אחרי שנרגענו מחגיגות יום העצמאות, נציין ביום רביעי, 24 בחודש, את יום ירושלים. האירועים השנה יעמדו בסימן 50 שנה לאיחוד העיר - ויש למה לצפות. ואכן, הבירה נערכת עם אירועים רבים, סיורים, מופעים ותערוכות שיתפרשו על פני מספר ימים - משלישי בערב ועד סוף השבוע. העיר העתיקה והרובע היהודי יעמדו השנה במוקד. בעיר העתיקה, למשל, המבקרים יוכלו ליהנות ממיצג אורקולי ומהופעות של זמרים, בהם אברהם טל ושרית חדד.



מי שמעוניין, למשל, בסיור מודרך, יוכל להצטרף לחברים של "יד בן צבי", שגם יספקו מבט להתפתחות הקולינרית של ירושלים ולמסורת המקומית. סיורים מודרכים יתקיימו גם בכיכר ספרא ובתערוכת הצילומים "חזרנו אל בורות המים" של קק"ל. סיור חינמי נוסף של הקרן הקיימת יתקיים ביום רביעי בעיר העתיקה, ונקודת הסיום תהיה רחבת הכותל. הוא יתקיים בשני סבבים: ב–16:00 וב–19:00 (הרשמה מראש בטל': 02-65934680)



גם במוזיאון מגדל דוד יציינו כמובן את יום ירושלים. הפעילות החינמית תכלול תחנות הדרכה ומתחמי יצירה, ואפשר יהיה לפגוש גם שחקנים שימחיזו את ההיסטוריה של העיר. לאורך היום יתקיימו מפגשים עם שחקנים שיגלמו את הדמויות הבלתי נשכחות המזוהות עם ירושלים, מכל התקופות. דוד המלך יספר על מסע חייו תוך כדי ניגון בנבל, שלמה המלך יתאר את המפגש עם מלכת שבא, ונפגוש גם את הורדוס שבנה ועיצב את העיר מחדש. בסיום היום העמוס תתקיים הופעה של התזמורת האנדלוסית.



טיילת החומות, ירושלים. צילום: יח"צ


תערוכת השחרור



ברובע היהודי נפתחה תערוכה חדשה לרגל יום ירושלים - "לגעת ברגע - סמלים מעצבים זיכרון". התערוכה מציגה צילומים, קטעי קול, מפות ומסמכים הקשורים לשחרור הכותל המערבי בשנת 1967. כאן ניתן יהיה להכיר את האייקונים התרבותיים של העיר ואת סיפורם המרתק. התערוכה מתאימה לכל הגילים: מהדור שזוכר את הרגע המרגש ועד הנכדים. בין היתר תוכלו לראות את השופר של הרב גורן שנשמע אחרי השחרור, את העתק כתב ידה של נעמי שמר לשיר "ירושלים של זהב", מפות הכניסה לעיר העתיקה מתקופת המלחמה ועוד פריטים ייחודיים שייחשפו לראשונה לקהל. הכניסה לתערוכה כלולה במחיר הכניסה למרכז דוידסון.



מספר פרויקטים חדשים נחנכו ברובע היהודי לקראת היום המיוחד. במרכזם: מעבר תת–קרקעי המחבר בין הקארדו לקומה המשומרת בבית כנסת החורבה. המעבר, שנפתח לקהל הרחב רק בפסח האחרון, עובר מתחת לקשת ביזנטית שהתגלתה במהלך חפירות שהתקיימו במקום. בקומה המשומרת תוכלו לראות פריטים ארכיאולוגיים ועתיקות מימי בית שני והתקופה הביזנטית.



פרויקט מקסים נוסף ברובע היהודי הוא "ירושלים של פסיפסים", המבוסס על ציוריו של האמן דודו הראל. האירוע מתקיים ברחבת הקארדו וממחיש למבקרים את חיי השוק התוססים שהתקיימו במקום, עם הסוחרים והרוכלים שפעלו בעיר העתיקה בתקופה הביזנטית. תשעה פסיפסים יהיו חלק מהפרויקט. הכניסה למקום בחינם.



תערוכת "לגעת ברגע", ירושלים. צילום: מאיר אליפור



קרובים לקרב



יום ירושלים מספק הזדמנות לבקר במרכז ההסברה החדש לתייר שנפתח בעיר. המרכז נמצא ברובע היהודי, באתר הארכיאולוגי "הבריכה המדורגת". האתר שימש בימי בית שני כמקווה טהרה ובתקופה הביזנטית הועמק והוסב לבור מים גדול. מוצגים בו פריטים ארכיאולוגיים שנמצאו באזור. במרכז ההסברה תוכלו להיעזר במערכת מידע לאתרי הרובע השונים, יש עמדת מכירה למפות וספרים הקשורים לירושלים.



ברובע היהודי ממתין לכם גם אתר ההנצחה המחודש ללוחמי קרבות תש"ח. המקום כולל את מוזיאון "לבד על החומות" שמגולל את סיפור נפילת הרובע. תוכלו לצפות גם במיצג היסטורי המתאר את הקרב האחרון על המקום, שמבוסס על צילומיו של צלם העיתונות האמריקאי ג'ון פיליפס. המקום פתוח לקהל ללא תשלום.



כמובן שגם מחוץ לרובע מתקיימים אירועים רבים. למשל, חגיגה עם מוזיקה ואוכל בשוק מחנה יהודה, החל מחצות ועד השעות הקטנות של הלילה בין שלישי ורביעי. אם תרגישו שנשאר בכם עוד קצת כוח, תוכלו לחתום את הלילה במופע זריחה בכיכובו של עידן רייכל בכיכר ספרא. המופע בתשלום, והוא יחל בשעה 4:30.



איפה אוכלים



אי אפשר להעביר יום בירושלים בלי לעצור באחד המוסדות הוותיקים של העיר, מסעדת "דולפין ים", שגם היא חוגגת 50 שנה. המקום נפתח בשנת 1967, עם שחרור העיר, והיה למסעדה הישראלית הראשונה בירושלים המזרחית, ברחוב צלאח א–דין. עם פרוץ האינתיפאדה הראשונה המסעדה נסגרה ונדדה לתל אביב. בתחילת שנות האלפיים חזרה הביתה, לירושלים, ומאז היא מארחת את הסועדים במרכז העיר. התפריט כולל בין היתר דגים, פירות ים, בשר, פסטות ומנות צמחוניות. הכתובת: שמעון בן שטח 9. פתוח כל השבוע. פרטים בטל': 02-6232272.



מסעדת "דולפין ים", ירושלים. צילום: איתן דור ושלומי שלום



אפשרות נוספת לארוחה בבירה ביום החג היא במסעדת "נחמן" החלבית והכשרה שנמצאת בכיכר המוזיקה. המקום מציע תפריט צמחוני, שכולל מנות חלביות, טבעוניות וללא גלוטן. כאן תוכלו ליהנות בין היתר מארוחות בוקר ובראנץ' עשירות המוגשות מהבוקר ועד שעות אחר הצהריים המאוחרות, בר פיצות נאפוליטני, פסטות טריות, לחמים ומאפים. לבניית התפריט ולניהול המטבח אחראית השפית רחל דבאח. הכתובת: מבוא בית דוד 12, כיכר המוזיקה, נחלת שבעה. פתוח מראשון עד חמישי. פרטים בטל': 02־9920540.



מסעדת "נחמן". צילום: אתי נמיר