הקיץ כאן באופן רשמי ואיתו החשק לצאת מהשגרה הלוחצת ולהתחיל לטייל. כמובן שהאפשרות המועדפת בימים אלה היא לשלב הליכה עם מים. ישראל אומנם אינה שווייץ, אבל יש לה מספיק מה להציע - נחלים ובריכות - בעיקר בצפון הארץ. יש שפע של מסלולים, לא בהכרח ארוכים, שתצאו מהם רטובים. הנה מספר המלצות שיעשו לכם סוף שבוע קריר.

נחל זוויתן

נחל זוויתן ברמת הגולן מלא בבריכות ובמפלונים. לאורכו יש מספר מסלולי טיולים, חלקם מעגליים וחלקם לא. הפעם אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסלול מעגלי בזוויתן העליון, שאותו אפשר לעבור גם בימים לוהטים במיוחד.

המסלול יוצא מחניון יהודיה והוא מסומן בסימון שבילים כחול. לאחר הליכה במסלול הכחול תצטרכו לעבור למסלול השחור, שמוביל אל הנחל. ברגע שהדרך נפגשת עם הנחל, תצטרכו לחצות אל הגדה השנייה ולבחור בשביל המסומן באדום, המוביל אל הבריכה הראשונה.

הבריכה מוקפת בעמודי בזלת עוצמתיים ובצמחים. זוהי למעשה תחנת ריענון לפני שממשיכים הלאה, אל הבריכות הבאות ואל המפל. בסיום העצירה ממשיכים דרך אמת מים אל הבריכה הבאה, שאחריה יש שביל המוביל שוב אל הנחל. לאחר חציית הנחל תפגשו אמת מים נוספת, שמובילה לצמד בריכות שמהן נשקף נוף מדהים אל מפל הזוויתן. מכאן גם אפשר לרדת, בעזרת סולם, אל הבריכה שבתחתית המפל.

איך מגיעים: מקצרין או מצומת יהודיה (כביש 87) לחניון יהודיה.

נחל זוויתן

נחל חרמון

נחל חרמון, הבניאס, הוא יובל של הירדן הצפוני. בשנים שבהן יש משקעים רבים הנחל בשיאו ובחלקו העליון יש זרימה חזקה. גם בשנים פחות סוערות מדובר עדיין במקום נפלא לבילוי קריר.

בחלק התחתון של הנחל יש אזורים שבהם הזרימה נוחה. מטיילים בוחרים במקום זה כאופציה לטיול המשלב הליכה במים, שחייה בחלקים העמוקים והירגעות בצל הצמחייה הצפופה.

למסלול של נחל חרמון אפשר להגיע בקלות. משאירים את המכונית בחניון האקליפטוס הסמוך לו. קודם כל, לפני היציאה לשטח, חשוב לאחסן את המפתחות, הטלפונים וכל מה שיכול להיעלם או להינזק במים - במקום בטוח או בשקיות אטומות.

יורדים לתוך אפיק הנחל ומתחילים בהליכה. שימו לב שבתחילת המסלול המים נמוכים יחסית, אבל בחלקים מתקדמים יותר הם יכולים להגיע עד גובה של מטר וחצי. אם אתם מטיילים עם ילדים קטנים, תשריינו להם ציוד ציפה.

אחרי הליכה קלה במים מגיעים לאזור המפל. כאן הזרימה מסוכנת וקיים איסור מעבר, ולכן יוצאים מהמים ומבצעים עקיפה. זו הזדמנות לעצור על הגדה לכמה דקות, לנוח ולהתרשם מהעוצמה של המפל. המסלול מסתיים מתחת לגשר להולכי הרגל בהמשך. את הדרך חזרה לרכבים תוכלו לעשות בשביל שצמוד לנחל.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 9779 לכיוון שדה נחמיה. פנייה לדרך עפר משולטת מובילה לחניון רכב האקליפטוס.

נחל חרמון

שמורת המג'רסה

בבקעת בית צידה נמצאת שמורת המג'רסה, שבה מאגר המים המתוקים הגדול בארץ, מי הגולן שעושים את דרכם לכנרת. בשמורה יש נחל שזורם כל השנה ואפשר לצאת בו לטיול רטוב. המג'רסה היא המקום האידיאלי למשפחות עם ילדים שמחפשות בילוי מוצל וקריר, והכי חשוב - חינמי.

גם פה, לפני שיוצאים לדרך צריך לאפסן היטב ציוד חשוב ולדאוג לילדים לציוד ציפה. המסלול נפתח בשביל מסומן שיורד אל תוך אפיק הנחל. המקום אהוב מאוד, משום שאפשר לזרום בו עם המים. לאורך הנחל יש קטעים שבהם המים רדודים וככל שמתקדמים הם הופכים עמוקים יותר.

מדובר במסלול שצריך לעשות בנוחות. אם הולכים או שוחים במהירות, מפספסים את הקסם של המקום. בכל מקרה, כדאי לדעת: לאורך הדרך יש מספר נקודות יציאה לטובת מנוחה ופיקניק קצר.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 92 עד צומת מעלה גמלא. פונים מערבה לדרך עפר ועוקבים אחרי השילוט עד החניון.

שמורת המג'רסה

נחל ג'ילבון

מגובה של כ–40 מטר יורדים מימיו של מפל ג'ילבון שבמרכז רמת הגולן אל תוך בריכה קסומה. הג'ילבון, שנחשב לאחד המפלים הגבוהים באזור הצפון, מספק חוויה רטובה מושלמת.

המפל הוא חלק מנחל ג'ילבון. מי שלא רוצה לעבור את כל המסלול (שעובר גם במפל דבורה) יכול לרדת ישירות אל המפל והבריכה. הירידה אורכת בין 20 ל–30 דקות, תלוי בקצב שלכם. כמובן שלאחר מכן יש לעשות את אותה הדרך בחזרה, רק כשהפעם מדובר בעלייה, אז דאגו להצטייד במי שתייה. בבריכת המפל תוכלו להחליט אם לעצור ולנוח תוך כדי שכשוך רגליים במים או ישר לצלול פנימה.

הבריכה מזמינה מאוד, ואכן היא בדרך כלל עמוסה במבקרים. כדאי להביא גם את זה בחשבון.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 91, עוברים את צומת בית המכס עד פנייה שמאלה לנחל ג'ילבון. ממשיכים בדרך עפר עד פנייה נוספת שמאלה, אל סימון שבילים כחול שבסופו ירידה למפל.