חגים עברו חלפו להם, החורף כבר עומד בפתח, אבל הפסטיבלים עדיין לא נעלמו לגמרי. למשל "פסטיבל ימי ענף הזית", שנפתח כבר בסוף השבוע ויימשך עד 19 בנובמבר. האירוע מתקיים בפעם ה־23, בהחלט מסורת מכובדת, ומזמין אתכם לבקר באזורי הגליל, הגולן והעמקים. מה עושים? מסיירים במטעי זיתים, מתנסים במסיק, לומדים על בתי הבד, נהנים בסדנאות להפקת שמן, ויש כמובן גם ירידים, דוכנים ומטעמים מתוצאת מקומית.



פותחים ב"שמן המאה" השייך לדגניה א' ומציע פעילויות לכל המשפחה. בבית הבד החדיש של הקיבוץ תוכלו ללמוד הכל על שמן זית. תצפו בסרטון קצר המספר על הדרך הארוכה שעושה הזית מרגע המסיק ועד הכניסה לבקבוק. במהלך הביקור תוכלו לראות גם סרט מרתק על דגניה א', אשר עצי הזית הראשונים שלו ניטעו לפני יותר ממאה שנה.



צילום: סוכנות ג'יני



במרכז המבקרים תתקיים סדנה קצרה, שבה הילדים יוכלו להכין צנצנות עם זיתים כבושים ושלט לבית על ידי גילוף עץ זית. ב־17 בנובמבר יתקיים מופע מוזיקלי חינמי של שיר סופר. שיר מנגן בכלים מכל העולם ומקיים סדנת תיפוף על פחי שמן זית. 17 ו־18 בנובמבר. פרטים נוספים בטל': 052־3749170.



דרך העיניים


אפשרות נוספת לבילוי בפסטיבל היא סיור עם מורה דרך בכפר חורפיש שבגליל העליון. טיול ברחובות הכפר הוא חוויה של ממש, בין היתר בשל התצפיות המרהיבות על נופי הגליל. פרט לסיור במטע זיתים, התנסות במסיק וביקור בבית בד, אפשר יהיה לצפות במופעי פולקלור ודרבוקות, וכמובן לטעום אוכל דרוזי שמכינים ותיקי הכפר. 11 בנובמבר. בהרשמה מראש בטל': 050־4001054 ,052־7568565.


פסטיבל הזית. צילום: נעה אבן חיים


חוזרים במהירות לשטח. אם אתם בעניין של טיול רגלי בין עצי זית, נחל צלמון הוא המקום בשבילכם. הטיול לאורך הנחל קליל ומתאים לכל המשפחה, וההגעה אליו נוחה. כל שעליכם לעשות הוא לעלות על כביש 804 (בין צומת ראמה לצומת חילזון) ולנסוע בעקבות השילוט המפנה לשמורת נחל צלמון.
השביל הצמוד לנחל עובר בין עצי זית ובוסתן. אחרי הליכה של 700 מטר תגיעו לבריכה רדודה, שבה אפשר לשכשך. בהמשך המסלול תוכלו לראות גם מבנים חקלאיים ושרידים של התיישבות מקומית. אם תמשיכו עוד 150 מטרים, תגיעו לרחבה שבה מסתיים הטיול. זו הנקודה שבה תוכלו לשוב אל המקום שבו השארתם את הרכב.

לא רחוק מנחל צלמון נמצא הכפר הבדואי סלאמה. גם כאן מציעים פעילויות לרגל הפסטיבל. בין היתר תוכלו ליהנות ממופע עם רקדנית בטן, להצטרף לערב בדואי אותנטי במאהל, לשמוע מעשיות מפי מספר סיפורים ולהאזין למופעי נגינה. פרטים והרשמה בטל': 052־2846515.

כמו פעם
קרן קימת לישראל מעניקה את תרומתה לפסטיבל ומזמינה את המטיילים ליום סיור שכולו עצי זית, ארכיאולוגיה ושמן. הסיור יוצא מ"גן יערני ארכיאולוגי", קילומטר מזרחית מצומת כברי. בגן מוצגים מתקנים חקלאיים משוחזרים, בית בד, אבני רחיים וגת. משם הסיור עובר לבית הבד במושב גורן. במרכז המבקרים במקום תתקיים הרצאה קצרה על חשיבותו של שמן הזית בעת העתיקה, על אופן הפקתו וסגולותיו. 11 בנובמבר. ללא תשלום. הרשמה מראש בטל': 1־800־350550.

פסטיבל הזית. צילום: אלסל סלאמה


במרכז המבקרים "ארץ גשור" בקיבוץ גשור ברמת הגולן מזמינים אתכם ללמוד כיצד מפיקים שמן זית. במקום עורכים סיורים מודרכים לכל המשפחה, שבמהלכם אפשר להתוודע לתהליך הפקת השמן, לצפות בסרט קצר המספר את סיפורו של שמן "ארץ גשור", ולטעום את סוגי השמנים השונים.
במהלך ימי הפסטיבל. ללא תשלום. בתיאום מראש בטל': 04־6764036.

חוות "דרך התבלינים" שבבית לחם הגלילית בעמק יזרעאל תציין את הפסטיבל בשלל פעילויות לכל הגילים. מה אתם אומרים, למשל, על סיור בטרקטור במטעי הזיתים? אפשר גם להשתתף בהפקת שמן זית טיפולי, בסדנה שבה מכינים צנצנת זיתים מתובלת או בסיור מודרך בשדות. מובן שיהיו גם טעימות של זני שמן זית, וגם קישוט כדי חרס, מילוי בקבוקים בשכבות תבלינים ועוד. ב־18 בנובמבר, שבת, תתקיים סדנת שף חינמית שיעביר דורון בר און. הוא ילמד איך לבשל בשמן זית ולהכין תערובות תבלינים. 11 ו־18 בנובמבר. פרטים והרשמה בטל': 04־9533405.

עין כמונים הוא משק חקלאי הנמצא על כביש 85, בין כרמיאל לראש פינה. כמו בכל שנה, בעונת המסיק עמלים בו על הפקת שמן זית.
במקום פועל בימים אלה בית בד קטן, בוטיקי, שבו מפיקים את שמן הזית בשיטה המסורתית - על אבני רחיים. את אבני הרחיים העתיקות משלבים בטכנולוגיה חדישה כדי למקסם את איכויות השמן. במהלך ימי הפסטיבל יתקיימו סיורים בבית הבד, הרצאות על זני הזיתים השונים וכמובן טעימות.
בתיאום מראש בטל': 04־6989680.