רמת הגולן היא מקום מושלם לבלות ולטייל בו גם בימים שבהם השמש לוהטת. הנופים אומנם פחות ירוקים, אבל שפע הנחלים, הבריכות והמעיינות בהחלט מספק את הסחורה. בקיץ החם אפשר להעריך כראוי את הטבילה שמחכה לנו באמצע או בסיום המסלול.

הפעם נצא לאחד האתרים הפחות עמוסים ברמה, נחל כנף, נחל אכזב שמימיו זורמים אל הכנרת הצמאה למים. אורכו כ–17 ק"מ ובחלקים ממנו הוא מקבל מים מכמה מעיינות, כמו עין כנף, שעליו נרחיב בהמשך. שמו של הנחל ניתן לו בשל קרבתו לחורבת כנף ולמושב שבסמוך לו הוא עובר. הוא פחות מוכר בין נחלי הצפון, אבל לא בצדק - יש בו הרבה פינות קסם נסתרות שבהן אפשר לבלות שעות.

אני התוודעתי למקום בשנים האחרונות בזכות טיול ג'יפים אתגרי שבו השתתפתי. מאז מצאתי את עצמי חוזרת שוב ושוב אל אותו נחל נפלא, שכמו אתרים אחרים בארץ, פשוט לא זוכה ליחסי ציבור ראויים.

אם אתם מעוניינים לאתגר את עצמכם עוד יותר, שלבו את הטיול בנחל כנף בטיול בנחל סמך, עוד נחל לא מוכר יחסית, שמספק גם הוא חוויה רטובה. המסלול, שאורכו כעשרה ק"מ, מדלג אומנם בין שני הנחלים, אבל הוא קל יחסית, בזכות השבילים הנוחים, ההתרעננות בבריכות השכשוך שתגלו על הדרך והתצפיות עוצרות הנשימה אל נופי הגולן.

נחל סמך. צילום: מיטל שרעבי

לא עוצרים

כדי לשרוד את המסלול בחום, מומלץ להתחיל אותו ממש מוקדם בבוקר, לפני שהשמש מתחילה לעבוד. עניין נוסף: מכיוון שמדובר במסלול חד–כיווני, חשוב לארגן טרמפ מראש אם אתם לא מגיעים בשני כלי רכב.

את המסלול מנחל כנף לנחל סמך נתחיל בסמוך למושב כנף, בשביל המסומן בשחור שיוצא ממש לפני הכניסה למושב. אחרי שנפרדנו מהמכונית, נצעד בשביל השחור כחצי ק"מ עד שנגיע לעיקול שמאלה. אחרי הליכה של עוד כרבע שעה בשביל נינוח מגיעים לרחבת החניה של עין כנף. זוהי נקודה קריטית בטיול, שבה אולי תתפתו לעצור ולסגור את היום בבילוי בבריכת המעיין. אבל אם תתאפקו, מובטחת לכם חוויה מוצלחת עוד יותר.

מכיוון שכוח רצון לא חסר לכם, תיפרדו מעין כנף ותעלו בחזרה אל השביל. פנו ימינה והמשיכו עם הדרך שמובילה אל הנחל. הירידה מהנה והיא לא אמורה להימשך יותר מחצי שעה. בהמשך יש לחצות לצד השני של הנחל ולעלות לצד השני. מבולבלים? ודאו שאתם עדיין צועדים בשביל הנכון, המסומן בסימון שחור. המשיכו בהליכה קלה בדרך מישורית, פנו ימינה עם השביל ושוב שמאלה, הפעם אל הנחל הבא שלנו - נחל סמך.

גם כאן ההליכה נעימה. היא עוברת דרך שער, עד לירידה אל הנחל. המשיכו ללכת עם השביל ואל תוותרו על עצירות לשתייה. אחרי כחצי שעה תבחינו בגשר שנבנה מאבני בזלת. ממש לפניו יש שביל צר הפונה שמאלה ועובר מתחתיו. מתחת לגשר יש זרימת מים קלה. פה כדאי לעצור ולנוח.

חוזרים אל הגשר ופונים שמאלה, לדרך העולה אל הגדה השנייה של הנחל. מכאן מתחילה הליכה קצת משעממת, אבל הכרחית, המובילה אל צומת שבילים. בסופה יש לפנות שמאלה (עדיין באותו סימון שבילים) ולעלות אל אום אל–קנאטר (קשתות רחבעם) - בית כנסת עתיק משוחזר, בעל שלוש קשתות מרהיבות. מכאן אפשר לחזור אל רחבת החניה, נקודת הסיום.

קשתות רחבעם. צילום: הדר יהב

מבט ארכיאולוגי

אל בריכת עין כנף, שממנה נפרדנו מהר יחסית, כדאי מאוד לחזור - גם לביקור נפרד. הבריכה, שהייתה סגורה תקופה ארוכה בשל שיפוץ, נפתחה שוב למבקרים וכבר יחסית עמוסה בסופי שבוע. למעשה מדובר בשלוש בריכות המחוברות ביניהן, למרגלות מושב כנף. הבריכה, שנבנתה מאבן, מתמלאת מנביעת מימי מעיין כנף.

יש לנו כאן הזדמנות לחבר בין מקומות היסטוריים למקורות מים. בסמוך נמצאת חרבת דיר עזיז. זהו אתר ארכיאולוגי שבו נמצאו שרידים של בית כנסת עתיק. הגישה למקום פשוטה, דרך שביל עפר.

בית הכנסת, מרכז רוחני חשוב בתקופת התלמוד, בנוי מאבני הבזלת המקומיות. בשטחו נמצאו גם תבליטים רבים, בהם פרח ונשר. בין שרידי בית הכנסת נמצאה גם כתובת המציינת את המספר 295 והשם יהודה. ההשערה היא שהמספר מציג את השנים שעברו מחורבן בית המקדש, מה שמעיד כמובן גם על גילו של המבנה.

אחרי הביקור הקצר בדיר עזיז תוכלו כאמור לחזור למים של עין כנף. הבריכות היפהפיות אינן עמוקות במיוחד, ולכן מתאימות לכל המשפחה. סביבן יש עצים רבים, פינות פיקניק ונוף מושלם הצופה אל נחל אל על וחורשת אקליפטוסים.

איך מגיעים למסלול נחל כנף: מכונית ראשונה יש להשאיר בחניון קשתות רחבעם, לשם מגיעים מכיוון צומת דליות. פונים ימינה בצומת ושוב ימינה ביישוב נטור. אחרי נסיעה קצרה תבחינו בפנייה שמאלה לקשתות רחבעם, שמובילה לרחבת חניה. את המכונית השנייה, שמביאה אותנו לתחילת המסלול, נשאיר ליד הרפתות שבמושב כנף. יש לחזור אל צומת דליות ולפנות שמאלה (כביש 869) לכיוון מושב כנף. כ–200 מטרים לפני הכניסה תראו פנייה שמאלה, הפעם אל שביל המסומן בשחור. אחרי נסיעה קצרה תגיעו לרפתות ולצדן תוכלו להחנות.

איך מגיעים ישירות לעין כנף: נסיעה קצרה מצומת מעלה גמלא (כביש 92) ואז לכיוון כנף (כביש 869). את המשך הדרך נעשה בכביש המוביל למושב כנף. לאחר נסיעה קצרה ביישוב הכביש מתעקל ימינה ופונים לדרך עם סימון השבילים השחור. נסיעה קצרה מובילה לרחבה, שבה ניתן להחנות את כלי הרכב. אל הבריכה מובילות מדרגות.

המקום: דרום רמת הגולן.

אופי הטיול: הליכה, משלב מים.