לא מעט שנים חלפו מאז הציתו גיבוריו הבדיוניים של ז’ול וורן את הדמיון במסעם הבלתי נשכח מסביב לעולם ב־80 יום, והפנטזיה האולטימטיבית הזו עדיין ממשיכה לשלהב רבים, החולמים לנטוש לזמן מה את שגרת היומיום ולצאת לטיול חייהם: לטעום מכל נפלאותיו של הגלובוס, להניח את ראשם בלילות בכל פעם מתחת לשמיים אחרים ולהתעורר בכל בוקר אל קסם חדש.



בשנים האחרונות הופכת הפנטזיה הזו למציאות של יותר ויותר אנשים, שיכולים להרשות לעצמם את הטרנד החדש בעולם התיירות: טיסה במטוס פרטי מסביב לעולם. סוג של טיול מאורגן לאלפיון העליון, המוכיח שגם השמיים הם לא הגבול. אם יש לכם 135 אלף דולר פנויים בחשבון הבנק שלכם, תוכלו גם אתם להצטרף לטיול כזה במטוס הבואינג הפרטי שהשיקה לאחרונה רשת המלונות היוקרתית Four Seasons, ובמשך 24 ימים לחצות יבשות ואוקיינוסים, לבקר במקומות מופלאים כמו הוואי, בורה בורה, סידני, באלי, צפון תאילנד, ניו יורק, טוקיו, מרקש, מומבאי ואיסטנבול ולחזות בלא מעט פלאי תבל.



מוזיאון ההרמיטאז' בפריז. צילום: רויטרס



את הבקרים תפתחו ברחיפה בכדור פורח מעל הזירה הטבעית המגוונת ביותר של בעלי חיים עלי אדמות בטנזניה, בזינוק למים הצלולים של האיים המלדיביים ובהתפעלות מול יצירות המופת של מוזיאון Hermitage בסנט פטרסבורג - שייפתח במיוחד עבורכם טרם כניסת ההמון. את ארוחות הערב שלכם תסעדו על החומה הגדולה של סין, בארמון רוסי מפואר בליווי מופעי בלט ואופרה ובשיט רומנטי לאורך הבוספורוס. בין לבין תוכלו להתרווח במטוס במושבי העור שעוצבו על ידי מעצב איטלקי נודע והופכים למיטה נוחה בלחיצת כפתור, להתכסות בשמיכות הקשמיר ולהתכבד בשמפניה דום פריניון וקוויאר בזמן שהשף הפרטי שוקד על הארוחה הבאה שלכם. בכל מקום שבו ידרכו כפות רגליכם תתארחו במיטב מלונות הפאר של הרשת עם כל הפינוקים הנלווים, וצי של נותני שירות יקבל את פניכם וידאג לכל דבר העולה על הדעת, החל מהטיולים ועד להעברת המזוודות ממקום למקום; תזכו למעברים פרטיים בשדות התעופה כדי שחלילה לא תיאלצו להמתין כאחד האדם במעברי הגבול, אפילו לא למילוי טופסי המכס והדרכון.



טיול מסביב לעולם במטוס פרטי למשך זמן דומה ובעלות נמוכה בהרבה - מציעה גם חברת נשיונל ג’יאוגרפיק. הנוסעים במסלול זה יחלו את מסעם בארוחת גורמה בוושינגטון, משם ימשיכו לפרו, שבה יסיירו בין נפלאותיה של קוסקו וימשיכו דרך עמק אורובמבה המרהיב, הידוע כ”עמק הקדוש של האינקה”, אל מזבחות האבן, המקדשים ושאר אתריה המופלאים של עיר האינקה האבודה, המאצ’ו פיצ’ו. יומיים מאוחר יותר כבר ייהנו מנפלאות איי הפסחא וממפגש מרתק עם תרבויות עתיקות יומין. משם ימשיכו לסמואה, וממנה ידלגו היישר אל יערות הגשם של האמזונס ולצלילות מופלאות בין שוניות האלמוגים המפורסמות של אוסטרליה. את הימים הבאים יעבירו בין מקדשי אנגקור ואט שבקמבודיה, מהמרהיבים שבפלאי תבל, יפליגו אל הכפרים הצפים וייהנו ממופעי פולקלור מסורתיים, ומשם ינחתו היישר למרגלות ההימלאיה בטיבט.



ספינת קווין ויקטוריה. צילום: Pjotr Mahhonin CC BY-SA 4.0



וזוהי רק ההתחלה. משם הם ימשיכו לטיול קצר בסין, ממנה ידלגו אל הטאג’ מהאל בהודו, ויקנחו את מסעם בספארי מסעיר בטנזניה, קפיצה לעיר הנבטית האבודה פטרה וטיול בין הרי האטלס ובשווקים הססגוניים במרקש, מרוקו, שם ייחתם מסעם במשתה פרידה מלכותי. עלות טיול כזה מסביב לעולם מתחילה


מ־79,950 דולר, ובנוסף אליו מוצעים מגוון מסלולים נוספים לבחירה.



נצמדים לכיוון התנועה



אולם כדי להגשים את הפנטזיה של מסע מסביב לעולם לא חייבים חשבון בנק בלתי מוגבל. בשנים האחרונות הופכים המסלולים הללו לזמינים ולנגישים יותר, ואחת הדרכים המשתלמות והזולות יותר לעשות זאת היא באמצעות רכישת "כרטיס סובב עולם" (RTW), שלא פעם עלותו אף נמוכה יותר מרכישת כרטיסי טיסה נפרדים לשניים או שלושה יעדים רחוקים. כל שאר המקטעים במסלול הם רווח נקי. כאן אמנם לא תטוסו במטוס פרטי והמסע יימשך זמן רב יותר, אולם סביר שגם תצליחו לחוות הרבה יותר ולבנות את המסלול באופן המתאים ביותר להעדפותיכם מבחינת משך הטיול, המקומות שבהם אתם חולמים לבקר וזמן השהייה בכל אחד מהם.



כרטיס מסוג זה, שתוקפו בדרך כלל לשנה, יאפשר לכם לדלג בין לא מעט יעדים חלומיים על פני הגלובוס במחיר שמתחיל בכ־1,700 דולר. מרבית הכרטיסים הללו גמישים למדי, אולם כפופים למגבלות כגון סיום המסלול באותה מדינה שבה התחלתם אותו והיצמדות לכיוון התנועה שנבחר: ממזרח למערב או ממערב למזרח. אין אפשרות לטוס נגד הכיוון הנבחר או לחזור לאותו היעד פעמיים.



אחת הדרכים היעילות ביותר לעשות זאת היא ברכישה דרך בריתות חברות התעופה הגדולות Oneworld או Star Alliance, המאגדות בתוכן מספר רב של חברות בכל קצוות תבל. אחד היתרונות של הזמנה בדרך זו, מעבר לשילוב יעדים נרחבים בכרטיס אחד במחיר מוזל, הוא צבירת המיילים עבור כל מקטע טיסה, שאותם ניתן להמיר בהמשך לטיסות חינם.



כדור פורח בטנזניה. צילום: רויטל חורש



דרך יעילה נוספת, גמישה יותר מבחינת הכללים והמגבלות ולעתים אף משתלמת יותר, היא באמצעות אחת הסוכנויות הבינלאומיות המתמחות בתחום זה. מכיוון שבארץ התחום עדיין אינו מפותח דיו ותתקשו למצוא כאלו, הדרך המומלצת היא להיעזר באחת הסוכנויות המובילות בתחום זה בעולם ובאתרי האינטרנט המתמחים, שבאמצעותן תוכלו לבנות בנוחות מסלול על פי בחירתכם או לבחור מבין מגוון רחב של מסלולים מוכנים מראש. חלקם מוצעים במקרים רבים במחירי מבצע משתלמים במיוחד. שניים מהאתרים המובילים והמומלצים ביותר - שמאחוריהם הסוכנויות המובילות בתחום הכרטיסים סובבי העולם - הם www.airtreks.com האמריקאי ו־www.roundtheworldflights.com הלונדוני.



airtreks מציע את מבחר האפשרויות והיעדים הגדול ביותר ומאפשר לכלול במסלול גם טיסות הלוך־חזור מהארץ. ב־roundtheworldflights, לעומת זאת, תיאלצו להוסיף את הטיסה מהארץ בנפרד. אפשרות נוספת המוצעת באתרים אלו היא בחירת מסלול מוכן מראש מבין מבחר רב של אפשרויות המוצעות במחיר אטרקטיבי במיוחד. כך, לדוגמה, מסלול המוצע ב־ Round the world flights שיחל בלונדון, ימשיך לבורמה, ומשם לתאילנד, וייטנאם, סינגפור, באלי, אוסטרליה, ניו זילנד, איי פיג'י, יעד נוסף לבחירה בארצות הברית וחזרה ללונדון - יעלה החל מ־1,900 דולר כולל מסים. פחות או יותר הסכום שממנו תיאלצו להיפרד בדרך כלל כדי להגיע רק לאחד או שניים מהיעדים הללו בטיסות בודדות סטנדרטיות.



סוכנויות מובילות נוספות שבהן תוכלו להיעזר הן STA Travel ו־BootsnAll, שאף הן מהמומלצות והטובות בתחום ומציעות מבחר רחב במיוחד של יעדים, הכולל גם טיסות מהארץ ואליה, ומחירים משתלמים במיוחד. מומלץ להשוות בין אתרי הסוכנויות השונות בהתאם למסלול הספציפי המבוקש ולבדוק מעבר לסוגיית המחיר גם את מידת הגמישות לשינויים, התנאים והמגבלות.



מים אל ים



דרך נוחה נוספת לצאת למסע מסביב לעולם היא שיט תענוגות. מחירי ההפלגות הללו נעים בין אלפי דולרים לעשרות אלפי דולרים, תלוי במשך ההפלגה, רמת האונייה ובעיקר בביקוש, אולם לא פעם ניתן למצוא גם מבצעים במחיר סביר למדי. כך למשל, הפלגה של 50 ימים מסביב לעולם על סיפונה של אוניית הפאר Queen Victoria של חברת Cunard ניתן כעת להשיג במחיר מוזל של החל מ־7,569 דולר לתא פנימי או כ־12 אלף דולר לחדר עם מרפסת.



הפלגה כזו באונייה של חברת פרינסס, Princess Cruises, היוצאת החודש מלונדון ומקיפה את העולם במשך 70 יום - תעלה החל מ־14 אלף לתא פנימי או כ־22 אלף דולר לחדר עם מרפסת. העולים על סיפונה של אוניית הפאר הזו יזכו לבקר בין השאר ביעדים שונים בנורווגיה ואיסלנד, משם יקפצו לקנדה וימשיכו ליומיים בניו יורק ואזורים נוספים ברחבי ארצות הברית, שאחריהם יטיילו ברחבי קולומביה, אקוודור, פרו ואיי הפסחא, ינפשו מעט בטהיטי ובורה בורה ומשם יעברו לניו זילנד, פפואה גינאה החדשה. את טיול החלומות הזה יסיימו במבחר אזורים ברחבי אוסטרליה. את ימי ההפלגה הארוכים בים בין יעד ליעד יבלו הנוסעים בסעודות גורמה מסביב לשעון, מופעים ונשפים, שכשוך בג'קוזי ובבריכות השחייה, ושאר תענוגות שמזמן קרוז כזה, הכלולים כולם במחירו. עבור הטיולים שתבחרו ושאר ההוצאות מרגע הירידה אל החוף, תשלמו בנפרד.



המאצ'ו פיצ'ו. צילום: רויטרס



אלו שלרשותם עומד יותר זמן או תזרים מזומנים פחות מוגבל, יוכלו להצטרף להפלגות של כארבעה חודשים, המגיעות לעשרות יעדים מרהיבים מסביב לגלובוס, כמו למשל שיט של חברת MSC, שבמהלכו תוכלו לעבור מיבשת ליבשת ולהקיף את העולם במהלך 130 ימים עבור סכום של כ־20,000 דולר, שיסללו לפניכם את הדרך לטייל במגוון מדינות באירופה, האיים המלדיביים, תאילנד, סמואה, סרי לנקה, טהיטי, אוסטרליה וניו זילנד, איי הוואי, סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס, מקסיקו, ניקרגואה ואיי הבתולה - וזוהי רק רשימה חלקית.



כישראלים, מומלץ לבדוק היטב את מסלולי ההפלגות מסביב לעולם, שכן חלקם כוללים מקומות שאנו מנועים מלבקר בהם. כמה מן העולם ניתן באמת לחוות בדרך כזו? סביר שלא יותר מדי. בין כמה שעות לכיומיים בכל יעד, אבל מסע כזה בהחלט יכול לספק טעימה מכמה מגולות הכותרת שבכל אזור ומלא מעט מקומות מופלאים על פני הגלובוס.