עיתונות המתמחה בתיירות נחלקת בין העוסקים בהיבטים הכלכליים־עסקיים של הענף לבין המסקרים יעדי תיירות. לקראת סוף שנת 2015 ותחילת 2016 עוסקים הראשונים בסיכומים ובתחזיות מספריות בעוד האחרונים סוקרים את היעדים שלדעתם יעוררו עניין בקרב המטיילים בשנה הבאה. מומחי אתר התיירות לונלי פלאנט הכינו שלוש רשימות. האחת עניינה מדינות שיהיו אתרי התיור הטובים ב־2016 ולצדה רשימה של הערים וחבלי הארץ שכדאי לבקרם. כל רשימה מונה עשרה יעדים, וברשימה זאת, הראשונה מבין שתיים, נציג את חמש המדינות הנבחרות.



הפלא האפריקאי: בוטסואנה


היעד מספר אחת שאותו בחרו מומחי לונלי פלאנט. למי שתוהה על הבחירה נספר שמדינה זאת, הממוקמת צפונית לדרום אפריקה, מזרחית לנמיביה ומערבית לזימבאבווה תחגוג ב־2016 50 שנות עצמאות עם משטר רב־מפלגתי ודמוקרטי, וכאשר מדובר במדינה אפריקאית שמבטיחה ביטחון סוציאלי ורווחה לתושביה, אין להקל בכך ראש.



לנתוני פתיחה מבטיחים כאלה באזור זה של תבל מצטרפות סגולות תיירותיות ייחודיות בדמות שילוב של מדבר ודלתה של נהר המציגים חיי טבע הנהנים מהגנה מוסדית – 70% משטחה של בוטסואנה הם פארק לאומי מוגן. “פראי, קדום, רחב ידיים וידידותי”, מהללים בלונלי פלאנט את הקסם של בוטסואנה. היהלום שבכתר היא הדלתה של הנהר אוקאבנגו, שהוכרה כאתר שימור של אונסקו ב־2014. מומחי האתר מציינים כי אין כל קושי להגיע למדינה, שבה אתרי ספארי מוסדרים. “סעו עכשיו, סעו באווירון, מכונית או סירת קאנו, בעונה הירוקה או בעונה היבשה – הכל נפלא”, הם כותבים.




הכי רחוק מהבית: יפן. צילום: אינג אימג'


הבאה ברשימה מוכרת הרבה יותר לתייר המערבי מבוטסואנה, אך היא נחשבת ליעד שבו הוא יחוש הכי רחוק מביתו ומהרגליו. אין מדובר רק בתופעות מוזרות כ"מלונות אהבה", משחקי טלוויזיה ביזאריים או העובדה שיש שם 5.5 מיליון מכונות מכירה שאפשר לשלוף מהן לא רק משקאות וחטיפים אלא גם ארוחות חמות, מטריות ולחם ארוז בקופסה. עריה של יפן מצדיקות את התואר "עתידניות", עם מגדלי מתכת וזכוכית הטובלים באורות ניאון עד כדי סינוור ורכבות השועטות במהירות סילון. טוקיו תארח את אולימפיאדת 2020 וההכנות במלוא התנופה. רובע מסחרי חדש יוקם וכך גם כפר אולימפי. שוק הדגים המפורסם ייחנך במתחם חדש כבר ב־2016.



גם הטבע באיי יפן הוא ייחודי בהשוואה לחלקי תבל אחרים בכך שהוא מציג בעת ובעונה אחת גם נופים של פסגות מושלגות וגם חופים בוהקים. בכל הנוף הזה, העירוני והכפרי, פזורים המקדשים עשויי העץ, המסמלים מול החידושים של המאה ה־21 את המסורת היפנית הנשמרת בקפידה.




סם הקוסם: ארצות הברית. צילום: אינג אימג'


מכיוון שזו יבשת שלמה, אין זה מפתיע שאנשי לונלי פלאנט כוללים אותה ברשימה. הוסיפו לכך את העובדה ששירות הפארקים הלאומי (NPS) של ארצות הברית יציין ב־2016 100 שנים להקמתו כדי לתת סיבה מספקת להצבתה של ארצות הברית במקום השלישי. בראשית סקירתם מונים מומחי אתר התיירות שמות אחדים של אתרים כילוסטון, יוסמיטי וציון פארק, שהם רק טיפה בים ונדלו מתוך הרשימה המכובדת של האטרקציות התיירותיות ששמן מעורר יראת כבוד. הם מציינים את הגייזרים המתרוממים לגובה של עשרות מטרים, את הקניונים העצומים "החוצים את האופק לשניים" ואת העצים בעלי הגזע העבות המתרוממים לשחקים ואשר "גילם הוא כגיל הקולוסיאום ברומא". לזכותה של ארצות הברית ייאמר שאומה חובבת אוטוסטרדות זאת הצליחה לשמר נופים במצבם הראשוני.



כותבי הסקירה מצטטים היסטוריון ושמו ואלס סטנגר שכתב שהפארקים הלאומיים (ששטחם הכולל הוא 340 אלף קמ"ר) הם "הרעיון הטוב מכולם שהיה לנו. אמריקאי, דמוקרטי ומשקף את הטוב שיש ברשותנו. אלו הם אוצרות ארצנו כפי שהמקדשים המוזהבים הם של הודו והטירות והקתדרלות הן לאירופה". חגיגות ה־100 ילוו בהשקעה של מיליארדי דולרים בטיפוח ושיפור אוצרות הטבע, אם על ידי ניקוי שבילים, הנגשת הגישה לאתרים והטמעה של חידושים טכנולוגיים, וכל אלה לצד אירועים שמטרתם לעודד את הדור הבא של חובבי הטבע.



ארצות הברית – אמריקה בלשון היומיומית – מציעה לתייר נופים מרתקים ומגוונים גם אם לא ירד מן הכבישים הנמתחים לאורכה ורוחבה של המדינה. מסע חוצה יבשת הוא חוויה בפני עצמה באשר רצועות האספלט יאפשרו לתייר להגיע אל העיירות עם צביונן הייחודי וגם לערי הענק, שבלעדיהן מסע לאמריקה לא יהיה מושלם.




הסוד של האוקיינוס: פלאו. צילום: אינג אימג'


היעד שבמקום הרביעי הוכתר בידי מומחי לונלי פלאנט כסוד הגדול של האוקיינוס השקט. פלאו היא מדינה הממוקמת על קבוצת איים, בדרום מערב האוקיינוס, כ־1,300 קילומטרים מזרחית לאי מינדאו, שהוא הדרומי באיי הפיליפינים. מותר להניח שמדינת הים הזאת זכתה לכבוד בעקבות התואר “מגן הארץ” (Champion of the Earth), שהוענק ב־2014 בידי האו”ם לנשיא המדינה שהפך את ארצו לאזור ימי מוגן במאת האחוזים בהכריזו “הסביבה היא בסיס כלכלתנו והכלכלה היא הסביבה שלנו”.



ומה יש למדינת איים זאת להציע לתייר? שונית שאורכה 110 קילומטרים אפשרה קיומם של 200 איים וולקניים (רק שמונה מהם מיושבים) המכוסים בצמחייה רב־גונית ומוקפים במי ים מלאים בבעלי חיים ימיים. מזג האוויר בפלאו הוא יציב ומתאים לתיור בכל חודשי השנה עם היצע של אפשרויות צלילה, הנחשבות בין הטובות בתבל, תצפית ימית ושיט קיאקים ומפרשיות. המרחק לפלאו הוא רב, ועובדה זאת מבטיחה שכמות התיירים שם תהא מוגבלת.




הפתעת העונה: לטביה. צילום: אינג אימג' 


המדינה נכנסה למקום החמישי במלאת 25 שנים לשחרורה מהשלטון הסובייטי. ב־1991, בעקבות ניסיון הפיכה כושל נגד מיכאיל גורבצ’וב והרפורמות שהנהיג ברוסיה, נהפכו שלוש המדינות הבלטיות – ליטא, לטביה ואסטוניה – לעצמאיות. אז מדוע דווקא לטביה היא שזוכה לכבוד בחלוף 25 שנים? “המשתפרת ביותר” הוא התואר שהעניקו לה מומחי אתר התיירות.



לטביה הצליחה לסלק את סממני השלטון הקומוניסטי וידעה לחדש את מורשת עברה, המוגדר כ”אוצר הבלטי”. מדובר במאות טירות ומבנים מימי הביניים ומעידן הרוקוקו שנהרסו במהלך השנים. האוצרות הללו, הנחבאים ביערות עצי האורן, שוקמו והוסבו למוזיאונים, פונדקים ובתי מלון. הצטרפותה של לטביה לקהילה האירופית אפשרה לזרם של אשפי מטבח נורדים להסב את התפריט המקומי שהסתפק בבשר חזיר ותפוחי אדמה למנות מתוחכמות שמאפשרות למסעדות מקומיות להתחרות על כוכבי מישלן במקבילות להן בקופנהגן.



בירת המדינה, ריגה, נהנתה גם היא מתרומה אירופית בזכות מענקים נדיבים שהועברו אליה בהיותה בירת התרבות של אירופה לשנת 2014. חלק מהכסף הוזרם לשיפור תשתיות וחלק אחר הוקדש להשקעה במוזיאונים. העיר נושאת היסטוריה של 800 שנים והדבר מוצא ביטוי בארכיטקטורה של המבנים של העיר: קתדרלות גותיות שנבנו בידי מייסדיה, הסמטאות והמבנים המאפיינים את ימי הביניים במרכז הישן שלה וגם בתי עץ ומבנים המאפיינים את סגנון הארט־נובו. ריגה היא גם עיר עדכנית ולא בכדי היא מתגאה בתואר נוסף: בירת הווי־פיי העולמית.



כאמור, מומחי לונלי פלאנט בחרו גם את עשרת חבלי הארץ הטובים לשנת 2016. יש ברשימה הזאת יעדים רחוקים בקובה, באיסלנד, באוקיינוס השקט ובניו זילנד, אך יש בה גם חבלי ארץ הנגישים יותר לתייר הישראלי. את המקום הראשון ברשימה העניקו המומחים לטרנסילבניה, ארצו של דרקולה שבהרי הקרפטים ברומניה. את איטליה מייצג ברשימה מחוז פריולי, חבל הארץ שמצפון־מזרח לוונציה המשתרע עד טריאסט. העילה להכללתו של החבל ברשימה היא עובדת היותו בלתי נודע למרות דרכי היין הקסומות בנוף הכפרי והיקבים המייצרים יין איכותי. חבל אוברן בדרומה של צרפת נהנה גם הוא מעובדת היותו בלתי מפורסם. נוף וולקני, שאינו אופייני לצרפת, הוא נכס תיירותי ועתה נוספות לו אפשרויות לתיירות הרפתקנית. האוכל הוא צרפתי וכל מילה נוספת מיותרת. הנציגה הנוספת ברשימה היא בוואריה, שבדרום גרמניה. הטירות שבצל האלפים, הכפרים הציוריים והעיירות הרומנטיות, מבשלות הבירה וכמובן מינכן הם האטרקציות של אחת החשובות במדינות הפדרציה הגרמנית.