספת לא משתמשת בחרירים קטנטנים, אלא בסיבי הבד עצמם; השכבות מאפשרות לטיפות הזיעה להיספג בהן בחלק הפנימי של המעיל, והזיעה מובלת החוצה דרך הסיבים לשכבה החיצונית. חוקי פיסיקה וחומרים נוספים מונעים ממים להיכנס מבחוץ פנימה.
מהסיבה הברורה שאני לא פיסיקאי ולא כימאי, אני מנוע מלהסביר איך זה קורה, כמו שאני מנוע מלהבין איך זה קורה.

כדי להשלים את העמידות המלאה בגשם, מותגים טובים ואיכותיים יחסמו מבפנים גם את התפרים של המעיל. זה קורה בדרך כלל על ידי כיסוי בחום (הלחמה) של פסי התפרים בתוך המעיל.


הלחמה של תפרים. צילום מסך

עד כמה הוא נגד מים?
כשהבנו שהמעיל העומד לפנינו הוא נגד גשם עם תפרים מולחמים, אנחנו רוצים לדעת עד כמה הוא נגד מים. הרי כל בד נושם ייכבש מתישהו על ידי המים. אז בהרבה מעילים תוכלו לראות את רמת ההתנגדות למים על ידי סימון במילימטרים.
המפעל מניח צינור מדידה על פיסת בד ומתחיל למלא בו מים למשך 24 שעות. המדידה בודקת כמה מילימטר הבד יכול להחזיק (להתנגד אליו) עד שהוא מתחיל להיספג במים.

כדי שמעיל ייחשב בכלל נגד גשם, המינימום שלו חייב להיות התנגדות ל- 1,500 מ"מ. מתחת לזה הוא נחשב דוחה מים. 
בין 1,500 ל-5,000 מ"מ, המעיל נחשב עמיד בגשם בינוני ושלג קל. בין 5,000 ל-10,000 מ"מ, המעיל נחשב עמיד בגשם חזק ושלג לא יבש. מעל המספר הזה המעיל נחשב לעמיד בגשם חזק מאוד ובשלג רטוב. סערה ממש.

למה מעיל נושם?
מעיל צריך לנשום כדי לנדף את הזיעה החוצה. אם הזיעה לא מתנדפת, היא תהפוך לרטיבות. אתם עלולים לחשוב שהגשם חודר את המעיל, אבל בעצם מדובר בזיעה שלכם. רטיבות על הגוף שלכם בזמן פעילות זה לא טוב.

חימום?
מעילי גשם טובים עשויים מכמה שכבות של בד שכוללות גם שכבה מחממת, או מעיל עם שכבת פליז שיכולה להתנתק מהמעיל עם ריצ'רץ'. מעילים טובים עשויים משלוש שכבות ואל תבלבלו בינם לבין מעילים שנקראם 3 ב-1. מעילי 3 ב-1 מכילים את הפליז הנתיק. מעילי שלוש שכבות נראים כאילו הן שכבה אחת אך עשויים עם כמה שכבות אטימה ובידוד והן היקרות ביותר בתחום מעילי הגשם.


שלא ייקרע. צילום מסך

הבד
טכנולוגיה של בדים שכדאי שתכירו נקראת RipStop. או "עצור ת'קרע". בדרך כלל על ביגוד ותיקים לטיולים תראו מלא תפרים שתי וערב מה שנותן מראה של ריבועים על כל הבד. הריבועים האלו עוצרים את הקרע. אם נוצר חור בבד, הוא לא ייפתח ולא יגדל בגלל התפרים הדקים האלו.

בנוסף
מעילי גשם טובים יאפשרו להתאים את גודל פתח השרוולים והם גם יכסו את הקצה העליון של הריצ'רץ' כדי שהסנטר שלנו לא יישרט ממנו. הם גם יספקו הגנת לריצ'רצ'ים החיצוניים נגד מים (בד גמיש שחור).