והוא לפני סיום: פסח עומד להסתיים, ועם נטישתו תיגמר חופשת החג הארוכה שכולכם תתגעגעו אליה בוודאי, אך רגע לפני שזה קורה יש עוד המון אטרקציות שאפשר לחוות בזמן הקצר שנותר. אז הנה עשר המלצות על אתרי בילוי וטיול שיאפשרו לכם לחזור לשגרה עם חיוך גדול על הפנים, לפחות עד החופשה הבאה.



המכתש הגדול


מצפה רמון הוא כבר מזמן לא רק אתר לטיולים במכתש, יש בו כל כך הרבה יותר מזה. ביום האחרון של החופש תוכלו ליהנות מיום גדוש בפעילות: מתחילים בפסטיבל האלטרנטיבי "מלאכפלה", ובו סדנאות, מפגשים מוזיקליים, מחול, יצירה ומשחקים (האנגר "מעבר", עד 22:00, 20־40 שקלים לסדנה); ממשיכים לחוות האלפקות, כדי לבחון מקרוב איך נראית תספורת של אלפקה ולהבין איך הצמר הופך לסוודר (8:30־18:30, 30 שקלים); עוצרים בפארק "חץ וקשת מדברי", שם תוכלו להתנסות, בין היתר, בקליעה למטרה וליהנות מפעילויות אתגר ויצירה לכל המשפחה (בתיאום מראש בטלפון 050-5344598, 65 שקלים); ואם אתם נשארים ללון באזור, כדאי להגיע לתצפית המודרכת בכוכבים של מדריכי אסטרופאן (החל מ־19:30, 054-6869582).



המכתש הגדול. היום האחרון של החג יהיה גדוש בפעילויות. צילום: יח"צ
המכתש הגדול. היום האחרון של החג יהיה גדוש בפעילויות. צילום: יח"צ



דור המדבר


היום האחרון של החופש הארוך הוא הזדמנות נהדרת להגיע לשוק הנבטי בגן לאומי ממשית. על רקע הנוף המדברי של הרי צפון הנגב, בין שרידי העיר הנבטית ששוחזרה בחלקה, תוכלו להתרשם מהבזאר הקדום. ברחבת השוק יפרשו סוחרים את מרכולתם: שטיחים, רקמות, דברי נחושת ותבלינים. לצדם תמצאו את מנפח הזכוכית, הקדר, הנגר ובעלי מלאכה אחרים. ובין לבין ייערכו שלל סדנאות לילדים, מתחם משחקי חשיבה, בנייה בלבני בוץ, אוהל מספרי סיפורים והדרכות בסמטאות העיר. בערב יתקיים מופע מוזיקלי של שירי געגוע מדבריים (החל מ־10:00, 22 שקלים למבוגר, 9 שקלים לילד, חינם למנויים).



גן לאומי ממשית. נוף מדברי ובזאר קדום. צילום: אורי שפירא
גן לאומי ממשית. נוף מדברי ובזאר קדום. צילום: אורי שפירא



יום במוזיאון


מעדיפים להעביר את היום האחרון בנינוחות בעיר הגדולה? במוזיאון תל אביב מציעים שלוש הצגות ילדים נפלאות: האנסמבל הקולי הישראלי יעלה את "איתמר פוגש ארנב", אופרה לילדים המבוססת על ספר הילדים האהוב של דויד גרוסמן, שיגיע כאורח מיוחד, למוזיקה שהלחין יוני רכטר (11:30, 70 שקלים). מתיאטרון התיבה מגיעה ההצגה הקומית "בובו ולוסינדה", שמתאימה לילדים בגילים 4־10 (11:30, 65 שקלים). קבוצת התיאטרון רות קנר תעלה את "עלילות חומית", אירוע ובו הצגה בהשתתפות הצופים וסדנאות (11:00, 65 שקלים).



ההצגה "בובו ולוסינדה". מתאימה לילדים בגילים 4-10. צילום: רוני פרל
ההצגה "בובו ולוסינדה". מתאימה לילדים בגילים 4-10. צילום: רוני פרל



הר הבית


גם המערכת החורפית האחרונה לא שינתה את המצב בחרמון, שהחליף את השלג הלבן בפריחה אביבית צבעונית. אם מצאתם את עצמכם ביום האחרון של החופש בצפון הרחוק, תשמחו לשמוע שבהר הגבוה במדינה יש שלל אפשרויות לבילוי משפחתי וסיורים מודרכים ללא תשלום בני שעה וחצי בשיתוף עם מדריכי החברה להגנת הטבע. מיטיבי הלכת מוזמנים ליהנות ממסלולי טיול בדרגות קושי שונות, חובבי האקסטרים ייהנו מנסיעה עצמית בקרטינג במסלולי הגלישה. וכמובן, הרכבל פתוח ומציע תצפית נעה אל נופים מרהיבים (הסיורים יוצאים בשעות 11:00 ו־13:30. הכניסה לאתר והסיורים ללא תשלום).



האמפיתאטרון בגן הלאומי בית גוברין. הזדמנות לחזות בשחזור של קרב גלדיאטורים. צילום: אייל מטרני
האמפיתאטרון בגן הלאומי בית גוברין. הזדמנות לחזות בשחזור של קרב גלדיאטורים. צילום: אייל מטרני



קדחת המערות


"ארץ אלף המערות", כך נקרא הגן הלאומי בית גוברין בשל המערות הרבות המצויות בתחומו. בין השרידים המרשימים מהתקופה הרומית יתקיים מחר אירוע ייחודי, שיאפשר לכם הצצה לחיים שהתקיימו בו בעבר ויחזיר את ימי הזוהר של המתחם הצפוני, שבמרכזו אמפיתאטרון מרשים, בית מרחץ ושרידי מבצר צלבני. שחקנים יציגו קרב גלדיאטורים ויזמינו את המבקרים להתנסות. סיורים מודרכים יתקיימו באתר בידי מדריכים של רשות הטבע והגנים ובעזרתו של מערך המחשה חדש (10:00־15:00, 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד, חינם למנויים).



תערוכת "הביטלס - מסע הקסם המסתורי". להכיר לילדים את הלהקה המשפיעה בהיסטוריה. צילום: מושי גיטליס
תערוכת "הביטלס - מסע הקסם המסתורי". להכיר לילדים את הלהקה המשפיעה בהיסטוריה. צילום: מושי גיטליס



החיפושית השובבה


הביטלס היא הלהקה המשפיעה בכל הזמנים, על זה אין עוררין. אבל האם הילדים של היום יצליחו להתחבר למוזיקה של ארבעת המופלאים? התשובה חיובית. לא מאמינים? קחו את הילדים לתערוכה החדשה "הביטלס – מסע הקסם המסתורי", שמתקיימת במוזיאון הילדים בחולון, ותיווכחו בעצמכם. זוהי תערוכה חווייתית ופעילה, ובה סיור מודרך, שזכתה לשלל מחמאות מהילדים שכבר הספיקו לבקר בה. היא נפתחת בסרטון היכרות עם הביטלס, ממשיכה אל אולפן הקלטות אותנטי, שבו מוזמנים הילדים ליהנות ממשחק בערוצי הסאונד ומהיכרות עם כלי הנגינה. בהמשך מגיעים המבקרים אל גלריית האמנות ואז עוברים אל החדר "להיות חיפושית", שבו יוזמנו לבחור תלבושות ולהתנסות בהופעה חיה. התחנה הבאה מוקדשת לסיבוב הופעות עולמי, ולסיום עורכים המבקרים קליפ באמצעות תוכנת עריכה. אין ספק – תערוכת חובה לחובבי המוזיקה באשר הם (65 שקלים, חובה לתאם ביקור מראש באתר המוזיאון או בטלפון 03-6503000).



שמורת טבע ארבל. מצוק אדיר שמשקיף על נוף מדהים. צילום: אופיר כהן
שמורת טבע ארבל. מצוק אדיר שמשקיף על נוף מדהים. צילום: אופיר כהן



לעלות על המסלול


אם אחרי החופשה הארוכה נותר בכם עוד כוח לטיול אתגרי אחד אחרון, לכו לשמורת טבע ארבל, אל המצוק האדיר שמשקיף על הכנרת ויישובי הסביבה, כשביום יפה אפשר להבחין אף בצפת. בתקופה זו של השנה הארבל פורח ושלל פרחים מעטרים את פסגתו, ותוכלו לפגוש בהם בעודכם עושים את הדרך אל מצפור החרוב, התחנה הראשונה במסלול המעגלי של האתר. מכאן פונה השביל מזרחה ויורד במצוק התלול. שימו לב, הירידה תלולה, ויש להקפיד להישאר בשביל המסומן ולהיעזר ביתדות. ואחרי הירידה מגיעה עלייה אל גובה 390 מטרים מעל הכנרת, בעזרת יתדות וחבלים. ואם נותר בכם כוח אחרי העלייה, בקרו בבית הכנסת העתיק הסמוך, מהמאה הרביעית לספירה (החל מ־8:00. 22 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד).



מערה בכפר דריג'את. סיורים מרתקים בליווי סיפורים מימי ראשית ההתיישבות. צילום: סאלי פטל
מערה בכפר דריג'את. סיורים מרתקים בליווי סיפורים מימי ראשית ההתיישבות. צילום: סאלי פטל



שומרי מסורת


למרגלות הר עמשא, בשולי בקעת ערד, נמצא הכפר דריג'את. אז בדרך חזרה מים המלח או בדרך אליו תוכלו לעצור ולהיחשף לתרבות של התושבים הפלאחים, המשמרים את תרבותם ואת המסורת. ג'אבר אבו חמאד, תושב הכפר, יוליך אתכם בין מערות האבן הקדומות, יערוך תצפית על האזור, יסביר על דרך אפיית הלחם, יתבל את הביקור בסיפורים מרתקים מימי ראשית ההתיישבות ועד ימינו וכמובן, יציע לכם כיבוד מקומי. בסיום הסיור, שנמשך כשעה וחצי, אתם מוזמנים לארוחת צהריים אותנטית (לפרטים נוספים ולתיאום ביקור: 054-7969576).



מהפפירוס ועד הנייר. תערוכה מרתקת. צילום: טל גליק
מהפפירוס ועד הנייר. תערוכה מרתקת. צילום: טל גליק



נייר עמדה


רגע לפני שחוזרים לשגרה, כדאי להספיק לבקר במוזיאון ארץ־ישראל בתל אביב, שם מתקיימת תערוכה מרתקת - "מהפפירוס ועד הנייר" - המתמקדת בנייר כחומר גלם. 65 יוצרים מעולמות שונים מציגים בה את עבודותיהם, המאתגרות את גבולות הנייר כחומר ליצירה. בסיום הסיור המודרך, שנמשך כמחצית השעה, אתם מזומנים עם ילדיכם לסדנאות חווייתיות ליצירת דמויות במגוון טכניקות. וכמובן, אם אתם כבר כאן, אל תחמיצו ביקור בפלנטריום (החל מ־10:00. ילדים ללא תשלום. מבוגר 53 שקלים, 42 שקלים לתושבי תל אביב ו־26 שקלים לגמלאים).



פסטיבל הזעתר בבית לחם. לסייר בשדות בטרקטור של סבא צבי ולהכין לאבנה. צילום: הדס ניצן
פסטיבל הזעתר בבית לחם. לסייר בשדות בטרקטור של סבא צבי ולהכין לאבנה. צילום: הדס ניצן



לחם של פסח

בית לחם הגלילית היא אחת מתחנות החובה למגיעים ממרכז הארץ צפונה. הזדמנות לעצור, למתוח את הרגליים ואולי לעשות מסלול טיול קצר ופיקניק בחיק הטבע בשמורת אלוני אבא. אם הזדמנתם למקום תוכלו לעצור גם ב"חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית, שם מתקיים פסטיבל חקלאי. תוכלו להשתתף בסדנה להכנת תערובת זעתר, להכין כדורי לאבנה עטופים בתבלינים, לסייר בשדות בטרקטור של סבא צבי, לפתור כתב חידה ולהשתתף במעגל המתופפים (10:00־16:00, 20 שקלים לסדנה, 20 שקלים לסיור על טרקטור).