בעיצומו של אוגוסט הלוהט לא ניתן כמעט לצאת לטיולים ארוכים. השמש מכה כבר משעות הבוקר המוקדמות, כך שגם מי שמקדים לצאת מהמיטה לא חולם על הליכה של כמה שעות. אבל כשחופשת הקיץ מאלצת אותנו לשעשע את הילדים ולפרוק אנרגיה במרחבים, חובבי הטיולים מבינים שזה הזמן לחפש מקורות מים. הנה כמה המלצות רטובות ומוצלות בצפון הארץ לבריכות שירעננו לכם את הימים והשעות.

נחל עיון

נחל עיון מוכר בעיקר בזכות מפל התנור, אך בשמורה הקסומה באצבע הגליל נמצאות גם מספר בריכות קרירות. בריכת מפל התנור היא בעיני ברכה של ממש, בעיקר משום שאפשר להגיע אליה בקלות בימים חמים, או סתם כשבא לכם לבחור בטיול קצר וקולע.

הדרך אל הבריכה פשוטה: צריך לצאת מהחניה הדרומית של השמורה אל מפל התנור, וגם לשוב באותה הדרך. אך מכיוון שיש איסור להיכנס למים בקטע זה, מומלץ לצאת למסלול המלא, ואז תוכלו ליהנות מכל הפלא שיש למקום להציע. לא לדאוג, גם המסלול המלא הוא קצר יחסית. תוכלו ליהנות לאורכו מהצמחייה ומזרימה של שלושה מפלים נוספים. אם השתכנעתם ללכת על המסלול המלא, תצטרכו לצאת מהכניסה הצפונית של החניון ולהתכונן להליכה של שני קילומטרים.

ביציאה למסלול תבחינו באנדרטת הספארי לזכרם של חיילי חיל חימוש שנפלו בשנת 1985 בדרכם מלבנון לחופשה בישראל. משם ממשיכים לאורך הנחל ומבחינים בשרידים של גשר עיון שפוצץ בליל הגשרים ב־1946. בהמשך השביל תחוו את אחת הנקודות היפות במסלול, מפל עיון. גובהו כתשעה מטרים, ואף על פי שאי אפשר ליהנות מהבריכה שלו, התצפית יפהפייה.

מכאן השביל מדרים אל מפל הטחנה - הגבוה עוד יותר ממפל עיון. ממנו ממשיכים לשני מפלים נוספים: מפלי האשד. מדובר במפל עליון ומפל תחתון, אשר יחד יוצרים מדרגת זרימה טבעית. זה הזמן שלכם לטבול קצת במים לפני שתמשיכו למפל התנור ולבריכה המדהימה שלו. יורדים אליו בשביל מפותל שיוצא מכיוון בית הקברות של ראשוני המתיישבים במטולה.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 90 לכיוון מטולה. לפני הכניסה למושבה יש פנייה לחניון מפל התנור. מדלגים עליה וממשיכים לתוך מטולה, אל חניון נחל עיון.

עין תינה

לא משנה כמה טיולים אעביר בצפון הארץ, תמיד אחזור לעין תינה בעמק החולה. נראה כאילו מי המעיין הזה זורמים מתוך סלעים ושוטפים את חורשת האקליפטוסים, יוצרים בריכת שכשוך נעימה ומוצלת.

הקטע היפה ביותר בעין תינה הוא המפל השוצף שאליו ניתן להגיע באמצעות טיפוס על סלעי הבזלת. בסיום העלייה החלקלקה מחכה הפתעה, שיש שיגידו שהיא קצת מאכזבת: המים יוצאים מצינור ענק. ליד הצינור יש מקום שבו ניתן להתרחץ מול הנופים הפתוחים של רמת הגולן.

הקטע הרטוב במסלול, כאמור, מתחיל בחורשה. המשיכו ממנה עם המסלול המוסדר, נגד כיוון הזרימה של המעיין. בשלב זה גובה המים נמוך יחסית, אבל בהמשך תוכלו ליהנות ממסלול מהנה ואתגרי יותר, ואפילו תצטרכו לטפס עד המפל. המים קרירים, הזרם חזק יחסית, ואפשר להחליק על האבנים, אז צריך להיזהר. מקצה המפל תוכלו לרדת דרך אבני הבזלת או באמצעות דרך צדדית יבשה.

איך מגיעים: פונים ימינה בצומת מחניים אל כביש 91. ממשיכים עד צומת גדות ופונים לכביש 918 עד ירידה לדרך עפר. ממשיכים עד רחבת החניה.

הבריכה הנסתרת

שמורת נחל דן היא אחת המתוירות בצפון הארץ, ובצדק. היא יפה, מוסדרת ונוחה מאוד לטיול עבור משפחות עם ילדים. מחוץ לשמורת הנחל מחכות לכם לא מעט פינות חמד נסתרות, אשר מוכרות רק למטיילים מנוסים. באופן כללי יש בקטעים אלה תנועת מים חזקה ולכן הרחצה מסוכנת, ואולם בחלקים מסוימים נמצאות בריכות טבעיות, שם אפשר לעצור לפיקניק ולבחון את המים הקפואים.

אחת המומלצות היא הבריכה הנסתרת. ההגעה אליה פשוטה ואורכת דקות ספורות. את רוב הדרך עושים ברכב. פשוט צריך לנסוע בתוך קיבוץ דן אל בריכות הדגים. השילוט מוביל אל השער האחורי של הקיבוץ, ומיד כשעוברים אותו פונים שמאלה לשביל עפר. אחרי נסיעה קצרה השביל מתעקל שמאלה, דרך סבך שיחים. המשיכו עד שתראו מטעים ופנו ימינה.

בקצה השביל נמצא סלע אדום המסומן במספר 3 וכאן אפשר לחנות. היכנסו עד הסלע האדום, המסומן בספרה 5, ופנו בו ימינה. לאחר כמה צעדים תבחינו בשביל צר ועמוס צמחייה. תעברו בריכה קטנה, ומולכם תתגלה הבריכה הנסתרת.

לפני שנכנסים למים כדאי לבדוק את עוצמת הזרימה. על אף שעכשיו קיץ, המים עמוקים וסוחפים. בקרבת הבריכה הנסתרת יש בריכה נוספת, הלגונה, שהיא מרשימה ויש בה כמה פינות לעצירה. עצירה מומלצת למשפחות עם ילדים קטנים.

איך מגיעים: עוברים את קריית שמונה ופונים ימינה לכביש 99.

נחל דן. צילום: מיטל שרעבי

עין אורח

לעצלנים של ממש, שלא מסוגלים ללכת אפילו חמש דקות ברגל, כדאי לשקול את אופציית בריכת ג׳וחדר (עין אורחה). זוהי "בריכת קצינים" מוסדרת (מסוג הבריכות ששירתו את קציני הצבא הסורי בזמן שלטון סוריה בגולן, ולכן הן קרויות כך) עם מים נקיים ומזמינים בכל עונות השנה. הבריכה בנויה מאבן בזלת וסביבה עצי אקליפטוס שיגנו עליכם מפני השמש. אפשר להתרווח וליהנות מפיקניק משפחתי.

מלבד הירגעות בשלווה המשכרת של הגולן, אפשר לרחוץ בבריכה ולבלות בה את השעות החמות. היא מתאימה למבוגרים ולצעירים, וגם הילדים שעדיין לא הפכו לשחיינים אולימפיים יכולים ליהנות ממנה בעזרת דפנות שניתן לאחוז בהן.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 98 לכיוון דרום. פונים ימינה ליד האנדרטה לשביל עפר. ממשיכים לרחבת החניה שבסמוך לבריכה.

ג'וחרה. צילום: הדר יהב

המפלים הלבנים

עמק בית שאן מושך מטיילים רבים בעיקר בשל פארק המעיינות. באתר בריכות רבות וגם שביל רטוב באורך 400 מטר. אם אתם לא מעוניינים לרחוץ עם כל עם ישראל, לא רחוק משם מחכה לכם פינת טבע, המפלים הלבנים, בסמוך לקיבוץ עין הנצי"ב.

מפלים קטנים אלה נשפכים לבריכה טבעית המוקפת עצים. מכיוון שאת המקום פוקדים בדרך כלל רק תושבי האזור, הם שומרים על הניקיון במקום - וזה מחייב גם אתכם.

איך מגיעים: לבאים מכביש 90 לכיוון צפון - פונים ימינה בצומת עין הנצי"ב. אחרי כ־200 מטר יורדים לדרך עפר ונוסעים בה בזהירות עד לנקודה שבה מרגישים שהמכונית לא יכולה להמשיך. משם הולכים אל המפלים.