סנטרל פארקס: החופש הגדול כבר כאן, אולם עבור הורים רבים ה”בעיה” תחל רק בחודש אוגוסט, כאשר הגנים והקייטנות יסגרו שעריהם. מסורת הנהוגה במקומותינו היא שכדי לעבור בשלום את החודש הלוהט, או את חלקו לפחות, נוטלים הורים או סבים וסבתות היכולים לאפשר זאת לעצמם, את הילדים לחופשה בחו”ל. עבור ציבור ההורים שומרי המסורת, האפשרות לצאת לחו”ל תחל רק בשבוע השלישי של אוגוסט, לאחר צום תשעה באב. ואיזהו הוא המקום שהילדים חפצים בו מכל? התשובה הפופולרית מכולן היא פארקי שעשועים.



שמות רבים של פארקים כאלה מוכרים כבר לילדים ולהוריהם ועתה נחלץ אתר 'טריפאדוויזר' (TripAdvisor) לעזרתנו ודירג אותם. הפופולריות של האתר, המספר העצום של המשתמשים במידע שהוא אוצר והכמות הרבה של חוות הדעת של משתתפיו, מבטיחים שמדובר בסקר אמין. הרשימה כוללת עשרים וחמישה פארקים, ולא במפתיע, רבים מהם מצויים בארצות הברית בכלל ובאורלנדו, פלורידה, בפרט. סקירה קצרצרה שלהם מציבה אילוץ של דילוג על אחדים מן הפארקים ולכן נתעלם מאתרים במזרח אסיה ומחלק שביבשת אמריקה.



לפגוש את הארי פוטר


33,801 חוות דעות של משתתפי אתר 'טריפאדוויזר' הציבו את איי ההרפתקאות של יוניברסל (Universal’s Islands of Adventure) באורלנדו בראש רשימת המומלצים. איי ההרפתקאות הם חלק מן הקומפלקס העצום של אתר הנופש של חברת הסרטים והאטרקציה ומהווים מסע של בילוי וגילויים באיים שונים הנמצאים סביב אגם. פארק היורה, היבשת האבודה, גיבורי העל של מארוול - יצרנית דמויות קומיקס כספיידרמן - ועולם הקסמים של הארי פוטר - הם אחדים מאיי הנושא של האתר.



אתר עם נושאים רבים. רכבת "האלק" ("הענק הירוק") ב-Universal's Islands of Adventure באורלנדו, פלורידה. צילום: Kjersti Holmang CC BY-SA 3.0
אתר עם נושאים רבים. רכבת "האלק" ("הענק הירוק") ב-Universal's Islands of Adventure באורלנדו, פלורידה. צילום: Kjersti Holmang CC BY-SA 3.0



לשחות עם דולפינים


גם הבחירה השנייה על פי חוות הדעת של משתתפי 'טריפאדוויזר' ממוקמת באורלנדו. דיסקברי קוב (מפרץ התגליות) הוא חלק ממתחם שהקימה חברת סי־וורלד, שראשית דרכה הייתה בפארק הוותיק עם מופע של יונקי ים כלוויתנים בבריכה לצד אקווריום ענק. עתה אפשר לשחות עם דולפינים, להאכיל ציפורים טרופיות, לצלול בנבכי הריף וכמובן לבלות על חוף ממוסחר על גדות הלגונה.



בריכת הדולפינים במפרץ התגליות. צילום: Michael Lowin CC BY-SA 2.0
בריכת הדולפינים במפרץ התגליות. צילום: Michael Lowin CC BY-SA 2.0



הממלכה הפופולרית בתבל


ממלכת הקסמים (Magic Kingdom) של דיסני, “האמא” של פארקי השעשועים, הוצבה במקום השלישי על סמך למעלה מארבעים וארבעה אלף חוות דעת. אתר הנופש 'דיסניוורלד', שנפתח ב-1971, היה הראשון באורלנדו וממלכת הקסמים קדמה לפארקים נוספים של דיסני שקמו ברבות הימים לצידה. באתר האינטרנט של הממלכה מניתי למעלה מארבעים אטרקציות הכוללות רכבות שדים וביתני הרפתקאות המוקדשים לשפע של נושאים כמו ארץ הפנטזיה, זאת של המערב הפרוע, של המחר ואת ארץ ההרפתקאות. ממלכת הקסמים היא עדיין הפופולרית בתבל עם כעשרים מיליון מבקרים בשנה.



למעלה מ-40 אטרקציות. ממלכת הקסמים באורלנדו, פלורידה. צילום: רויטרס
למעלה מ-40 אטרקציות. ממלכת הקסמים באורלנדו, פלורידה. צילום: רויטרס



ביער המכושף של האחים


אירופה פארק (Europa Park) זכה לכמות נמוכה יחסית של חוות דעת אך מרביתן היו מצוינות ולכן האתר הוצב במקום הרביעי. הפארק נמצא במדינת באדן־וירטמברג, בגרמניה, באזור היער השחור, והוא הפופולרי באירופה. ייחודו של הפארק אינו ברכבות השדים שלו דווקא, אם כי יש שם תריסר כאלה, אלא בכך שלמדינות שונות ביבשת הישנה יש אזורים המוקדשים למאפיינים אותן. לצד אזורי המדינות יש מתחמים נושאיים: היער המכושף של האחים גרים, ארץ ההרפתקאות ועולם הילדים. הפארק הוא האטרקציה השנייה בפופולריות בגרמניה, אחרי טירת נויישוונשטיין, שבבוואריה, זאת שנחשבת להשראה של טירת היפיפייה הנרדמת של 'וולט דיסני'.



'אירופה פארק' בגרמניה
'אירופה פארק' בגרמניה



עולמות הקולנוע


המקום החמישי מחזיר אותנו לאורלנדו, ליוניברסל סטודיוס. האתר הזה החל דרכו עם דגש על תעשיית הטלוויזיה והקולנוע, תחום התמחותם של מייסדיו, אולפני יוניברסל, שהקימו את הפארק הראשון שלהם ב-1964 בעיר הסרטים לוס אנג'לס. האתר הוותיק יותר שבקליפורניה ממוקם במקום השישי ברשימה. האטרקציות באתרים הללו מבוססות על סרטים הוליוודיים מוכרים ואהובים ומסע ההרפתקאות באתרי הפארק מאפשר לפגוש את הדמויות הקלאסיות והבולטות של הקולנוע האמריקאי לדורותיו. כדי לדרג את פארק השעשועים שבמקום השביעי מטוטלת המומלצים שבה לאורלנדו עם "דיסני’ס הוליווד סטודיוס". על אף שאולפני דיסני מזוהים בעיקר עם סרטים מצוירים, אטרקציות לא מעטות בפארק זה מוקדשות לסדרת מלחמת הכוכבים.



האח הגדול


ביקור בפארק שבמקום השמיני מחזיר אותנו לאנהיים שבקליפורניה, לדיסנילנד. הפארק הזה פתח שעריו ב-1955 והוא פרי יצירתו של האיש עצמו, וולט דיסני. ההתחלה הייתה צנועה יחסית. הכניסה הייתה דרך הרחוב הראשי, שעוצב כ"רחוב ארצות הברית" ושם פגשו המבקרים דמויות מסרטיו המצוירים של דיסני. הרחוב הוביל למרכז הפארק, שם נמצאת טירת היפהפייה הנרדמת, שהייתה לסמלו של האתר. סביב האתר שבאנהיים פיתחו אנשי תאגיד דיסני אתרים נוספים כפארק ההרפתקאות שממוקם במקום התשיעי ברשימת 'טריפאדוויזר'. פארק זה נחנך ב-2001 והרעיון שמאחוריו היה לשקף את ההיסטוריה והגאוגרפיה של קליפורניה.



רבגוניות תרבותית. מרכז אפקוט באורלנדו, פלורידה. צילום: רויטרס
רבגוניות תרבותית. מרכז אפקוט באורלנדו, פלורידה. צילום: רויטרס



ברזיל, דנמרק ואפקוט


גני טיבולי בקופנהגן אינם עומדים בשורה אחת עם הגודל וההיצע של פארקי הענק של קליפורניה, פלורידה וגרמניה. הפארק, שנמצא בטבורה של בירת דנמרק הוא צנוע בממדיו אך חביב מאוד על מבקריו ולכן הוצב במקום ה-11. אורלנדו ממשיכיה לככב ברשימה במקומות הבאים עם סי־וורלד, ממלכת החיות של דיסני ואפקוט – פארק שמוקדש להצגת ההישגים הטכנולוגיים של האדם והרבגוניות התרבותית של כדור הארץ.



הפארק הגדול בדרום אמריקה. "מגדל נפילה" ב- Beto Carrero World בברזיל. צילום: RFV94 CC BY-SA 3.0
הפארק הגדול בדרום אמריקה. "מגדל נפילה" ב- Beto Carrero World בברזיל. צילום: RFV94 CC BY-SA 3.0


בסגנון איטלקי


המקום ה-15 מחזיר אותנו לאירופה, ל-Le Puy du Fou שבצרפת, לא הרחק מנאנט, כ-380 ק"מ דרום מערבית לפריז. זהו פארק שנושאו העיקרי הוא


היסטורי, והוא מציג מופעים ביום ובערב. כנראה שתיירים מישראל יעדיפו את דיסניפארק שבקרבת פריז והוצב בידי 'טריפאדוויזר' במקום ה-19. הפארק הפופולרי של השכנה מדרום, ספרד, שהוצב במקום ה־20, הוא "עולם פורטאבנטורה" (PortAventura World), שממוקם בדרום קטלוניה. האטרקציה החדשה של האתר היא מתחם שנבנה על ידי חברת המכוניות האיטלקית פרארי וכולל מסלול מרוצים לצד אטרקציות איטלקיות נוספות. עוד נזכיר את גארדהלנד פארק, שלחוף אגם גארדה שבצפון איטליה. האתר הפופולרי הוצב במקום ה-24 ברשימה.



הכן את עצמך


ביקור בפארק שעשועים יכול להיות חוויה שתיזכר לאורך זמן אך במקביל הוא יכול לגרום למפח נפש. הקפדה על כללים מסויימים יכולה לסייע להצלחתו של הביקור שאינו זול כלל ועיקר. כדי להוזיל את העלות וכדי להבטיח כניסה במועד הרצוי כדאי בראש ובראשונה לקנות כרטיסים מראש. יש סוגים שונים של כרטיסים ובדרך כלל מדובר בכרטיס של "הכל כלול". אם נוסעים לאורלנדו ורוצים לבקר ביותר מפארק אחד כדאי לבחון את ההיצע באשר אפשר לרכוש כרטיסים המשלבים אפשרות לבקר בפארקים אחדים במחיר מופחת.



כלל ראשון לפני הביקור בפארק השעשועים המיועד הוא עשיית היכרות עימו באמצעות אתר האינטרנט שלו. חשוב להכיר את מפת הפארק ומיקומם של המתקנים, כדאי לאסוף מידע על המופעים ושעותיהם בזמן הביקור ולבסוף רצוי לבחור את האטרקציות שבהן רוצים לבקר או לעשות שימוש. במילים אחרות: תכנון מוקדם הוא הכרחי. כך יותאמו המתקנים לגילי המבקרים, כך יהיה אפשר לדעת היכן יש ביקוש והתורים יהיו ארוכים. על הללו אפשר להתגבר בחלק מן הפארקים על ידי רכישת כרטיס מדלג תורים (פאס). כאשר מטיילים בחופשת הקיץ, בחירת המועדים אין בה ממש, כי כולם מצויים בחופשה, ולמרות זאת נמליץ שלא להגיע לפארקים בסופי שבוע. לעומת זאת מומלץ מאד להגיע עוד לפני שעת הפתיחה של הפארק ועל ידי כך להקדים ולתפוס מקום בתור לאטרקציות המבוקשות (כדאי גם לזכור גם את מקום החניה). כמובן שכדאי לבוא עם בגדים נוחים וגם עם אספקה של תזונה קלה ומשקאות - המחירים בפארקים מופקעים.