עונת הקיץ היא העונה הבוערת של הנסיעות, ומדי שנה בשנה מציעים מארגני הטיולים וחברות תעופה יעדים חדשים, שיצורפו להיצע הישן והטוב. ברשימת היעדים החדשים לקיץ 2017 נציין את קליארי בסרדיניה, את ולנסיה בספרד ואת סקיאתוס ביוון. איי יוון תפסו לפני שנים אחדות את מקומה של אנטליה כיעד הנופש העממי. היעדים הוותיקים - רודוס וכרתים - הם האיים הפופולריים, ובעונת הקיץ מארגנות חברות הנסיעות טיסות שכר לאיים הללו, ןלכן דרך נוחה לבלות חופשה שם היא באמצעות רכישתה של חבילת נופש.



החל מיוני ובוודאי שביולי, יחלו מארגני התיירות להציע חבילות לאיים נוספים ומוכרים ובהם זקינטוס, קוס, סנטוריני, מיקונוס, קרפטוס, לפקדה, סקיאתוס וגם לסלוניקי, עיר נמל יוונית, הקרובה ליעדי הנופש בחצי האי חלקידיקי, הנהנה מחופים יפים ורגועים. הניסיון מלמד שחברות הנסיעות והתעופה הישראליות גובות מחיר יקר עבור כרטיסי טיסה מן המטייל העצמאי שיבקש להגיע לאיים בטיסה ישירה.



קפריסין הייתה תמיד אלטרנטיבה קרובה, והשנה היא מציעה גם את עיר התרבות של אירופה, פאפוס. כיום פועלות בקו מישראל לקפריסין - טיסה של כ־30 דקות בלבד - חברות תעופה אחדות, שלא כמו בעבר, שבו היו על הקו שתי חברות בלבד. המטוסים הממריאים לקפריסין ינחתו באחד משני שדות התעופה הבינלאומיים שבאי השכן, הממוקמים בלרנקה ובפאפוס. רשימת החברות כוללת, בין השאר, את אגיאן (Aegean) היוונית, ריינאייר, שתטוס מדי יום ביומו לפאפוס (היעד היחיד שחברת הלואו קוסט תטוס אליו בקיץ מנתב"ג), UP של אל על, ארקיע וישראייר. חברה נוספת שתטוס בקו שנעשה עמוס בין נתב"ג לקפריסין היא קובאלט אייר ( Cobalt), חברת לואו קוסט שהוקמה ב־2016 ובסיסה בלרנקה. קובאלט תפעיל לפי הודעתה במהלך 2017 שבעה מטוסי איירבוס 320/319. באתר החברה מצאתי היצע של ארבע טיסות שבועיות בין לרנקה לתל אביב.



הים השחור בבולגריה. אלטרנטיבה זולה לאוהבי האמנות "לא לעשות כלום". צילום: Flicker
הים השחור בבולגריה. אלטרנטיבה זולה לאוהבי האמנות "לא לעשות כלום". צילום: Flicker



עוד חברה קפריסאית שהחלה בפעילותה בישראל בשנה שעברה היא Tus. חברה זאת ייחודית בכך שהיא מפעילה מטוסים בעלי קיבולת מושבים קטנה לעומת הקיבולת בחברות האחרות, אלה מטוסי סאאב 2000 שבהם 50 מושבים. החברה שונה ממתחרותיה גם בכך שהיא תפעיל בעונת הקיץ טיסות ישירות הן מנתב"ג (ללרנקה) והן משדה התעופה של חיפה, משם ימריאו מטוסיה בעונת הקיץ ללרנקה, לפאפוס וגם ליוון – לקוס, לאתונה ולרודוס. מרכז הפעילות של Tus הוא בלרנקה, ומשם יהיה אפשר להמשיך לטוס עמה לאיים נוספים ביוון, בהם זקינטוס, קרפטוס, וסאמוס.



אמנות ה"לעשות כלום"


טורקיה עדיין ממשיכה לרתק מגזרים מסוימים של הציבור בישראל, אולם בסך הכל מדובר בהיקף מצומצם לעומת העבר. גם חופי הים השחור בבולגריה הם אלטרנטיבה זולה. ספרד, שבצד המערבי של הים התיכון, היא יעד תיירותי נחשק ובו עשרות מיליוני תיירים בשנה. המדינה שבאי האיברי היא אך שנייה לצרפת במספר התיירים באירופה, והתחזיות מדברות על כך שבמהרה היא תחלוף על פני שכנתה הצפונית. ספרד מציעה יעדים עם שכיות חמדה תיירותיות הראויות לביקור 12 חודשים בשנה, ומאות אלפי ישראלים ביקרו כבר בברצלונה. אך ספרד היא גם יעד קייצי ובו אין סוף קילומטרים של חופי רחצה, מקוסטה בראווה בגבול צרפת ועד לקוסטה דה לה לוז בגבול פורטוגל. אל החופים הללו נוהרים מיליוני תיירים מארצות הצפון.



אל הזירה הזאת נכנסת אל על, שמציעה באמצעות סאן דור שתי טיסות בשבוע למלגה שבחבל אנדלוסיה, עם ערי התיירות מרבלה וטרמולינוס שבקוסטה דל סול. מלגה היא גם נקודת מוצא לטיול בערים ההיסטוריות בחבל הארץ הדרומי של ספרד – סביליה, קורדובה וגרנדה ובה ארמון אלהמברה. אלא שהטיסות הללו בעונת הקיץ הן יקרות, ובדיקה שעשינו מעלה שבתאריכים מסוימים מחירן כפול מזה של טיסות של חברות תעופה אחרות שמגיעות למלגה במסלול ובו נחיתת ביניים.



בעוד שבחבל אנדלוסיה עלול בקיץ להיות חם יתר על המידה, תחליף ראוי לכך יימצא בוולנסיה, "עיר התפוזים", לחוף הים התיכון, לשם תהיה טיסת שכר שבועית ישירה במטוסי אל על. חברת הנסיעות אשת טורס החלה להוציא חבילות נופש שבועיות לשם. חברה אחרת, קשרי תעופה, הודיעה כי במהלך הקיץ היא תציע טיסות ישירות לבילבאו, העיר הגדולה בחבל הבסקים. לפי הודעת החברה, הטיסות, שיחלו לפעול בחודש יולי, יוצעו במסגרת חבילות נופש, אך יימכרו גם ללא החבילה. בחבל הבסקים מצויה לחוף מפרץ ביסקיה העיר סן סבסטיאן, שזכתה לפרסום בזכות פסטיבל הסרטים הבינלאומי שהיא מארחת, והיא יעד תיירותי זה שנות דור בזכות חופיה ומפרצוניה. גם המטבח הבסקי הקנה לעיר פרסום, והיא מחזיקה מספר לא מבוטל של מסעדות מעוטרות בכוכבי מישלן.



רימיני. עיר נופש נוצצת. צילום: Paul Laykin/CC BY.30
רימיני. עיר נופש נוצצת. צילום: Paul Laykin/CC BY.30



שכנתה של ספרד בחצי האי האיברי, פורטוגל, תפסה מקום של כבוד על מפת הטיולים של הישראלים, ואל על, באמצעות סאן דור, מציעה בעונת הקיץ טיסות לפורטו ולליסבון וכך גם ישראייר, שתטוס לליסבון. במרחק שלוש שעות נסיעה מבירתה של פורטוגל מצויים חופי הנופש של המדינה בחבל אלגראבה. מי שלא חשקה נפשו לפגוש את עשרות אלפי התיירים מהאי הבריטי יכול לעצור באחד מחופי חבל אלטנג'ו, שמצוי בתווך בין ליסבון לבין חופיה הדרומיים של פורטוגל. לאלנטג'ו יש רשימת היצע תיירותית מכובדת למדי נוסף לחופים הנושקים לאוקיינוס האטלנטי: אתרי שימור מוכרים של אונסקו, תעשיית יין מפותחת ובעיקר שלווה, "זן" בלשונו של עלון הפרסומת שמפיצה לשכת התיירות המקומית או "אמנות הלעשות לא כלום" בלשונם של המקומיים.



בין חצי האי האיברי לבין טורקיה, יוון וקפריסין שבמזרחו של הים התיכון, ממוקמות צרפת ואיטליה שאין צורך לפארן. לשתי מדינות אלה יש רשימה לא מבוטלת של אתרי נופש לחוף הים ולחופי אגמים, וחברות התעופה והנסיעות הישראליות והזרות מצרפות אותם לרשימת יעדי הקיץ שלהם. בעוד שליעדים במדינות שהוזכרו בפסקאות לעיל נוהגים רבים - לפעמים בשל היעדר ברירה - לרכוש חבילות נופש, ליעדי צרפת ואיטליה קל לארגן טיול באופן עצמאי. למרבית היעדים אפשרויות הטיסה הן רבות וגם שכירת רכב ומציאת מקומות אכסון באמצעות אתרי אינטרנט מתמחים היא עניין פשוט.



מוצרט על המים


לראשונה השנה תהיה אפשרות לטוס לקליארי שבדרום סרדיניה באמצעות סאן דור, וגם ישראייר תציג יעד חדש - עיר הנופש הנוצצת רימיני באיטליה, השוכנת בריביירה של הים האדריאטי. ניס ומרסיי הם שדות התעופה והערים הצרפתיות לחופו של הים התיכון. אל על טסה זה שנים למרסיי ובעונת הקיץ יטוסו מטוסי החברה תחת המותג סאן דור גם לניס. בד בבד, חברת התעופה אייר פרנס תחדש את פעילותה בקו מנתב"ג לניס ארבע פעמים בשבוע. ישראייר היא שחקנית ותיקה על הקו הזה. נזכיר כאן שחברת הלואו קוסט טרנסאוויה טסה לליון, בירת חבל בורגנדי, גם היא למרגלות הרי האלפים ולא הרחק מאגם אנסי.



קליארי. לראשונה תהיה אפשרות לטוס השנה ליד המטריף הזה. צילום: roburq/ CC BY-SA 3.0
קליארי. לראשונה תהיה אפשרות לטוס השנה ליד המטריף הזה. צילום: roburq/ CC BY-SA 3.0



כאשר מדובר בהרי האלפים ובאגמים, אי אפשר להתעלם מאוסטריה. חברת קשרי תעופה הודיעה כי תפעיל בקיץ הקרוב קו ישיר בין תל אביב לזלצבורג, בירתו של אזור האגמים ועיר הולדתו של מוצרט. יתרונה של אוסטריה הוא בכך שהיא קרירה יחסית גם ביולי ובאוגוסט, ודי בכך כדי לעשותה אטרקטיבית.



חבל זאלצקמרגוט על אגמיו, נחליו ורכסי ההרים שבו משתרע מזרחית לזלצבורג, ובירתו היא עיירת הספא באד אישל. חובבי אירופה הקרירה מחייכים בוודאי עם הוספתם של נמלי תעופה בסקנדינביה לרשימת אפשרויות הטיסה הישירה מנתב"ג. ארקיע מוסיפה את אוסלו ליעדי הטיסה שלה בחודשים יולי ואוגוסט עם טיסה שבועית ואפשרות להזמין כרטיס לשבוע.



חברת נורוויג'ן ממשיכה לטוס לשטוקהולם פעמיים בשבוע וכך גם לקופנהגן. כאשר מדובר בחופשת קיץ מציעה בירת דנמרק את פארק השעשועים הוותיק טיבולי, הממוקם במרכזה של העיר התוססת בימי שמש. קופנהגן ממוקמת על האי זילנד, המחובר לאי נוסף, פין, בגשר שאורכו 24 קילומטרים. באי פין אפשר לבקר באודנזה, עיר הולדתו של ה. כ. אנדרסן, שמציגה מוזיאון נפלא בבית הולדתו.



פאפוס. אלטרנטיבה קרובה. צילום: paul lakin/CC BY 3.0
פאפוס. אלטרנטיבה קרובה. צילום: paul lakin/CC BY 3.0



מעבר על גשר נוסף יביא את התייר לחצי האי יוטלנד, שם בעיירה בילונד ממוקם פארק לגולנד. למעשה בילונד צמחה סביב המרכז העולמי של מפעל "לגו", וכמו באורלנדו, גם שם כבר הוקם פארק מים, והיד עוד נטויה. דנמרק נהנית מ־7,300 קילומטרים של חוף ים וחצי האי יוטלנד משופע בחופי רחצה חוליים כשחוף Søndervig נחשב לחוף הטוב ביותר בדנמרק כולה. חוויה שונה מאיי הים התיכון תימצא באיים שמדרום לאי זילנד, בארכיפלג Smålandshavet. לכל אחת מארצות הים הללו אופי שונה, וכמובן, טובות השתיים מן האחד.