לא רחוק מעמק יזרעאל והגלבוע המלאים במטיילים ובמבקרים שוכנת מועצה אזורית זבולון. בתחומה נמצא בין היתר קיבוץ יגור, שמושך אליו מיטיבי לכת בזכות נחל יגור ושביל ישראל. בתקופה זו של השנה, כאשר יש עדיין ימים נוחים לטיול, אפשר לצאת לאחד המסלולים הרבים באזור וגם לשלב קצת היסטוריה ומורשת.

את היום נתחיל באווירה רגועה, ב"קפה יוניקו", שנמצא במתחם חוצות יגור. בית הקלייה שפתח אסף ריפס נמצא בכניסה לקיבוץ. ריפס קולה פולי קפה ויוצר תערובות ייחודיות. אם אתם חובבים של המשקה החם - זה המקום. הכל פה מבוסס על סחורה מהודו, קולומביה, ברזיל, אינדונזיה ואתיופיה. בחזית בית הקלייה יש בית קפה קטן, שבו מציעים לצד הקפה כריכים ומאפים. רק אזהרה: בית הקפה פתוח מראשון עד חמישי. לשבת תצטרכו למצוא פתרון אחר.
ליד בית הקפה נמצא מתחם משתלות יגור. במקום שוכנת חנות הבוטיק "שמנא וסלתא", שבה אפשר לרכוש שמן זית מעולה, דבש איכותי וטחינה אורגנית. למתפנקים מוצעת סדרת מוצרי טיפוח מהטבע. 

נחזור למשתלות. דרך ארוכה וירוקה מאוד עשו במקום מאז נשתל הצמח הראשון, לפני כ־80 שנה. המטיילים שיגיעו עד 24 בחודש ייהנו מפסטיבל אביב המסורתי, שהפך לאירוע גינון גדול ובמסגרתו הציבור יזכה להנחות בתחום.
סודות הסליק
בקיבוץ יגור תוכלו לצאת למסע בעקבות אנשי העלייה השנייה, כולל ביקור בסליק הגדול. דרך הסיור באתרים בקיבוץ אפשר ללמוד את ההיסטוריה של המקום, שקיים כבר 95 שנה. 
זהו סיפור מרגש על עשרה חלוצים בעלי חזון שניצחו את הביצות והקימו יישוב שמשגשג עד היום. כשמבקרים בסליק, שנמצא מתחת לצריף ישן, אפשר להבין את העוצמה של המייסדים, שלחמו ללא פחד בבריטים. מחוץ לסליק אפשר לראות למשל משוריין בריטי ומשוריין "סנדוויץ'" שבנו חברי ההגנה לליווי השיירות. בשבת השחורה הבריטים פלשו ליגור כדי לחפש כלי נשק ששימשו את הלוחמים היהודים. הם לא הצליחו למצוא את הכניסה אליו, אבל איתרו צינור אוורור. הם שפכו מים לתוך הצינור, ראו שהמים זורמים הלאה, שהצינור לא מתמלא, והבינו שבמקום יש חלל תת־קרקעי. הבריטים חפרו וגילו את מצבור הנשק. הם מצאו 300 רובים ו־90 מרגמות. כיום אפשר לראות שם אוסף של כלי נשק המאפיינים את התקופה. 
גן אביבים בקיבוץ נקרא על שם בני משפחת זר אביב שנרצחו בפיגוע במסעדת "מקסים", בכניסה הדרומית לחיפה בשנת 2003. בגן נמצא מרכז מבקרים ומאחוריו קרון שהיה בעבר חלק מרכבת העמק. המרכז עצמו יושב במבנה ששימש את פועלי הרכבת.
מולו אפשר לראות מבנה ששימש את המשטרה הבריטית. במקום ניתן לשמוע סיפורים ולראות תמונות הקשורים להיסטוריה של יגור. המרכז מחולק לשלושה חדרים. 
חלק מהאתרים בקיבוץ לא פתוחים לקהל ללא ליווי או תיאום. מומלץ להיכנס לדף האינטרנט "מסלול יגור", שמספק את המידע הנדרש לביקור. 
קדימה באלגן
בכניסה לקיבוץ נמצא פארק הילדים "באלגן". אפשר למצוא בו אטרקציות כמו קרוסלה, קארטינג, סירות מתנגשות באגם, תחרות ״הקרב על הכוכב״, מתחם כדורי ספוג, ג'ימבורי ומתקני כושר. מתחם ישיבה גדול מאפשר להורים להשקיף בנחת על הילדים. 
מחיר: 70 שקל לילד עד גיל 15; 30 שקל למבוגר. הכרטיס כולל כניסה לפינת החי של הקיבוץ.
אחרי שהשתוללתם עם הילדים, זה הזמן להפסקת אוכל. אחת האפשרויות היא "מריאנה", מסעדה מזרחית אותנטית שנפתחה רק לפני מספר חודשים על בסיס מסעדת "משאושה" הוותיקה. מריאנה ובן זוגה מתפעלים את המקום, שנמצא בחוצות יגור, וכמובן גם מכינים את המנות. 
אם אתם מטיילים עם ילדים ומעוניינים באטרקציית מזון קצת אחרת, מומלץ לכם לנסות את "חוויה אורגנית בחווה". אומנם מדובר בשטח השיפוט של מועצה אזורית עמק יזרעאל, אבל הנסיעה מומלצת. מדובר במרכז המבקרים של החווה האורגנית ביישוב הרדוף שמפעיל ארנון דובדבני. 
המרכז פועל בימי שבת, בתיאום בלבד. במהלך הביקור אפשר גם לאכול ארוחה טרייה שהגיעה ישר מהשדה וגם להתחבר לבעלי החיים שנמצאים במקום. בזמן הסיור מאכילים עגלים מבקבוק, מכינים אוכל לפרות, ואוספים ביצים מהלול. 
בחלק השני של הביקור נוסעים לגן הירק ומכינים ארוחה. היא כוללת חביתות מהביצים שאספתם, סלטים מהירקות הטריים שלפני רגע נקטפו, ופיתות בטאבון שאתם מרדדים ואופים. אחרי כל ההכנות, שאורכות כ־45 דקות, יושבים כולם לארוחה צמחונית אורגנית. בסך הכל מדובר בשעתיים וחצי של כיף.
מחיר: 60 שקל למשתתף לכל הפעילות; 30 שקל לפעילות החקלאית; 30 שקל לארוחה. טל' לתיאום ביקור: 052־7250000.
 
הקרב על הבית
 
לסיום, עוד אתר מרתק שבו כדאי לבקר, וגם בו יש סליק: שביל מורשת רמת יוחנן. השביל כולל חמישה אתרים, ביניהם אנדרטה לזכר חללי הקרב על יישובי האזור בזמן מלחמת השחרור. מהאנדרטה יש תצפית מקסימה על עמק זבולון ומפרץ חיפה. מכאן יוצא מסלול קצר שלאורכו תוכלו לצפות בתצוגה של מכונות חקלאיות עתיקות וגם עמדת הגנה ממלחמת העצמאות. בסמוך לעמדה יש שילוט המתאר את הקרב על הבית והגבורה של חברי הקיבוץ. 
במקום יש גם מגדל מים ישן שבו תמצאו צילומים ואביזרים ששימשו את חברי הקיבוץ בשנים הראשונות אחרי העלייה לקרקע. במגדל המים ובסליק שנמצא במרחק דקות ספורות משם מתקיימות הפעלות לילדים וניתן לראות סרטים קצרים על התקופה. 
הסיור ברמת יוחנן אורך כשעתיים (בתיאום מראש). פרטים נוספים בטל': 04־8459240.
המיקום: מועצה אזורית זבולון.
העונה המומלצת: כל השנה.
דרגת הקושי: קלה. מתאים לזוגות ולמשפחות.
משך הטיול: כחצי יום.