בחודשים האחרונים יש גידול חד בתיירות הנכנסת. בחודשים דצמבר 2016 עד פברואר 2017 נשברו שיאים חודשיים. התנופה בתיירות ניכרת, ובשנתיים האחרונות, מאז יריב לוין קיבל לידיו את משרד התיירות, רואים מאמץ אמיתי להתחזק בתחום. בראיון בלעדי למגזין התיירות של "מעריב" פורש לוין את משנתו בעניין, ומסביר שכדי להגדיל את התיירות הנכנסת יש צורך להתאים את ההסברה והשיווק לפי השינויים שחלים במפת התיירות העולמית.



לפני כשבועיים חזר שר התיירות מביקור בארה"ב ובמקסיקו. "אני מאמין שגל התיירות הבא יבוא מאמריקה הלטינית, שכן רמת החיים במדינות אלו עולה ולדעת מומחים בתחום, התיירות ממדינות אלו עשויה לצמוח", אומר השר לוין, ומוסיף: "נסעתי לשם בעיקר כדי לקדם את התיירות ממדינות אלו לישראל, כדי שגם לנו יהיה נתח מתיירות זו".



עוד הוסיף השר כי, "מדובר במדינות קתוליות ואני מאמין שנוכל להביא תיירים שירצו לבלות בישראל וגם כאלו שיבואו לראות את המקומות הקדושים ביותר לנצרות המצויים בישראל. נפגשתי עם ראשי הכנסייה במקסיקו ועם סוכני נסיעות שעובדים עם מדינות דרום אמריקה ועם הציבור הלטיני בארה"ב, גם סוכנויות קונבנציונליות וגם כאלו שעובדות דרך האינטרנט".



השר לוין הסביר כי אחד המחסומים לגידול בתיירות ממדינות דרום אמריקה ומרכזה, הוא בהיעדר קווי תעופה ישירים לישראל. "אחת המשימות שלי הוא להגדיל את התיירות משם, קודם כל דרך חיבור בארה"ב, כדי שחברות התעופה יכירו בביקוש לטיסות לישראל, ואז בתקווה הם יפתחו קווים ישירים לישראל וממנה", אומר השר. "אני להוט מאוד לפתח את שוק התיירות מדרום אמריקה. קורה שם מה שקרה לפני כעשור בסין, אז אמרו שהתיירים הסינים יציפו את העולם, וזה אכן מה שקורה עכשיו. אם ישראל הייתה מטפחת את שוק התיירות מסין, אני בטוח שנתח השוק שלנו מתיירות זו היה גדול הרבה יותר ממה שהוא עכשיו".



"תייר מרוצה הוא השגריר הטוב ביותר של ישראל" השר יריב לוין, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"תייר מרוצה הוא השגריר הטוב ביותר של ישראל" השר יריב לוין, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



האם התיירות של ישראל מתאימה את עצמה למציאות בשוק התיירות העולמית?


"אנחנו עושים שינויים כדי להביא סוגים מגוונים של תיירים, בהם אנשי תיירות עממית ותיירים ממזרח אסיה ותת־היבשת ההודית. ההסברה שלנו שמה דגש על חוויית התיירות בישראל, הסברה יותר צבעונית שעושה שימוש באינטרנט, בהצגת תמונה של ישראל כמקום בילוי, חופי ים, פאבים, מסעדות, טבע וכערך מוסף אנחנו גם מציעים מקומות קדושים. בעבר כל מאמצי השיווק כוונו לציבור היהודי עם דגש על האלמנט הדתי ולצליינים נוצרים. עכשיו הדגש של מערך השיווק מושם על קהל שונה, בלי שמתעלמים כמובן מהקהל שמעוניין בחוויה דתית".



השר לוין מספר על השינוי בתחום התיירות הנכנסת, מאז נכנס לתפקידו. "כשנכנסתי לתפקיד הגיעו מדי שנה כ־40 אלף תיירים מסין. כעבור שנה, בשנת 2016, המספר הוכפל לכ־80 אלף, ואני משוכנע שהשנה נגיע לפחות לכ־100 אלף תיירים מסין. כדי שהתייר הסיני ירגיש כאן נוח פתחנו קורס למדריכי תיירות דוברי סינית, וכאמצעי ביניים מעודדים ומכשירים סינים ששוהים בישראל לעבור קורסים כדי שיוכלו לשמש מדריכי תיירים.



"אני גם פועל כדי שרשת מלונות סינית תפתח כאן בתי מלון. ברגע שזה יקרה ולסינים יהיה מלון במותג שהם מכירים, יהיה יותר קל לשכנע אותם לבלות חופשות בישראל", אומר השר.



"לגבי תיירות עממית, אנחנו גם מעודדים בניית מלונות התואמים לתיירות זו על ידי מתן מענקים מוגדלים מתוך הנחה שמענקים אלו יזרזו בניית בתי מלון וגם יגדיל את מספר המיטות 'העממיות', קרי במחיר נוח. הרי אף תייר שבא לכאן בטיסה LOW CAST בכמאה דולר לא יסכים ללכת לבית מלון שיעלה לו 300 דולר ללילה".



אין זה סוד שהמלונות בישראל יקרים מאוד ויש בעיקר מלונות של ארבעה או חמישה כוכבים. בעלי בתי מלון אלו אומרים שהתיירים המתאכסנים אצלם הם עשירים יותר ומוציאים יותר כסף, כך שתרומתם למשק גדולה יותר.



"אני שולל לגמרי את ההנחה הזאת. אם אנחנו רוצים להגדיל את היקף התיירות, צריכים להתרכז בקהלים מכל הסוגים. אני גם לא סבור שתייר עממי מוציא פחות כסף בסופו של דבר, שכן מטבע הדברים תייר עממי נשאר יותר זמן. הוא אולי לא מוציא את כמות הדולרים ליום כמו עמיתו העשיר, אך הפחות שהוא מוציא יוצא לאורך יותר זמן ובסופו של דבר הסכום האבסולוטי שיוציא בישראל לא יהיה נמוך בהרבה, אם בכלל, מהתייר העשיר".



אך השר לוין מסביר כי יש סיבות נוספות להשקיע בתייר העממי. "הצעיר העממי של היום הוא איש העסקים העשיר של מחר. אם הוא נהנה בשהותו בישראל הוא יבוא עוד פעם, ובפעם הבאה כתייר אמיד.



"אך מעבר לחשיבות הכלכלית, יש גם סיבה נוספת שחשוב שיבואו לכאן תיירים עממיים וצעירים, כי תייר מרוצה הוא השגריר הטוב ביותר של ישראל".



ב־2016 הגיעו לארץ כ־3 מיליון תיירים, מספר נמוך יחסית בהשוואה למדינות תיירות כמו ספרד, איטליה ויוון. קודמך בתפקיד דיברו על 5 מיליון תיירים. האם זה ריאלי?
"למה שלא יהיה ריאלי? אם נתמיד במדיניות נבונה ונבנה את תשתיות הנחוצות כמו בתי מלון, אטרקציות וכו', אין סיבה שלא נגיע לחמישה מיליון ואף יותר. אני סבור שיש ניסיונות להביא תיירים בחודשים שעד כה נחשבים לחלשים כמו חודשי החורף. אם נפזר את התיירים שבאים לכאן במהלך כל חודשי השנה, תשתיות התיירות שקיימות ואלו המוקמות יספיקו ליעד של חמישה מיליון תיירים בשנה".



אז איך מגדילים את כמות התיירים?


"הדרך להגדיל את התיירות לישראל היא על ידי הגדלת מספר הטיסות לארץ ואני פועל כל הזמן בתחום זה. אנחנו נותנים סובסידיות לחברות תעופה שמביאות תיירים לישראל וזה מצליח מאוד. אילת היא דוגמה טובה. היא הייתה מחוקה לגמרי ממפת התיירות העולמית, ותראה מה קורה עכשיו בעקבות הסובסידיה. בחורף של 2015-16 הגיעו כ־50 אלף תיירים ובחורף 2016-17 כבר מדברים על כ־60 אלף ובחורף הבא יגיעו להערכתנו מעל ל־70 אלף תיירים".



בעבר הרחוק יחסית טבריה ונתניה נחשבו לאזורי קיט. כיום מספר התיירים שמגיעים לשם הולך ופוחת. האם למשרד שלך יש תוכניות כדי לשקם את התיירות במקומות אלו?
"לנתניה מגיעים תיירים והם ימשיכו להגיע גם בעתיד. לנתניה אין בעיה בהקשר זה - יש לה חופים נהדרים, מסעדות ובתי קפה. היא עיר תיירותית חשובה. לגבי טבריה המצב שונה. אנחנו רוצים לקדם את התיירות לטבריה וגם להשקיע בתשתיות אך הניסיון עד כאן היה רע. ויש לנו תוכנית לכך.



אך כדי ליישם אותה אנחנו רוצים להקים מועצת תיירות סובב כנרת שתטפל בכל הסוגיות שמתייחסות לתיירות. אלא שבינתיים יש התנגדות בעיקר מעיריית טבריה. בלי שיתוף פעולה או מועצה אחראית לא נשקיע יותר, שכן השקעות שעשינו בעבר הלכו לטמיון כי לא היה גוף שטיפל בהן ויתחזק אותן".



מה קורה עם ויזות לתיירים? איזה מדינות עדיין זקוקות לוויזות כדי להגיע לישראל?


"ויזות זה אחד החסמים העיקריים לתיירות. סינים והודים עדיין זקוקים לוויזות ואנחנו רוצים לפחות להזיל את מחירן ולאפשר להגיש בקשות לוויזה באמצעות האינטרנט. אני בקשר עם שר הפנים אריה דרעי בנושא זה, ומסביר שכשהצורך בוויזות בוטל לגבי רוסים ואוקראינים, התיירות משם גדלה בשיעורים דרמטיים. זה יכול לקרוא גם לגבי התיירות מהמזרח הרחוק וחצי האי ההודי".



האם אתה חושב לקדם תיירות דתית מוסלמית?


"ירושלים היא קדושה לשלוש דתות: הנצרות, האסלאם והיהדות, ואני לא רואה סיבה למה שלא יבואו, במיוחד עכשיו שהיחסים עם כמה מדינות אסלאמיות וערביות מתחממים. אני גם סבור שיש פוטנציאל לפתח תיירות רפואית ממדינות שכנות" .



לבסוף, אתם מעודדים תיירות של יום אחד באוניות סיור למשל?


"זה לא בסדר עדיפות גבוה אצלנו כי אנחנו רוצים תיירים שנשארים כמה ימים ולא שבאים ליום אחד ומפליגים, למרות שתיירות הפלגות היא תיירות חשובה. כשהייתי בארה"ב היו לי שיחות בהקשר זה עם ראשי שתי חברות הפלגותNORWEGIAN CRUIS LINE ו־ROYAL CARRIBEAN ומשתיהן ביקשתי שיבחנו את האפשרות להפוך את חיפה או אשדוד לטרמינל שהאוניות שמקיימות סיורים ימיים בים התיכון יעגנו בו. במקרה כזה הנוסעים יעלו להפלגה באחד משני הנמלים האלו וירדו ממנה בתומה, ובדרך זו חלק מהנוסעים יישארו עוד כמה ימים כאן בארץ".