המעבר החד מיום הזיכרון ליום העצמאות משאיר רבים ללא מנוחה. לעתים נדמה שעם ישראל כל כך ממהר לעבור לשלב המנגלים, עד שהוא שוכח שגם יום ההולדת למדינה הוא מועד שבו זוכרים את אלה שכבר לא איתנו. זהו זמן טוב להתייצב באתרי המורשת ובאנדרטאות הפזורות ברחבי הארץ - לא רק בפארקים. מלבד טיול חביב, אפשר למצוא בהם ערך מוסף רגשי והיסטורי. הנה כמה מהמקומות המומלצים לביקור ביום העצמאות.
 

בוסתן השמונה


בוסתן השמונה הוא אתר הנצחה לזכרם של שמונה חללי צה"ל שנפלו במלחמת לבנון השנייה. בין השמונה מונצח אוהד קלאוזנר ז"ל, בן היישוב בית חורון, שלזכרו הוקם גם מצפה אוהד הסמוך לאנדרטה. את הבוסתן מתחזקת עמותת דרך אוהד, והוא ניצב מול בסיס מג"ב בית חורון. 
 
מלבד אנדרטה, יש במקום עצי פרי ושולחנות פיקניק. המרחבים הפתוחים כאן יצרו מקום מפגש עבור חיילים ומשפחותיהם, וכמובן עבור המטיילים המגיעים לאזור. כמו כן אפשר לצאת מהמקום לטיול רגלי. מהבוסתן אפשר כמובן להגיע אל מצפה אוהד, מרחק קילומטר וחצי. המצפה נמצא ביישוב בית חורון ומספק תצפית לעבר אזור השפלה.  כביש 443, בכניסה לבית חורון.

מצפה אוהד. צילום: מיטל שרעבי
מצפה אוהד. צילום: מיטל שרעבי

 

אנדרטת עוצבת אגרוף ורומח


האנדרטה בחבל מודיעין הוקמה לזכר חללי חטיבה 27, עוצבת אגרוף ורומח. במקור היא ניצבה בסיני, אולם הועתקה בשל הפינוי ליער קולה. בעקבות סלילת כביש 6, האנדרטה הועברה שוב, ליד צומת גבעת כ"ח. במתחם החדש אפשר למצוא טנק ושני זחל"מים שלחמו בקרב מול המצרים במלחמת ששת הימים. בקרב זה, שהתרחש בחניון לילה מערבית לרפידים, נהרגו 25 לוחמים. באנדרטה חקוקים שמותיהם של 157 החללים של העוצבה שנהרגו במערכות ישראל. כביש 444, סמוך לצומת גבעת כ"ח.
 

מצפור סיבוני 


בין הקיבוצים מפלסים וניר עם הוקם מצפור סיבוני לזכרו של אסף סיבוני ז"ל, בן קיבוץ ניר עם שנפל באסון המסוקים ב־1997. למצפור אפשר להגיע ברכב בנסיעה במסלול מוסדר בכניסה לניר עם או בהליכה רגלית של כשלוש שעות, לאחר חניה במוזיאון המים והביטחון בקיבוץ. במצפור יש דגם מעץ ומתכת של חלילים, המנגנים בהתאם לרוחות. מלבד הבריזה הנעימה והצלילים המרגיעים יש במקום תצפית של 360 מעלות אל עבר המרחבים הפתוחים. אחרי הכניסה לניר עם (כביש 34) פונים לכיוון המוזיאון ונוסעים בהתאם לשילוט.

מצפור סיבוני. צילום: מיטל שרעבי
מצפור סיבוני. צילום: מיטל שרעבי

 

מצפה איתן


ברמות נפתלי נמצא מצפה איתן, לזכרו של רס"ן איתן בלחסן ז"ל, מפקד סיירת צנחנים שנפל בלבנון ב־1999. מול בית הוריו במושב הוקמה אנדרטה עם תצפית אל נופי עמק החולה והרי הגולן. בחלקה העליון של האנדרטה עומד עץ זית, אשר בלילה מוקף בתאורה. תחת מרפסת התצפית ישנה גינה. מסביב לאנדרטה הוצבו לוחיות עם כתוביות המספרות את תולדות חייו של איתן ז"ל והתחנות הצבאיות שעבר במהלך שירותו הצבאי. רמות נפתלי, סמוך למשק 36.
 

ארוחה ותצפית


על אלכסנדר זייד כולם שמעו, אך לא כולם יודעים שממתחם מסעדת "שלו ביער" שבטבעון אפשר לצאת למסע מרתק אל בית הקברות של חברי אגודת השומרים. האגודה הוקמה כארגון שמירה ועבודה על ידי יוצאי תנועת השומר ב־1933. חבריה היו אנשי הסתדרות וראו בה איגוד מקצועי של שומרים ועובדי אדמה. בשנת 1958 הם בנו מבנה קטן שישמש אותם כבית האגודה. הבית קיים גם היום וב־15 השנים האחרונות פועלת בו מסעדת השף "שלו ביער". באי המסעדה או המבקרים שמגיעים לאזור יכולים לעלות לקברים הניצבים בראש הגבעה המשקיפה על עמק יזרעאל. במרחק של כמה מאות מטרים מבית הקברות ניצב לו הפסל המפורסם של אלכסנדר זייד. שיכון אלה 2, קריית טבעון.

בית קברות אגודת השומרים. צילום: מיטל שרעבי
בית קברות אגודת השומרים. צילום: מיטל שרעבי

 

מצפה גדות


מצפה גדות הוא שמו של אתר הנצחה שהוקם במוצב סורי נטוש לזכר חללי חטיבת הגולן, "אלכסנדרוני". המוצב נכבש במלחמת ששת הימים וניצבת בו היום אנדרטה עם עמדת תצפית לאזור עמק החולה ורמת הגולן. מסביב לאנדרטה שני שבילי טבעת. הטבעת הגדולה מובילה לעמדה מבוצרת שלצדה נקודת תצפית. סמוך לאנדרטה יש גם אמפי קטן עבור קבוצות. המטיילים יוכלו לעבור בין התעלות והבונקרים ולנסות להבין מה הרגישו חברי קיבוץ גדות בזמן ההפגזות הסוריות.באנדרטה הוצבה אבן שעליה חקוקות מילותיו של עמנואל (מנו) שקד, מפקד החטיבה במלחמת ששת הימים: "מכאן אתם נראים גדולים שבעתיים". משפט זה נאמר כדי להלל את כוחם של אנשי הקיבוץ שלא נשברו. את האנדרטה היפהפייה עיצב הפסל עזרא אוריין, מפקד סיירת חטיבת הגולן במלחמה. כביש 91, עולים לכיוון צומת בית המכס. 4 קילומטרים מצומת גדות.
 

מצפה הר בנטל


אנחנו בתקופה נפלאה להגיע אל הר בנטל, המתנשא לגובה 1,165 מ' מעל פני הים. ההר הוא חלק משרשרת הרים הנמצאים ברמת הגולן לאורך הגבול עם סוריה. הוא זכה לשם זה בשל היותו נמוך יותר מהר אביטל הקרוב אליו. בפסגת ההר ממתין למטיילים מוצב צה"לי משוקם, אשר נבנה על שרידי מוצב סורי. בפסגה שוכן בית קפה שממנו אפשר להשקיף אל הנוף. אחר כך ניתן לרדת בשביל מסומן אל מאגר המים בנטל. כביש 91, עולים בכביש הגישה להר.

מצפה הר בנטל. צילום: מיטל שרעבי
מצפה הר בנטל. צילום: מיטל שרעבי

 

במת הסלע


מקיבוץ צובה בפרוזדור ירושלים יוצא מסלול העובר בתוך שטחי המטעים והכרם של היישוב ומגיע אל במת הסלע. היציאה למסלול אפשרית מחניית מפעל אורן, שממנה הולכים צפונה לכיוון המטעים. דרך נוספת להגיע למקום היא בירידה מהר צובה בשביל מסומן.
 
לאחר הליכה קצרה מגיעים לאנדרטת "פינת זיכרון לרבין". במקום יש פינה מוצלת שבה אפשר לעצור וליהנות מהנוף. אחרי מנוחה ממשיכים בדרך, עד שמגיעים לפתח מערת קבורה המוסתרת על ידי עץ זית. משם מטפסים במעלה הטרסות עד קצה המצוק, אל במת הסלע - מחצבה עתיקה המשמשת כאתר זיכרון לבן הקיבוץ נדב ישראלי ז"ל, שנפל בלבנון. המסלול הוא בן שעה וחצי, כקילומטר הליכה. המסלול יוצא מקיבוץ צובה.

במת הסלע. צילום: מיטל שרעבי
במת הסלע. צילום: מיטל שרעבי

 

סיורים ביום הזיכרון


לרגל יום הזיכרון ויום העצמאות, יתקיימו באתר צוק מנרה סיורים מודרכים עם דגש על מורשת. הסיורים יעברו במצפים סמוכים המוקדשים לזכרם של חללי צה"ל. מתי: בימים חמישי עד שבת, בין השעות: 16:00־9:00. הסיורים אורכים כשעה ויוצאים בכל שעה עגולה. הזמנות: www.cliff.co.il או בטל׳: 04-6905830.
 

סיורי מורשת באתר החרמון


ביום העצמאות יתקיימו באתר החרמון סיורי מורשת מודרכים לגבעות הקרב במרומי ההר. הסיורים בני השעתיים משלבים תצפיות על סוריה, שרשרת התלים הגעשיים של רמת הגולן, עמק החולה והגליל המזרחי. מתי: ביום העצמאות, בשעות 11:00 ו־13:00. הסיורים ללא תשלום מלבד העלייה ברכבל.

סיפורו של מקום
 

לכבוד יום העצמאות, החברה להגנת הטבע ובית הספר שדה שקמים בניצנים הישנה יערכו סיורים חינמיים לכל המשפחה. תפגשו בהם דמויות היסטוריות, תשמעו על בניית "הארמון" (הבית שבו שהתבצרו לוחמי הקיבוץ לפני נפילתו בעת מלחמת העצמאות), ותגלו מי הייתה שושנה. כמו כן, תוכלו לשמוע על קרב ניצנים המפורסם בתש"ח ועל הגיבורות שלו, הלוחמות. מתי: יום חמישי, 12.5, בין השעות: 13:00־9:00. כל סיור אורך כשעה.