חודש דצמבר נכנס לחיינו, וכבר אפשר להרגיש את החורף. בינתיים אנחנו לא חווים יותר מדי ימים גשומים, אבל עובדה זו לא מפריעה לפסטיבלי העונה לצאת לדרך. בימים אלה מתקיים למשל בכרמל פסטיבל "מטיילים במגפיים" הרביעי בהנהגת עמותת התיירות כרמלים. האירוע מתקיים במהלך סופי השבוע של דצמבר ובחופשת חנוכה. הגיע הזמן לצאת אל הטבע וליהנות מיופיו של הר הכרמל, מהשדות שלצדו, מהפריחה וממקורות המים שבאזור.



לרגל הפסטיבל יתקיימו סיורים והדרכות במסלולי הטיולים בכרמל. למשל בנחל אלון, נחל מערות, מוזיאון המזגגה בקיבוץ נחשולים, כפר האומנים עין הוד, ויתקיים גם מסיק זיתים ועוד. במקביל, החברה להגנת הטבע תוציא סיורי צפרות בבריכות הדגים שבחוף הכרמל. במהלך ימי חנוכה יתקיימו סיורים בעקבות פך השמן בגנים של רמת הנדיב ליד זכרון יעקב. אחת האטרקציות של הפסטיבל היא "מרוץ במגפיים", שיתקיים בסוף השבוע, 9־7 בדצמבר. מתאים לרצים חובבים ולמקצוענים.



אחד המקומות האהובים עלי בעונה זאת של השנה הוא נחל ספונים, מסלול הנמצא בחורש יפהפה ברכס הכרמל. לאורך הנחל יש מערות מסתור, שבהן נמצאו עדויות לבעלי חיים שניצודו על ידי האדם הקדמון. במקום יש גם מערת נטיפים. אזור הכרמל מציע לא רק טיולים בטבע אלא גם אטרקציות אתגריות וחוויות תרבותיות לכל המשפחה. אפשר לקפוץ עם הילדים ל"מעבדאדא" שבמוזיאון ינקו דאדא בעין הוד. "מעבדאדא" מאפשרת לכל מבקר להפוך לאומן לזמן קצר: להפליג למחוזות הדמיון, ליצור, להעלות מחזה, לשחק ולהחליף דמויות. כאן אין חוקים, כל אחד יכול להיות מי שהוא רוצה וליצור מה שהוא רוצה. ילדים והורים יכולים להפוך חפצים ליצירות אומנות.



במתחם יכולים הילדים ללמוד כיצד הפיקו סרטי אנימציה לפני עידן המחשב. יש במה שבה אפשר לקיים הופעות, פינת תלבושות ועוד הפתעות. המקום פתוח בשבתות ובחגים. ב־19־14 בדצמבר יתקיים במוזיאון פסטיבל שיכלול הצגות, מופעים, סדנאות ופעילויות לכל המשפחה. בין ההצגות שיועלו: "סבתא סורגת", "בלונים", "הקרקס של סבתא פשקה" ו"ילד בוץ".




הפעילות במוזיאון ינקו דאדא. צילום: רענן טל
הפעילות במוזיאון ינקו דאדא. צילום: רענן טל


הפעילות במוזיאון ינקו דאדא. צילום: רענן טל



רופאי הפרחים



במושב כרם מהר"ל, בין זכרון יעקב לעתלית, תפגשו פינת חמד אמיתית, "זרעים מציון" של ציון סימן טוב. זוהי משתלה המתמחה בשיקום ובהצלה של צמחי בר ארצישראליים. הוריו של ציון הקימו את המשק בשנת 1952. הם גידלו פרחים וסייעו בהפרחת האזור וב־1958 זכו במדליית זהב בקטגוריית פרחי בר בתערוכה בינלאומית בניו יורק. במשתלה מגדלים מאות זנים ומוכרים זרעים ופקעות של פרחים כמו רקפות, חצבים, כלניות ונרקיסים.



משפחת סימן טוב הקימה במקביל בית גידול ושיקום של פרחי בר. בתמיכת רשות הטבע והגנים, הם מגיעים לאזורים שבהם נפגעו הפרחים, מעבירים אותם למשתלה שלהם, מטפלים בהם ובסוף התהליך מחזירים אותם אל הטבע. אחד הפרויקטים הגדולים שלהם היה שיקום של פרחי הבר שנהרסו על ידי טרקטורים במהלך הקמת כביש 6.



במשתלה אפשר לצאת לסיור מודרך. הסיור הבסיסי כולל את פרחי הבר ובו תוכלו לראות למשל רקפות בגילים שונים - משלב הפקעת ועד גיל מאה. סיור נוסף משלב היכרות עם צמחי מרפא. במהלך הסיור הזה נכנסים לשטח, קוטפים צמחים ועושים מהם ארוחה. בסיור השלישי עוברים גם בבריכה אקולוגית, שלצדה פרחי בר יפהפיים, ולומדים מה תפקידה. בתקופת פסטיבל ״מטיילים במגפיים״ אפשר יהיה לצאת לסיור הראשון בלבד, שבסיומו תוכלו ליהנות מפיתות דרוזיות ומתה צמחים.




פרטים נוספים בטל': 04-9841499, 052-5048899. 



רק תותים



נפרדנו לפני חודשים ספורים מהקיץ וכבר כמעט שכחנו את טעם פירותיו. אבל לא נורא, הגיע זמנם של תותי השדה. עכשיו אנחנו בעניין של קטיף הפרי האדום והמתוק. למשל, ב"רוח שתות", שדה לגידול תותים שנמצא בכניסה לקיבוץ גן שמואל. השדה הוקם בשנת 2011 על ידי החקלאי אלן שמעוני, שרצה לשלב בין אהבתו לאדמה לבין אהבתו לאנשים, במקום שבו נהגו בעבר לזרוק פסולת בניין. המקום התפתח, והיום הוא מספק חוויית קטיף של תותים ופירות יער.



הפירות שגדלים ב"רוח שתות" אינם מרוססים. לפני הקטיף מוקרן סרט קצר שמספר על זני התותים וכיצד מגדלים אותם. עכשיו אנחנו מוכנים לפעילות - קטיף ואכילה חופשית של התותים הגדלים בחממות (נגישות חלקית למתניידים בכיסאות גלגלים). במקום תמצאו גם חבית שוקולד, עבור חובבי הפונדו. כל קוטף מקבל סלסילה קטנה שבה הוא ממלא פרי שאפשר לקחת אותו הביתה. בכל שבת מתקיימת במקום פעילות שכוללת פינת יצירה, ריקוד עם די־ג׳יי, גרפיטי ועוד.





מחירים: 40־35 שקל למשתתף. הכניסה בהרשמה מראש באתר: ruachshtut.co.il.



איפה אוכלים?



לפתוח מסעדה מחוץ לסצינה הקולינרית של מרכז הארץ זה לא עניין פשוט. להפעיל אותה כבר קרוב לעשור זה כבר סיפור הצלחה. "פלוגי" בבנימינה נחשבת בעיני לאחת כזאת.



המסעדה יצאה לדרך ב־2009 על ידי משפחת פלוגה, ומכאן שמה הלא שגרתי. היא מוקפת חורשה וחצר יפהפייה, שבה אפשר לשבת בימים חמימים. התפריט מבוסס על מטבח איטלקי עם נגיעות ים תיכוניות. אפשר למצוא כאן פסטות, פיצות, מנות בשר ודגים. מומלץ לפתוח את הארוחה עם חבילה ים תיכונית שכוללת פוקצ'ה חמה, מזטים, ארטישוק על ציזיקי וסלט קפרזה. הפתיחה הזו אומרת הרבה על אופי המקום ובהחלט מרפדת את הבטן לפני שמגיעות המנות עיקריות.





המסעדה מציעה מחירים הוגנים. בלי קשר, בימי שני אפשר ליהנות מ"שני חסכוני" - 15% הנחה על כל חשבון. הגיבורים 16, בנימינה. טל': 077-2306299. 

צילומים: מיטל שרעבי