חופשת חנוכה מתקרבת בצעדי ענק, ועליכם, ההורים, מוטלת המלאכה המורכבת למלא את הלו"ז בחופשה. הילדים, ששמחים להתפנות משגרת הלימודים, רוצים רק לצאת מהבית ולבלות בזמן הפנוי. וכן, מעבר להצגות עם כוכבים, מופעים ופסטיגלים, יש הרבה מה לעשות ברחבי הארץ. מזג האוויר, בינתיים, לא גורם ליותר מדי בעיות, אז אפשר לצאת לטבע, ליהנות מהנחלים הזורמים, מהפריחה החורפית ומהפעילויות הרבות. הנה מספר המלצות שיתאימו גם לכם וגם לילדים.



חוזרים לעבר


במהלך חנוכה יתקיים שבוע המורשת בישראל. ב־25 אתרים ברחבי הארץ יתקיימו פעילויות כמו סיורים מודרכים, טיולים אל העבר, העברת מסרים בקודים, הטמנת קפסולת זמן, חידונים, סדנאות יצירה ומשחקים. אפשר גם להתרשם מאוספי חנוכיות, מכתבים, כלי נשק, סמלים ועתיקות.



האתרים המשתתפים בשבוע המורשת מציעים שפע של חוויות מרגשות וסיפורים השזורים בהיסטוריה של כולנו. כדי להנגיש את המורשת לקהל הרחב, האתרים המשתתפים הכינו פעילויות ייחודיות המתאימות לכל המשפחה. אפשר למצוא ביניהן חידון על התקופה הרומית בגן הלאומי בית שאן; טיול מודרך למערות של תל מרשה; שחקנים יספרו על גידול יוני דואר בגן לאומי בית גוברין; סיור בגן הלאומי קומראן עם ד"ר אדולפו רויטמן, שיספר על המגילות הכי מפורסמות בישראל ועל המערות שבהן היו חבויות.



מתי: 24 בדצמבר עד 1 בינואר. מחיר: כל הפעילויות מתקיימות ללא תוספת תשלום לדמי הכניסה.


לפרטים:www.moreshet2016.co.il.



הדיונה הגדולה


החברה להגנת הטבע והפורום הציבורי לאיכות הסביבה מזמינים אתכם לדיונה הגדולה בחולות אשדוד. המטיילים אוהבים את האתר המיוחד, אולם יש כבר מי שמבקש לבנות באזור בתים. תחת הכותרת "לא מחכים לנסים, שומרים על הדיונה", יפעלו במשך יום אחד, כמה שעות, תחנות הדרכה חווייתיות לכל המשפחה בנושא הסביבה, וניתן יהיה לצעוד במסלול שעובר בין דיונות ועצי שקמה.



מתי: 27 בדצמבר בשעות 14:00־10:00. מחיר: ללא תשלום.



תחת הירח



הגן הבוטני בירושלים מזמין את המטיילים להשתתף בפעילות "בעקבות האור". המבקרים במהלך החג יוכלו לגלות את נפלאות הטבע באמצעות סיורי יום ולילה, סדנאות, חידות וניווטים. דרך משחק המשלב ניווט בעזרת מפה וכתב חידה תוכלו לגלות איך הטבע והאדם מתמודדים עם הימים החשוכים ביותר בשנה.



במהלך הסיור תכירו את הזית האפריקאי ותפיקו ממנו שמן. יש גם אפשרות לבקר במערות קבורה מתקופת המכבים וכמובן הפתעות נוספות. המטיילים, למשל, יוכלו להצטרף לנסיעה ברכבת הפרחים של הגן ולצפות ביופיו בחורף. הילדים הקטנים יוכלו להכין נרות ריחניים וכרית חימום.



מתי: בימי החופשה, מ־10:00 עד 15:00. סיורי לילה ב־17:00־19:00. מחיר: 35 שקל, למנויי הגן הכניסה בחינם, ילדים מירושלים 10 שקלים. מחיר סדנה נוספת 5 שקלים (שתיים בחינם ואחת בתשלום). להרשמה מראש: 02־6794012.




בשביל החשמונאים



רשות הטבע והגנים תקיים פעילות ייחודית לחנוכה בגן לאומי חוף פלמחים. המטיילים מוזמנים לצעוד בשבילי הגן, שהוא הרבה יותר מעוד חוף ים. אורך המסלול הוא כשני קילומטרים, קל, מעגלי ומתאים לכל המשפחה. כדי לחבר את המטיילים לחג, יפוזרו לאורך המסלול תחנות הדרכה שבהן נחשפים לערכי הטבע של המקום וגם לסיפורו המיוחד של היישוב הקדום יבנה־ים מלפני 3,500 שנה, שלו קשר לחשמונאים ולחנוכה.



מתי: 24 בדצמבר, 11:00־15:00. מחיר: ללא תשלום (פרט לדמי כניסה).



נר ירושלמי


הרובע היהודי בירושלים מציע למשפחות סיורים חינמיים ובמחירים מיוחדים. הסיורים יעברו בין אתרי הרובע, תתקיים תצפית על הכותל המערבי והר הבית, וכן הדלקת נרות עם תושבי המקום בפתח בתיהם.



בגן הארכיאולוגי במרכז דוידסון יתקיימו סיורי עששיות על חומות העיר העתיקה. הילדים מוזמנים לפעילות חווייתית של סיור מומחז, צביעת כדים, קישוט סופגניות וחידון בין סמטאות הרובע.



מתי: 25־29 בדצמבר. מחיר: סיורי עששיות - 60 שקל למבוגר ו־30 שקל לילד. כרטיס משפחתי 145 שקל. ניתן לרכוש כרטיסים מראש בטל׳: 4987*.



מנווטים ביער


קק"ל מארגנת פעילות ניווט למשפחות בקברות המכבים. במסגרת הפעילות, שיוצאת בעקבות סיפורי החג והגבורה, משפחות עם ילדים מוזמנות לנווט עם מתנדבי שנת השירות של קק"ל ביער בן שמן. המשתתפים ייחשפו למושגים בסיסיים בניווט ואחר כך ייצאו לניווט ביער.



בנקודות הציון שאליהן תצטרכו להגיע ימתינו לכם עמדות מנוחה, שבהן תוכלו, פרט למנוחה, גם ללמוד על המקום ולשמוע סיפורי חג.



מתי: 29 בדצמבר, בשעה 10:00. מחיר: 10 שקלים למשתתף, מקסימום 40 שקלים למשפחה. לפרטים נוספים: 1-800-350-550.



בונים סביבונים



מוזיאון החצר הישנה בקיבוץ עין שמר מזמין אתכם לאירוע חנוכה באווירה נוסטלגית, המתאימה לכל המשפחה. הפעילות כוללת ביקור בבית בד עתיק, יצירת חנוכיות מחומרי הטבע, הכנת סביבונים, סיור במוזיאון לראשית ההתיישבות, חשיפה למוזיאון הטרקטורים, נסיעה בטרקטור, אפיית לחמניות ונסיעה ברכבת.



מתי: 28־26 בדצמבר, 10:00־15:00. מחיר: בין 42 ל־45 שקל.



הפעילות בעין שמר. צילום: יח"צ
הפעילות בעין שמר. צילום: יח"צ




באנו חושך לגרש


בגן החיות התנ"כי בירושלים תוכלו להפוך לבלשים ליום אחד ולסייע באיתור ביצי העזנייה הארצישראלית. עוד על הפרק: מפגש עם מטפלי גן החיות, מופעי קרקס וצפייה בבעלי החיים משחקים בפיניאטות מלאות חטיפים.



במהלך החג תתקיים במקום גם סדנת ניפוץ מיתוסים בשם "באנו חושך לגרש". במהלך הסדנה יבהירו מדריכי הגן כמה מהמיתוסים השגויים שיש לנו על בעלי החיים. בין היתר, הם יתקנו את הרושם המוטעה על עכביש הטרנטולה, שלמרות כל השמועות הוא לא מסוכן לאדם. הסדנה, תתכוננו, מועברת בליווי נחשים וחרקים.



מתי: הסדנה תתקיים ב־28־26 בדצמבר ב־13:00, וב־1 בינואר ב־12:00 באמפיתיאטרון של גן הפסלים.




הדבורה הגדולה


מרכז מבקרים דבורת התבור במושב שדמות דבורה בגליל התחתון יקיים פעילות מיוחדת לרגל חנוכה. במוקד: נרות.



מדי יום "הדבורה הענקית" של המרכז תדליק את נרות החנוכייה, והילדים יוכלו להצטלם איתה. אפשר יהיה לשמוע על נר המכבים, ממה היה מורכב, אילו נרות טבעיים קיימים היום ואיך מכינים נרות מדונג דבורים. בנוסף ניתן להשתתף בסדנאות להכנת נרות, והילדים יזכו בסופגניות שוקולד־דבש. עוד יתקיים סיור במצפה הדבורים ובמכון הרדייה. ולסיום: האכלת חיות משק.



מתי: במהלך החופשה. פתוח כל יום ב־9:00־17:00 (כניסה אחרונה ב־15:00). מחיר: 37 שקל למבוגר, 49 שקל לילד מעל גיל שנתיים.