טבע ויין הולכים בעיני יחד באופן מושלם. וכשאחד האזורים האהובים עלי בארץ שופע יקבים, זאת סיבה מצוינת לשוב אליו פעם אחר פעם. אני מתכוונת להרי ירושלים, שם תמצאו אדמות משובחות, כרמים רחבי ידיים ויותר מ־40 יקבים. זוגות וחובבי יין רבים התאהבו במקום. הם עולים לכאן לרגל, מדלגים בין יקב אחד לשני, כמובן בסיוע נהג תורן, ולעתים קופצים לאחד המעיינות, עוצרים לארוחה טובה במושבים מסביב ואפילו בוחרים לבלות את הלילה בגזרה.



במהלך סופי השבוע של חודש נובמבר יתקיים באזור פסטיבל היין של מטה יהודה, שיכלול סיורים מודרכים ביקבים ושלל אירועים וטעימות. עד אז, הנה כמה מקורות יין שלא כדאי לפספס. ועל הדרך עוד כמה דברים שאפשר לעשות ולראות באזור.



יקב מצודה


יוסי אייזיקוביץ' ויאיר שטרנארץ הם חרדים ליטאים. את היקב הם הקימו תחילה בירושלים, אבל כשגדלו החליטו לעבור לגבעת יערים. היקב זכה לשם ״מצודה״ בשל המיקום הראשוני שלו בשכונת הבוכרים, בבית מצודה. למעשה הם עשו מהפכה בציבור החרדי כשהקימו יקב בוטיק כשר בלב ירושלים. 


הרבה יין זרם מאז, והיום הם מייצרים כ־30 אלף בקבוקים בשנה. מחצית התוצרת נמכרת בארצות הברית והשאר במסעדות ובחנויות. הענבים מגיעים מהכרמים של צובה וכן מצפון הארץ, ומהזנים השונים מייצרים יין ייחודי. שלוש סדרות שנקראות על שם אתרים באזור. הסדרה הראשונה נקראת “סטף", השנייה ״רזיאל״ והשלישית ״הר איתן״. 



ביקב יש מרכז מבקרים מקסים שנמצא בתוך מבנה כפרי משופץ. אפשר לסייר כאן, בתיאום מראש, לזכות בטעימה מהחביות וגם בנשנושים. וכמובן אפשר לרכוש מהתוצרת המקומית.



מחיר סיור: 60 שקל. טל' לתיאום: 050־4141658.



יקב קסטל. צילום: מיטל שרעבי
יקב קסטל. צילום: מיטל שרעבי



יקב קסטל


היקב נוסד בתחילת שנות ה־90 במושב רמת רזיאל על ידי המסעדן הירושלמי אלי בן זקן. הוא נקרא על שם חורבות מצודה צלבנית. מאוחר יותר, אחרי שגדל והתפתח, נפתח יקב חדש ביד השמונה, מול הנוף של הרי יהודה, מקום נפלא לאירועי יין.



את הענבים מגדלים כמובן באזור ותמצאו אותם באחד מארבעת היינות השנתיים של היקב. 150 אלף בקבוקים בשנה, עם תוכניות להתרחב בעתיד.


מחיר סיור: 130 שקל (כולל טעימות יין וגבינות). טל' לתיאום: 02־5358555.



יקבי עמק האלה


היקב, מוותיקי האזור, נמצא בבעלות פרטית של בעלים עשיר ואלמוני המתגורר בשווייץ ובקליפורניה. הסיפור של היקב, שנמצא בקיבוץ נתיב הל"ה, החל בשנת 1998, אז אותו אדם שיגר לאזור חקלאים מומחים מארצות הברית לחפש אדמה בריאה ומזג אוויר מתאים לענבים. אחרי שהגיע האישור, יצאו לדרך הכרמים באדרת ונס הרים. בשנה האחרונה נשתל עוד כרם בעמק האלה. בסך הכל בבעלות היקב 700 דונם כרמים, שמהם מייצרים את היין - 350 אלף בקבוקים בשנה מ־15 סוגים שונים.  



יקבי עמק האלה. צילום: מיטל שרעבי
יקבי עמק האלה. צילום: מיטל שרעבי



ליקבי עמק האלה יש מרכז מבקרים גדול שמוקף בחצר מטופחת. תוכלו ליהנות מטעימות (וגם מזיתים ומבייגלה). מתקיימים כאן גם אירועי יין לקהל, מלווים במוזיקה טובה ואוכל.



מחיר טעימות: 50 שקל. טל' לתיאום: 02־9994885.



חיש - חנות יד שנייה. צילום: מיטל שרעבי
חיש - חנות יד שנייה. צילום: מיטל שרעבי



חנות קטנה ומטריפה


אחרי המפגש עם היין תוכלו לצאת לסיור בקיבוץ נתיב הל"ה. הקצב פה אומנם הוא לא כמו בתל אביב, אבל התושבים בהחלט נמרצים, ואפשר להבחין ביזמים מקומיים, בחנויות בוטיק, באומנים פעילים וגם במתחם ללינת שטח.



עצירה שהיא בגדר חובה לכל מבקר בקיבוץ: “חיש - חנות יד שנייה". המקום, שנקרא בפי הקיבוצניקים “חנות קטנה ומטריפה", מציג אוצרות במחירים מצחיקים. שקלים בודדים יספיקו לכם כדי לצאת מכאן עם הפתעות: פריטי וינטג', אקססוריז, כלי בית, פורצלן, ספרים ותקליטים.



פתוח בימים ראשון, שני, שלישי, חמישי ושישי בין 9:00 ל־13:00; בראשון ושלישי גם בין 16:00 ל־18:00; ובשבת הראשונה בכל חודש. פרטים בטל': 02־9900221.



סטודיו "אדמה". צילום: מיטל שרעבי
סטודיו "אדמה". צילום: מיטל שרעבי



לא רחוק מהחנות נמצא הסטודיו לקרמיקה “אדמה". הסטודיו נפתח במקור בפתח תקווה ולפני חמש שנים עבר מהעיר לקיבוץ, למרכז החליבה הישן. במקום מעצבים פריטי יודאיקה בסגנון עכשווי וכלי קרמיקה שימושיים שמשווקים למסעדות, בתי מלון, חנויות ואנשים פרטיים. 



בסיור במקום אפשר לצפות בייצור שנעשה על ידי נשים מהאזור, ולרכוש כלים בעבודת יד. תמצאו פה גם עודפי ייצור מהזמנות למסעדות ובתי מלון.


פתוח בימים ראשון עד חמישי (8:00־16:00) ושישי (9:00־13:00). פרטים בטל': 02־9900275.



קיבוץ נתיב הל"ה הוא גם מקום מושבו של “נתיבל'ה", חאן אירוח ואירועים. מדובר במאהל מאובזר הנפרש על פני כ־400 מטר ומתאים ליותר מ־2,000 איש. תמצאו פה גם חדרי אירוח ממוזגים עם שירותים ומקלחת.



נתיבל'ה. צילום: מיטל שרעבי
נתיבל'ה. צילום: מיטל שרעבי



במתחם יש חצר גדולה ומטופחת עם פינות ישיבה, פינות זולה, שולחנות פיקניק, רחבה תחת עצי אקליפטוס ואזור להדלקת מדורה. הבנתם לבד למה משפחות רבות בוחרות להתארח כאן לפני היציאה לטיולים באזור.



מחיר: 90 שקל לאדם ללינה בחאן ועד 445 שקל לאדם בחדרי האירוח על בסיס פנסיון מלא בסופי שבוע.



פרטים בטל': 072־3927715.



נשאר לכם עוד כוח? עדיין בקיבוץ, תוכלו לקפוץ לוורטיגו - כפר אומנות אקולוגי. ורטיגו מציע למבקרים לחבר בין אקולוגיה ותנועה (מחול מודרני) ולמעשה להתחבר לעצמם ולסביבה. בביקור, שנדרש לו תיאום מראש, פוגשים את אחד ממייסדי המקום, מתוודעים לחיים במקום, ומי שרוצה להעמיק בנושא מוזמן להשתתף באחת הסדנאות. למשל, בנייה באדמה או מיחזור.



פרטים בטל': 02־9900235.