התפרקות הגוש הסובייטי הולידה מחדש כמה מדינות צעירות, ביניהן סלובקיה, שיש להן עבר עשיר. סלובקיה נפרדה מהרפובליקה הצ'כית בשנת 1993. היא לא נהנית מים, וגובלת באוסטריה, הונגריה, צ'כיה, אוקראינה ופולין. ובעוד שכנותיה הפכו ליעד פופולרי, איכשהו היא נשארה סוד עבור התיירים הישראלים. אבל כמו הרבה סודות, גם הקסם של סלובקיה נחשף לאחרונה, לא מעט בזכות טיסות לואו קוסט שבועיות בקיץ, עיר בירה המשלבת היסטוריה ומודרניות, טירות עתיקות, מעיינות חמים, נחלים וכמובן הרי הטטרה, שמושכים אליהם חובבי הייקינג בקיץ וחובבי סקי בחורף.



מכיוון שמדובר ביעד יחסית חדש עבור הקהל הישראלי, עדיין אין טיסות סדירות לסלובקיה. מי שמעוניין לטייל במדינה יכול לטוס למדינות השכנות ולהמשיך במכונית. הבירה ברטיסלבה, למשל, נמצאת רק כשעת נסיעה מווינה. ברטיסלבה חצויה על ידי נהר הדנובה. כשנכנסים לעיר עם הרכב אפשר להבחין מיד בטירת ברטיסלבה המרשימה. משם ממשיכים לכיוון העיר העתיקה, שבה אפשר להתרשם מהחומה ומהכנסיות, לשבת בבתי קפה ולהיכנס לבוטיקים.



ברטיסלבה אידיאלית לטיולי סוף שבוע. כפי שציינתי, ישנם האתרים ההיסטוריים, בתוספת מבשלות בירה וקצת שופינג. אפשרות נוספת היא לצאת למסע בנתיב המורשת היהודית. בעבר חיו בעיר יהודים רבים, אבל מלחמת העולם השנייה כמעט החריבה את הקהילה. כיום חיים בבירה כאלף יהודים בלבד. מומלץ לבקר במתחם הקבר של החת"ם סופר - רבי משה סופר שרייבר ז"ל, מגדולי הרבנים והפוסקים בדורו, שלאחר מותו נקבר בבית הקברות היהודי. המקום נהרס בעידן השלטון הקומוניסטי לטובת סלילת כביש ראשי. מתחם הקבר כולל את קברו של חת"ם סופר וכ–20 קברים נוספים שנחשפו בחפירות.


דרך נוספת להכיר את ברטיסלבה היא להביט עליה מלמעלה. UFO tower הוא מגדל הנמצא על הגשר הגדול שחוצה את הדנובה. הוא מתנוסס לגובה של 95 מטר וכולל עמדת תצפית, בית קפה ומסעדה. מומלץ להגיע לכאן לקראת השקיעה.



האחוזה. צילום: מיטל שרעבי



אם אתם מגיעים ליותר מסוף שבוע, כדאי מאוד לצאת מברטיסלבה. בין האופציות נמצאת פזינוק, שהדרך אליה מלאה בדונמים של כרמים, למרגלות הרי הקרפטים. כמובן שבאזור תפגשו יקבים ותוכלו לעצור לטעימות. בפזינוק תוכלו גם לבקר במפעל קרמיקה משפחתי שבו יוצרים כלים עם איורים עממיים. סלובנסקי גרוב היא עיירה שמתמחה בגידול אווזים וברווזים. וכמובן שתוכלו לטעום שם מנות מסורתיות.



עיר הצעירים


אחת הערים המגניבות והצעירות בעיני בסלובקיה היא קושיצה. זו העיר השנייה בגודלה במדינה, והיא נמצאת במזרחה. יש הרבה סיבות להגיע לקושיצה, ביניהן הקרבה לכמה מאתרי התיירות החשובים בסלובקיה, האווירה הצעירה וההיפסטרית והפסטיבלים שמתקיימים בה. אפשר לבקר ב–tabacka - מתחם אורבני שפועלים בו ביסטרו, בית קפה, בית קולנוע וגלריה. מחוץ לו אפשר לראות יצירות גרפיטי עדכניות ובועטות. משם תוכלו להמשיך לפוטרי סטריט - אזור שבו ניתן למצוא חנויות סטודיו של אומנים מקומיים וגם בתי קפה. בקושיצה ישנם גם בית אופרה וקתדרלת סיינט אליזבת. 



העיר נמצאת בסמוך לאתרי תיירות חשובים בסלובקיה. החשוב שבהם נמצא ברכס הרי הטטרה, והוא נקרא "גן העדן הסלובקי". זהו פארק עצום, הכולל 16 שמורות טבע, שבהן יש כל מה שחובב טבע רוצה לראות: קניונים, צוקים, גשרים, מערת קרח, אגמים ומפלים. אטרקציה נוספת היא מערת הנטיפים יסובסקה. המערה התגלתה במאה ה–13, אבל נפתחה לראשונה לקהל הרחב ב–1945. 



מערת הנטיפים, סלובקיה. צילום: מיטל שרעבי



לא רחוק מקושיצה נמצאת העיירה Betliar, ובה אחוזה המוקפת פארק עם פסלים ומזרקות. המקום שימש בעבר כאחוזת ציד של משפחה הונגרית עשירה. יש במקום 50 החדרים ששירתו את המתגוררים בו במשך מאות שנים, עד 1945, אז הוא הולאם על ידי המדינה. בקרבת קושיצה נמצא יקב Tokaj Macik. היקב הוקם בשנת 1995 בעיירה Mala Trna ומייצרים בו 180 אלף בקבוקים בשנה. יש פה גם בית הארחה אינטימי וחמים, שמפנק בערבי טעימות לאורחים בתוך מרתף יין עתיק.



קצת וויסקי


הגיע הזמן להיפרד ממחוז קושיצה ולכוון את הנווטן לכיוון צפון. וליתר דיוק, אזור נהר דונייץ. הנהר מהווה את הגבול בין פולין וסלובקיה, ומלבד האטרקציות המימיות שהוא מספק יש בקרבתו פארק לאומי, שבו אפשר לצאת לטיולי אופניים ולהליכה. אבל כמו בהרבה טיולים, היעד הוא לא כל המטרה, ולכן בדרך עצרנו בפארק נסטוויל, מקום מושבה של מבשלת וויסקי. כאן אפשר ללמוד את מלאכת זיקוק האלכוהול. ביולי בשנה הבאה מתכננים לפתוח בפארק מיני גן חיות ומסעדה, עם מבשלת בירה. אם אתם מטיילים עם הילדים, הם יוכלו להביט במוצגים במקום, ליהנות מבוטיק השוקולד שבפארק, לצאת לרכיבה על סוסי פוני או לשחק בגן השעשועים.



צילום: מיטל שרעבי



היעד הבא שלנו הוא Chata Pieniny, בית הארחה שנמצא בתוך הפארק הלאומי Pienap, שבשטחו עובר נהר הדונייץ. במקום, על גבול פולין, יש חדרי אירוח, אבל אנחנו באנו בשביל דברים אחרים - ירוק מכל הסוגים, הרים ושיט רפסודות. אם שיט לא מושך אתכם, אפשרות נוספת ליהנות מהטבע היא בטיול אופניים לאורך הנהר.



נכנסים למים


מחוז ז'ילינה שבצפון–מערב סלובקיה, שנמצא במרחק שעתיים נסיעה מ־Chata Pieniny, הוא היעד המתויר ביותר על ידי ישראלים. הסיבה לכך היא נקודת פתיחה נפלאה לטיולי כוכב - לכיוון הרי הטטרה, הגבוהים והנמוכים, ומערות הקרח הנמצאות בשטחו. מחוז ז'ילינה כולל את העיר התעשייתית ז'ילינה, שהיא הרביעית בגודלה במדינה. במחוז יש עוד הפתעות, כמו עמק ליפטוב, שבו תמצאו אטרקציות קיציות וחורפיות כגון פארק לאומי שבו ניתן לצאת לטרקים, שני אתרי סקי, שני פארקי מים, מעיינות טבעיים, אגם שאפשר לעשות בו ספורט מים, מוזיאונים, כנסיות ומחלבות.



צילום: מיטל שרעבי



לא כדאי לוותר על רכס רוהאצ'ה (Rohače), שהוא חלק מפארק לאומי בהרי הטטרה. המקום נמצא בגובה 2,200 מטר ומתאים לסקי ולטיולים, גם בחורף - 34 ק"מ של מסלולי הליכה ואגם מקסים.



לא יכולים לעזוב את סלובקיה בלי לבקר בלפחות טירה אחת? טירת אוראווה (Orava Castle) תעניק לכם את חוויית ימי הביניים. הטירה נבנתה במאה ה–13 ונחשבת לאחת המרשימות בסלובקיה, ולכן תיירים רבים עוצרים פה. למקום נקשרו הרבה אגדות וסיפורי מעשיות, חלקם מצמררים מאוד, אז לא נפרט. בין היתר, תוכלו למצוא שם כיסא שעל פי האמונה מי שיושבת עליו מתחתנת בתוך שנה. אפשר לעבור גם טקס לקבלת תואר אבירות, אם זה מתאים לכם לאגו.



נוף אל הכרמים. צילום: מיטל שרעבי



אי אפשר להיות בסלובקיה בלי לבקר במעיינות מרפא. נראה שמדובר פה ממש בספורט לאומי. לצד המקומיים, ניתן להבחין בכמה תיירים מובכים. הסיבה היא שבחלק מהמתקנים, שכוללים בריכות וחדרי סאונה, יש להיכנס בעירום מלא. אבל אני מבטיחה שאחרי שתעברו את המבוכה הרגעית, הראשונה, תוכלו ליהנות פה ותרגישו משוחררים.



אני אהבתי במיוחד את המעיינות בעיר רייקה טפליצה, במלון "אפרודיטה". מדובר במרכז חדיש, עם בריכות פנימיות וחיצוניות, ומכיוון שטמפרטורת המים גבוהה, תוכלו לבלות שם גם כשקר בחוץ ויורד שלג. 




הכתבת הייתה אורחת שגרירות סלובקיה