היום הראשון: אם זהו ביקורכם הראשון בלונדון, הקדישו את היום הראשון של טיולכם בעיר לביקור באתריה הידועים ביותר: הביג בן, ארמון בקינגהאם והגלגל הענק. מתחילים בשעון המפורסם ביותר בעולם, הממוקם על גדת נהר התמזה. אומנם השבוע התבשרנו כי לרגל שיפוצים לא יישמעו עוד צלילי הפעמון שלו בכל שעה, אולם אל תוותרו על צילום למרגלות המונומנט המפורסם. צמוד אליו נמצא בית הפרלמנט, ולא רחוק ממנו שוכנת כנסיית וסטמיניסטר. ספרו לילדים שכאן נישאו הנסיך וויליאם וקייט מידלטון, וראו איך ינצצו עיניהם. 
 

מכאן מומלץ לצעוד רגלית אל ארמון בקינגהאם, במרחק רבע שעה הליכה. מהרו, חילופי המשמרות המפורסמים מתרחשים ב־11:30, וכדאי להגיע קודם כדי לתפוס מקום. הטקס המסורתי של החיילים הלבושים באדום וכובע הפרווה השחור לראשם מתקיים בחזית הארמון ואורך כשלושת רבעי שעה.



עם סיום הטקס הקיפו את הגדר והגיעו אל הכניסה לארמון. בחודשי הקיץ מותרת הכניסה לחדרי האירוח הרשמיים ולחצר האחורית. אומנם מדובר רק ב־16 מתוך 600 חדרי הארמון, אך הביקור מרהיב, בעיקר כשיודעים שבני המלוכה שוהים במקום. הילדים ייהנו לסיים אותו בחדר המשחקים שמיועד עבורם.



אחרי הביקור הארוך כדאי לעצור לנוח בפארק סנט ג'יימס הסמוך. יש בו דוכן קפה שצמוד למגרש משחקים קטן, שהכניסה בו מותרת למבוגרים אך ורק בליווי ילדים. במרכז הפארק ישנו אגם גדול ובו שוחים המוני ברווזים. אם תיתקלו בדרככם גם בסנאי מטפס על עץ, החוויה תהיה שלמה.



מכאן תוכלו להמשיך אל האטרקציה הכי מתוירת בעיר: לונדון איי (Eye) - גלגל ענק שמתנשא לגובה 135 מטרים ומעניק תצפית מקסימה על העיר. רק קחו בחשבון שהסיבוב אורך כמחצית השעה, והתורים יכולים להיות לעתים בלתי נסבלים. תצפית נוספת ואפילו חינמית נעשית ב"סקיי גארדן", גינה מטופחת בראש מגדל גבוה (יש להירשם מראש באתר).



אחרי שהתעייפתם מהיום הארוך חזרו למלון לנוח. שימו לב: לונדון מציעה אלפי בתי מלון, והבחירה ביניהם מאתגרת במיוחד. מאיה ברגר לוי מחברת Secretour, שמתמחה בהתאמת בתי מלון לצרכים ולתקציב של לקוחותיה, עושה סדר: "בבחירת בית מלון חשוב להקפיד שהוא יהיה באזורים 1־2 המרכזיים ולוודא שיש בסמוך אליו תחנה של הרכבת התחתית. האזורים המומלצים הם: בלומסברי, קובנט גארדן, סוהו, מרילבון ומייפייר. מלונות זולים יותר אפשר למצוא באזור נהר התמזה ובשכונת קנזינגטון. בבחירת בית מלון חשוב לבדוק את גודל החדר, את אטימותו לרעש, לבדוק אם יש מעלית וחלון בחדר ואם המלון מציע אינטרנט חופשי לאורחיו. כמו כן, חשוב לבדוק אם בחדרים יש הסקה לחודשי החורף ומזגן בקיץ".



היום השני: פתחו את הבוקר בביקור משעשע במאדאם טוסו, מוזיאון השעווה המקורי שמציג בגודל טבעי את הסלבס המפורסמים ביותר בעולם. שערי המוזיאון נפתחים בשעה 10:00 וכדאי להקדים. טיפ נוסף: הזמינו מראש כרטיס משולב הכולל כמה אטרקציות מרכזיות בעיר. כך תחסכו בעלויות וגם בזמן ההמתנה לכניסה.



מכאן נצלו את התחבורה הציבורית היעילה להפליא של העיר, וקחו אוטובוס או את הרכבת התחתית ל"ונציה הקטנה". שימו לב שילדים עד גיל 11 לא משלמים על הנסיעות בעיר ובגילי 11־15 הם זכאים ל־50% הנחה. מכאן עלו על אחת הסירות וצאו לשיט רגוע בתעלת ריג'נט הקסומה. בין בתי הסירה, הצמחייה העבותה והשקט ששורר סביב תשכחו לרגע שאתם באחת הערים הסואנות בעולם. אחרי 45 דקות תחזרו להמולת העיר, אל שוק קמדן. בסוף השבוע השוק צפוף לעייפה, ולכן כדאי לערוך בו ביקור באמצע השבוע. קנו משהו לאכול מאחד מעשרות הדוכנים שמייצגים מדינות שונות בעולם, והמשיכו לשוטט במקום.



אחרי מנוחה הכרחית במלון צאו לשופינג הכרחי, אם בחנות פריימרק הענקית באוקספורד, הרחוב שעמוס בחנויות יוקרה לצד רשתות מוכרות, ואם בחנויות מעצבים ייחודיות. באוקספורד תמצאו את המליס, חנות הצעצועים המשתרעת על פני חמש קומות שמהווה גן עדן לילדים. שופינג איכותי תוכלו לעשות ברחוב בונד או ברחוב ריג'נט, ואם אינכם מפחדים מקניוני ענק, שימו פעמיכם לקניון ווסטפילד המתהדר בתואר הקניון השני בגודלו באירופה.



היום השלישי: ביקור עם ילדים בלונדון אינו שלם בלי האולפנים שבהם צילמו את סדרת הארי פוטר, הדמות הבריטית שאהובה יותר מהנסיכה דיאנה. הסיור באולפני האחים וורנר, שנמצאים מחוץ לעיר (אל דאגה, מאוד פשוט להגיע אליהם), ייקח אתכם דרך הסטים המקוריים של הסרטים: אולם האוכל המרכזי של הוגוורטס, בית הספר לקוסמים, כיתת השיקויים, המשרד של המנהל דמבלדור, חדר ההסבה של גריפינדור וסמטת דיאגון על חנויותיה המפורסמות. כאן תוכלו לרכוב על מטאטא, לשתות בירצפת, להיחשף לכל האפקטים המיוחדים שהעירו לחיים את הקסם הזה וכמובן לצלם בלי הכרה.




אולפני האחים וורנר. צילום: מאיה עדות
אולפני האחים וורנר. צילום: מאיה עדות



הביקור באולפנים נעשה עצמאית, ובכל תחנה יש מדריכים שמסבירים בצורה פשוטה להבנה. שימו לב: יש לרכוש כרטיסים זמן רב מראש, בעיקר בחודשי הקיץ.



היום הרביעי: אחרי שהתאוששתם מהביקור הבלתי נשכח בממלכה של הארי פוטר, עשו את דרככם אל הגדה הדרומית של התמזה, שם ממוקמות כמה מהאטרקציות הטובות בעיר. מאחר שבגלגל הענק כבר ביקרתם, נצלו את הבוקר לביקור בממלכת הים ב־Sea Life; חוויה מקסימה לגדולים ולקטנים, שרצו נלהבים בין שוכני הים ועצרו לקריאות התפעלות מול הכרישים ובחדר הפינגווינים הקסום. בהמשך תתוודעו לצדדים שלא הכרתם של המדוזות, ואולי תפתחו אליהן רגשות חיבה לא מוסברים. במהלך היום מתקיימות במקום האכלות של הכרישים וסוסוני הים, ויש אפילו פינת ליטוף שבה תוכלו לחוות איך מרגיש כוכב ים וכמה מחוספס עורו של חתול ים. אל תפספסו.



בסמוך לאקווריום נמצאות עוד שתי אטרקציות מפורסמות: "שרק", שמתאים לקטנים שבחבורה, ו"לונדון דאנג'ן", שמתאים לגדולים יותר שכבר דוברים אנגלית. זהו מוזיאון אימה שמציג את העבר ההיסטורי האפל של אנגליה.



מכאן קחו תחבורה ציבורית אל גשר מצודת לונדון, שרצפת הזכוכית שלו מציעה תצפית לנהר התמזה מגובה 42 מטרים. אחרי שהרגעתם את דפיקות הלב המואצות עשו פעמיכם אל המצודה עצמה. זהו מבצר מלכותי שנבנה ב־1066 והפך בימי הביניים לבית סוהר שבו נכלאו מתנגדי המשטר. בביקור במקום תוכלו לטייל על החומות, לבקר בחדרי בני המלוכה ובכלא ולצפות בהצגה המתארת את הווי החיים במקום. אולם, גולת הכותרת של הביקור היא "בית התכשיטים", שם תוכלו לחזות בתכשיטים של בני המלוכה, בשרביטים, בטבעות וכמובן בכתרים, כולל כתר של המלכה ויקטוריה המשובץ 2,000 יהלומים.



אחרי מנוחה, צעדו אל כיכר לסטר, לביקור חובה בחנות M&M: שלוש קומות של שוקולד בכל הצבעים והצורות וצעצועים הנושאים את דמות המותג. מולה נמצאת החנות "לגו", שבה ניצבים תעתיקים של הטלפון האדום המסורתי, הביג בן, הרכבת התחתית ועוד.



היום החמישי: 
מזג האוויר בלונדון אינו צפוי. "ביום אחד אפשר לחוות ארבע עונות", מספרת ישראלית שעברה להתגורר בעיר. אם תפס אתכם יום גשום באמצע הקיץ, אל תרגישו מוטרדים, להפך. זה בדיוק הזמן לבקר בכמה מהמוזיאונים המרתקים של העיר, שלמרבה הנוחות נמצאים באותו אזור, ולמרבה השמחה הביקור בהם הוא בחינם.



את פני המבקרים במוזיאון להיסטוריה של הטבע מקבל שלד ענק של דינוזאור, היחיד בעולם שנמצא כמעט בשלמותו. מכאן ממשיכים אל מעבה כדור הארץ, לתצוגות על המערכות האקלימיות של כדור הארץ. אזור עצום בגודלו במוזיאון מוקדש לממלכת החי, כולל חלק המוקדש לדינוזאורים ודגם של הלווייתן הכחול, החיה הגדולה בטבע. בסך הכל יש חמישה מתחמים במוזיאון, והביקור בו יכול לארוך שעות, בהתאם למידת הסקרנות של ילדיכם.



מכאן כדאי להמשיך למוזיאון ויקטוריה ואלברט הסמוך, שבו מתקיימת תערוכה קבועה שמציגה את השינוי שחל בסגנונות הלבוש מהמאה ה־18 ועד ימינו. במקום מתקיימות תערוכות מתחלפות, וכיום מוצגת בו תערוכה המוקדשת ללהקת פינק פלויד. בחצר המוזיאון נערכות בסופי השבוע פעילויות יצירה לילדים. אם נותר בכם עוד כוח אחרי הביקור במוזיאון, תוכלו לחצות את הכביש אל מוזיאון המדע שמציג פטנטים וחידושים מדעיים, לצד שלל מוצגים אינטראקטיביים.



היום השישי: לא מעט שווקים פועלים בלונדון, ואחד המעניינים בהם הוא שוק פורטובלו המתקיים מדי שבת בשכונת נוטינג היל הציורית. פה שוכנים זה לצד זה חנויות עתיקות, דוכני מזון, בתי קפה קטנים, חנויות וינטג' עמוסות, דוכני בגדים ואקססוריז, וגם המון נגני רחוב מופלאים שמשתלבים היטב עם האווירה התוססת במקום.



אחרי שמיציתם את המולת השוק עשו דרככם אל גני קנסינגטון הסמוכים. התחילו עם גן המשחקים על שם דיאנה - הנסיכה שהותירה את חותמה על תושבי העיר שמכבדים בכל דרך אפשרית את זכרה - שנמצא בנקודה הצפונית־מערבית של הגן, והמשיכו ללכת בין משעולי הגן אל המזרקה שקרויה גם היא על שמה.




שוק פורטובלו. צילום: ויקיפדיה
שוק פורטובלו. צילום: ויקיפדיה



מכאן המשיכו אל קובנט גארדן, מתחם של שווקים, דוכנים, חנויות בוטיק וגם שפע של הופעות רחוב מקצועיות ומהנות. הדרך מהאזור הזה קצרה אל מתחם התיאטראות העירוני. שמה של לונדון נודע בכל העולם בזכות מחזות הזמר וההצגות המועלים בה, וחבל להיות בעיר בלי לחוות את החוויה המיוחדת הזו.



אם אתם עם ילדים קטנים, תיהנו בוודאי ממחזות הזמר "מלך האריות" או "אלאדין". אחרת כדאי לצפות ב"מטילדה", הצגה מרהיבה וחכמה המבוססת על ספרו של רואלד דאל, שכבשה את לונדון ולא בכדי; או ב"בית ספר לרוק" שאותה הפיק אנדרו לויד ובר, והיא סוחפת, מהנה וממלאת את הלב בזכות הקאסט המוכשר. אם אתם מגיעים לעיר בחודשי הקיץ, כדאי להזמין כרטיסים מראש.



היום השביעי: את היום האחרון של הטיול שלכם הקדישו לשכונת שורדיץ', השוכנת במזרח העיר. זו הייתה שכונה מוזנחת ששינתה את פניה כשאמנים רבים עברו להתגורר בתחומה והשאירו את חותמם על קירות העיר. אחד מהם הוא בנקסי, האמן המסתורי שיצירותיו נמכרות כיום במאות אלפי דולרים. הדרך הטובה ביותר לחוות את אמנות הרחוב של שורדיץ' עם הילדים היא באמצעות סיור שמציעה חברת ARTernative, שהוקמה על ידי שתי נשים ישראליות. הסיור מתנהל בעברית.



המדריכים יוליכו אתכם בין יצירות המופת המתנוססות על הקירות דרך הפינות האמנותיות של השכונה, ויספרו בידענות אך לא בטרחנות על המציגים ועל הקשר של גרפיטי לאמנות. משך הסיור כשעתיים, וגם הילדים יסכימו שהוא עבר כהרף עין. מומלץ בחום.



מכאן המשיכו אל שוק בריק ליין הנערך בשכונה. יום ראשון הוא המועד הטוב ביותר להגיע לשוק הפשפשים העצום הזה, שהולך ומסתעף. אומנם יש כאן דוכני מזון רבים, אבל הילדים בוודאי ישמחו אם תציעו להם לאכול ב"סירייל קילר", בית קפה שמגיש רק דגני בוקר. יש פה עשרות סוגי קורנפלקס, המון תוספות וסוגי חלב שונים. את המנה אוכלים על מיטות, כיאה לארוחת בוקר של אלופים.



זהו, היום האחרון של הטיול הגיע לסופו. אם נראה לכם שלא הספקתם לראות קמצוץ ממה שיש לעיר להציע, אתם לגמרי צודקים. לונדון טובה לתיירים שמגיעים אליה, והם חוזרים שוב ושוב. אין ספק שגם אתם תרצו לחזור.