מדיניות השמיים הפתוחים וההוזלה הדרמטית במחירי הטיסות, לצד הדימוי של התייר הישראלי, השואף להגיע לכל מקום על פני כדור הארץ, הפכו את יריד התיירות הבינלאומי IMTM, שנפתח אתמול בגני התערוכה בתל אביב, ליעד מבוקש ולמקום עלייה לרגל למשלחות מ־58 מדינות לצד שרי תיירות ובכירים מ־18 מדינות.



בתערוכה שתימשך היום (רביעי), השתתפו מאות חברות תעופה, סוכנויות תיירות ומארגני טיולים בארץ ובעולם וההצעות היו מגוונות. לישראל היה ייצוג מכובד, כאשר מכל קצות הארץ הוצגו אטרקציות והצעות לנופש ולבילוי על ידי תיירנים ומלונאים.



עשרות מדינות ניסו לכבוש את הלבבות באמצעות מצגות מרהיבות והצעות לחבילות אטרקטיביות חוצות יבשות. כל מדינה הציגה את מגוון אפשרויות הטיולים והבילויים בתחומה. בתערוכה בלטו מדינות שמנסות לחדור לשוק התיירות הישראלי כמו יפן וקניה. ייצוג מכובד היה גם למדינות דרום ומרכז אמריקה, שפנו לקהל הישראלי הרחב ולא רק לתרמילאים היוצאים לטיול הגדול לאחר שחרורם מצה"ל.  גם מדינות קטנות ביבשת השחורה הציעו לנסות אותן. "אנחנו מציעים יעד אותנטי ומיוחד", סיפר נציג רואנדה.



תחרות עזה על התייר הישראלי הייתה בין מדינות מזרח אירופה, שהשקיעו משאבים רבים בדוכנים הגדולים. הדגשים היו שונים. בבולגריה העניקו דגש לעונת הסקי שבעיצומה והדוכנים של רוסיה, רומניה, אוקראינה, בלארוס, הונגריה, פולין, ליטא ואוזבקיסטן הציעו מגוון טיולים.



היריד חצה גבולות פוליטיים. רשת בתי מלון בבית לחם ורמאללה הציעה נופש מפנק במלונות ברמה של ארבעה וחמישה כוכבים במחיר של החל מ־500 שקל לזוג ללילה. "אנחנו מוכנים לארח כל אחד, אבל קהל היעד שאליו אנו פונים ושאינו זקוק לאישורים מישראל ליציאה לרשות הפלסטינית הם הערבים הישראלים", הסביר אחד מהמלונאים.



מי שעורר התעניינות רבה היה שר התיירות הטורקי, נאבי אבקי, שהגיע בראש משלחת גדולה, כאשר המסר הוא עידוד חידוש התיירות המשגשגת מהעבר של ישראלים בארצו. טורקיה הקימה דוכן גדול ביריד, שכלל מגוון הצעות לטיולים, לנופש ולטיסות עם החברה הלאומית טורקיש איירליינס וזאת, לצד לבוש מסורתי טורקי וכיבוד האורחים בלוקום מקורי מאיסטנבול.



שר התיירות, יריב לוין, הקביל בחום את מקבילו הטורקי והדגיש את חשיבות נרמול היחסים עם טורקיה: "אני מברך אותך על בואך לישראל ומודה על השתתפותה של טורקיה ביריד IMTM. זהו הביקור הראשון של שר טורקי אחרי נרמול היחסים בין שתי המדינות", ציין לוין.



מנכ"ל אל־על, דוד מימון, אמר בטקס הפתיחה: "זה לא סוד שאל־על חווה ימים קשים ואני רוצה לנצל הזדמנות זאת להתנצל באופן אישי בפני הנוסעים שחוו חוסר נוחות עקב הבעיה שנוצרה".



אייל שמואלי, מו"ל ועורך ראשי של חברת Israel Travel News ומיזמי IMTM סיכם בסיפוק: "תערוכת התיירות הבינלאומית שברה השנה שיא במספר המציגים מחו"ל ומישראל והפכה ללא ספק לזירת העסקים העיקרית של ענף התיירות העולמית. בתערוכה נסגרות העסקאות המרכזיות לחופשות הקרובות בחודשי האביב והקיץ".