היום ומחר יציינו ברחבי הארץ את ט"ו בשבט, חג לאילנות, וזה הזמן המושלם לבלות בטבע, להרגיש את האדמה וליהנות מהפריחה שמתחילה לכסות את המרחבים הפתוחים. לרגל החג הכי פורח שיש לנו, שמורות הטבע, האתרים הלאומיים ומוקדי האטרקציות מציעים שלל פעילויות הקשורות בטבע ובבעלי החיים. כדי שתדעו לבחור את הבילוי הנכון עבורכם, הכנו מקבץ של הצעות שמתאימות לכל המשפחה.




ליד העצים



פארק התיירות "דרך העץ" בשדמות דבורה בגליל התחתון יקיים בבוקר שבת פעילות ייחודית בסימן ט"ו בשבט והצדעה לעצים. תוכלו להשתתף בנטיעת עצי הפאולוניה, עצים מיוחדים השומרים על הסביבה. כל משפחה תקבל שתיל במסגרת שיתוף פעולה של הפארק עם קק"ל.



בנוסף, תתקיים סדנה ליצירת צעצועים - כל ילד יקבל ערכה לבניית צעצועי עץ, שאותם הוא יוכל גם לאבזר ולקשט. כמו כן יוקרן למבקרים סרט המספר את סיפור עצי הפאולוניה. אפשר גם ליהנות ממבוך ענק הבנוי ממעברי עץ, מסדנת תיפוף, מיני גולף, באולינג וקארטינג.



מתי: בשבתות הקרובות, 11, 18 ו־25 בפברואר, בשעות 10:00־16:00. מחיר: 59 שקל לילד מגיל שנתיים, 25 שקל למבוגר.




על הירקון



נחל הירקון מספק פתרון למשפחות שרוצות להישאר במרכז הארץ וליהנות מכל האפשרויות שהטבע מציע, מבעלי החיים, מהזרימה בנחלים ומהפריחה המתעוררת.



בסמוך לנחל הירקון יש מסלולים רבים ולצדם אתרים ארכיאולוגיים ופינות מושלמות לרגיעה, כמו גבעת נפוליאון. בגבעה, שנקראת במקור תל גריסה, נחשפו לפני שנים שרידים של עיר כנענית גדולה, ארמונות ומפעל מים. על פי הסברה, נפוליאון חנה במקום בזמן המצור על יפו הטורקית. במעלה התל תוכלו להתרווח בצלו של עץ השיזף, לנשום אוויר קריר, וכל זה בלי להתרחק יותר מדי מהבית.



גבעת נפוליאון. צילום: יח"צ
גבעת נפוליאון. צילום: יח"צ





עולים להר



גם במשתלות יגור, בכניסה לקיבוץ, לא הרחק מחיפה, יקיימו פסטיבל ט"ו בשבט. בין הפעילויות: הרצאה בנושא גיזום גפנים, סדנת הכנת "ראש דשא", סדנת שתילה לילדים וסדנת ציור בקטניות.


מתי: שבת, 11 בפברואר, בשעות 10:00-13:00. מחיר: 10 שקלים לסדנה לילד.



לא הרחק משם, עמותת התיירות כרמלים מזמינה את הציבור לטיול שבו תכירו את יופיו של הכרמל, שנמצא בימים אלה בשיאו. הטיול, שיכלול הטמנת פקעות של רקפות, יציג תצפיות נוף קסומות, וכמובן תתאפשר עצירה לפיקניק, שבו נכין תה מצמחי החורש ופיתות על הטאבון.


מתי: שבת, 11 בפברואר, בשעות 13:30־10:00. מפגש בכניסה לשבילי רון. מומלץ להצטייד בכף שתילה, מים וכובעים. מחיר: 40 שקל לאדם מגיל 3.




בעקבות הפרחים



החג הזה הוא הזדמנות להכיר את הצמחים שגדלים בארץ. לעתים החיפוש אחר פרחים עונתיים מוביל אותנו לפינות נחבאות, אבל לפעמים הם מחכים לנו ממש מתחת לאף.



ביציאה הדרומית מנתניה, בקרבת מחלף פולג, נמצאת שמורת אירוס הארגמן. השמורה מרכזת מקבץ גדול מאוד של הפרח העונתי והכל כך נדיר. כמו כן היא מציעה מסלול רגלי קליל המתאים לכל המשפחה, שעובר בין שתי גבעות כורכר בלב פרדסים ושדות. השבילים בשמורה מסומנים ומשולטים, ומראש הגבעה ניתן לערוך תצפית לים וגם לרדת לחוף פולג.



הכניסה לשמורה היא משדרות בן־גוריון בנתניה לכיוון מזרח. בכביש החוף יש לרדת במחלף פולג ולאחר כקילומטר תחלפו על פני השמורה, שנמצאת מצד שמאל. יש לבצע פניית פרסה ולחזור דרך שדרות בן־גוריון. אפשר גם להחנות את הרכב בפארק אגם החורף, שם יש מדשאות וספסלי פיקניק. מאחורי המתחם יש שביל המוביל אל השמורה.



הפסקת תה



בגן גורו, הפארק האוסטרלי, מחבקים את הטבע עם מגוון פעילויות לכל המשפחה. למשל חידון זיהוי עצים אוסטרליים מבין העצים הפזורים ברחבי הגן וסדנאות יצירה - הכנת ראש דשא בצורת בעלי חיים אוסטרליים. 



בפארק המעיינות הסמוך המבקרים יוכלו לקחת חלק בסדנת יצירה מחומרים ממוחזרים. הסדנה תתקיים ליד בריכת הטחנה החדשה, עם מחצלות ותה צמחים. 



מתי: שבת, 11 בפברואר (11:00־14:00). מחיר הפעילות בגן גורו (כולל כניסה): 48 שקל מגיל שנתיים. סבים וסבתות חינם. הכניסה לפארק המעיינות ללא תשלום.



גן גורו. צילום: נדב כפיר
גן גורו. צילום: נדב כפיר




נוסעים בטרקטור



בחוות "דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית מציינים את ט"ו בשבט בפעילות ייחודית שתחבר אתכם לטבע. למשל סיור בטרקטור הכולל שתילת צמחי תבלין בשדות התבלינים, סדנת "גינה לי" להכנת עציצי תבלין וסדנת חטיפי פירות ואגוזים עם הסבר על תהליך הייבוש של הפירות. הבונוס: כל ילד יכין לעצמו חטיף אנרגיה. כמו כן, במהלך היום ייצאו סיורים רגליים בשדות גידול התבלינים.


מתי: שבת, 11 בפברואר, בשעות 15:00־10:00. מחיר: 30־15 שקל, בהתאם לפעילות. פרטים נוספים בטל׳: 04-9533405.




אוספים אוכל



מסעדת "רוטנברג" בגשר הישנה מציעה סיור ליקוט מגניב בסביבת המסעדה, שבסיומו יבשלו את כל מה שאספתם על הדרך. ליקוט הוא טכניקה עתיקה לאיסוף מזון שהייתה נהוגה באזור עמק המעיינות מאות שנים. ב"רוטנברג" מאמצים את המנהג ויוצאים בעקבות חסת המצפן, כף־אווז, חרדל בר, סרפד, מלוח ועוד.



במהלך הסיור המודרך, שיהיה פתוח לקהל הרחב, האורחים ילקטו את העשבים המקומיים, ילמדו על אופיים, כיצד ניתן לבשל אותם, ואף יכינו מהם סעודה צבעונית.


מתי: שישי, 10 בפברואר, בשעות 18:00־14:00. מחיר: 260 שקל למשתתף, 500 שקל לזוג. פרטים והרשמה בטל׳: 04-6752237.




הולכים על המים



קהילת החברה להגנת הטבע בחדרה תערוך סיורים מודרכים ללא תשלום במהלך סופי השבוע של חודש פברואר. הסיורים בני השעתיים יתקיימו בפארק השרון, שנמצא כעת בשיא פריחתו. בימים אלה ניתן לראות בו רקפות, כלניות, אירוסים, עצי חרוב ואלון.



כל אלא מצטרפים למגוון של פרחים נדירים אחרים שמסתתרים במרחבים הפתוחים. מכיוון שעברנו לא מעט ימים גשומים, גם בריכת החורף שנמצאת בחלק המזרחי של הפארק מלאה כעת, כך שתוכלו לצפות בשלדגים, ברכיות, אנפות ועוד. הסיורים הם בדרגת קושי קלה (לא לעגלות), בהדרכת מדריכי טיולים ומורי דרך.


מתי: ימי שישי, 10 ו־17 בפברואר, בשעה 10:00. שבתות בחודש פברואר בשעה 11:00. נקודת מפגש: מגרש החניה של תחנת הרכבת חדרה מערב. פרטים בטלפון: 04-6249001.