לונדון היא אחת הערים התוססות בעולם, שמציעה למבקרים בתחומה אינספור אטרקציות, ולא בכדי רבים חוזרים אליה שוב ושוב. אבל לא רבים יודעים שבמרחק שעת נסיעה אחת מהמטרופולין הסואן ישנו מחוז כפרי, גדוש בטירות קסומות, גבעות מוריקות, מרחבי דשא עצומים, יערות עד, נחלים ואגמים. אם עדיין לא שמעתם על מחוז סאסקס הנמצא דרומית־מזרחית ללונדון, כדאי שתכירו את היעד הכי אטרקטיבי לטיולים מרחיבי לב ונפש.



היות שטיול כזה בין הכפרים אינו יכול להיעשות באמצעות התחבורה הציבורית האנגלית, יש צורך ברכב שכור. וזו בדיוק הנקודה שבה עולה החשש של ישראלים רבים מפני נהיגה בצד שמאל של הכביש ומהציות לכללים ששונים לחלוטין מכללי הנהיגה המוכרים לנו. אבל אל דאגה, זה רק נראה מלחיץ. בתוך זמן קצר תסתגלו לצורת הנהיגה החדשה שנעשית במחוז הזה לרוב בדרכים צדדיות ולא בכבישים מהירים. או אז תגלו בפליאה, וגם קצת בקנאה, שהנהג האנגלי הוא בעל סבלנות יתרה בכביש לתיירים.



כדאי לדעת: אם אתם משלבים ביקור בלונדון עם טיול במחוזות הכפריים, אל תטרחו לשכור רכב בלונדון. מדובר בעיר כמעט בלתי אפשרית לנהיגה, בייחוד במרכזה. מחיר החניה מרקיע שחקים, וקיימת גם אגרת גודש עבור מי שנוהג בעיר. הדרך הטובה ביותר להגיע למחוז חפצכם היא לקחת רכבת אל נמל התעופה גטוויק, שם מחכה לכם מספר רב של סוכנויות להשכרת רכב.



רכבת קיטור בבלובל רילווי , תחנת בלוביי, אנגליה. צילום: רויטרס
רכבת קיטור בבלובל רילווי , תחנת בלוביי, אנגליה. צילום: רויטרס





על צילינדר ותה של חמש



מכאן, צאו אל היעד הראשון של הטיול שלכם: טירת היבר. במרחק 20 דקות מנמל התעופה, שוכן בית ילדותה של אן בולין, אמה של המלכה אליזבת הראשונה ואהובת לבו של המלך הנרי השמיני. למענה זנח המלך את עקרונות הכנסייה הקתולית, אך הרומנטיקה שינתה פניה לאחר כמה שנים, כשהורה להוציאה להורג באשמת ניאוף ובגידה בו. בביקור במקום תוכלו להציץ בחדרי הטירה, לשוט בסירה באגם, להתבלבל בסבך השיחים או להירטב במבוך המים ולטייל בגנים האינסופיים המרהיבים. בחודשי הקיץ מתקיימות במקום פעילויות לילדים הכוללות ירי בחץ וקשת, הכנת מגן ושלל מלאכות קדומות.


בין שלל הטירות השוכנות במחוז ראויה לציון גם טירת בודיאם, שנבנתה בתקופת מלחמת מאה השנים, ולכן היא מוקפת חפיר ומבוצרת בחומות גבוהות. ואם לא הספיק לכם, בקרו גם בארונדל, טירה בת אלף שנה שהפכה לבית קיץ, מוקף גנים מרשימים ותעלות מים.



ביקור במחוז סאסקס הציורי מצית את הדמיון, ולכן לא פלא שההרפתקאות המופלאות של פו הדב נרקחו במוחו הפורה של א.א מילן באזור זה ממש. בני המשפחה רכשו בשנות ה־40 חווה סמוכה ליער אשדאון, וכריסטופר רובין היה יוצא לטיולים ארוכים ביער וחוזר עם מלוא הראש סיפורים שסיפר לאביו. אלו הפכו לחומר גלם בידי אביו ולסדרת ספרי פו הדב המיתולוגית. גולת הכותרת של הביקור ביער מאת האקרים הוא גשר העץ, "גשר כפיסי פו", שבו חזרזיר, פו ושפן היו משחקים במקלות. כדאי לסיים בבית בקרן פו, חנות מזכרות המוקדשת לדב הכי מפורסם בעולם, ולשתות תה בגינה המטופחת.



ביקור במחוז סאסקס לעתים נראה כמו מסע בזמן, אל התקופה שבה הגברים הלכו עם כובעי צילינדר על ראשם וכולם שתו תה בחמש. אם תקופה זו מסעירה אתכם, אל תחמיצו נסיעה ברכבת הקיטור המקומית. ה־Bluebell Railway משחזרת את הנסיעה ברכבת בסוף המאה ה־19 ועושה זאת על פני 22 קילומטרים שנמתחים בדרך מפותלת, בין יערות וגבעות מוריקות מאיסט גרינסטד עד לשפילד פארק.



 מצוקי שבע האחיות. צילום: רויטרס
מצוקי שבע האחיות. צילום: רויטרס



בתחנה האחרונה של הרכבת, שנראית בדיוק כפי שנראתה כשנבנתה ב־1882, ועובדיה לובשים את מדי השרד של התקופה, אתם מזומנים לשתות תה ולאכול סקונס במסעדה המקומית, לבקר במוזיאון הרכבות שנמצא במקום ולטייל בפארק הסמוך, "פארק הגנים המלכותי" שנבנה לכבוד ביקורה של המלכה ויקטוריה באזור. חדי העין שביניכם יזהו את תחנת הרכבת מסדרת הטלוויזיה המצליחה "אחוזת דאונטון".




חוות החופש



כאילו לא די להם בטבע הנדיב שהוענק להם, תושבי המחוז, חובבי הגינון, מציעים למבקרים בתחומם מספר גדול של גנים מעשי ידי אדם, למשל ב־Wakehurt, הגנים הבוטניים המרהיבים, או ב־Pashley Manor Garden, הגן זוכה הפרסים. חלק גדול מהפארקים מציע פעילות ספורטיביות, כמו מסלולי הליכה או השכרת אופניים לרכיבה נינוחה, ויש גם פארקי חבלים חווייתיים שמתואמים לילדים, למשל Go Ape שבפארק טילגט (Tilgate): יש בו מסלולי חבלים התלויים גבוה בין העצים, אומגה ונדנדות. אחרי הבילוי המאתגר, תוכלו לעשות פיקניק סמוך לאגם או לאכול במסעדת הבשרים המקומית. שבילי חבלים ונדנדות ענק תמצאו גם ב"פארק היער הקסום" השוכן בסמוך לכפר גרומברידג'.



ועוד קצת טבע, כי לשם כך התכנסנו כאן: בסאסקס נמצאים מצוקי "שבע האחיות". רצף צוקי גיר עצומים לבנים, המתנשאים לגובה 150 מטרים מעל שפת תעלת למאנש ונראים כאילו מישהו שנתן בהם נגיסה הגונה. לאורך המצוק ישנו שביל מטיילים שמוביל אל המגדלור "בל טאוט", שם יש קיוסק קטן שבו אפשר להזמין קפה ולשבת על הדשא מול הנוף. הליכה לאורכו של השביל כשהרוח מכה בעוצמה, והמבט נע בין המרחבים העצומים אל הים הנמתח אל האופק מצד שני, הם בלתי נשכחים.



המצוקים הם חלק מהפארק הלאומי "שבע האחיות", שבתחומו נמצא גם נהר הקוקמר המתפתל אל הים. כדאי לשכור אופניים ולרכוב לאורך הנהר במסלול מעגלי ולסיים במסעדה המקומית.



חוף ברייטון. צילום: רויטרס
חוף ברייטון. צילום: רויטרס



אם אתם זקוקים להפוגה מהטבע, תוכלו לחזור אל החיים האורבניים בשתי ערים מקסימות, אך כל כך שונות: ברייטון היפה ולואיס הקלאסית. אף שברייטון היא עיירת חוף ונופש, לכאן לא מגיעים כדי לטבול בים. החוף מורכב מאבנים קטנות וקשות והמים סוערים וקרים, גם בחודשי הקיץ.



אז מה יש לנו כאן? טיילת ארוכה־ארוכה שמתחילה ממגדל התצפית המתנשא לגובה 162 מטרים ועד ל"פאלאס פיר", פארק שעשועים קטן ומאות מכונות משחק שיסחררו את ראשם של הילדים. באמצע תמצאו דוכני פיש אנד צ'יפס, משחקי מזל, גלידות, דוכני מזכרות והמוני אנשים שגודשים את המקום, בעיקר בסופי השבוע.



עוד בברייטון: ארמון הקיץ של המלך ג'ורג' הרביעי, שבנוי בסגנון הודי קיטשי אך מרהיב, אינספור בתי קפה, ברים, וחנויות קטנות ולא מעט מקומות בילוי שפונים לקהילה הגאה, שמקיימת בעיר בכל שנה באוגוסט את מצעד הגאווה.



טירת היבר באנגליה. צילום: רויטרס
טירת היבר באנגליה. צילום: רויטרס



עיר קטנה ואינטימית יותר היא לואיס. במרכז העיר ניצבת טירה שנבנתה ב־1069 על ידי קרוב משפחתו של ויליאם הכובש. אפשר לבקר בטירה שבה אוסף מוצגים מהתקופה הפרה־ היסטורית ועד ימי הביניים. מכאן כדאי לעשות את הדרך ברחוב הראשי, בין חנויות הבוטיק הקטנות, הפאבים ובתי הקפה. מדי יום שבת מתקיים במקום שוק איכרים ובו מיטב התוצרת החקלאית האזורית, וחובבי הרכב ייהנו מביקור במוזיאון "בנטלי" השוכן בעיר.



ואי אפשר לסיים ביקור בסאסקס בלי הצצה לאחת החוות החקלאיות הפזורות באזור. למשל "חוות גן העדן" המקסימה, אחד המקומות היפים באזור, שבה בעלי החיים מתרוצצים חופשי. במקום מסלול טיול קצר בסבך העצים ובסיומו כדאי לרכוש מצרכי מזון ולערוך פיקניק בשפת האגם. חלק מהחוות מציעות אטרקציות ייעודיות לילדים, כמו למשל ב"פישרס", שם מציעים מתנפחים, קיר טיפוס, סירות מתנגשות ועוד.