חגיגות יום העצמאות אומנם מתקשרות באופן מיידי עם מנגלים אפופי עשן בפארקים ובגינות ציבוריות, אבל זה לא חייב להיות כך. אפשר להקדיש את היום הזה לטיולים משפחתיים באתרים היסטוריים. 69 אתרי מורשת ברחבי הארץ יפתחו את שעריהם ביום העצמאות ויציעו הזדמנות להבין את האירועים שעיצבו את הקמת המדינה. הכניסה לכל האתרים היא ללא תשלום וכוללת גם סיורים מודרכים, תצוגות, סדנאות יצירה, חידונים ומשחקים. את רשימת האתרים המלאה והפעילויות בכל אתר תוכלו למצוא באתר או בדף הפייסבוק של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.



צפון


בין האתרים הפתוחים בצפון הארץ תמצאו את הסליק בנהלל, את חצר כנרת, את מוזיאון אסירי המחתרות בעכו, את מחנה המעפילים בעתלית ואת המוזיאונים בחיפה. ב"נתיב הגבורה" בגולן תוכלו ללמוד על מורשת הקרב של ישראל. המסלול מתחיל בשמורת הטבע גמלא, שבה נערך בשנת 67 לפני הספירה קרב מול הרומאים. הנתיב ממשיך לאנדרטת עוז 77 בעמק הבכא, המקום שבו התחולל אחד הקרבות הקשים במלחמת יום הכיפורים ועובר דרך מצפה נוקייב, סמוך לקיבוץ עין גב שבו ממוקם אתר הנצחה לחללי מבצע סנונית.



נקודות נוספות במסלול הן: מצפה גולני שסמוך לחורשת טל ומצפה גדות, שבו אנדרטה בתוך מוצב סורי נטוש מימי מלחמת ששת הימים. חידות ומשימות מחכות למבקרים בפארק המעיינות. המטיילים ינסו לאתר ברחבי הפארק רמזים שיובילו אותם לפתוח את דלת הסליק שנמצאה במקום. פתרון כתב החידה המאתגר יתבצע בעודם נוסעים ברכב ממונע, לאורך 12 ק"מ (09:00־17:00, 105 שקל לאדם, מינימום ארבעה משתתפים)



ירושלים


בשנת ה־50 לשחרור ירושלים תוכלו לבקר בתערוכה חדשה שתוצג בגן הארכיאולוגי מרכז דוידסון שברובע היהודי בעיר הבירה. בתערוכה, שתהיה פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום, יוצגו פריטים מיוחדים מרגע שחרור הכותל המערבי: השופר של הרב גורן, מפות הכניסה לעיר העתיקה, פרוטוקולים מישיבות הממשלה, תמונות וקטעי קול. ירושלים היוותה בסיס לכמה מהקרבות ההרואיים ביותר שנכתבו בספרי ההיסטוריה של ישראל. אחד מהם התרחש בנבי סמואל במלחמת יום העצמאות, כשחטיבת הראל של הפלמ"ח יצאה לכיבוש היעד ורובה לא שבה. סיור מודרך בעקבות הקרב ייצא מהגן הלאומי נבי סמואל (11:00, 13:00, 15:00 - ללא תשלום).



מוזיאון חיל האוויר, צילום: עינת אנקר, לע"מ


בגן הלאומי קסטל תתקיים פעילות לכל המשפחה שכוללת משימות מאתגרות, מיצגים ומדורה עם קפה שחור ברוח הפלמ"ח. (10:00־14:00, 14 שקל למבוגר, 7 שקל לילד). בירושלים תוכלו לבקר, בין היתר, בגבעת התחמושת, בית ש"י עגנון, מוזיאון אסירי המחתרות ובית לוי אשכול. במוזיאון מגדל דוד יתקיים משחק למשפחות בנושא סמלי המדינה, תיערך סדנה להכנת תיק, תוצב עמדה לשחזור אירועים דרמטיים ממלחמת ששת הימים ותיערך הרקדה חגיגית (10:00־17:30).



מרכז


בתל אביב ייפתחו בית העצמאות, בית בן־גוריון, בית ז'בוטינסקי, מוזיאון האצ"ל, מוזיאון ההגנה ומוזיאון נחום גוטמן. במוזיאון ראשון לציון מוזמנים המבקרים לחגיגה של פעילויות אתגריות וחוויות היסטוריות - גלישה באומגה מעל בתי המושבה ההיסטוריים, קיר טיפוס, גשר חבלים, סדנאות יצירה ברוח החג וגם סיפורה של העיר.



פארק אריאל שרון, צילום: אלי דסה
פארק אריאל שרון, צילום: אלי דסה



אם אתם מעוניינים להגיע לפארק במהלך יום ההולדת של המדינה, אולי תשקלו לבקר בפארק נאות קדומים, שם תיערך חוויית ניווט משפחתית נושאת פרסים. שני מסלולי ניווט מחכים למשתתפים, שבמהלכם הם יידרשו לענות על חידות, לצלוח משימות ולנווט בנופיה הקדומים של ישראל. (09:00־14:00, 30 שקל מגיל 3). פארק אריאל שרון ייצא בפעילות מיוחדת ליום העצמאות, הפעם בחוות שלם, חווה חקלאית שייצרה זרעים לחקלאות בראשית ימי המדינה. הפעילות כוללת סיור מודרך, הפעלות ומשימות וקטיף של ירקות מהגינה החקלאית במקום (09:00־11:30, 40 שקל מגיל 3).



דרום


בדרום הארץ ימתינו לכם מתחם הקטר בבאר שבע, מצפה רביבים, המוזיאון הפתוח בנגבה ומוזיאון המים והביטחון בניר עם. באתר שחזור הקרב בקיבוץ יד מרדכי יתקיימו סיורים מודרכים שיספרו על אודות הקרב מול צבא מצרים במלחמת העצמאות (10:00־14:00). גם ביום העצמאות ה־69 יתקיים המטס המסורתי של חיל האוויר, שיכלול מטוסי תובלה, מסוקים ומטוסי קרב. אתם מוזמנים להרים עיניים לשמיים בין השעות 09:30־14:30, כשהמטס יחלוף מעל 40 יישובים. ואם אתם מגיעים לאחד מבסיסי חיל האוויר, תוכלו לצפות בשמיהם במופע חגיגי של הצוות האווירובטי.





בצריף של ראש הממשלה הראשון דוד בן־גוריון יפרסו מחדש את מגילת העצמאות ויהפכו אותה למתאימה לימינו. במהלך היום כל אחד מהמבקרים יכול להוסיף את הפסקה שלדעתו חסרה למגילה, והרעיונות הטובים יישלחו למשרדי הממשלה בירושלים (10:00־16:00, ללא תשלום).