חובבי המדבר עשויים להעדיף אותו דווקא בגרסה החורפית, כשהטמפרטורות נוחות יחסית. עכשיו זה הזמן, למשל, לרדת לביקור בערבה. מה יש לעשות באזור? תתפלאו, לא מעט: אין ספור פעילויות למטיילים ולמשפחות. ב־2־1 בפברואר תתקיים התערוכה החקלאית המסורתית במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה ובתחנת "יאיר" בחצבה.



כאן אפשר להבין עד כמה הטכנולוגיה מתמודדת בהצלחה עם השטח, מייצרת פיתוחים חקלאיים וכמובן זנים שונים של פירות וירקות שמשווקים ברחבי העולם. בתערוכה שתתקיים בחצבה אפשר לגלות את חקלאות ההייטק. להסתובב בחממות גדולות של עגבניות, פלפלים, קישואים, תותים ואבטיחים הגדלים על מצעים תלויים, פרחים ועוד.



גם יישובי הערבה הסמוכים מציעים אפשרויות שונות להעביר בעניין את הזמן, אבל אנחנו פותחים את הסיור שלנו בחצבה, במרכז המבקרים בתחנת הניסויים "יאיר". בזמן התערוכה יתקיימו סיורים מודרכים, ללא תשלום, שבהם תוכלו כנראה להבין מדוע לא מעט ישראלים בחרו להעתיק את חייהם למדבר.


במרכז תכירו מקרוב את חקלאות המדבר המתבססת על מים מליחים הנשאבים מבטן האדמה, תכירו כאמור זנים חדשים של ירקות, פירות ופרחים, תצפו בסרט תלת־ממד על הערבה, תלמדו על התפלת מים וכמובן תבקרו בחממות.



בשולחן החול האינטראקטיבי אפשר יהיה לשחק בחול: ליצור מדבר חדש, לבנות הרים, לשרטט נחלים וגם להוריד גשם - באמצעות חיישנים מיוחדים.


הסיורים במרכז מתקיימים במשך כל השבוע (9:00־16:00, כל שעה עגולה). מחיר סיור: 28 שקל למבוגר, 22 שקל לילד. פרטים והרשמה בטל׳: 077־5681608 ,052-8666114.



מהשדה לצלחת


אחרי שלמדנו מהיכן הירקות והפירות שלנו מגיעים, הגיע הזמן לטעום אותם - ב"רוזטה", בית קפה טבעוני במושב עין יהב. בית הקפה הקטן והאינטימי שפתחה לפני מספר חודשים הדס רז גלבוע מתמקד באוכל בריא שמבושל ללא סוכר וללא מוצרים מעובדים. הגישה פה היא "מהשדה לצלחת". בית הקפה, בהתאם לזמן המדבר, פועל רק מיום שלישי עד שישי, אבל לוח זמנים זה יכול להשתנות לפי דרישה. המקום מציע מנות טבעוניות. לדוגמה, לבנה מסויה, חומוס עם לקט פטריות וסלט בסגנון יווני. אפשר ליהנות כאן גם מלחמי מחמצת שנאפים במקום וכן מוופל בלגי מכוסמין.



מחיר: 32־54 שקל. פרטים בטל׳: 08-6228089.



פעימות מדבר. סיורי טבע וחקלאות. צילום: מיטל שרעבי



ואם אנחנו כבר בעין יהב, שווה לבלות בכמה אטרקציות שיש למושב להציע לכל המשפחה. למשל "פעימות מדבר" של מירב ונמרוד עמית, זוג פלוס ארבעה ילדים שחיים בעין יהב כבר 20 שנה. המשפחה מחזיקה משק פעיל, ולפני כשלושה חודשים הקימה מיזם תיירותי, שמציע סיורי טבע וחקלאות ברכבי קלאב קאר. המסלולים הבסיסיים והמודרכים עוברים בחניון בשמורת שיזף, במאגר נקרות ובסביבה הקרובה. אפשר גם לבצע נסיעת שטח עצמאית במסלולים ולעצור להפסקת קפה בכמה פינות חמד.



מחיר: 480 שקל לרכב עד ארבעה נוסעים. כל סיור אורך לפחות שעתיים. בתיאום מראש בטל׳: 052-8991336. 



נקודה נוספת שלא כדאי לפספס בעין יהב היא "גינת פיש", שבה תוכלו לצאת לסיור מרתק בעקבות דגי הגופי. בחווה לגידול דגי נוי טרופיים של בני משפחת גינת אפשר ללמוד על הענף הזה, שאין בו צורך באדמה.



בחווה מגדלים בעיקר דגים לאקווריום - רק לייצוא. ב"גינת פיש" מקיימים סיורים מיוחדים בזמן התערוכה, והם גם מציגים בתערוכה עצמה. כמו כן, הקהל יכול לבקר בחממות הדגים, לשמוע את הסיפור האישי של בני המשפחה ואת כל שלבי הגידול, דרכי הרבייה, מחזור חיי הדג ומורכבות גידולו בערבה.


מחיר: 25 שקל לאדם. הסיור אורך כשעה. בתיאום מראש בטל׳: 052-3666169 ,052-8666022.



רעבים? אפשר לעצור בסמוך למושב ב"גמלייה" - חאן אירוח ומסעדת בשרים. המסעדה הוותיקה מגישה בין היתר סלטים המבוססים על ירקות מקומיים, חומוס עם תוספות משתנות, פלאפל לבנוני, פיתה בדואית, פיצה, סלטים, המבורגר, קבב, פרגיות, שניצל ואנטרקוט. המקום פתוח מיום שלישי עד שבת.



איפה ישנים


אם אתם כבר מבקרים בעין יהב, אז כמובן ההמלצה היא להישאר לישון במושב. אחד המקומות החמימים והמקסימים הוא צימר "רוזמרין" - ארבע בקתות עץ כפריות שמתאימות לזוגות ולמשפחות.


לכל בקתה שני מפלסים, חדר שינה גדול עם ג'קוזי פנימי וסלון. במפלס העליון יש חלל פתוח עם מזרנים, שבו הילדים יכולים לבנות להם מבצר ולהתבודד.


המתחם מציע שלווה מדברית ונוף מקסים. הוא מוקף מדשאות עם פינות ישיבה וערסלים וגם מקום להדלקת מנגל.



מחיר: 550 שקל לזוג באמצע השבוע, 650 שקל בסוף השבוע. טל׳: 052-3666489.



אפשות לינה נוספת נמצאת כרבע שעה נסיעה מעין יהב, ב"נוף צוקים" בכניסה ליישוב צוקים. המקום כולל שבע בקתות אבן, עם מרפסת וג׳קוזי. גם אם לא ישנים פה, מומלץ לעצור לארוחת בוקר עשירה בסגנון בופה (80 שקל למבוגר, 50 לילד, בתיאום מראש).


כאן אפשר ליהנות גם ממשחקי ניווט מאתגרים לכל המשפחה - "חפש את המטמון". תצטרכו להגיע לעשר תחנות הפזורות בנוף המדברי. בכל תחנה יש חידה, שאחרי פתרונה מקבלים קוד. כשמסיימים, יש תיבת מטמון שאותה צריך לפתוח.



בכל מקרה, אסור לעזוב את צוקים לפני שביקרתם בכפר האמנים החדש במקום. מדי שישי מתקיים במתחם הפנינג של יצירה, דוכני מזון ועוד, שבו מציגים בתי מלאכה, אמנים ומטפלים מהערבה. 



אפשר, למשל, לבקר ב"אלת הערבה", שם מייצרים סבונים ומוצרי טיפוח המבוססים על מרכיבים מהצומח. חלק מחומרי הגלם - צמחים, בוץ עשיר במינרלים וחלב נאקות - מקורם בנגב. את הסבונים, אגב, אפשר למצוא גם בצימרים ובחוות האירוח באזור המדבר. בחנות עצמה מתקיימות גם סדנאות לייצור סבונים ואפשר כמובן לרכוש כמה.


כפר האמנים פתוח כל שישי בשעות 15:00־10:00. ניתן לתאם מראש בכל יום אחר דרך מרכז מידע תיירות ערבה. טל׳: 800־225־1700.



בדרך חזרה הביתה אפשר גם לעצור ב"מלוא הטנא", חממה תיירותית אורגנית לקטיף עצמי בעין יהב. בחממה יש בין היתר זנים רבים של עגבניות שרי ופלפלונים מתוקים וחריפים, כרובית וצמחי תבלין. בכניסה מקבלים הדרכה על גידול אורגני. יחד עם הקטיף זה סיפור של חצי שעה עד שעה. מומלץ וטעים.


מחיר: כניסה לחממה 25 שקל (מקבלים סלסילה קטנה שאפשר למלא אותה בירקות). פרטים בטל׳: 052-2913379.



אזור: הערבה.
אופי הטיול: משלב הליכה קלה, נסיעה בשטח ולינה.
העונה המומלצת: סתיו וחורף.
דרגת הקושי: קלה, מתאים למשפחות.
משך הטיול: יומיים.
פרטים על התערוכה: www.aravaopenday.co.il.