הגשמים הראשונים של הסתיו פתחו רשמית את עונת המסיק. כשחורשים את הארץ מצפונה ועד דרומה ניתן להבחין בפעילות השוקקת בכרמי הזיתים. המסיק חוצה דתות ותרבויות - יהודים ומוסלמים, דרוזים ובדואים, מפשילים שרוולים ומתמסרים לעבודה הקשה, כדי שנוכל ליהנות מזיתים כבושים ומשמן זית. עץ הזית מסמל אצלנו את הקשר לאדמה. באזור אגן הים התיכון, ובישראל בפרט, אפשר למצוא לא מעט עצים עתיקים שמזכירים את ההיסטוריה שלנו, את ההתיישבות בארץ.



הגתות שנמצאו במקומות שונים מזכירות לנו שכבר לפני 6,000 שנה היה מי שהפיק שמן זית, ושאנחנו לא המצאנו שום דבר חדש. מכיוון שהחיבור בין הזיתים לתרבות הים תיכונית כל כך עמוק, מטיילים רבים מנצלים את עונת המסיק הקצרה, מגיעים לכרמים ומשתתפים בחגיגות. מדובר בעונה קצרה ולכן היה מי שהרים את הכפפה ואיגד את הפעילות תחת "פסטיבל ימי ענף הזית".



הפסטיבל מתקיים כבר 22 שנה, וזה הנוכחי מסתיים במוצאי שבת, 19 בנובמבר, כך שנותר לכם סוף שבוע ליהנות ממנו ולחוות אותו. בכל מקרה, המסיק נמשך וניתן ליהנות מפעילויות נוספות גם בהמשך החודש. למשל לבקר בבתי הבד ובכרמים ותוך כדי כך להכיר מקרוב את הפנים החקלאיות של החברה הישראלית. מה עוד על הפרק? מסיק ידני, מסיק בבוצרות חדשות, הפקת שמן באמצעות אבני רחיים והכרת הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום.



חגיגת עונת המסיק בבית הבד של הגולן. צילום: טליה אשוח סלומון
חגיגת עונת המסיק בבית הבד של הגולן. צילום: טליה אשוח סלומון



הפסטיבל מתקיים ברחבי הגליל, הגולן והעמקים ומזמין את המשפחה והחברים לצאת לטיול בין עצי הזית. אז מה מחכה לנו?



כולל גבינה



בסמוך לציפורי העתיקה נמצא כפר קדם, המספק למטיילים, בכל הגילים, חוויה גלילית אותנטית: סיורים במטעי זיתים, שבהם המבקרים יוכלו לקחת חלק בפעילות המסיק ולצפות בהפקת שמן בבית בד עתיק. לאחר מכן ילמדו איך מכינים גבינה, יאפו פיתות וירכבו על חמורים.



מתי: 18 ו־25 בנובמבר, 11:30. משך הפעילות: שעתיים. מחיר: 85 שקל לאדם, בהרשמה מראש. פרטים בטלפון: 04-6565511.



זה מהטבע



במרכז המבקרים של מותג הקוסמטיקה הטבעי והאורגני "לווידו" בנהלל יקיימו במשך ימי הפסטיבל מספר סדנאות והדרכות על ארומתרפיה, צמחי מרפא ותהליך הפקת שמנים. תוכלו לבקר בבוסתן של צמחי בושם אורגניים, לשמוע הסבר על מוצרים טבעיים המופקים משמן זית (ללא תשלום) או להשתתף בסדנה לרקיחת קרמים, שמנים ומפיצי ריח (בתשלום).



מחיר: 10 שקלים ליחיד. ההשתתפות בסדנאות בתיאום מראש. פרטים בטלפון: 04-6515131.


נכנסים למפעל



בית הבד של הגולן באזור התעשייה קצרין מזמין את המבקרים לצפות בתהליך עיבוד הזית לשמן ולמוצרי טיפוח טבעיים. זהו מפעל אקולוגי שמושבו במבנה בזיליקה ברמת הגולן.



הסיור בבית הבד נפתח בשיחה המפרטת את תהליך הקמתו ובהכרה מקרוב של מכונות השמן העתיקות. משם הסיור נמשך אל חדר הקולנוע, לצפייה בסרט חווייתי המתמקד בתרומתו של בית הבד לסביבה ולאדם. לאחר מכן עוברים להתנסות מעשית בסבון פילינג המיוצר מזיתים מרוסקים.


הסיור עובר בתוך המפעל, במעבדות הפיתוח והייצור, שם בודקים את שמן הזית ומייצרים מוצרי טיפוח טבעיים. בסיום אפשר לטעום ולבחון סוגים שונים של שמן זית.



שעות פתיחה: ראשון עד חמישי, 9:00 עד 18:00; שישי 9:00 עד 15:00. משך הסיור: חצי שעה עד שעה. מחיר כניסה: 14 שקל.

צפייה מקרוב בתהליך ההפקה של שמן הזית. צילום: טליה אשוח סלומון
צפייה מקרוב בתהליך ההפקה של שמן הזית. צילום: טליה אשוח סלומון


הבחירה הטובה



ב"סינדיאנת הגליל" בכפר כנא מזמינים את הציבור לסיור במפעל אריזת השמן. במקום תתקיים סדנת טעימות שמן והדרכה שתבהיר אחת ולתמיד מהי הדרך הטובה ביותר לבחור שמן טוב.



בנוסף, תתקיים סדנה להכנת תערובת זעתר, סדנת בישול במטבח, הכנת מאפים ממולאים וגבינת עזים. לאחר מכן יוקרן סרט קצר על תהליך הפקת השמן.


מתי: במהלך חודש נובמבר בשעות: 16:00־9:00. מחיר סיור מודרך: 15 שקל למשתתף (לקבוצה של לפחות עשרה משתתפים). מחיר השתתפות בסדנאות: 50 שקל ליחיד (לקבוצה בת לפחות חמישה משתתפים).



בתיאום מראש, פרטים בטלפון: 050-4330039.


גם אמנות


בכפר הדרוזי סאג'ור אפשר למצוא עצי זית בני מאות שנים, בתים עתיקים, קברי צדיקים ואפילו עץ קדוש. במהלך סוף השבוע יתקיימו בכפר סיורים מודרכים, שיעברו דרך כרמי הזיתים, בית בד ו"הקירות המספרים" - פרויקט אמנות ייחודי. כמו כן, בלב הכפר מחכים לכם דוכנים עם מטעמים מתוצרת מקומית.



מתי: 19־18 בנובמבר, 15:00־10:00. ללא תשלום, בתיאום מראש. פרטים בטלפון: 050-7233670.


אצל סבא



בבית בד "סבא חביב" בקיבוץ פרוד מזמינים אתכם לשלל פעילויות: צפייה בסרט, טעימות שמן, כבישת זיתים, צביעת כדי חרס ויצירה בקרטון. במקביל יפעלו במקום דוכני מכירה של אמנים מקומיים, דוכני מזון וסדנאות.



מתי: שבתות במהלך חודש נובמבר. שעות: 15:00־10:00. ההשתתפות בסדנאות ללא תשלום, בתיאום מראש. פרטים בטלפון: 052-8061144.


יש סרט



במרכז המבקרים ובבית הבד במשק ג'השאן במושב כלנית מזמינים את המבקרים לצפות באופן שבו ייצרו שמן בעבר ואיך מפיקים אותו היום, ולהשתתף בסדנאות בנושא.



במרכז המבקרים יוקרן סרט קצר על תהליך הייצור, יינתנו הסברים על תה אורגני, צמחים מיוחדים וקוסמטיקה טבעית. לאחר מכן יתקיימו סדנאות כבישת זיתים, הכנת כדורי לבנה עם שמן זית וגם סדנת בלונים.



לאחר הפעילות תוכלו להיכנס לחנות המפעל, שבה ניתן לרכוש את מוצרי המקום, וגם ליהנות מאוכל אותנטי.



מתי: 18:00־8:30. הסיור וההשתתפות בסדנאות ללא תשלום. פרטים בטלפון: 050-7881481.


טעם וארומה



בבית הבד עין כמונים יוצאים למסע בזמן - איך הישן משפיע על החדש. במהלך הביקור תוכלו לראות כיצד מפיקים שמן זית באבני רחיים בנות 250 שנה השומרות על הטעם והארומה של השמן. בבית הבד יאפשרו גם טעימות של שמנים שונים, יתקיים סיור במשק ויוגש מזון במסעדה המבוססת על תוצרת המקום.



מתי: ראשון עד שבת, 9:30־20:00. ההשתתפות בסדנאות בתיאום בלבד. פרטים בטלפון: 052-3719023. 

פסטיבל ימי ענף הזית. צילום: סאלח דאקסה
פסטיבל ימי ענף הזית. צילום: סאלח דאקסה



בין העצים



ולסיום, דיר חנא בגליל התחתון. באזור מרוכזים מטעים רבים וגדולים אשר מניבים זיתים איכותיים בלי סוף. תושבי המקום מזמינים את הקהל הרחב להתרשם מהעבודה שנעשית אצלם, וליהנות מסיור מודרך במבצר, בסמטאות, בבית הבד העתיק, בבית המורשת, במסגד ובכנסייה. בנוסף, תתקיים סדנת כבישת זיתים וכן אפשר יהיה לצפות במופעי תרבות.



מתי: בסוף השבוע, 11:00־14:00. סיור בכל שעה עגולה. ללא תשלום. פרטים בטלפון: 052-2834403.