חודש אוגוסט הוא זמן אידיאלי לפסטיבלים. כבר חם מדי לטיולים, ומשפחות רבות רוצות להעביר את הזמן בנעימים בלי לפגוע בכיס בבילוי באטרקציות יקרות. מועצה אזורית יואב בשפלת יהודה תספק גם הקיץ פתרון בנושא, כשתקיים את פסטיבל "בית גוברין" זו השנה ה־14 ברציפות. הפסטיבל יתקיים בין 18 בחודש, יום חמישי, ל־27 בו, ובמהלכו הקהל הרחב יוכל ליהנות משפע של פעילויות: טיולים, סיורים, ניווט, צפרות והפתעות קולינריות ברחבי המועצה. כל האטרקציות מתאימות לצעירים ולמבוגרים כאחד, וחלקן אף ללא תשלום. אז מה מחכה לכם באזור?



ההמלצה הראשונה למי שמטייל בגזרה היא לעצור אצל "עידן אופן" בקיבוץ רבדים, הסמוך לצומת מסמיה. מרכז רכיבה זה מאגד רוכבי אופניים מקצועיים רבים, אך יש בו גם חנות שבה כל רוכב מתחיל יוכל להצטייד באמצעים להרפתקה על גלגלים. אפשר לקחת מפה ולצאת לסיורי רכיבה בשטח. בסביבת הקיבוץ יש עשרה מסלולים מהנים שמתאימים לסוגים שונים של רוכבים. הפופולרי שבהם הוא המסלול המשפחתי, 12 קילומטרים, שכולו משולט ומוסדר. אם אתם מתעצלים לדווש, אפשר לשכור גם רכבי גולף המתאימים לארבעה עד שישה אנשים.



במהלך הפסטיבל ייצאו ממרכז הרכיבה טיולי לילה מודרכים - החל משעות אחר הצהריים. הטיול המוצע אורך כשעתיים ובמהלכו תעברו בשדות הקיבוץ, במעיין תמנע שבו ניתן לטבול בבריכה קרירה, ובעוד כמה מאגרי מים יפהפיים.



מעיין תמנע. צילום: מיטל שרעבי
מעיין תמנע. צילום: מיטל שרעבי



בסיור תהיה עצירה בעיר הפלשתית עקרון, שהייתה ידועה בשמן הזית שסיפקה למצרים. הבבלים הרסו אותה, וכיום אפשר לזהות בין שרידיה את בתי הבד וחלקים ממבנים עתיקים. לקראת סיום הסיור מגיעים למצפה תל עקרון, שממנה נשקף כל האזור.



שכירת אופניים: 50 שקל לאדם לשעתיים. רכבי גולף: 200 שקל לארבעה אנשים. המחירים הם לתקופת הפסטיבל. פרטים בטל׳: 050-7481238



פותחים מפה



אם אתם אכן בעניין של ניווט, אתם מוזמנים להתייצב בתחנת הכוח "דליה" ביום שלישי, 23 באוגוסט, בשעה 16:30. במועד זה יחל במרכז המבקרים של התחנה משחק ניווט עממי לכל המשפחה. הפעילות כוללת ביקור במרכז המבקרים, הסבר על יסודות הניווט והשימוש במפה, ולאחר מכן ניווט באזור יער חרובית.



"דליה", תחנת הכוח הפרטית הגדולה ביותר בארץ, מייצרת חשמל באמצעות גז טבעי. במרכז המבקרים תוכלו ללמוד איך מייצרים חשמל מגז טבעי, הידידותי יותר לסביבה, באמצעות משחקים וחידונים. המסלולים מתאימים לכל הגילים ואורכם בין קילומטר וחצי לשניים. הפעילות אורכת כשעתיים. נקודת המפגש: חניית תחנת "דליה".



הפעילות ללא תשלום. יש להירשם מראש בטל׳: 08-6834106          



ואם כבר פסטיבל בטבע, למה לא לשלב אותו עם מעט אמנות בבית ניר. במוזיאון ע"ש משה שק ז"ל, ממייסדי הקיבוץ, מציעים סיורים ללא תשלום. שק היה אחד הפסלים המוכרים בארץ, ורוב עבודותיו הן בהשראת המקום שבו התגורר.



המוזיאון מתפרש על פני שלוש קומות. בקומת המרתף נמצא אוסף מפסליו, שאותם ניתן לרכוש. בקומה זו גם מוקרן סרט באורך 20 דקות על חייו ופועלו. בקומה הראשונה יש תערוכה קבועה עם פסליו ואוסף של צלחות. ובקומת הגג מתקיימת תערוכת פסלים נוספת, עם מקומות ישיבה אל מול הנוף הפתוח.


בימי הפסטיבל, 23־22 באוגוסט, הכניסה חינם, כולל ההדרכה, בתיאום מראש בטל': 08־6874368. בשגרה הכניסה היא בעלות של 20 שקל לאדם, גם כן בתיאום מראש.



אפשרות בילוי נוספת בקיבוץ בית ניר היא "מסע אל בטן האדמה", סיור עם הגיאולוג ד"ר אריה איתמר. האחרון נמצא בתקופת הפנסיה שלו אחרי שבמשך כל חייו אסף אבנים מכל העולם. בחצר ביתו הוא יצר מסלול קצר שבמהלכו עוצרים בשבע תחנות המתארות את התהוות כדור הארץ.



הסיור הוא ללא תשלום ובתיאום מראש. האתר הזה מתאים לכל אחד. הנושא מרתק, וד"ר איתמר מעביר את המידע בשפה פשוטה, כדי שכל ילד יבין את התהליכים שעבר כדור הארץ. תוכלו, למשל, לראות איך נראה אורניום בטבע, עצים שהפכו למאובנים, מתכות, סלעי הרי געש, נטיפים ועוד.



סיורים מודרכים: בימים שני (22.8) ושלישי (23.8), החל מ־17:00 (בכל שעה עגולה). יש להירשם מראש בטל׳: 052-6321318


מוזיאון ע''ש משה שק ז''ל, ממייסדי קיבוץ בית ניר. צילום: מיטל שרעבי
מוזיאון ע''ש משה שק ז''ל, ממייסדי קיבוץ בית ניר. צילום: מיטל שרעבי




נכנסים למטבח



בקיבוץ גת ממתין לכם אוצר קולינרי - "לה טרה פרומסה" - יקב ומסעדה. אפשר לומר שזהו יקב שיש לו מסעדה. מסעדה מעניינת מאוד, אגב, בעיקר בהשוואה לשאר המסעדות באזור.



"לה טרה פרומסה" הוא יקב בוטיק המייצר כ־7,000 בקבוקים בשנה. כל היינות הם בסגנון איטלקי (פרימיטיבו, סנג׳ובזה), רובם בלנדים, אך יש גם כמה יינות זניים.



במסעדה אפשר למצוא תפריט המשלב בין המטבח האיטלקי למטבח הקוצ'יני, בהתאם להשראות מהבית של בני הזוג והבעלים, אירית וסנדרו פלגריני. השילוב בין שני המטבחים נשמע לכאורה לא קשור, אך היצירתיות של השניים מצליחה לספק מנות מעניינות.



בתקופת הפסטיבל אורחי המסעדה יוכלו ליהנות מקינוח זוגי או משתי כוסות יין בכל הזמנה של למעלה מ־200 שקל. מומלץ להזמין מקום מראש (טל': 050־5684775).



מסעדת "לה טרה פרומסה". צילום: מיטל שרעבי
מסעדת "לה טרה פרומסה". צילום: מיטל שרעבי



אם אחרי כל זה בא לכם לשלב קצת פינוק, תוכלו להירגע במתחם ספא "אקויה" שנמצא בחמי יואב. המתחם המרכזי מושך אליו בדרך כלל ציבור מבוגר, אבל ב"אקויה" ניתן לראות בעיקר זוגות וצעירים שרוצים להתפנק. המקום נמצא בלב גן ירוק עם פינות חמד, בריכות, בר פתוח ופינות הירגעות. ב"אקויה" יש גם מסעדה עם תפריט בסגנון בופה וארוחות בוקר ובראנץ'. והכי חשוב: הם פתוחים כל השבוע, כך שאפשר להגיע גם בשבת כדי לקבל עיסוי או ליהנות במתקני הספא. 



לפרטים, טל׳: 08-6705607




נקודת ציון אחרונה וחשובה, לפני שאתם חוזרים הביתה, היא גבעת תום ותומר, גן בוטני ואתר הנצחה ל־73 הרוגי אסון המסוקים, ביניהם תום כיתאין מקיבוץ שובל ותומר קידר מקיבוץ נגבה, שעל שמם נקרא המקום.



תום ותומר היו חברים שלמדו יחד בבית הספר, התגייסו יחד לצבא, ונהרגו בתאונה הקשה בשנת 1997. הוריו של תומר החליטו להנציח אותם בגן שבו שולטים צמחי ארץ ישראל ולאורכו ניתן לקרוא פסוקים מהמקורות וגם לפתור חידות קצרות. הגבעה נמצאת בסמוך לקיבוץ נגבה.



המיקום: שפלת יהודה.
אופי הטיול: משלב הליכה קלה.
דרגת קושי: קלה, מתאים למשפחות עם ילדים.
משך הטיול: כחצי יום.
פרטים נוספים: 08-8500711