בשבוע שעבר פרסם האתר TripAdvisor את רשימת היעדים הפופולריים בתבל, שנבחרו בידי מיליוני הגולשים באתר, שנהנה ממאות מיליוני כניסות מדי חודש. האתר מציג דירוגים בשורה של קטגוריות, שנעשו על בסיס שקלול של חוות הדעת שכתבו גולשי האתר במשך 12 חודשים, תוך התחשבות בכמות ובאיכות.

ממבחר הקטגוריות לכדה את העין רשימת עשרת היעדים המובילים במגמת עלייה הפזורים ברחבי תבל. אולם עוד בטרם נעיין ברשימה המסקרנת הזאת נציג את היעדים הפופולריים מכולם. בראש הרשימה, כבשנה שעברה, ניצב מאצ'ו פיצ'ו, מבצר האינקה מן המאה ה־15 שבפרו. גם במקום השני ברשימת היעדים הפופולריים לא חל שינוי, ושם ניצב המסגד הגדול שייח' זאיד שבאבו דאבי. אנגקור ואט (מקדש) בסיאם ריפ שבקמבודיה הוצב במקום השלישי, לשם טיפס מן המקום השישי. הקתדרלה הגדולה בעולם, הבזיליקה סן פייטרו שבוותיקן, טיפסה שלב ומוקמה במקום הרביעי. טאג' מאהל שבהודו, שהיה במקום השלישי, הורד בידי משתמשי האתר למקום החמישי. הקתדרלה־מסגד של קורדובה שבאנדלוסיה, ספרד, עם אולם התפילה המפורסם המרושת בעשרות עמודים, נבחרה למקום השישי. אתר דתי נוסף, כנסיית המושיע בסנט פטרסבורג שברוסיה, הוצב במקום השביעי.

האתר החדש ברשימת היעדים הפופולריים הוא ארמון אלהמברה שבגרנדה, שכנתה של קורדובה בדרום ספרד, שדורג במקום השמיני. את עשרת היעדים הראשונים ברשימה, הכוללת 25 יעדים בסך הכל, חותמים אתר הזיכרון לנשיא אברהם לינקולן בוושינגטון, בירת ארצות הברית, והקתדרלה המרשימה של מילנו.

ישן מול חדש

רשימת עשרת היעדים המובילים במגמת עלייה כוללת שמות של אתרים אלמוניים יותר וגם רחוקים יותר. ארבעה מהם ממוקמים באמריקה הלטינית, ובראשם עיר הנופש טולום (Tulum) שבמקסיקו, בחצי האי יוקטן על חוף הים הקאריבי, ולא הרחק מקנקון. זאת אחת הערים האחרונות שנבנו בידי המאיה, אולם חומת המבצר שהקימו על הצוק לא סייעה לבני העיר מול המחלות הקטלניות שהביא עמו הכובש הספרדי. אל קסטילו השתמר היטב, וכך גם שני מקדשים.

לצד היסטוריה מציעה טולום אוצרות טבע בסביבתה הקרובה עם אפשרות לשחות עם שנורקל ב"אקווריום הטבעי הגדול בתבל", הזדמנות לבקר במאגרי מים שיצר הטבע, ובהם זקיפים ונטיפים, או לצלול בתוככי מערות. לכל אלה הוסיפו בקתות אירוח מקוריות, מלונות בוטיק, מסעדות וחופי זהב. לפי TripAdvisor

מציעה אוצרות טבע. טולום. צילום: אינג אימג'
מציעה אוצרות טבע. טולום. צילום: אינג אימג'

על חופו של הים הקאריבי מצוי גם האתר השני ברשימת היעדים העתידיים של TripAdvisor. קרטחנה (Cartagena) היא "כפר דייגים" קולומביאני, שגם הוא נהנה מחופים מקסימים לצד עיר עתיקה עם היסטוריה וארכיטקטורה קולוניאלית מרהיבה, שזכתה להיכלל ברשימת אתרי השימור של אונסק"ו. את העיר העתיקה מקיפה חומה שהוקמה בידי הספרדים, ואורכה 13 ק"מ, ובתווך שפע של כנסיות, כיכרות וסמטאות אבן, כשמרפסות הבתים מקושטות בפרחי בוגנוויליה בשלל צבעים. לצד אתרי התיירות, קרטחנה היא עיר סואנת, והנמל שלה משמש את ספינות השיט שמסיירות בין נמלי הים הקאריבי.

פורטו (Porto), העיר השנייה בגודלה ובחשיבותה בפורטוגל, שהוצבה במקום השלישי ברשימת יעדי העתיד, מוכרת יותר לתייר הישראלי. הצבתה של פורטו ברשימה אינה מפתיעה משום שבשנים שחלפו היא נהפכה ליעד תיירותי מבוקש בזכות השילוב הארכיטקטוני של ישן וחדש, שיוצר אווירה ייחודית. העיר העתיקה שלה פרושה על הגבעות המשקיפות על נהר הדורו, והיא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. כנסיית סאו פרנצ'סקו מהמאה ה־‏14 היא האטרקציה המרכזית שם, ולצדה ניתן למצוא כנסיות בארוקיות נוספות עם צריחים בסמטאותיה המתעקלות של פורטו. אל אלה ראוי להוסיף את מחסני ומרתפי יין הפורט, שבחלקם ממוקמים מעבר לנהר, במערות וילה נובה דה גאיה. פורטו משופעת במסעדות, והתפריט הפורטוגלי המרתק, במחיריו השווים לכל נפש, הוא סיבה נוספת לבקר בארץ זאת.

גטלינבורג (Gatlinburg), במדינת טנסי שבארצות הברית, שממוקמת במקום הרביעי של יעדי העתיד, מצויה בלבו של פארק לאומי שבהרי סמוקי. לדעת מדרגי TripAdvisor, העיר היא בסיס מושלם ליציאה לאטרקציות שמציע הפארק: טיולים רגליים, ראפטינג, רכיבה על סוסים וגם דיג. מבט על הפארק אפשרי מגובה של כ־‏104 מטרים, מראש מגדל המחט של גטלינבורג.‏ בנוסף, יש בעיר רכבל, לונה פארק ואקווריום, בעוד שבתחומי הפארק הירוק ימצא התייר ההרפתקן פארק חבלים עם אומגה.

אם כבר הגעתם לטנסי, נזכיר שבגבולותיה של מדינה זאת מצויות שתיים מערי המוזיקה הנחשבות של ארצות הברית – נאשוויל, בירת הקאנטרי, וממפיס, אחת מארבע הערים לאורך דרך הבלוז של המיסיסיפי, וגם עירו של המלך אלביס פרסלי.

היבשת הישנה מיוצגת ברשימת יעדי העתיד גם במקום החמישי, והכבוד נופל בחלקה של בירת רוסיה, מוסקבה. לצד האטרקציות מימי השלטון הסובייטי כתחנות המטרו, המאוזוליאום של לנין בכיכר האדומה וכלא לובליאנקה, מציגה מוסקבה את העבר הצארי שלה עם הקרמלין

וקתדרלת באסיל הקדוש על תשע כיפותיה. בירת רוסיה היא מטרופולין ענק שאימץ את הערכים הקפיטליסטיים, והדבר מתבטא בין השאר באפשרויות הקנייה, בבתי האוכל ובחיי הלילה.

“קופים צורחים"

האי הבריטי זכה להיות מיוצג ברשימת יעדי העתיד בזכות עיירת החוף הדרומי ברייטון. העיר שימשה עשרות שנים יעד לחופשות חוף קצרות של הלונדונים, וזאת מאז שמסילת הברזל בין הערים נחנכה ב־1841. החוף רחב הידיים שלה מכוסה חלוקי אבן, ויש לה גם רצועה נודיסטית רשמית. ברייטון פיר, המזח החודר אל הים ואורכו 524 מטרים, היה אטרקציה תיירותית מאז הקמתו ב־1899, והוא משנה פניו בהתאם לתקופה. כיום מוצעים שם לונה פארק עם רכבת שדים ומתחם משחקי וידיאו להנאתם של המבקרים הצעירים. המבנה ההיסטורי והייחודי של הרויאל פביליון הוא אתר תיירות מפורסם נוסף של ברייטון, ובטיילת החוף נמצא בית המלון "גרנד הוטל" שבו הוטמנהב־1984 פצצה בידי המחתרת האירית בשעה שראש הממשלה, מרגרט תאצ'ר, שהתה בו לרגל ועידת המפלגה השמרנית. ברייטון הייתה ידועה כעיר מנומנמת יחסית, אבל כיום היא מקבלת בברכה קהל תוסס יותר עם שפע של פאבים ומועדונים.

ברייטון
ברייטון

את המקום השביעי ברשימת יעדי העתיד התיירותיים תופסת ניו דלהי, בירת הודו. השדרות ובנייניה ההדורים של העיר החדשה, שנבנתה בידי הבריטים, הם ניגוד לרחובותיה המפותלים של דלהי הישנה, שנהנית מאתרים רבי רושם, עשירים בהיסטוריה ובתרבות - מביתו של מהטמה גנדי, אביה של הודו המודרנית, דרך האתר שבו נרצח ועד לקברו המרשים של הקיסר הומאיון. בניינים המזכירים את הטאג' מהאל אינם צריכים להפתיע את התייר שיצליח למצוא דרכו במבוך של אחת הערים הסואנות בתבל.

באנף (Banff) שבמדינת אלברטה, במערבה של קנדה, מוקפת מכל הצדדים בהרי הרוקי, ויש בה בראש ובראשונה נופים מדהימים, הן בחורף המושלג והן בקיץ. העיר, שמוקמה שמינית ברשימה, מציעה בתי מלון יוקרתיים, מסעדות משובחות וחיי לילה סוערים. אגם לואיז (Lake Louise

אגם לואיז בבאנף
אגם לואיז בבאנף

תשיעית ברשימת יעדי העתיד היא לימה (Lima), בירת פרו. עבור ישראלים רבים לימה היא יעד שבו עברו בטיול של אחרי השחרור. מותר להניח שחלקם יחזור לעיר, שנוסדה בידי פרנסיסקו פיסארו ב־1535, כדי לגלות כבוגרים את האתרים הארכיאולוגיים העתיקים של שבט האינקה, את הקתדרלות המקושטות ואת הארמונות המהודרים שהוקמו עוד בימי השלטון הספרדי.

את רשימת עשרת היעדים של העתיד של TripAdvisor סוגר עוד יעד דרום־אמריקאי - פוז דו איגואסו שבברזיל. כך מתאר האתר את היעד: "דובי נמלים ענקיים, קופים צורחים, חתולים מנומרים, יגוארים בסכנת הכחדה וענני פרפרים הם רק חלק מהאטרקציות הקיימות בפארק מורשת עולמית זה, המסמן את הגבול בין ברזיל וארגנטינה". האטרקציה העיקרית של פוז דו איגואסו היא מפלי איגואסו המרשימים. בפארק נספרו 270 מפלים, וחלקו המדהים מכולם עם 14 מפלים מכונה "צוואר השטן".