בשבוע שעבר פרסמנו את חמש המדינות הראשונות ברשימת המומלצות לתיור בשנה הקלנדרית הבאה - Best in Travel 2016 – שאותה ערכו מומחי לונלי פלאנט. אין מדובר בארצות שאליהן ינהרו מסות של תיירים, אלא בכאלה שצריך וראוי לטייל בהן, כדברי עורכיו של אתר התיירות המכובד.



שיקוליהם מבוססים על הערכה שהארצות שהם כללו ברשימה ימשכו תשומת לב, בין השאר תודות לאירועים שיציינו תאריכים מיוחדים או אטרקציות ייחודיות שייחנכו בשנה הקרובה. את חמשת המקומות הראשונים הם העניקו לבוטסואנה, יפן, ארצות הברית, פלאו שבאוקיינוס השקט ולטביה. ברשימה זו נציג את חמש המדינות שסוגרות את הרשימה.



6. בזכות אוצרות הטבע: אוסטרליה



היבשת שהיא גם מדינה הוצבה במקום השישי. הסיבה לכך שהיא נכללת ברשימה, ויהיה כדאי לטוס לשם שעות רבות, היא ש־2016 תהיה שנה משמעותית לאוצרות טבע אחדים שיזכו להגנה ממלכתית מפני הקדמה התעשייתית. מומחי לונלי פלאנט מציינים שגם שערו הנמוך של הדולר המקומי, לצד הירידה במחירי הדלק, יאפשרו טיול במרחבי היבשת בעלות נמוכה יחסית.



שונית המחסום הגדולה, שונית האלמוגים הגדולה בתבל שאורכה 2,300 קילומטרים, והיא אחת מפלאי הטבע האוסטרליים, תהיה מוגנת יותר בשל העובדה שהנמלים המשגשגים לאורך חופי קווינסלנד יידרשו לתרום תרומה קבועה ומכובדת לניקוי קרקע הים ולהגנה על השמורה, שהוכרה כאתר שימור של אונסק"ו.




7. עיר התרבות של אירופה: ורוצלב, פולין


פולין יכולה לעמוד כשווה לצד המעצמות, טוענים מומחי לונלי פלאנט שהציבו את המדינה האירופית שלחופי הים הבלטי במקום השביעי. פולין, שזה לא מכבר בחרה ממשלה לאומנית המסתייגת ממדיניות קליטת הפליטים של מערב אירופה, מצליחה לשגשג למרות המשבר הכלכלי המתמשך הפוקד את היבשת. ולמרות הבחירה של העם הפולני, המדינה תלויה לא מעט בקהילה האירופית ובתייריה. כך, נקודת פתיחה טובה עבור פולין הייתה אירוחם של משחקי אליפות אירופה בכדורגל ב־2012, ובשנת 2016 תהיה ורוצלב, בירת שלזיה שבדרום־מערב המדינה, עיר התרבות של אירופה.



ורוצלב, ששמה הגרמני היה ברסלאו, נהנית זה שנים מאטרקציות תיירותיות שמקורן בעברה. העיר עברה תחת ידיהם של הגרמנים, האוסטרים, ההונגרים, הצ'כים והפולנים. בית העירייה הישן שלה הוא אחד המבנים היפים בערי מרכז אירופה. לצד גני הבירה (בירגרטן), שהם מורשת מימי השלטון הגרמני, ניצבים מגדלי הפעמונים של הכנסיות. אטרקציה ייחודית היא ציור פנורמה ענק המתאר את קרב רקאוויצה שבו גברו הפולנים על הרוסים. הציור הזה נמתח לאורך 114 מטרים וגובהו 15 מטרים.



ורוצלב יושבת לגדות האודר, אחד מנהרותיה החשובים של אירופה, ושיט במימיו הוא אטרקציה נוספת. כיכר השוק במרכזה של העיר היא אחת היפות בפולין ובשנה הבאה יתווסף לכל השלל הזה הברק שיעשה את ורוצלב לפנינה תיירותית.



ערים נוספות של פולין, כעיר הבירה ורשה, עיר הנמל גדנסק והעיר המלכותית קרקוב, כבר תפסו מקומן על מפת התיירות. התפתחות נוספת שרשמו הפולנים בתחום זה הוא פיתוחה של תיירות הטבע. הנתון המאשר יותר מכל את הפיכתה של פולין לארץ תיירותית הוא בכך שחברות לאו־קוסט אירופיות - וויזאיר בראשן - הכניסו אותה למפת הנתיבים שלהן.




עיר התרבות של אירופה. ורוצלב 



8. הרבה יותר מכדורגל: אורגוואי



המדינה הייתה תמיד יריב שווה כוחות במשחקי הכדורגל לשתי שכנותיה בעלות העוצמה, ברזיל וארגנטינה. לדעת מומחי לונלי פלאנט היא מצליחה להתמודד מולן גם בתחום התיירות, עובדה המציבה אותה במקום השמיני בדירוג. אורגוואי מציעה "שלווה, אירוח חם וייחוד", הם כותבים, ובשעה שמדינה זאת משדרת יציבות חברתית ופוליטית המלווים בשגשוג, שכנותיה הגדולות מתגלגלות ממשבר למשבר.



לשיטתם של מומחי לונלי פלאנט, לאחר שתי מאות של עמידה בצל שכנותיה, מבקשת עתה אורגוואי לקדם את זהותה ואת נכסיה, להראות שהיא שווה יותר מאשר חציית הריו דלה פלטה, כטיול בן יום מבואנוס איירס למונטבידאו הבירה. אין בכך כדי לבטל את מונטבידאו כנכס תיירותי חשוב. היא עיר הבירה הבטוחה ביותר בדרום אמריקה, וגם איכות החיים של תושביה היא ללא תחרות. היא קטנה יחסית כך שאפשר לגלות את כל מכמניה והיא גדולה דיה כדי שיהיו לה כאלה. אוצרותיה התיירותיים כוללים יצירות ארכיטקטוניות כבניינים ניאו־קלאסיים מהמאה ה־19 לצד מסעדות משובחות.



במרחק שעה נסיעה ממונטבידאו פרושה ארצם של הבוקרים, הגאוצ'וס. חוות לא מעטות שם, מגלה הלונלי פלאנט, פתחו בתי הארחה. העיר פונטה דל־אסטה, כ־130 קילומטרים מזרחית למונטבידאו על חוף האוקיינוס האטלנטי, היא המקום לחיי לילה סוערים ולחופים סקסיים. הלאה משם, כ־250 קילומטרים מהבירה, ימצא התייר את קאבו־פולוניו ואת פונטה דל־דיאבולו, כפרי דייגים עם בקתות עץ צבעוניות אפופות באווירה בוהמיינית שהשהייה בהן מבטיחה גם חופי דיונות מקסימים הרחק מן ההמון הסואן.



מערבית למונטבידאו, במרחק 180 קילומטרים, מצויה העיר קולוניה דל־סקרמנטו, אתר שימור של אונסקו, שהיא שילוב של אותנטיות מקומיות עשירה במורשת שהותירו הפורטוגזים, המשתלבת יפה בפיתוח התיירותי. ולכל אלה ראוי להוסיף שהאסדו של אורגוואי אינו נופל מזה של השכנה מדרום.


לעומת זאת, באי טסמניה טרם נתקבלה הכרעה סופית ביחס לשאיפה ממשלתית לניצול תעשייתי של היערות, ולכן כדאי להקדים ולראות את תופעת הטבע המדהימה בטרם תתקבל פשרה כלשהי. גם היערות של טסמניה הם אתר שימור של אונסק"ו ולמהלכים שמקדמת הממשלה המקומית יש התנגדות בינלאומית.



אוסטרליה היא כה גדולה שתמיד יש מה לגלות שם. האבורג'ינים, הילידים האוסטרלים, זכו לא מכבר בהכרה בזכויותיהם על קרקעות ובאזורים הללו מתפתחת תיירות המוקדשת לתרבות האתנית שלהם. המדבריות של היבשת, עם השמיים הכחולים והאדמה שגווניה אדומים, עם תופעות גיאולוגיות ייחודיות, היו ויהיו אטרקציה לחובבי הרפתקאות ונוף. חופיה של היבשת, אלה שהם אתרי שימור, מאפשרים בילוי בערים שבעורפם ומבטיחים חוויה משחררת.




9. לשבור את הקרח: גרינלנד



האי שמוקם במקום התשיעי אינו מדינה עצמאית במאת האחוזים. ב־2008, בשל תוצאות משאל עם שהתקיים במדינה, העניקה לה ממלכת דנמרק מידה רבה של אוטונומיה.



גרינלנד הוא אי שגיאוגרפית אמור להשתייך ליבשת אמריקה, אך פוליטית וכלכלית הוא חלק מאירופה. הוא האי הגדול בתבל שאינו יבשת, ו־80% משטחו מכוסה משטחי שלג וקרח, כך שאין זה מפתיע שמספר תושביו הוא כ־60 אלף בלבד. עובדות אלה, מציין לונלי פלאנט, מאלצות את השוהים בגרינלנד לעשות שימוש בטלפונים לווייניים בשל היעדר תשתית סלולרית מספקת.



"בואו לצפות בשמש המאירה בחצות הליל על הקרחונים, שוטו לצד לווייתנים, רכבו בערבה על מגלשות הרתומות לכלבים והביטו באורות הצפון מרקדים לאורך מישורי השלג", ממליצים המומחים.



בחודש מרץ 2016 תארח גרינלנד את משחקי החורף הארקטיים, ובנוסף לתחרויות הספורט המתאימות לתנאי הטבע שם יתקיימו גם פסטיבל אמנות ופסטיבל אוכל. ססמת התיירות של גרינלנד היא "היו חלוצים" ואין זה קשה כל עוד מדובר בטיסה לשדה התעופה קאנגרלוסאק, המרוחק אך שעת טיסה מקופנהגן. כמובן שההיצע של גרינלנד כולל מסעות בשלג, במזחלות, באופנועי שלג, ושיט בקיאקים ובספינות. ולצד אלו יש שם גם מעיינות חמים ומפגשים עם תושבי המקום.




10. גן עדן: פיג'י



רפובליקת האיים באוקיינוס השקט, הממוקמת מזרחית לאוסטרליה, היא סוגרת את רשימת עשרת אתרי התיירות הטובים ל־2016 על פי בחירת מומחי לונלי פלאנט, שהציבו ברשימה זאת גם את פאלו, מדינת איים נוספת בפסיפיק.



לאחר עשור פוליטי סוער התייצב בפיג'י משטר דמוקרטי, וב־2016 יסתיימו העבודות להרחבתו של שדה התעופה המקומי, כך שהוא יתאים לתיירות של העידן הנוכחי. ההיצע של מדינת פיג'י, שבורכה במזג אוויר טרופי, אנשים שמחים ויופי טבעי המבטיחים הנאה מושלמת גם מצד חובבי הצלילה, השיט או הדיג, וגם מצד מי שרק מבקש לענג עצמו על החוף החולי, הסמוך לאחד מאתרי הנופש המטופחים שם. במילים אחרות, זהו תיאור ההולם את ההגדרה של גן עדן.



בלונלי פלאנט בחרו גם את הערים שלדעת מומחיו ראויים להימנות על עשר הערים הטובות לתיירות ב־2015. בראש הרשימה ניצבת קוטור שבמונטנגרו על חוף הים האדריאטי. דמיינו את דוברובניק ותבינו במה מדובר. קיטו, בירתה של אקוודור, עיר קולוניאלית מתחדשת, היא השנייה ברשימה. דבלין התוססת, שבזכות מדיניות המיסוי של ממשלת אירלנד מוצפת עובדים זרים ו־40% מתושביה הם מתחת לגיל 30, היא השלישית. עוד ברשימת העשר: רוטרדם, מומבאי, מנצ'סטר, רומא ונשוויל.




הותאמה לתיירות של העידן הנוכחי. פיג'י