כשהטמפרטורות בחוץ עדיין בלתי נסבלות, הורים נדרשים לחשב מסלול מחדש ולמצוא פתרונות יצירתיים לבילוי עם הילדים. אומנם החופש הגדול הסתיים ואפשר לנשום לרווחה, אבל לפנינו חגי תשרי הארוכים שבהם שוב נתעניין באטרקציות לכל המשפחה. 

אחת האפשרויות היא מרכזי מבקרים, שם קטנים וגדולים יכולים לבלות במשך שעות, להעשיר את הידע שלהם וכמובן לשחרר אנרגיה. בארץ לא חסרים אתרים כאלה, של ארגונים, עמותות וחברות מסחריות. אנחנו נתמקד באזור עמק יזרעאל היפהפה, כך שגם בדרך אליו תוכלו ליהנות מהנוף. 

רכבת העמק 



האתר שוכן במבנים ההיסטוריים של תחנת רכבת העמק הישנה ליד כפר יהושע. זהו המקום היחיד שבו אפשר לשמוע את הסיפור המיוחד של הרכבת, אשר הוקמה בשנת 1905 והייתה שלוחה של הרכבת החיג'אזית. 

מבני התחנה נבנו בסגנון טמפלרי ושימשו את העובדים ואת משפחותיהם. הם נשמרו בשלמותם עד היום ומתוחזקים על ידי המועצה לשימור אתרים. במבנה ששימש את סגן מנהל התחנה נפתח אפילו מרכז מבקרים חדש. 
במקום תוכלו לצפות בתצוגה מרתקת המספרת את סיפורה של רכבת העמק ובסרט קצר וכן בתמונות מתקופת פעילותה. כמו כן, יש מוצגים היסטוריים ודגם של רכבת מיניאטורית. תוכלו להסתובב באתר, לבחון את מגדל המים והבאר ששימשו את מי שחי כאן ולראות שרידים של קרונות ומסילה. 
המשרדים של עמותת התיירות בעמקים נמצאים כאן, עם נקודת מידע למטיילים, שבה תוכלו להתייעץ בנוגע לאטרקציות בסביבה. 
שעות פתיחה: ראשון עד חמישי: 15:00־9:00. שבת: 13:00־9:00. מומלץ לתאם הגעה בטל׳: 04־9534226.

קפה נונע 

אחרי הביקור באתר הרכבת תוכלו לקפוץ לנשנוש ב"קפה נונע" בקיבוץ שריד. למי שלא רגיל לצאת מהעיר, מדובר בחוויה ייחודית - קרון קפה נייד. בעלי העגלה הם אילת ורן שלאחרונה התמקמו עם הקפה־מסעדה שלהם על גלגלים בשטח הקיבוץ. 
ההחלטה שלהם לעצור במקום התקבלה לאחר שהוזמנו להפעיל בו קייטרינג. אילת ורן הבינו את הצורך של הקהילה בקרון שלהם, והוא פתוח בקביעות בימים שני עד שישי מהבוקר ועד אחר הצהריים. 
רן, שעבד שנים בעיצוב, ואילת, שהיא בכלל מתחום התיאטרון, נהגו לטייל במשך שנים עם הקרוון הפרטי שלהם. מכאן למעשה שאבו את הרעיון לקחת את האהבה שלהם לטבע ולחבר אותה עם אהבה נוספת, האוכל. 
הקפה נקרא על שם סבתה של אילת, שלימדה אותה את רזי הבישול. בתפריט אפשר למצוא ארוחות בוקר, סלטים, מאפים וקישים. בהחלט מומלץ.
מוזיאון ההתיישבות. צילום: מיטל שרעבי
 
 

מוזיאון ההתיישבות


הנקודה הבאה היא המוזיאון לראשית ההתיישבות בעמק, או בשמו הפחות רשמי, מוזיאון יפעת לראשית ההתיישבות. הכניסה לאתר מספקת נוף שאסור לפספס, ואפשר ליהנות גם מרוח קרירה.

המוזיאון מחולק למספר שערים: עלייה, חלוץ, קק"ל, חקלאות מסורתית, עבודת השדה, מושב, קיבוץ ובעלי מלאכה. במקום מוצג אוסף נדיר של פריטים עתיקים מתקופת ההתיישבות. בחצר אפשר למצוא כלים חקלאיים, ישנים וחדישים, של ג׳ון דיר. יש גם סימולטור המדמה נהיגה בשטח ונגרייה שבה אפשר ליצור כל מה שעולה בדמיונכם.

רוצים לכבס כמו פעם? בחצר יש גם פיילה עם מים וסבון להתנסות בעבודת הכובסות בתקופת ההתיישבות. אפשר לבקר בבית ילדים טיפוסי, בחדר אוכל קיבוצי ואפילו להתלבש בבגדי מקימי האזור.

במתחם המוזיאון נמצאת חנות של המעצבת קרן שביט, שבה אפשר לסיים את הסיור ולצאת ממנה עם גלבייה או עם תכשיט.

קיבוץ יפעת. מחיר כניסה: 25 שקל לילד, 20 שקל למבוגר. פרטים בטל׳: 04־6548974.

שביל החלב. צילום: מיטל שרעבי

ממלכת החלב 

באלון תבור מחכה לכם מרכז המבקרים של מחלבת תנובה. המרכז החדשני נמצא למרגלות הר תבור ומציע סיורים לכל המשפחה (לילדים מגיל 5) בעקבות מוצרי החלב.

הסיור בשביל החלב עוצר בחמש תחנות. הראשונה היא תצפית על נקודת קבלת החלב. אחריה נכנסים למרכז המבקרים וזוכים להסבר קצר על הלבוש המיוחד של העובדים. בהמשך צופים בסרט קצר ועולים לקומה העליונה, שם מחכים לכם סרטונים אינטראקטיביים על עולם החלב. מכאן תוכלו גם לערוך תצפית על המחלבה בפעולה. בקומה השלישית ימתינו לכם מעדנים ושוקו, לפני שתיכנסו לצפות בסרט הדמיה על כיסאות נעים. הסרט נקרא "קוד הסידן", והוא מספר על חבורת ילדים שמצילה את העולם מפני חייזר שרוצה לגנוב את הסידן.

בחופשות ובחגים יתקיימו סיורים לכל המשפחה. באמצע השבוע לקבוצות סגורות. הסיורים בתיאום מראש ובתשלום (20 שקל למשתתף). אזור התעשייה אלון תבור (מול אורחן דברת בין עפולה לצומת גולני). טל׳ להזמנות: 04־6408140. 

דבורת התבור 


מרכז המבקרים דבורת התבור מציע סיורים לכל המשפחה. את המקום הקימו יגאל ומלכה בן זאב לפני 24 שנה ויחד הם יצרו אתר של חקלאות תיירותית. השניים מציעים סיורים מודרכים בארבע שפות, שמיועדים לילדים אבל כובשים גם את המבוגרים. תעברו, למשל, במכון רדיית הדבש ותשמעו הסבר קצר על דרך הפקתו. בהמשך תצפו גם בדבוראי בפעולה. 

הילדים יוכלו להשתתף בסדנאות יצירה של נר מדונג, קישוט גבס, שלט לחדר ושכמיית דבורה.
שעות פעילות: ראשון עד חמישי בין 9:00 ל־17:00. שישי בין 9:00 ל־16:00. שבתות וחגים: 17:00־9:00. מחיר: 37 שקל למבוגר, 49 שקל לילד. מומלץ לתאם מראש בטל׳: 050־5637645.

שביל הפרות 

ממשיכים לשביל פרות החלב בבית לחם הגלילית. בלב הרפת שהוקמה לפני 53 שנים הקים צביקה ברנדס מרכז מבקרים לכל המשפחה. הרפת פעילה ומספקת חלב מדי יום ביומו ועובר בה מסלול עם הדרכה על תהליך החליבה והשיווק שלו לצרכנים.

מסלול למשפחות אורך בין שעה וחצי לשעתיים. הוא עוצר בשבע תחנות שבהן מכינים שוקו, חובצים חמאה, מאכילים את העגלים, חולבים באופן ידני, צופים בחליבה ממוחשבת ועוד.

פתוח בימי חול בשעות: 16:00־10:00. מחיר סיור: 40 שקל. יש לתאם מראש בטל׳: 052־3275682. 

איפה אוכלים 


בכפר תבור מחכה לכם השף יורם ברזל, המתמחה באוכל הונגרי וטבעוני. יורם, שנולד בקיבוץ כפר החורש, עוסק במזון כבר 40 שנה. באופן טבעי, המטבח הראשון שבו עבד היה של הקיבוץ. לאחר 12 שנים שם הוא החליט להמשיך קדימה והתמחה במטבחים אחרים.

בשלוש השנים האחרונות הוא מארח בביתו. מבשל, כאמור, ארוחות הונגריות וארוחות טבעוניות, ולפעמים משלב בין שני המטבחים. ברזל מגדיר את המנות שלו "אוכל שאוהב אנשים". התפריט נבנה תוך מתן תשומת לב לשמירה על הבריאות.

הבית פתוח לגמרי עבור הסועדים, ותוכלו לצפות בדרך שהארוחה שלכם עוברת מסיר הבישול ועד השולחן. הארוחות מתאימות לשמונה אנשים ויותר. אוכלים בסלון הבית או בחצר הפסטורלית. מחיר הארוחה 160 שקל לאדם. היא כוללת מנה ראשונה, מרק, מנה עיקרית, תוספות, סלטים, קינוחים ויין.

טלפונים לתיאום (מומלץ לפחות שלושה ימים מראש): 04־6760084, 050־8579648.

חוויה קולינרית תמצאו גם אצל השף אסף מדר, שמתמחה במטבח אסייתי ואיטלקי. לאחרונה מדר הרחיב את פעילותו: פרט לאירועים פרטיים ולארוחות ביתיות אצלכם בסלון, הוא מציע מגשי אירוח וסלסילות פיקניק, שתוכלו לקחת לשטח. 
בתפריט, בין היתר, תמצאו סוגים שונים של פוקאצ'ות, סלטים, חביתות, מקלות לחם ופירות. החבילה כוללת גם מחצלת. סלסילה זוגית תעלה לכם 250 שקל. 
טל׳ להזמנות: 050־3253331.