בשלהי הקיץ שחלף, ביום ראשון מעונן, שמנו פעמינו לצ'סטר שבצפון־מערב אנגליה. צ'סטר נחשבת לאחת הערים היפות באי הבריטי והעשירה שבהן באוצרותיה הארכיאולוגיים והארכיטקטוניים המספרים את תולדותיה של אנגליה, למן הכיבוש הרומי ועד לימינו אלה. באותו יום ראשון צעד במרכזה של העיר העתיקה, המוקפת חומה שבנו הרומאים לפני כ־2,000 שנה, מצעד הגאווה כשבראש התהלוכה פוסעים ראש העיר ומפקד המשטרה. מסורת וקדמה הם שילוב מנצח.



היכרותנו עם הממלכה המאוחדת היא רבת שנים, ובשהותנו שם במשך שנים אחדות למדנו להעריך את השילוב שציינו לעיל וכן אחדים ממוסדותיה התרבותיים שאין דומים להם. כזה הוא אירועי ה־Proms, שמנוהלים בידי ה־BBC ומתקיימים מדי שנה בחודשי הקיץ. מדובר בשורה ארוכה של קונצרטים בהשתתפות תזמורות, זמרים ומקהלות שאחת ממטרותיהם היא להנגיש יצירות קלאסיות ואת יוצריהן ומבצעיהן לקהל הרחב במחירים שווים לכל נפש. בשנה שחלפה צוינו 120 שנים ללידתו של הפרויקט.



תרומתה של צ'סטר למופעי הפרומס הייתה מקהלת הקתדרלה של העיר, וזאת עשתה את החזרה הגנרלית שלה באותו יום ראשון שבו ביקרנו בעיר. על בימת היכל התפילה רחב הממדים עם תקרתו הגבוהה ניצבו עשרות זמרים וזמרות, בני כל הגילים, לבושים



בגלימות אדומות, ושירתם, בליווי האורגן ותזמורת כלי נשיפה, כבשה את הנוכחים. כל תייר שנכנס אל הקתדרלה לא יצא ממנה אלא בסיומו של קונצרט המוזיקה הכנסייתית, שהעניק לשומעיו חוויה חד־פעמית.



לטעמנו הקתדרלה של צ'סטר היא האטרקציה התיירותית הנבחרת של העיר (וגם אחת המרשימות בכל רחבי האי). היא נוסדה ב־1092 כמנזר בנדיקטי, ורק בימי הנרי השמיני, ב־1541, הוסבה למעמדה הנוכחי. הקתדרלה בנויה בסגנון גותי מאוחר, אך היא עוטפת גם את מרכיביו הנורמניים של הבניין. היא בנויה אבן חול אדומה והגוון הוורוד שלה מעניק לשוהה בתוכה תחושה של חמימות. בכל ניכר שהקתדרלה ששוקמה במאה ה־19 מטופלת היטב. אולם התווך שלה עם שורת העמודים, הקשתות והמזבח מותירים רושם רב, וכך גם מושבי המקהלה שהותקנו ב־1380. האורגן תופס כותל שלם, יש בה תחריטים ועיטורים לרוב ועל אחד הכתלים מובאים סיפורי התנ"ך במוזאיקה. כל אלה, עם מגדל הפעמון, הוויטראז'ים, ישנים וחדשים כאחד, והקלויסטר עם פסל המים של החיים במרכזו, עושים את הקתדרלה לאחת המפורסמות והמתוירות באי הבריטי.



בואו לאמפי


צ'סטר היא עיר של מורשת, שהשינויים שהביאה עמה המהפכה התעשייתית דילגו עליה. צ'סטר שונה בכך מאחיותיה לצפון־מערב אנגליה כליברפול או מנצ'סטר, שהיו לערי תעשייה רבות אוכלוסין. היא נשארה צנועה בממדיה ובמאה ה־19 ובתחילת המאה ה־20 הייתה אטרקטיבית לדיירים ולמטיילים אמידים. ראשיתה בהקמתו של מבצר רומי במאה הראשונה לספירה על גדות הנהר די. הרומאים ישבו בעיר כ־400 שנה ובתקופה זו הקימו חומה המקיפה אותה, וכיום אפשר להלך עליה לאורך של כשלושה קילומטרים ולהתרשם משעריה. הרומאים הקימו גם אמפיתיאטרון שהיה יכול להכיל 7,000 צופים ובשרידיו אפשר לבקר (מגרש חניה גדול נושק לו). הרומאים אחראים גם להקמתו של נמל לגדתו של הנהר די, שזורם אל הים האירי, במקביל לנהר המרסי שמשרת את נמל ליברפול.



בת 3,00 שנה. החומה הרומית המקיפה את צ'סטר. צילום: תלמה אדמון
בת 3,00 שנה. החומה הרומית המקיפה את צ'סטר. צילום: תלמה אדמון



עם התפוגגות ההתיישבות הרומית הייתה צ'סטר חלק מן הממלכה הוולשית, עד שבמאה השביעית הצליחו הפולשים הסקסונים להשתלט על צפון אנגליה. היו אלה השליטים החדשים של הממלכה האנגלית שהעניקו לעיר את שמה הנוכחי. עם פלישת הוויקינגים במאה התשיעית נשלטה העיר בידיהם לתקופה קצרה ולאחר גירושם החלה לשגשג כעיר שוק וכעיר נמל שדרכו יובאו יין מצרפת ומספרד, בהמות מווילס ומוצרי מזון מאירלנד. עם כיבוש אנגליה בידי הנורמנים במאה ה־11 ומיגור ההתנגדות נגד ויליאם הכובש בצפון המדינה הוקמה המצודה של צ'סטר. בימי הביניים נהפכה תעשיית העור למקור הכנסה חשוב של תושבי העיר ובאותה תקופה הוקמו בעיר ה־Rows, רחובות החנויות והגלריות היחודיים. בתקופת מלחמות נפוליאון, בראשית המאה ה־19, נהנתה העיר, שנחשבה בימי הביניים לנמל הגדול בצפון־מערב אנגליה, מהדרישה לאספקתן של ספינות מלחמה לצי הבריטי. המעות שזרמו לקופת העיר


תרמו להשקעה בתשתית ולהקמתם של מבנים המשמשים את תושביה עד היום.



כפי שניתן להבין מן הנאמר, האטרקציות התיירותיות של צ'סטר הן במרחק הליכה. במקביל, אפשרויות הנסיעה ברכב והחניה הן מוגבלות. בהגיענו למרכז העיר ביום ראשון עמוס יחסית נאלצנו לחנות בחניון של מרכז הקניות החדיש גרובנור שצמוד לבית המלון היוקרתי של צ'סטר. הקניון תופס בלוק שלם סמוך לאמפיתיאטרון הרומי ולפארק גרובנור רחב הידיים, הממוקמים לגדות הנהר ולטיילת הולכי הרגל שצמודה לו. טיילת זאת הוקמה בראשית המאה ה־18 והיא מוכרת כ־Groves. זהו המקום שממנו אפשר להצטרף לשיט על הנהר או לשכור סירה. לצד הטיילת, בחלק הצמוד לחומת העיר ובתוכה, ניצבת מצודת צ'סטר, ולא הרחק ממנה, מחוץ לחומה, מצוי מסלול מרוצי סוסים, שהוא הראשון שנסלל באנגליה. גם כיום המרוצים של צ'סטר הם מהחשובים בסבב האנגלי ועבור המקומיים עובדה זאת נחשבת מאוד.



בואו לפאבים


מהקניון שבו חנינו יצאנו היישר אל רחובה הראשי של העיר המרובה בשמות שכולם מסתיימים בתיבה גייט – ווטרגייט, פורגייט ואיסטגייט. במרכזו של זה האחרון ניצב השעון הנושא את אותו שם ואשר זכה לכינוי “ביג בן של הצפון". מתחבר לרחובות הגייט רחוב ראשי נוסף, ברידג' סטריט. רחוב זה מוליך אל הרחבה שבחזית הקתדרלה כאשר ממולה ניצב בניין העירייה. שיטוט קצר לימד אותנו שמדובר בעיר בונבוניירית שדואגת לשמר את נכסיה. חזיתות בתי העץ (טימבר) שלה צבועים כולם שחור ולבן וחלונות הראווה ברחובותיה המרכזיים הם תאווה לעיניים. גולת הכותרת של חנויותיה הם ה־Rows שאותם מצאנו ברחובות ווטרגייט, ברידג' ובסימטאות סמוכות. חזית הבתים ברחובות הללו הם שדרת חנויות כשמעל המדרכה הצמודה להן בנויה מרפסת פתוחה עם שורת חנויות נוספת הנמצאת בקומה השנייה. ל־Rows הללו ותק של 700 שנים. בתחילה הם שימשו סוחרי מתכת, סנדלרים וסוחרי עורות. כיום ניתן למצוא שם חנויות בוטיק ייחודיות לצד מסעדות ובארים שגם בהם העיר משופעת.



בתי העץ של צ'סטר. צילום: תלמה אדמון
בתי העץ של צ'סטר. צילום: תלמה אדמון



שהות בת יום בצ'סטר מאפשרת לטייל בעיר ברגיעה. כאן ההנאה מתאפיינת בכך שלא צריך להספיק ולראות הכל. לבד משהות ממושכת בקתדרלה, עיקרו של הביקור בצ'סטר הוא שוטטות ברחובותיה המרכזיים, המציעים צבעוניות שעשויה לשכר חובבי חנויות וקניות, וזאת על פני טווח של מאות מטרים. מניסיוננו למדנו שחנויות עשויות לעורר ניגודי אינטרסים בין המטיילים, לכן פתרון אפשרי הוא הפרדת כוחות. עם ילדים אפשר לשוט על הנהר או ללכת לגן החיות המפורסם של העיר. אם מדובר בטיול ללא ילדים, לא תתקשו למצוא פאב – בצ'סטר יש בין 100 ל־120 כאלה – ואיך אפשר להיות בעיר אנגלית בלי שמניחים את הישבן באחד הפאבים שבה? הביטאון המקומי, “צ'סטר כרוניקל", פרסם בקיץ שחלף סקר ולפיו הבירה הטובה בעיר מצויה ב־Brewery Tap ברחוב לואר ברידג'. 



פסטיבל התיירות השנתי יוצא לדרך


תערוכת התיירות הבינלאומית השנתית, IMTM 2016, תיערך בפעם ה־22 בגני התערוכה בתל אביב בימים שלישי ורביעי בשבוע הבא. בתערוכה השנה תיערך מחווה ל־150 מובילי התיירות הנכנסת לישראל, ששמו את המדינה על מפת התיירות הבינלאומית, והוזמנו על ידי משרד התיירות בשיתוף עם לשכת מארגני תיירות נכנסת. בתערוכה השנה ישתתפו משלחות מ־48 מדינות, מספר שיא של נציגויות זרות בשנים האחרונות, כולל משלחות שיגיעו הנה לראשונה - מארצות הברית, מלפלנד, מפרו, מטאיוואן וממוסקבה, וכן חברת התעופה Air Sinai ממצרים. בנוסף ישתתפו נציגויות מהמדינות הבאות: איטליה, גרמניה, בולגריה, ספרד, פינלנד, שוודיה, פורטוגל, הודו, צרפת, אקוודור, יפן, נפאל, וייטנאם, יוון, סרביה, בלרוס, גיאורגיה, הונגריה, פולין, דרום אפריקה, טנזניה, מרוקו, אתיופיה, פנמה, פרו ועוד.