נוף הררי, רוח קרירה ומקורות מים, זה מה שאנחנו מחפשים בחופשות החורפיות שלנו באירופה. אבל למה לעלות לטיסה כשיש לנו את כל זה ממש מתחת לאף, רק 40 דקות מתל אביב? כן, גם כאן אפשר להתנתק מהמציאות המתישה וליהנות מיום או שניים של שלווה טוטאלית. אתם שואלים איפה המקום הזה שמזכיר לי את אירופה? אזור הרי יהודה. ואם נהיה יותר מדויקים, בית זית. המושב הקטן מושך זוגות ומשפחות שחורשים את הארץ בחיפוש אחרי טיול קצר שבו ניתן לחוות מגוון רחב של נופים בלי יותר מדי הליכה.



כשאני שומעת בית זית, הדבר הראשון שעולה לי לראש זה "עץ ומים", מתחם הטיפולים שמשקיף על מאגר המים היפהפה. הוא נמצא בתוואי של נחל שורק ומתמלא בימים אלה במי גשמים. המקום הוא אתר עלייה לרגל עבור זוגות שיוצאים לטייל ורוצים לשלב על הדרך גם כמה פינוקים להגברת הרומנטיקה.


השהות ב"עץ ומים" וגם הדרך אליו רצופה הנאות קטנות, החל מהטיפוס למקום בדרך לאגם ועד הטבילה הראשונה במים החמימים שמוקפים בזכוכית גדולה שדרכה ניתן לראות את הנוף עוצר הנשימה. המתחם נמצא בשטחה של וילה מקסימה. הוא הוקם לפני 11 שנים ומתמחה בטיפולי וואטסו במים.



ואם כבר טיפול רטוב, הכי כיף לעשות אותו בזוג (בוודאי לפני ולנטיינ'ס דיי). לצד מבנה האבן נמצא גם הוט–טאב זוגי מפנק. בימים קרים כמו אלה שאנו חווים עכשיו, נפלא לעשות פעילות במים החמימים בלי לחשוש מהיפותרמיה. כל טיפול אורך כ–40 דקות ולאחריו אפשר לעבור להוט–טאב לעוד עשר דקות. אחר כך אפשר לצאת לגינה, ולחתום את הביקור בתה חם. הבילוי במקום נמשך בדרך כלל שעתיים. אם תבואו אחר הצהריים, תוכלו ליהנות מהאווירה שמגיעה עם השקיעה. והכי חשוב, ישנם במקום כל הפסיליטיז שצריך כדי להתארגן ולצאת שוב להמשך הטיול.



עובדים בכל יום מ־8:30 ועד 21:45. מחיר: 380־350 שקל לאדם.

אתר פיקניק

אל הנוף הנגלה מהבריכה לא קשה להגיע. הוא יכול לשמש כנקודת עצירה נפלאה על הדרך או כאתר לפיקניק. פשוט עולים שוב לרכב ויורדים עם הכביש אל המאגר, שצפוי להגיע לשיאו עם המשך הגשמים. המאגר הוא מקום מקסים לביקור גם כשאין הרבה מים. מסביב יש פריחה וכדאי לעצור פה. מי שלא מסתפק בתצפית מלמעלה, יכול ללכת עד גדותיו בהליכה קצרה ולא מפרכת. אם אין לכם חשק ללכת, מספיק שתכניסו אותו ל"וויש ליסט" שלכם, ותוכלו לחזור אליו בהזדמנות אחרת.



ממאגר בית זית תוכלו לעבור למקום לא פחות מקסים, מושב אורה, שנוסד בשנות ה–50 על ידי עולים ממרוקו ומתימן. ובמקום שבו יש תימנים, יש גם בצקים מעולים, מה שמוביל אותנו ל"קפה טל".



בית הקפה נמצא בתוך בוסתן פרי. האווירה רגועה ומזכירה את הזולות של הודו, עם המון פינות ישיבה נוחות, ולצעירים ברוחם יש גם נדנדות ישיבה. המקום הוקם לפני שלוש שנים וחצי על ידי טל אורן, שנמצא בתחום המסעדנות כבר קרוב ל–20 שנה. בתחילת הקריירה שלו הוא עבד בתל אביב, ואז עבר לאזור ירושלים.



בית הקפה נפתח ממש במקרה: טל ובת זוגו ימית החליטו להשלים הכנסה ולהכין ג׳חנון בסופי שבוע. הם מכרו את הג׳חנון מהבית, וכשהביקוש גבר החליטו להקים את בית הקפה.



התפריט בבית הקפה הוא על טהרת מאכלי החלב. התפריט אינו קבוע אלא משתנה בהתאם לחשק של טל בכל בוקר. אם אתם בעניין של הרפתקאות קולינריות, יש פה ארוחת ״הפתעה״, שבה טל בוחר לכם את הארוחה שתקבלו. למי שפחות אמיץ, יש תפריט קיר קצר ובו מנות קבועות - מאפים, כריכים, תבשילים (קובה עם גבינות) ועוד. המחיר בין 20 ל–42 שקל למנה. חובבי אלכוהול ישמחו לשמוע שכדי להוזיל מחירים, בבית הקפה יש ״פרייבט בר״. אתם יכולים לקנות בקבוק משקה, והוא יישמר לכם גם לפעמים הבאות שתבקרו במקום.



"אורה בורה". צילום: מיטל שרעבי


התחיל בכדורגל

ואם אתם כבר במושב אורה, יש עוד מקום שממש לא כדאי לפספס, "אורה בורה" שמו. ב"קפה טל" מצאנו זולות, כאן תמצאו שלווה מסוג אחר - קאריבית.


את המקום הקימו רועי דנין ובת זוגו תמר בתקופת מונדיאל 2010. הכל התחיל כשחברים רצו להגיע ולצפות במשחקים, וכדי שלכולם יהיה נוח רועי החל להוציא ספות ושולחנות החוצה. תוך כדי משחק, ובעת שהחברים מאסו בנשנושים הסטנדרטיים, הוא החליט לבשל כמה מטעמים. והקהל אהב את התבשילים ואימץ את המקום. רועי הבין שעליו להרחיב את הדוכן ולפתוח מקום שבו אפשר יהיה לשבת וליהנות מהאווירה שמתלווה לאוכל.



עם הזמן התווספו לדוכן הקטן פינות ישיבה מגניבות. כיום המקום מעוצב בסגנון דרום אמריקאי, עם עתיקות ואביזרים מיוחדים.


התפריט מאוד אותנטי. לצד מרקי קובה, תוכלו למצוא חומוס מעשה ידיו של דנין, תבשילים ופוקאצ'ות ושאר מאפים. אחת המנות המומלצות היא ארוחת רמזור - שילוב של שלוש קעריות עם מרקי קובה משתנים. מלבד אוכל, יש גם תפריט קוקטיילים עשיר שיעצים את חוויית החופשה.



טיולי טומקאר. צילום: מיטל שרעבי


עולים לשטח

ואחרי האכילה צריך להוציא אנרגיה. המקום הנכון לעשות זאת הוא ב"מצוק - טיולי אופניים ושטח". העסק הוותיק הוקם על ידי אלון קירשברג לפני 15 שנה. אלון התחיל את דרכו כמדריך טיולים בארץ ובחו״ל ובהמשך התאהב בשוק האופניים. הוא החליט להפוך את האהבה לעסק, רכש 50 זוגות אופניים והתחיל להפעיל טיולים לבודדים ולקבוצות.



לפני תשע שנים החליט להרחיב את הפעילות והכניס גם נסיעה ברכבי טומקאר וג׳יפים. טיול בטומקאר יכול לארוך כשעה ורבע, למשקיעים גם יומיים, הכל תלוי בבקשת המטיילים.



אם טיול של יומיים מפתה אתכם, תדעו שכדי לצאת אליו נדרש מינימום של חמישה טומקארים, והוא יוצא מעמק האלה. לאחר רכיבת שטח וארוחה ישנים במתחם נתיבל'ה.



מעדיפים להוציא אנרגיה ברכיבה על אופניים? שכירת אופניים פלוס קסדה ומפה תעלה לכם בין 70 ל–90 שקל. עם האופניים תוכלו לבחור באחד משלושת המסלולים, בהם שביל המעיינות. המסלול הקצר ביותר הוא בן שעתיים.


מחיר לטומקאר: 300 שקל לאדם לטיול של שעה ורבע. 2,600 שקל לאדם לטיול של יומיים.


המיקום: הרי יהודה.


אופי הטיול: זוגי, משלב הליכה קצרה.


העונה המומלצת: חורף/אביב.


דרגת הקושי: קלה.


משך הטיול: כחצי יום.


איך מגיעים: אגם בית זית - נוסעים בכביש 1 לכיוון בית זית. לאחר הכניסה ליישוב נוסעים 400 מטר. ביציאה ימינה יש דרך עפר, נוסעים עד למגרש שבו ניתן להשאיר את הרכבים. ממשיכים בשביל שמוביל אל גדת האגם. 