העיר הרוסית סוצ’י אולי קרובה אלינו גיאוגרפית ונמצאת במרחק שעתיים וחצי טיסה בלבד, אך עד לאחרונה לא הייתה בכלל בתודעה של התייר הישראלי. וחבל. כי סוצ’י, השוכנת לחופו של הים השחור, נחשבת בעיני רבים לריביירה הרוסית. היא נראית בחלקה הגדול כמו פנינת טבע בתולית ומשתרעת על פני שטח של למעלה מ־3,500 קילומטרים רבועים. גודלה הופך אותה לחבל עירוני, שכמחציתו שטח בנוי, המחולק לארבעה רבעים.



סוצ׳י היא העיר השנייה באורכה בעולם, אחרי מקסיקו סיטי, עם 145 קילומטרים שנמתחים מקצה לקצה. את העיר חוצה נהר מזימטה (“הנהר המשוגע”), 100 קילומטרים של זרימה חזקה הנשפכת לים השחור. בתקופת החורף, כשיש הרבה גשמים, הוא אף עולה על גדותיו, ורבים מנצלים את ההזדמנות כדי לעשות בו רפטינג.



אלא שזו לא האטרקציה היחידה בעיר, שממנה אפשר לראות גם את הר פישט, המתנשא לגובה 2,867 מטרים, וניתן לראות אותו גם ממרכז סוצ׳י. ממעוף הציפור נראה ההר כמו כובע של צ’יף אינדיאני עם נוצות.  כבר בתקופה הסובייטית העיר קיבלה מעמד של אתר נופש מומלץ, וזאת בשל המיקום הייחודי שלה לחופי הים השחור מצד אחד, וההרים המקיפים אותה מצד שני. ההרים של סוצ’י מצליחים למשוך אלפי מבקרים, שמחליקים על המדרונות המושלגים בחודשי החורף, כמו גם מחפשי חופשות בטן־גב בחודשי הקיץ.



את החשיפה הגדולה ביותר לקהל הבינלאומי קיבלה העיר כשאירחה את משחקי החורף של אולימפיאדת 2014. בעקבות המשחקים האולימפיים הושקעו בעיר כספים רבים, אתרי נופש נוספים נפתחו וכמובן, נוספו אטרקציות שימשכו תיירים. מלבד האולימפיאדה, מתקיימים בעיר גם מרוצי פורמולה 1, והיא צפויה לארח גם את משחקי גביע העולם בכדורגל בשנה הבאה.



ישראלים שירצו להגיע לסוצ’י, שלאחרונה הפכה אבן שואבת לתיירות מכל העולם, יוכלו לעשות זאת בקלות, שכן החל מאפריל האחרון חברת התעופה הרוסית URAL מפעילה שתי טיסות שבועיות לסוצ'י בימים ראשון וחמישי. מי יודע, אולי במקרה תפגשו שם בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שנוהג גם הוא לנפוש בה.


הגשר התלוי ב"סקיי פארק". צילום: מיטל שרעבי




אבל לפני שאתם רצים לסגור חופשה בסוצ’י, בוודאי תשמחו לגלות שנפילת הרובל (שקל אחד שווה 16 רובל) הפכה את החופשה ברוסיה להרבה יותר אטרקטיבית. מחירי טיסה לסוצ’י, למשל, נעים בין 270 דולר ל־550 דולר בשיא העונה, וכמובן, כשסוגרים חבילה, המחירים נוחים עוד יותר. סוף שבוע בתקופה הזאת, למשל, יעלה לכם בין 459 ל־629 דולר. לרגל הנסיעה עדיף להצטייד ברובלים מהארץ. בעבר היה אפשר למשוך רובלים בכספומטים בעיר, אך כיום לא מתאפשרת משיכה של כסף באמצעות כרטיס אשראי בינלאומי. אם בכל זאת אתם זקוקים לכסף מקומי, תוכלו למשוך באחד מסניפי הבנק או פשוט לשלם בכרטיסי אשראי במסעדות ובחנויות.



 לשוטט ללא מטרה 

אף שסוצ’י, כאמור, מחולקת לארבעה רבעים, היא באופן טבעי מחולקת גם לסוצ’י עילית וסוצ’י תחתית, בעילית נמצאים הריזורטים ואתרי הסקי, ובתחתית נמצאים החוף, המסעדות והאטרקציות. הדבר הראשון שתצטרכו לעשות לפני שאתם סוגרים דיל הוא להחליט היכן תרצו לשהות. בהרים שקט ומבודד, ולכן אם בא לכם חופשה רומנטית ורגועה, זאת אופציה נפלאה. בכלל, הריזורטים בהרים מחוברים לעיר ברכבלים, ולכן בתוך עשר דקות תוכלו לרדת למרכז. מצד שני, אם אתם מטיילים עם ילדים ואתם מעוניינים בגישה קלה לאתרים, אולי כדאי שתבחרו במלון שנמצא בחלק התחתון.


שמורת הטבע של סוצ'י. צילום: מיטל שרעבי




אני, למשל, התארחתי במלון Rixos, מלון ספא הממוקם באזור Estosadok. הריזורט נמצא במרחק 40 דקות נסיעה משדה התעופה. כמו כן, הוא נמצא במרחק חמש דקות הליכה מהרכבל “גורניה קארוסל”, שמאפשר גישה נוחה לאתרי הסקי מצד אחד ולעיר התחתית מצד שני. במלון יש חדרים גדולים למדי, נוף עוצר נשימה וספא רחב ידיים, שבו אפשר לבלות שעות.



אזור נוסף שבו כדאי ללון הוא בסמוך לאתר הסקי “רוזה חוטור”, שבו שלושה רכבלים. אחד מהם מוביל ישירות לשבילי הסקי, והשניים האחרים מיועדים לתיירים. במתחם הרכבלים יש, כמובן, בתי מלון, מסעדות ועוד אטרקציות לילדים. בשיא עונת הסקי עולים לרכבל ביום יותר מ־60 אלף איש. מלבד אתרי סקי, יש הרבה מה לראות בסוצ’י. בין היתר מומלץ לבקר בפארק ארבורטום (park Arboretum) - גנים בוטניים מקסימים ומזמינים.



הפארק מחולק לשני חלקים, שמופרדים באמצעות שדרות סטלין. בכרטיס אחד אפשר להיכנס לשני החלקים: הפארק העליון והפארק התחתון. הגנים בפארק מעוצבים בסגנון אירופי, ויש בהם צמחייה, עצי דקל ופרחים שיובאו לאזור מכל רחבי העולם. ברחבי הפארק יש קודי QR, אשר מעניקים מידע על הצמחייה. בחלק העליון של הפארק תוכלו לראות את הווילה של מייסד הגנים, אך כדי להיכנס אליה, תצטרכו להזמין סיור מראש בתשלום נוסף. אם אתם מטיילים כמשפחה, החלק התחתון של הפארק מתאים יותר לילדים, ואפשר לראות בו חיות ובעלי כנף שניתן להאכיל ואגם קטן. הכניסה תעלה 250 רובל למבוגר ו־120 רובל לילד.



אחרי ביקור בגנים תוכלו ללכת למרינה (סי פורט), מתחם במרכז העיר, שבו אפשר לשוטט ללא מטרה, ובו כולל מועדוני לילה, מסעדות וחנויות. בו אפשר למצוא גם את בר “לנדון”, הבר הכי מפורסם באזור, שמושך הרבה סלבס. בכניסה למרינה יש מרכז קניות ובו חנויות יוקרה. משם תוכלו לצאת לטיול קליל על הטיילת, שדי מזכירה את הטיילת האילתית, לשבת באחד מבתי הקפה וליהנות מהבריזה.



 לצאת מהמרכז 

עוד אטרקציה בסוצ’י, שמושכת הרבה תיירים, היא הפארק האולימפי. אל הפארק אפשר להיכנס ברגל ללא עלות. מי שירצה לנסוע ברכב גולף ייאלץ לשלם 150 רובל לאדם לכל כיוון עד למזרקה, אחת האטרקציות המרכזיות בפארק. המזרקה מופעלת כל ערב עם רדת החשיכה ומפיקה לאורך שעה מוזיקה ואורות. במקום יש גם פארק סקייטים, שבו אפשר לשכור סקייטים ולהחליק עליהם בתשלום, מבנה שבו מתקיימות הופעות על הקרח (18 דולר ומעלה לכרטיס, הופעות כל יום במהלך הקיץ), יש בו אצטדיון כדורגל ועוד. בסמוך לפארק האולימפי נמצא גם הלונה פארק Sochi National Park of the Adler Region, נקודת עניין פופולרית, בייחוד עבור משפחות עם ילדים. לא כדאי לפספס אותו.


המזרקה בפארק האולימפי. צילום: מיטל שרעבי




אם אתם חובבי פולקלור ומורשת, My Russia הוא המקום בשבילכם. הפארק מציג מעין גרסת מיני־רוסיה, המגוללת את סיפורה של המדינה. הפארק נבחר בשנה האחרונה לאתר התיירותי הכי טוב ברוסיה, ואפשר ללמוד בו על התרבות הרוסית, הפולקלור, בעלי המלאכה השונים, המוזיקה הנפוצה ועוד. בסיור במבנים השונים הפזורים ברחבי הפארק תוכלו להכיר מקרוב את התושבים והאזורים השונים ברוסיה ומה מייחד אותם.



אם תרצו להתרחק מעט ממרכז העיר, תוכלו לקחת רכב ולנסוע לסוצ׳י נשיונל פארק, שמורת טבע שבה אפשר לראות מפלים טבעיים, בריכות מים ונשרים. המפל הראשון, שאליו מגיעים אחרי דקות ספורות, הוא יפהפה ומתאים גם למי שלא אוהבים ללכת יותר מדי. אחריו מחכה עוד מפל, גבוה ומרשים יותר. הכניסה לשמורה עולה 100 רובל לאדם.



בסמוך לשמורה נמצאת מסעדת ״קוקסים אאול”, מסעדה היסטורית, שבה צילמו הרבה סרטים רוסיים ושפקדו לאורך השנים שלל מפורסמים. המסעדה מגישה אוכל בסגנון קווקזי, ויש לה היצע גדול של יין מקומי. מלבד אוכל טוב, המסעדה מתפרסת על שטח גדול, ויש בה כוכים רבים, שבהם אפשר למצוא פרטיות.



עוד אטרקציה שכדאי לצאת בשבילה מהמרכז היא “סקיי פארק”, אתר תיירותי שבו נמצא הגשר התלוי הארוך בעולם. על הגשר יש מגוון אטרקציות, בהן בנג׳י ואומגה. הכניסה תעלה 1,250 רובל למבוגר, 3,100 רובל למשפחה של שני מבוגרים ושני ילדים עד גיל 12 ו־600 רובל לילד. המחיר לא כולל את הפעילות האתגרית.



הכותבת הייתה אורחת של “מונה טורס“ וחברת התעופה URAL AIRLINES

המרינה בסוצ'י. צילום: מיטל שרעבי