חופי טורקיה כבר מזמן מחוץ לתחום עבור עם ישראל, אבל התיאבון לחופשת בטן-גב כנראה לא יחלוף לעולם. במצב זה יעדים חדשים-ישנים הופכים שוב רלוונטיים, בעיקר כשהם קרובים אלינו. אתם בוודאי מכירים את התחושה: מגיע קיץ ואתם מתים למנוחה מהשגרה. למטבח משובח. לחופים לבנים. לים מזמין. רק שאין לכם כוחות להרחיק יותר מדי, בטח לא כשמדובר בחופשה משפחתית. שלא לדבר על החור הצפוי בתקציב. 

האלטרנטיבה המיתולוגית, איי יוון, היא כיום רלוונטית מתמיד, ובצדק, בגלל החופים המזמינים. ישראלים רבים תקעו דגל בחופי סנטוריני, רודוס, קוס וגם כרתים, מהאיים הגדולים ביותר בים התיכון. אורכו 250 ק"מ, סך הכל 8,300 קמ"ר. מספר התושבים עומד על כ־650 אלף, רובם בהרקליון, העיר המרכזית של האי, ואליהם מצטרפים כמעט בכל זמן נתון בקיץ אלפי תיירים. תושבי כרתים מתפרנסים, כצפוי, בעיקר מתיירות. חלק מהם עוסק בחקלאות, הפקת שמן זית וייצור כלי קרמיקה. 

בחודשי הקיץ קשה כמובן למצוא פינה שקטה, אבל בחורף האי בדרך כלל שומם ממבקרים. אז המקומיים מתפנים לנשום, לתקן את "נזקי" העונה החמה, להכין שמן זית ולאגור כוחות לעונה הבאה, לאורחים החדשים מרחבי אירופה וישראל. היוונים הפנימו מזמן שבלעדיהם קשה לשרוד כלכלית, ולכן פנים מחייכות הן הדבר הראשון שתראו כאן.


נוח מאוד להגיע מישראל לכרתים. אחרי שעה ו־40 דקות טיסה תעשו את הצעד הראשון שלכם בנמל התעופה של הרקליון. בדרך כלל רוב הישראלים סוגרים דילים דרך חברות התיירות. הדילים האלה משתלמים יותר וגם מספקים תחבורה למלונות. כך שרגע לפני שתשמעו אך ורק שפות זרות, מחכה לכם נסיעה קצרה עם החבר'ה מהארץ, שבמהלכה תוכלו גם לתאם טיולים עם מדריך בתקופת השהייה באי. 

הנסיעה תוביל אתכם לאחד מארבעת המחוזות של כרתים: הרקליון (הקרוב והפופולרי ביותר), חאניה, רתימנו ולסיטי. בכל אחד מהם ישמחו לקבל את פניכם. אם אתם עכברי עיר, תוכלו לעצור בהרקליון שמתנהלת ככרך לכל דבר ולמצוא בה את כל העולמות. מצד אחד, עיר מודרנית עם מדרחובים, שדרות, חנויות, מוזיאונים, מסעדות מצוינות ובתי קפה. מצד שני, חופים נקיים שתוכלו להגיע אליהם בנסיעה קצרה יחסית. 

סמטאות רתימנו. צילום: מיטל שרעבי
סמטאות רתימנו. צילום: מיטל שרעבי

הרקליון מציעה מגוון רחב של בתי מלון. למשל "AQUILA ATLANTIS HOTEL", שנמצא לא רחוק ממרכז העיר וכ־200 מטר מהמוזיאון הארכיאולוגי. זהו מלון אורבני, עם בריכה על הגג וספא, שנוהג לארח במהלך השנה אנשי עסקים וחובבי שופינג. "SEA SIDE RESORT & SPA" הוא מלון יפהפה עם נוף עוצר נשימה לים. הוא קרוב יחסית לעיר ומציע שאטלים קבועים למי שלא רוצה לוותר על קפיצה למרכז. במלון יש עשר קטגוריות של חדרים, החל מסטנדרטיים ועד כאלה עם נוף לים ובריכה פרטית. רובו פועל בשיטת הכל כלול וברגע שתעשו צ'ק אין לא תצטרכו להוציא יורו נוסף. 

את האי אפשר להכיר דרך הגלגלים. תוכלו לשכור רכב ולטייל בו מעט. הנהיגה בכרתים קלה, הכבישים נוחים, רק חשוב לשכור רכב בסוכנות גדולה שמספקת ביטוח עם כיסוי לכל הצרות. אפשר לבקר במעיינות ובנחלים, לטייל בקניונים הסלעיים (קניון סאמאריה מציע מסלול הליכה של כ־18 ק"מ), לטפס לכפרים הקטנים המרוחקים ממרכזי התיירות ולהיכנס למערת נטיפים שבה התרחשה כביכול לידת זאוס. PSYCHRO CAVE נחפרה בשנת 1886 ובמהלך השנים נתגלו בה ממצאים המעידים על כך ששימשה כמקדש. המערה נמצאת בסמוך לכפר פסיכרו, שבו תוכלו להצטייד בזיתים, בשמן זית ביתי וביין מקומי.

אם אתם רוצים להתרחק עוד קצת מהעיר, תוכלו לנסוע לעיירת החוף חרסוניסוס, שאהובה מאוד על צעירים. העיירה ידועה בחיי הלילה שלה, יש בה עשרות טברנות קטנות, אפשר לעשות בה ספורט ימי או פשוט להיזרק על החוף. 

הכנת כדים בפסיכרו. צילום: מיטל שרעבי
הכנת כדים בפסיכרו. צילום: מיטל שרעבי

מלון שכדאי לכם להביא בחשבון הוא "ELMI SUITES HOTEL" - ארבעה כוכבים, הכל כלול. המלון לא מפואר במיוחד. הוא מתאים למשפחות, יש בו שתי בריכות, ספא ושלוש מסעדות, אחת מהן עם תצפית על החוף הפרטי של המלון.

מלון נוסף, למי שרוצה פינוקים, הוא "BELLA BEACH". מלון זה הוא בעל חמישה כוכבים ושוכן על חוף מהמם. המלון חדיש, מבודד יחסית, ואפשר לסגור בו דילים של הכל כלול ופשוט לשכוח מהעולם לכמה ימים.
 

קצת תרבות

לא הספיק לכם? ברוכים הבאים לרתימנו, העיר השלישית בגודלה בכרתים. האטרקציות המרכזיות כאן הן מצודה ונציאנית ונמל שוקק. את רתימנו אופפת רוח צעירה, גם בזכות האוניברסיטה שלה שמזרימה דם חדש לעיר. את הצעירים תוכלו לפגוש בין הסמטאות שמלאות חנויות בוטיק, בברים שבסמוך לנמל ובשווקים. 

רתימנו נחשבת לאחת הערים התרבותיות באי. יש פה מוזיאון מרשים, וטיול לקראת שקיעה בעיר העתיקה יהפוך את החוויה לרומנטית מאוד. לרתימנו יש חופים מרהיבים שמלאים בבתי מלון. אחד המומלצים הוא "AQUILA RITHYMNA BEACH". במלון חמישה כוכבים זה יש 17 סוגי חדרים, בדרגות שונות. הוא מתאים למשפחות ויש בו מועדון לפעוטות ולילדים. האחרונים אפילו יכולים לישון שם ולעשות מסיבת פיג׳מות. מלבד זאת יש ספא ומסעדה הפונה לים. המלון נגיש מאוד למי שרוצה לבלות במקביל בעיר. מול הכניסה אליו נמצאת תחנת אוטובוס, אף על פי שהאופציה של מונית לא פחות משתלמת (כ־10 יורו).

נמל רתימנו. צילום: מיטל שרעבי
נמל רתימנו. צילום: מיטל שרעבי

בכל מקרה, העניין של כרתים הוא להיכנס לאווירה הרגועה, לא לחשוש להתחבר למקומיים, וכמובן לא לוותר על חיי הלילה של האי, שכוללים מסיבות סוערות, ברים צפופים וטברנות עם מוזיקה אותנטית והמון נשנושים ואלכוהול. לישראלים קל מאוד להתחבר לאווירה הזו. עוצמת המוזיקה והמולת האנשים המבלים מעניקות את התחושה שאנחנו נמצאים בסביבת אנשים חמים לא פחות מאיתנו. ואל תשכחו שעם אוזו ביד הכל נראה נפלא יותר.
הכותבת הייתה אורחת של חברת קווי חופשה