אין כמעט אדם בישראל שלא שמע על פסטיבל "דרום אדום". בשנתו ה–11, הפסטיבל מזכיר לנו שוב שאת דרום הארץ אפשר להכיר לא רק דרך מבזקי החדשות אלא גם בזכות מרבדים אדומים שמשתלטים בימים אלה על הנוף. מלבד צפייה בכלניות ססגוניות, יש שלל פעילויות לכל המשפחה במרחבים הירוקים בין נחל שקמה לנחל הבשור.



הפסטיבל מתקיים עד 20 בפברואר. השנה הוא בסימן הצדעה לזמר העברי, תוך ציון עשור למותה של מלכת הכלניות - שושנה דמארי. בין הפעילויות המתוכננות, חלקן בתשלום וחלקן חינמיות: סיורים מודרכים ושחקנים מזמרים בין הפרחים, צעדה לזכרה של דמארי, שווקים וירידים חקלאיים, והופעות מדי חמישי בערב - דני סנדרסון, גידי גוב וחברים, ויהודית רביץ. בחרתי להתמקד באזור נחל שקמה שבצפון הנגב, המציע לא מעט למשפחות שמעוניינות לדגום מעט מכל השפע שמוצע בפסטיבל.



האפשרות הראשונה, שמתאימה כמעט לכל עונות השנה, היא טיול בבתרונות רוחמה ואתר הראשונים. החוויה בגבעות רוחמה היא משולבת: מצד אחד, רואים וחשים את הטבע במיטבו. מצד שני, ניתן ללמוד תוך כדי הליכה על תופעות גיאולוגיות, שכן הגבעות הן שריד של רכס כורכר. זהו הרכס המזרחי ביותר במישורי הנגב המערבי. מכיוון שבאזור יש אדמת לס רכה שנאטמת אחרי שהיא סופגת מים, הגשמים ומי הסחף שעוברים גורמים להתמוטטות של אדמה. התוצאה: תופעה ייחודית, בתרונות.



כמו כן, בשל סוג הקרקע, הגשמים והגובה, בשמורה ניתן לפגוש בצמחייה ייחודית ומינים בוטניים מרתקים. ומכיוון שאנחנו יורדים דרומה בעקבות האדום, בתקופה זו רוחמה עוטה מרבדי כלניות שחיות בהרמוניה עם שאר הפרחים שגדלים בעונה זו של השנה.



מהשמורה ניתן להמשיך אל אתר הראשונים ברוחמה. לפני השער לקיבוץ פונים ימינה לדרך כורכר מסודרת ומשולטת שעמה ניתן להגיע בנוחות היישר לאתר הראשונים. באתר, בבית הביטחון המקורי, יסופר על תחילת ההתיישבות היהודית בנגב, עם עלייתה של חוות רוחמה על הקרקע בשנת 1911. לאחרונה שוחזרה הבאר המקורית, וכחלק מהביקור ניתן להתרשם מהמים הזורמים (טלפון לתיאומי ביקור: 7995149–054). בתוך הקיבוץ נמצאת גם הנפחייה של אמנון, שבה מוצעות פעילות לילדים וסדנאות מסביב לאש (גם כן בתיאום מראש).



מכיוון שרבים מהקוראים שלנו מחפשים פעילות בשבת, חשוב שתדעו שמחר תתקיים במסגרת הפסטיבל צעדת הכלניות המסורתית לזכר שושנה דמארי בבתרונות רוחמה. הצעדה, בסימן חשיבות השטחים הפתוחים והמרחב הביוספרי בפארק שקמה, מתאימה לכל המשפחה. שלושה מסלולים ייצאו מאתר הראשונים שבקיבוץ רוחמה, למרחקים של 2.5 ק"מ, 5.5 ק"מ ו־12.5 ק"מ. לאורכם יהיו תחנות הסבר, הפעלה והדרכה של מדריכי קק"ל, מיצגים, להטוטנים ומסלולי מיני גולף.



הצעדה תתקיים בין 8:30 ל־15:00. היציאה תתאפשר עד 12:00. חניה במכללת ספיר. משם ייצאו שאטלים הלוך וחזור.


לפרטים והרשמה: 1-800-350-550.


בכל שבת בתקופת הפסטיבל, בשעות 10:00–15:00, תתקיים באתר הראשונים שברוחמה סדנה חינמית של ציור בטבע. בית הספר לאמנות של מכללת ספיר יוצא לטבע יחד עם המשפחות, כך שכל מי שרוצה להתנסות ברישום יוכל לעשות זאת. הפעילות תתקיים במקביל גם בחניון הררי (סמוך לנחל הבשור, כביש 241, צומת מעון).


באתר הראשונים יתקיימו בכל שבת גם סיורים היסטוריים בנושא ההתיישבות הציונית הראשונה בנגב, בשנים 1917–1912. באתר, שעבר חידוש, ניתן לחזות בסרט, לשמוע את הסיפור דרך תמונות, ובעיקר לראות את הבאר פועלת כפי שפעלה לפני יותר ממאה שנה. ניתן גם לחזות בתצוגת כלי עבודה משנות ה–50 ובמשוריינים.


הסיורים יתקיימו בין השעות 10:00 ל־14:00. מחיר: 10 שקלים לאדם (ילד מתחת לגיל 5 ללא תשלום). בתיאום מראש בטלפון: 7995149־054.



אם מבט על הכלניות מהאדמה לא מספק אתכם, תוכלו לחזות בהן בדרך לא שגרתית: טיסה בכדור פורח עם חברת OVER ISRAEL. הטיסה אורכת כשעה ובמהלכה ניתן לחזות בכלניות מגבהים שונים ומזוויות ייחודיות. כל זאת, כמובן, אם תהיו מוכנים להוציא כ–690 שקל לאדם לטיסה.


לפרטים: 053-2900007.


איפה אוכלים

אם לאחר שוטטות בין שלל פעילויות הפסטיבל נהייתם רעבים, יש כמה מסעדות באזור שישמחו לארח אתכם. למשל "פטגוניה" בקיבוץ אור הנר. המסעדה מתמחה במטבח ארגנטינאי ומגישה בין היתר בשרים על הגריל, סלטים, אמפנדס ושלל קינוחים. בימי שבת האירוח במסעדה הוא על בסיס מקום פנוי. ניתן להזמין מקומות רק למגיעים עד השעה 12:30.



בצומת שער הנגב, מול מכללת ספיר, תמצאו את מסעדת השף "סינס" עם תפריט עשיר ומגוון המשלב מנות בין ים ליבשה, כמו אנטרקוט שרימפס בציר סרטנים, חזה עוף קלמארי ברוטב טחינה שחורה והמבורגר שרימפס. במסעדה יש מוזיקת רקע משנות ה־80 וה־90, ג'אז, רגאי ועוד.



יש גם אפשרות ליהנות מחוויה קולינרית משפחתית בטבע. מחר יערוך "מבוך מרים" במושב ניר משה "שבת קולינרית". למי שלא מכיר, "מבוך מרים" הוא לא סתם מבוך, אלא מבוך של תבלינים ובשמים באורך 1,600 מטר. לרגל הפסטיבל, בכל שעה עגולה בין 10:00 ל–16:00 תתקיים סדנת שף אשר תחשוף את סודות צמחי התבלין. לאחר ההדגמה יתקיים סיור מודרך במבוך. המשתתפים יוכלו להכין ולקחת שקיות ריח מפרחים ועלים של צמחי הבושם. בתום הסיור תוכלו לקנות מנות שהוכנו על ידי השף.



מחיר: 35 שקל לאדם מגיל 4. מומלץ להזמין מקום מראש. לפרטים: 050-6246427 ,050-4272004.



טיול משפחות במבוך מרים. צילום: מרים שדה


איפה ישנים

אם כבר מדרימים, כדאי להישאר לישון באזור כדי להספיק ליהנות משפע הפעילויות שהפסטיבל מציע. ניתן לבחור בין אורחנים, אירוח כפרי או צימרים. אני בחרתי להמליץ על האירוח הכפרי בקיבוצים דורות ורוחמה, שנמצאים באזור שבו אנחנו ממילא מטיילים.



באורחן המטיילים "דורות" תמצאו 17 חדרים ומתחם עם פינת חי, שירותי הסעדה, רפת, סיורים חקלאיים (חוויה משפחתית מומלצת - למשוך בגזר, לבקר ברפת ולחוות את החקלאות מקרוב), מוזיאון ארכיאולוגי ועוד אטרקציות לילדים. בימי שבת יש ארוחות בוקר ישראליות, או סל פיקניק עם מגוון נשנושים.


מחיר: 590־450 שקל ללילה. לפרטים: 0777-295746.



בקיבוץ רוחמה נמצא "אורחן רוחמה" השוכן באווירה פסטורלית. באורחן 27 חדרי נופש באווירה כפרית, ארוחות בוקר מפנקות ומתחם נופש גדול.


מחיר: 490־550 שקל. לפרטים: 054-7995095.



סיור חקלאי בדורות. צילום: לבנת גינזבורג



אזור: צפון הנגב.


אופי הטיול: דרגת קושי קלה.


איך מטיילים: טיול המצריך רכב ומשלב הליכה. מתאים לכל המשפחה.


משך הסיור: טיול של חצי יום עם אפשרות ללינה.


איך מגיעים לבתרונות רוחמה: נוסעים בכביש 232 לכיוון דרום עד צומת איבים. פונים שמאלה לכביש 334 (לכיוון רהט ובית קמה) ולאחר כעשרה קילומטרים עוברים את קיבוץ רוחמה (משמאל). ממשיכים עוד קילומטר עד פנייה שמאלה בדרך עפר עם שילוט חום לבתרונות רוחמה. מיד בפנייה לדרך העפר ילווה אתכם סימון שבילים אדום. הדרך מתעקלת בסמוך לגדר הקיבוץ ומתאימה לכל סוגי הרכב.


לפרטים נוספים: www.habsor.co.il