עם בוא הסתיו, כשהטמפרטורות בחוץ מתחילות להיות הגיוניות, זה הזמן להיכנס למכוניות ולנסוע דרומה אל המדבר. זוהי תקופה נפלאה בשנה - שנייה אחרי גלי החום ורגע לפני שגשמים ושיטפונות ימנעו מאיתנו להתחבר עם אחד האזורים היפים בארץ, מדבר יהודה. יש אין ספור המלצות לטיולים במדבר יהודה על נחליו, אבל לא רבים עוברים דרך מעלה אדומים, אחת הערים הגדולות באזור, שמשמשת גם נקודת מוצא ללא מעט טיולים באזור צפון מדבר יהודה. 

מעלה אדומים עלתה על הקרקע כהתנחלות קטנה ב–1975. בדרך היא חוותה לא מעט אירועים ביטחוניים ומעמדה בהסדר עתידי היה נושא לוויכוח. כיום העיר נמצאת בקונצנזוס הישראלי וממשיכה להתפתח. אבל הרקע שלה, והחשש להגיע אליה, כנראה מונעים ממנה עדיין להתבסס כמעצמת תיירות אזורית. וזה חבל, כי בשנים האחרונות משהו טוב עובר עליה - נפתחו מוזיאונים, מסעדות ואטרקציות. למשל פארק שבמרכזו אגם מלאכותי עם סירות פדאלים, בתי קפה ופארק אתגרי לילדים.



במעלה אדומים ובסביבתה נמצאים גם שני מוקדים ארכיאולוגיים חשובים מהתקופה הביזנטית: מנזר מרטיריוס ומנזר אותימיוס. אזור התעשייה של מעלה אדומים מביא בנוסף תיירות מפעלים.



את הסיור במעלה אדומים, שנמצאת בגובה 500–400 מטרים מעל פני הים, מומלץ לפתוח בתצפית מגדים. כאן אפשר לראות את כל אזור המדבר ואת דרך מעלה אדומים, שעליה אפשר לקרוא בספר יהושע, אז שימשה כגבול בין שבט יהודה לשבט בנימין.



לאחר התצפית, שתסייע לכם להתאפס על המרחב, תחזרו למכוניות ותיסעו דקות ספורות עד מוזיאון הצייר משה קסטל. המקום נמצא על צלע הר (כיכר המוזיאון 1, מעלה אדומים) ומשקיף אל ירושלים. ניתן לפגוש בו את יצירותיו של קסטל מתקופות שונות, כמה מהן מפורסמות מאוד, כמו "הללויה לירושלים", "האישה עם פרוות השועל", "בית הכנסת האר"י הקדוש בצפת" ועוד. ההשראה של קסטל ז"ל הייתה, כפי שניתן להבין, מהמסורת היהודית העשירה. הסיור במוזיאון מומלץ מאוד וניתן לקיים אותו באופן עצמאי או בסיוע הדרכה. מחיר כניסה: 18 שקל לילד, 36 שקל למבוגר.


עולים על הגג


מהמוזיאון תוכלו להמשיך אל אזור התעשייה של העיר, שם ימתינו לכם לא מעט מפעלים שבהם כדאי לבקר. אבל נפתח עם חממת "עלינו", שתפגיש אתכם עם חקלאות אורבנית ואורגנית על הגג. החממה ממוקמת על גג של מבנה תעשייתי, והגידולים בה הם ללא מגע עם האדמה. בסיור בחממה תוכלו לראות מקרוב איך אפשר לגדל כמעט כל דבר בלי תלות בשטח חקלאי. כיום מגדלים במקום כ־20 סוגים של ירקות ותבלינים. הם גדלים בתוך תעלות פלסטיק ומקבלים מים וחומרי דשן באמצעות מערכת אוטומטית וללא צורך במגע יד אדם. הביקור בחממה אפשרי בתיאום מראש כחלק מסיור מודרך, שבמהלכו תוכלו לטעום תה צמחים. טל׳ לתיאום ביקור: 02-5879105.



חקלאות בלב התעשייה. צילום: מיטל שרעבי
חקלאות בלב התעשייה. צילום: מיטל שרעבי



הגיטרות של טל


אם אתם חובבי מוזיקה, וגם אם לא, התחנה הבאה שלכם, עדיין באזור התעשייה, היא "מקמל גיטרות", מפעל לייצור גיטרות בעבודת יד. טל מקמל בן ה–27 יוצר גיטרות על פי הזמנה אישית. במקום אפשר ללמוד על כל שלבי יצירת הגיטרה - מקבלת העץ הגולמי ועד היציאה מדלת המפעל, אל המוזיקאי.


בסיור לומדים גם על סוגי העצים, מהיכן הם מגיעים ואילו מהם מתאימים לייצור גיטרות. לאחר מכן עוברים לשמוע צלילים מכלי נגינה שונים ומשחקים משחק לזיהוי כל צליל. אורך הסיור: בין שעה לשעה וחצי. טל׳ לתיאום ביקור: 054-585-5236.



באולינג תנ"כי


אם אתם מטיילים עם ילדים, תוכלו לקפוץ ל–Good lanes, הבאולינג של מעלה אדומים. בזמן המשחק אפשר להשיב על שאלות טריוויה על ארץ ישראל והתנ"ך ולזכות בפרסים.



בסמוך לבאולינג נמצאת מסעדת "זיגיז" (סופה 7, מעלה אדומים), שם תוכלו למלא מצברים לפני המשך הטיול. המסעדה מציעה תפריט בשרי (כשר) שמתחלף כל יום. יש כאן עסקיות ממש משתלמות, ב–45 שקל. בימים ראשון עד חמישי המקום פועל במתכונת של מסעדת פועלים עם תבשילים ביתיים, ובשישי אפשר לקנות אוכל הביתה. זוהי אופציה נהדרת עבור המטיילים באזור: האוכל טעים והשירות נפלא, מה גם שאין הרבה אופציות קולינריות באזור.



סודות המנזר


אחרי כל העירוניות הזאת, אני ממליצה לכם להמשיך את הטיול בכיוונים אחרים. למשל מנזר אותימיוס, שאותו מתחזקת רשות הטבע והגנים. באתר, שפתוח רק בתיאום, ניתן לראות שרידי מנזר מהתקופה הביזנטית ובור מים עתיק ששימש את המקומיים. בכניסה מוצבת קשת מהתקופה הזו ובפנים חצר מרכזית, שסביבה היו ממוקמים חדרי הנזירים. דרך מדרגות יורדים לחדר המשמש כחלל קבורה, להתרשם מחדר שכנראה היה שייך לראש המנזר ולראות היכן היו ממוקמים המיטה, המדפים ואפילו הכיור.



בקומה השנייה של המבנה נפרשת רצפת הפסיפס של הכנסייה העתיקה שהייתה במנזר. נקודת עניין נוספת היא בריכת שיקוע גדולה, שאליה היו מתנקזים מים. כיום אפשר להבחין בתעלות שהובילו אותם. אחד המקומות המרשימים באתר הוא בור המים הסגור, שמזכיר את בריכת הקשתות ברמלה. עומק הבור התת–קרקעי הוא כ–17 מטר.



מנזר אותימיוס. צילום: מיטל שרעבי
מנזר אותימיוס. צילום: מיטל שרעבי



חיים בעבר


מוזיאון השומרוני הטוב נמצא בסמוך לכביש המחבר בין ירושלים לים המלח. האתר מרכז אוסף מרשים של עבודות פסיפס מקומיות. ברשות המקום שרידים של בית יהודי מתקופת בית ראשון ופסיפס מהמאה ה–6 ששימש כרצפה של בית כנסת. בפסיפס, שהשתמר בצורה נפלאה, ניתן להבחין בעיטורים של בעלי חיים וגפנים, וגם בכיתוב ביוונית. בלב האתר יש מוזיאון אשר מחולק לחדרים: יהודים, שומרונים ונוצרים. מחיר כניסה: 10 שקלים לילד, 22 שקל למבוגר.



נכנסים למים


אחרי כל השעות שבהן ביליתם באוויר המדברי, אל תתפלאו אם תרגישו בצורך לרחוץ. לא רחוק מהמוזיאון מחכה לכם עין מבוע. המעיין המוסדר בנוי משתי בריכות: בריכה מרובעת עם מים רדודים, שבמרכזה בריכה עגולה ועמוקה. הגישה למעיין נוחה, מרחק הליכה קצרה מהכביש. אפשר להשאיר את הרכבים ברחבת חניה מאולתרת בצדו של כביש 458 ולרדת עם השביל אל המעיין.



עין מבוע. צילום: מיטל שרעבי
עין מבוע. צילום: מיטל שרעבי



טמפרטורת המים נשארת קבועה כל השנה ולכן המטיילים בדרך כלל לא מוותרים על ביקור במעיין, גם בימים קרירים. המקום זוכה לפופולריות גם בשל היותו מעיין פועם - מתרוקן ומתמלא מחדש בהתאם למפלס המים במערת הנביעה שלו. אם באתם וראיתם שהמפלס נמוך, חכו מספר דקות ותגלו את פלאי הנביעה. הכניסה למעיין לא עולה כסף, אך מוגבלת לשעות היום.



האזור: צפון מדבר יהודה. אופי הטיול: מצריך רכבים, משלב הליכה קלה. העונה המומלצת: כל השנה, עדיף בימים פחות חמים. דרגת הקושי: קלה. מתאים לזוגות ולמשפחות. משך הטיול: חצי יום. העלויות: טיול מודרך עם שלי ברין מ"תור אדומים" (חמש שעות, לחמישה אנשים): החל מ־500 שקל. טל׳: 054-5275404.