חנוכה רווי בסיפורי גבורה ונסים, ואין מקום טוב יותר להיזכר בהם מאשר בחבל מודיעין. בימים אלה מתקיים פסטיבל "חם בחנוכה", שמאפשר למטיילים להכיר את אדמת המכבים. האירועים מתקיימים ביער בן שמן ולמעשה בכל חבל מודיעין - עד 20 בדצמבר, יום רביעי. תוכלו למשל לקחת חלק בהפנינג ארכיאולוגיה בתל חדיד, להשתתף במסע חינמי בעקבות קברי המכבים, לצאת לסיורי עששיות ולהיות נוכחים בהדלקת הנרות המסורתית בבתים מארחים. לא מספיק אתגרי עבורכם? יש גם ניווט ורכיבת אופניים בשטח.



את היום שלנו פתחנו במושב הדתי נחלים, ליד פתח תקווה, המשתייך למועצה האזורית חבל מודיעין. כאן מצאנו את ״ארץ זבת חלב״, מחלבה עם מעדנייה המוקפת בטבע ירוק ובבעלי חיים. המחלבה הוקמה על ידי בני הזוג תמי ואהרון מרקוביץ' בסמוך לביתם. כאן הם מציעים את מרכולתם: גבינות עזים משובחות ועוד מטעמים. המקום גם מארח יריד חודשי עבור הקהל הרחב שמעוניין להכיר את התוצרת של יצרני האזור. ביריד אפשר למצוא בין היתר דוכנים עם שמן זית, ירקות, לחמים, יינות וריבות.



המחלבה כמובן לוקחת חלק בפסטיבל "חם בחנוכה". היום, 15 בדצמבר, יתקיים בין 9:00 ל־13:00 יריד חגיגי שיכלול פעילויות לילדים, כמו סדנת קרמיקה ומפגש עם מפעיל שעובד עם בעלי חיים. בימים רגילים תוכלו להגיע למקום, לרכוש פלטת גבינות, מעדנים ויין, לשבת ברחבת העץ שלצדה דיר כבשים ולול תרנגולות, וליהנות מהשלווה.



שניר 28, נחלים. פרטים נוספים בטל': 9332797 - 03



בקתת היין


במושב גינתון פועל יקב בוטיק אינטימי, "יקב גינתון". המקום הוקם בשנת 1999, כסוג של תחביב, על ידי שני חברי הילדות, בנג'ו ודורון. לחבורה הצטרף מאוחר יותר גם טל, אחיו הצעיר של בנג׳ו.



זה אחד מיקבי הבוטיק המקסימים שיצא לי לבקר בהם. הוא נמצא במבנה בחצר ביתו של דורון, המשמש גם כיינן, ומספק כ־5,000 בקבוקי יין מדי שנה, שמיוצר מענבים שמקורם בכרמים שונים ברחבי הארץ. המקום ידוע גם בזכות הערבים הפתוחים שלו. בתיאום מראש אפשר להגיע לכאן לביקור הכולל טעימות יין. בקתת הטעימות תהיה פתוחה היום, 15 בדצמבר, בין 10:00 ל־13:00. ביום ראשון, 17 בדצמבר, יתקיים בשעה 19:00 טקס הדלקת נרות וכמובן ייערכו טעימות ומכירה של יין, בליווי של כיבוד קל ומוזיקה.



הזית 19, מושב גינתון. פרטים נוספים בטל': 2584421 - 052



יורדים לשטח


חבל מודיעין מציע כמובן הרבה יותר מיין וגבינות. מגינתון המשכתי לתל חדיד, שנמצא מצפון ליער בן שמן, שם פגשתי את רן גנור מ"גנור טיולי אופניים". רן מארגן טיולים למשפחות ולבודדים. לרגל הפסטיבל הוא מציע שני מסלולים היוצאים מתל חדיד.



אפשר לצאת דרכו לטיול עצמאי, לשכור אצלו אופניים וקסדה ולצאת לדרך. המסלול הקצר, של שעה, מתאים למתחילים (מגיל 8). הארוך, של שעתיים, מיועד למי שרוצה לאתגר את עצמו מעט יותר. שני הטיולים עוברים באזור פארק הקופים והמושבים גמזו וכפר דניאל. זאת הזדמנות נפלאה להכיר את המקום, לבצע תצפית על חבל מודיעין, לראות עתיקות וגם ליהנות מפיקניק בטבע.



מחיר: 60־40 שקל. מומלץ לתאם בטל': 2588142 - 052



תל חדיד. צילום: מיטל שרעבי



אפשרות נוספת להכיר את הטבע, וגם את ההיסטוריה של המקום, היא בפעילות ניווט באזור קברות המכבים. למשל דרך "עגור אירועי ניווט", שמקיימים משחקי ניווט כחלק מהפסטיבל.



ברחבת הכניסה לקברות המכבים תקבל אתכם עמדה מוסדרת עם משקה חם ועוגיות. ימסרו לכם מפה, דף חידון וכמובן הסבר על הפעילות. בעיקרון, על המשתתפים למצוא את היעדים שמצוינים במפה בעזרת התשובות לחידון. המפה מפורטת מאוד (ברמה של כל סלע, בור, עץ ופריטי נוף) ומתאימה למשפחות עם ילדים. המסלול גמיש ומותאם לפי הצורך של כל משפחה - מקילומטר אחד ועד חמישה. על פי רמת הקושי שלכם.



בסיום הניווט הילדים יקבלו תעודה ואף יוכלו ליהנות מפינת יצירה במקום. בזמן הסדנה, אתם תוכלו לארגן את הפיקניק המשפחתי.



18־16 בדצמבר. התכנסות בין השעות: 11:30־9:30. מחירים: משפחה בת ארבע נפשות (מגיל 5) - 200 שקל (40 שקל לכל בן משפחה נוסף). פרטים נוספים בטל': 052־3516818.



בסגנון חבאני


עכשיו אנחנו נכנסים ממש לתוך החג. כלומר, לבתים של תושבי האזור כדי להשתתף במצוות הדלקת הנרות. אפשרות אחת היא אצל משפחת הלל במושב ברקת, שתארח אתכם בסגנון חבאני.



זו הפעם החמישית שמשפחת הלל משתתפת בפסטיבל, כך שמדובר כבר בסוג של מסורת. הדלקת הנר מתבצעת בסגנון העדה החבאנית, שיש המתבלבלים בינה לבין יהודי תימן. הם מגיעים מהעיר חבאן שבדרום תימן, אולם המנהגים שלהם שונים מאלה של התימנים.




הדלקת נרות אצל החבאנים. צילום: מיטל שרעבי



רוב הגברים בעדה היו צורפי כסף שנעדרו מהבית לתקופות ארוכות, אז הנערים החבאנים עברו בחנוכה מבית לבית כדי להדליק נרות. כיום הם משחזרים את המנהג, אבל במקום לעבור מבית לבית הם מתאחדים כולם בביתה של טובה הלל לארוחה משותפת. הדלקת הנרות פתוחה לקהל, וטובה מכינה קפה מסורתי ומעסובה - פיתה על גחלים שאוכלים עם דבש ותוספות נוספות.



יום ראשון, 17 בדצמבר, בשעה 16:00. יש להירשם מראש:



[email protected]. מספר המקומות מוגבל.



לגעת בקוסקוס


את התרבות המרוקאית אתם בוודאי מכירים טוב יותר, אבל מי באמת יודע להכין קוסקוס לפי הספר? רותי בן אבי, שגדלה על המטבח המרוקאי, תציע במהלך החג (וגם אחריו) סדנאות קוסקוס.



בן אבי, מורה לערבית במקצועה, מחזירה לחיים את הריחות והטעמים שליוו את ילדותה. לאחר שהוריה נפטרו היא הרגישה צורך לחזור למקורות, לשפה ולמטבח של הבית. במהלך חיפושיה, גם באתרי אינטרנט בשפה הערבית, היא גילתה שהאוכל המרוקאי שונה מזה שעליו גדלה. התברר לה שהמרוקאים מכינים קוסקוס לא רק מסולת אלא גם משעורה, תירס וחיטה.



סדנת קוסקוס. צילום: מיטל שרעבי



בסדנה תכין רותי שלושה סוגי קוסקוס ואת התבשילים שמוגשים איתו. למשל קוסקוס חיטה עם מטבל אמלו, שעשוי משקדים, דבש ושמן זית. היא תספר על המתכונים שלה, תמסור טיפים לבישול ותאפשר לכם להתנסות בהכנה. בסיום, כמובן, יושבים לסעודה מרוקאית.



הסדנה תתקיים ב־19 בדצמבר (17:00). מחיר: 280 שקל לאדם. פרטים נוספים בטל': 050־7616103.



למטיילים עם ילדים, וגם לאלה שלא, מומלץ לעצור במושב שילת ולקחת חלק בסדנת יצירה סביבתית. את הסדנה מלווה האומנית עדי מנחמי, ולרגל החג היא תתמקד ביצירת חנוכייה ממוחזרת מקפסולות קפה משומשות וענפי עץ. הסדנה מתאימה לכל המשפחה, היא יצירתית מאוד ומאפשרת ללמוד טכניקה לשימוש חוזר בקפסולות קפה.



אורך הסדנה כשעתיים. מחירים: 70 שקל למשתתף, 120 שקל לזוג. בהרשמה מראש בטל': 050־6620685.



אתר עמותת תיירות חבל מודיעין: www.thm.org.il.



מוקד קו ליער לבירור על סיורים: 1-800-350-550