יש כמה מקומות בארץ שנדמה שהזמן עמד בהם מלכת, ובמדבר זה נכון שבעתיים. בזמן שאנחנו עדיין ניזונים מססמאות כמו "החזון להפריח את השממה", יש כאלה שממש עושים זאת. בהתאם לכך, ומשום שאנחנו בלב לבה של עונת הטיולים המדברית, החלטתי לבקר בכפר הנוקדים שבדרום מדבר יהודה. 
חודש ינואר לא נחשב אידיאלי כשחושבים על טיולים במדבר. מדי פעם יש סכנת שיטפונות ותחזיות מזג אוויר קשות, כמו שראינו בסוף השבוע האחרון, שאינן מעודדות כניסה לאטרקציה, אך בדרך כלל גם מזג האוויר מחליט לא להפריע למטיילים ולמבקרים באזור.
 
התחנה המרכזית שבה רוב ההרפתקאות המדבריות מתחילות היא ערד. העיר המנומנמת לא פחות מהמדבר (עליה אכתוב בפעם אחרת) היא נקודת פתיחה נפלאה, וממנה אפשר לרדת אל בקעת קנאים (כביש 3199). הכביש שיורד אל הבקעה מדהים ביופיו, ומכיוון שכמעט לא עוברים בו כלי רכב, תוכלו להעביר להילוך נמוך וליהנות מהנוף המדברי הנפרס לפניכם. אגב, שמה של הבקעה ניתן לה כמחווה לקנאים שלחמו ברומאים בקרב מצדה.

הנוף הניבט מכפר הנוקדים. צילום: מיטל שרעבי
הנוף הניבט מכפר הנוקדים. צילום: מיטל שרעבי

 

בשנים האחרונות הבקעה מוכרת בעיקר בזכות כפר הנוקדים - נווה מדבר ירוק ופורח שמטיילים רבים לנים ונופשים בו. את הכפר הקים יהורם רודד בשנת 1991, משום שרצה לספק חוויה תיירותית אותנטית למטיילים במדבר. הרקע שלו הוא בהדרכת טיולים בסיני, ולאחר שלא התאפשר לו להוציא טיולים לחצי האי, מסיבות מובנות, הוא החליט לנצל את הידע שלו על התרבות הבדואית להקמת כפר הנוקדים. 
 
תחילה הכיל המקום רק אוהל אחד או שניים, כעת כבר יש בו חדרי אירוח מלאים, משטח מאהל ועוד. את המתחם מנהל בנו של יהורם. הוא ממשיך את הקו של אביו, ובמקביל הוסיף פעילות סביב המקום. את השם "נוקדים" העניקו למקום הבדואים שגרים באזור, וכמו שיהורם שאף - המיזם שלו מצליח להעביר את החוויה הבדואית המלאה. בסיומו של הטיול תוכלו לחזור לאואזיס המדברי, לשבת לשיחה עם שייח' בדואי שיספר לכם על המסורת ועל אורח החיים כאן ולאכול ארוחה בדואית אותנטית.

כפר הנוקדים. צילום: מיטל שרעבי
כפר הנוקדים. צילום: מיטל שרעבי

 

כולל יוגה

אתם שואלים מה אפשר לעשות בכפר מלבד לישון? אולי פשוט לצאת לטיול, או באופן עצמאי או להצטרף למסלולים שעושים אנשי הכפר. יש טיולי גמלים שאהובים מאוד על הילדים, טיולי אופניים וטיולים רגליים בעזרת האפליקציה של הכפר, שכוללת נכון להיום שלושה מסלולים. 
 
כמו כן, בסופי השבוע נערכות בדרך כלל שלל סדנאות למשפחות ולילדים. בין הסדנאות תמצאו נושאים כמו יוגה, תיפוף, קליעה וסדנה אקולוגית, שבה מלמדים איך אפשר לנצל את השמש ליצירת אנרגיה.
 
כפי שציינתי, אחת האטרקציות המקומיות היא טיול אופניים. דני, בנו של יהורם, הבין את הפוטנציאל ובנה במו ידיו מסלול רכיבה באורך כשבעה ק"מ. המסלול מאפשר למבקרים בכפר לצאת לרכיבה במסלול מעגלי שמתחיל ומסתיים בנוקדים. הוא מתאים לרוכבים מתחילים ומקצוענים, ואפילו אידיאלי למשפחות עם ילדים. כעת, כשהטמפרטורות במדבר נוחות, אפשר לצאת לרכיבה כמעט בכל שעות היום, אף על פי שבדרך כלל מומלץ לא להתחיל מאוחר מדי, כדי לא להיתקע בשטח כשמחשיך.

טיול אופניים, כפר הנוקדים. צילום: מיטל שרעבי
טיול אופניים, כפר הנוקדים. צילום: מיטל שרעבי

 

כולל מים

אם אתם מעוניינים בטיול שמשלב בסיומו מים, תוכלו לקפוץ לבריכת צפירה. הבריכה היא למעשה גֵב מים שנמצא בתוך אפיק של נחל צאלים. הגב שימש את תושבי האזור במהלך השנים, והיה לנקודת עצירה עבור דרי המדבר. 
 
אל הבריכה אפשר להגיע בהליכה בת שלוש שעות, במסלול שיוצא מהנוקדים ומסומן בסימון שבילים שחור וכחול. בסיומה של ההליכה תגלו את הבריכה, שאליה אפשר לרדת בסולם. יש סכנה מסוימת ברחיצה בבריכה, היא בדרך כלל מלוכלכת בגלל סחף מהסביבה, אך יש תמיד כמה מטיילים שמתקשים לעמוד בפיתוי ונכנסים פנימה.
 
טיול נוסף עובר בדרך הגמלים. את הטיול מתחילים במצפור עומר (עשר דקות נסיעה מכפר הנוקדים). מהמצפור תוכלו לראות את ערד, הר הקנאים, מצפור גורני והר חברון, ואז לצאת לדרך באמצעות סימון השבילים האדום. אם תורידו את האפליקציה של כפר הנוקדים, תוכלו תוך כדי הליכה לענות על חידון שקשור במסלול שמוביל אותנו למאגורת סימן - מאגר מים שזורמים אליו מים מהנחלים בסביבה. המאגר מחופה בחלקו באבן למניעת חדירה של לכלוך מהסחף. אי אפשר להיכנס למאגר, אבל אפשר לראות את המים בו.

טיול גמלים, כפר הנוקדים. צילום: מיטל שרעבי
טיול גמלים, כפר הנוקדים. צילום: מיטל שרעבי

 
אפשרות נוספת ליהנות מהטבע בלי ללכת יותר מדי היא בביקור במצפה מואב שבערד. אל המצפה מגיעים בהליכה קצרה של 600 מ', ובסופה תוכלו ליהנות מפסל מדהים שפיסל יגאל תומרקין. 
 
המצפה נמצא במקום לא צפוי, בקצה של רחוב בערד, אך כשחוצים את הרחוב ומתחילים ללכת נגלית תצפית עוצרת נשימה אל ים המלח, אל הר הנגב, אל מדבר יהודה ואל הרי אדום ומואב. בלב המצפה נמצאת אנדרטת המצפור או כמו שקוראים לה המקומיים "המטוס". את האנדרטה יצר תומרקין והיא עשויה מאבן כך שהיא משתלבת בצורה טבעית בסביבה. 
 
הדרך לאנדרטה ולמצפור אפשרית בעזרת שביל מוסדר. אם תרצו להמשיך מהאנדרטה אל התצפית הרחוקה יותר, תוכלו לעשות זאת בעזרת סימון השבילים הירוק. בדרך יש גם שולחן אבן, שנתרם על ידי תומרקין, שמתאים לפיקניק מול הנוף הפתוח. 

מצפור המטוס, כפר הנוקדים. צילום: מיטל שרעבי
מצפור המטוס, כפר הנוקדים. צילום: מיטל שרעבי
המיקום: מדבר יהודה/בקעת הקנאים.
אופי הטיול: דרגת קושי קלה־בינונית.
איך מטיילים: טיולים רגליים, על גמלים ובאופניים. בשילוב לינה.
העונות: כל השנה.
משך הטיול: יומיים.
נגישות לנכים: חלקית.

פרטים טכניים

כמה תעלה לכם לינת לילה בכפר? 
אוהלים (15 איש): 90 שקל למבוגר ו־80 שקל לילד. 
אוהל משפחתי עד שישה אנשים: 540 שקל. 
קמפינג: 80 שקל למבוגר, 70 שקל לילד.
סוכות אירוח: 150 שקל לאדם.
תוספת לארוחות (בוקר וערב): 160 שקל למבוגר, 100 שקל לילד.
חדרי אירוח: לינה לזוג 500 שקל, תוספת לילד 100 שקל.
לינה וארוחות: 820 שקל לזוג, תוספת לילד 200 שקל.