ישראלים רבים מעדיפים נסיעה בכביש 443 בדרכם למודיעין או לירושלים, או ביציאה מהבירה, מבקשים להימנע מהתנועה הזוחלת של כביש מספר 1, אבל כנראה שרק מעטים מסיטים את המבט מהווייז ומתבוננים סביב, אל האזור שנמצא בתנופת תיירות. בצדי הכביש, שזוכה בשגרה לפרסום בשל זריקת אבנים או אירועים ביטחוניים, יש לא מעט מקומות שבהם אפשר לבקר: פניני טבע, אתרים היסטוריים ועוד.



במשק חי במבוא מודיעים מחכים לכם ג׳ודי ושפיר אברהם חי. ג׳ודי, שנראה כאילו נולדה מחוברת לאדמת המקום, דווקא עלתה לארץ מאנגליה, ואילו בעלה, שאותו הכירה כאן, הגיע מהודו. השניים התאהבו והביאו לעולם חמישה ילדים. אחרי 30 שנה בארץ, הם נחשבים לוותיקים במושב הדתי–חסידי.



ג'ודי ושפיר הקימו את המשק לאחר שבן משפחה הביא להם כבשים ועזים. מחלב העזים ג׳ודי מכינה גבינות קשות ורכות. הזוג מארח טיילים ותיירים שמגיעים לחלוב ולעבור סדנת גבינות. בתקופה זו של השנה הם גם עוסקים במסיק זיתים ומכינים שמן זית, ויש גם אפשרות להתנסות בעבודות יד ובאריגה בנול.



משק חי. צילום: מיטל שרעבי
משק חי. צילום: מיטל שרעבי



לחובבי הטבע כדאי לדעת ששפיר גם יוצא לסיורים עם העזים ובדרך מעביר הדרכה על צמחי האזור. תוכלו גם להסתובב באזור המשק ולפגוש את התוכיים והצבים שבני הזוג מגדלים. הפעילות אורכת בין שעה לשלוש שעות.



לפעילות במרעה נדרשים לפחות שישה אנשים - 100 שקל לאדם. טל׳ לתיאום: 054-4283646


מורשת קרליבך


בצמוד למשק חי מחכה לכם הנקודה הבאה - המרכז למורשת הרב קרליבך, אשר הקים את מושב מבוא מודיעים. שלמה קרליבך נולד בברלין, ועם התחזקות המפלגה הנאצית עברה משפחתו לאוסטריה. בעקבות ההחמרה ביחס ליהודים באירופה, היא היגרה לארצות הברית. קרליבך התחבר לקהילת חב״ד, הסתובב ברחבי אמריקה ואירופה ולימד על יהדות, אך עם השנים המיר את הדרך הזו לטובת הגיטרה. בהמשך הוא ביקר מספר פעמים בארץ, ואז הקים יחד עם מאמיניו את מבוא מודיעים. אנשי היישוב, חשוב לדעת, הם בין הראשונים בארץ שפיתחו גידולים אורגניים.



במרכז מוצגים ספרים מהאוסף הפרטי של קרליבך. מקבלים כאן קבוצות ובודדים, שיזכו לצפות בסרט קצר על חייו של קרליבך. ניתן גם לשוטט בארכיון דיגיטלי וללמוד על מורשתו. בעתיד מתכננים במקום לקיים סדנאות יוגה ובישול בריא וכן סיורים מודרכים ביער.



הכניסה למרכז בתשלום סמלי: 10־15 שקלים.



הנקודה הבאה נמצאת במרחק הליכה של חמש דקות: בית הכנסת של היישוב, שקירותיו מעוטרים בעבודות האמנות של יצחק בן יהודה. הצייר נולד בקהיר ובשנת 1956 עזב אותה עם משפחתו. אביו היה בן יוון ולכן העניק לו שם יווני, שאותו שינה הבן בגיל 28 לאחר שגילה שהוא יהודי מצד אמו. הגילוי הזה צץ במקרה: בן יהודה למד בבית ספר קתולי באנגליה, ולא ידע שהוא יהודי. בגיל 19 למד פרסום, אבל החליט לשנות את מסלול חייו ונסע להודו. אחרי תקופה מסוימת שחי בה הוא חזר לאנגליה ושם פגש את אשתו לעתיד, גברת אוסטרלית. יחד הם דילגו בעוד כמה מדינות, עד שהחליטו לנסוע לישראל.



בארץ הם טיילו בקרוואן ושמעו על היישוב ההיפי מבוא מודיעים, שם החליטו לעצור. הביקור היה אמור להיות קצר, אבל הזוג נשאר פה חודשיים. כאן בן יהודה גילה שאמו יהודייה וגם הוא עצמו.



בית הכנסת. צילום: מיטל שרעבי
בית הכנסת. צילום: מיטל שרעבי



בסיום הביקור הוא נסע לניו זילנד, אבל השעמום החזיר אותו לישראל. כיום בן יהודה מתפרנס מיצירות האמנות שלו, בעלות האופי היהודי. בבית הכנסת של קרליבך הוא צייר את ציורי הקיר המרהיבים - נופים, סמלי 12 השבטים ובעלי חיים. במהלך הביקור בבית הכנסת אפשר לפגוש את יצחק ולשמוע על עבודותיו.



עולם הקופים


אחרי הביקור בבית הכנסת נוסעים כרבע שעה למרכז להצלה, שיקום וחינוך בפארק הקופים. לא רבים מודעים לרוח החיה של המקום, שהוא הרבה מעבר למרכז תיירות: כאן פועלת גם עמותה שמשקמת קופים.



ב"קרן מקלט הקופים" נמצאים קופים שחוו חיים לא קלים, ששהו במעבדות ושהתגוררו אצל אנשים פרטיים. הם מגיעים לכאן בגיל לא צעיר ולומדים מחדש איך להיות קופים, איך להתנהל בטבע וכיצד להתנהג בקבוצה. אגב, מרבית הקופים שמשוקמים כאן מועברים לחיים מחוץ לישראל.



בפארק יש 650 קופים, כולל ניצולים מגן החיות שנסגר בעזה. במקום אפשר ליהנות מפינות יצירה, מפארק אתגרי שבו אפשר לטפס כמו קופים, מפינות משחק לילדים ועוד.



זה לא עוד גן חיות. המטרה היא לא להציג חיות לציבור אלא להעניק לקופים בית חם. המבקרים, בהגעה שלהם לפארק, נותנים למעשה יד להצלתם.


עוד אתר שממש לא כדאי לפספס הוא הנקודה הכפרית בן שמן - שם עוסקים בחקלאות חינוכית ותיירותיות. הנקודה הכפרית נמצאת במשק איציק. הבעלים הוא דוד איציק שנולד ומתגורר כאן.



דוד הוא בן להורים ניצולי שואה, שנפטרו בשנות ה–90. הוא חזר בתשובה ועבר לגור בשומרון, ביישוב איתמר. למרות המעבר, הוא עדיין הרגיש חיבור למשק שהקים, לכרם הזיתים ולמכוורת הדבורים. באיתמר הוא בנה את ביתו ובמהלך השנים הקים את מרכז נקודה כפרית, שבה הדריך בני נוער בנושא חקלאות. אבל איציק הבין שלאנשים קשה להגיע לאיתמר ולכן החליט להקים מרכז חדש בבן שמן.



המקום מפגיש אנשים עם חקלאות, אבל ברמה המעשית ולא רק בדיבורים וחפירות. מי שמגיע לכאן יכול לקחת חלק בשלושה מעגלי פעילות: המעגל הראשון מציע למשפחה להיות במשך שנה "שותפה" בחווה. היא יכולה לקבל חלקה ולטפל בה ולבסוף ליהנות מפרי העבודה.



הנקודה הכפרית. צילום: מיטל שרעבי
הנקודה הכפרית. צילום: מיטל שרעבי



המעגל השני כולל הגעה למרכז המבקרים, השתתפות בסדנאות לייצור שמן זית, יין, חקלאות ואקולוגיה. המעגל השלישי כולל ביקור בפסטיבלים עם תחנות, שבהן המבקרים יוכלו לקצור חיטה, למסוק זיתים ולבקר בפינת החי.



במרכז התיירות במשק תמיד שמחים לסייע למטיילים באזור, להציע ליווי מודרך וטיפים לאטרקציות.



מומלץ להתקשר ולהתעדכן בנוגע לפעילויות. טל׳: 052-3003523


מה אוכלים?


אין היצע קולינרי רב באזור, ומטיילים רבים נוהגים לעצור בדוכני הדרכים. מי שרוצה ארוחה חמה יוכל למצוא אותה אצל יוסי פרץ ב"מקום בכפר" שבכפר הנופש בן שמן. פרץ מכין אוכל מבושל עם תוספות משתנות וגם גריל בשרים. המקום פתוח עד שעות הערב, לא בסופי שבוע. 



טל׳: 08-9245887


המיקום: חבל מודיעין.


אופי הטיול: מצריך רכבים, ברובו מוצל, משלב הליכה קלה.


העונה המומלצת: כל השנה.


דרגת הקושי: קלה. מתאים לזוגות ולמשפחות.


משך הטיול: חצי יום.