גוש עציון עולה לפרקים לכותרות בהקשרים לא נעימים, כמו פיגועים, אבל נראה שבשגרה המציאות באזור שונה לחלוטין, רגועה בהרבה. השקט הזה אִפשר לפתח בשנים האחרונות תיירות מקומית, שיש בה הכל חוץ מפוליטיקה: אטרקציות, מסלולי טיול, פעילות אקסטרים, מחלבות ויקבים. תוסיפו לכל החבילה את היות הגוש נקודת יציאה לטיולים במדבר יהודה, ותקבלו את הסיבה לכך שישראלים רבים בוחרים להגיע דווקא לכאן.



גוש עציון נמצא דרומית לירושלים ומזרחית לעמק האלה. אני פתחתי את הביקור באזור בחוות קשואלה, ביער הל"ה, צפונית ליישוב גבעות. החווה הוקמה לפני שש שנים וקרויה על שם יעקב זרחי, לוחם פלמ"ח שכונה “קשואלה" ונפל בקרב הקסטל. במקום מציעים למטיילים לינה בחאן לילה וקטיף של פירות יער בעונה.



החווה נמצאת בשטח של יער אורנים מקסים שנטעה קק"ל בסוף שנות ה־60. המקום סבל בעשורים האחרונים מכריתה בלתי חוקית של עצים. כדי להילחם בתופעה ולהפגין נוכחות בשטח עברו תחיה ויאיר בן דוד למקום עם עדר של כבשים והקימו חממות שבהן הם מגדלים פטל, אוכמניות ותותים.


החאן הוקם לפני שנתיים ומתאים למשפחות ולקבוצות. מציעים פה לינה בשלוש דרגות: אוהלים בהקמה עצמית, מתחמי משפחות באוהל אינדיאני שמאובזר בדק ובמזרנים, ומתחם קבוצות עם אוהלים גדולים שבהם פרושות מחצלות. 



אם אתם נשארים ללון, תוכלו להזמין ארוחת בוקר (יותר מחמישה אנשים), שבהכנתה גם אתם צפויים לקחת חלק. תוכלו, למשל, לדאוג לפיתות בטאבון.



מחיר לינה: 85-35 שקל. 85 שקל לאדם לארוחת בוקר. פרטים בטלפון: 052-5456020.



האלון הבודד



הדרך הטובה ביותר להכיר את האזור היא כמובן להיכנס לשטח. תוכלו לצאת למסע בדרך האבות, רגלית או בג'יפ, שם תגלו בין היתר ממצאים ארכיאולוגיים המעידים על מרכזיות האזור בתקופה התנ"כית. אפשר לצאת לטיול ג'יפים מודרך כמו זה שמוציא ליאור בן ישר, הבעלים של ליאור ג'יפים. ליאור מקפיד לשלב מידע, אנקדוטות וסיפורי מורשת קרב - בשילוב טיול אתגרי וקופצני שבסופו מגיעים למעיינות קרירים ולוגמים קפה בשטח.


מומלץ להתחיל את הטיול בביקור קצר ב"אלון הבודד" - עץ אלון בן 700 שנה בקרבת היישוב אלון שבות. כ־200 מטר מהאלון תוכלו לראות את הפנייה ימינה לדרך האבות. כבר בכניסה לשביל אפשר להתרשם מעמק צורים שמתחבר לוואדי, מטראסות מדהימות ובהמשך מאבן בצורת עמוד. זוהי אבן מיל שמשמשת לסימון מרחק ונותרה מהתקופה הרומאית. אבנים מסוג זה הוצבו בדרך כלל בדרכים ראשיות, כמו במקרה הזה, בין חברון לירושלים. 



בהמשך פוגשים מקווה טהרה ששימש את עולי הרגל לפני הכניסה לירושלים. המקווה נחצב לפני כ־2,000 שנה. מה שמבדל אותו ממקוואות אחרים שנמצאו בארץ הוא שבחזיתו יש שני פתחים. לכניסה, כשטמאים, וליציאה, כשמטוהרים. מכאן אפשר לחזור על עקבותינו או להמשיך בדרך ולהתרשם מהנופים שמקיפים את השביל.



ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת התנ"ך
ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת התנ"ך



החלק היותר אתגרי של הטיול נמצא במעיינות גוש עציון. המקומיים אוהבים לכנות את המקום “ארץ המעיינות" - ארבעה מעיינות נביעה. אחד מהם הוא עין סג׳מה, עם בריכה מוסדרת המתמלאת ממי הנביעה שעוברים בתעלות חצובות. זוהי פינה שקטה, שאליה אפשר להגיע במיוחד או כחלק מטיול. אפשר לעצור פה להפסקת קפה, לטבול במים וליהנות מהטבע.



מחיר טיול ג'יפים: 800 שקל לג'יפ בטיול שאורך שעתיים; 1,200 שקל לג'יפ בטיול שאורך ארבע שעות. פרטים בטלפון: 054-8006920.



אמת הביאר


אי אפשר לבקר בגוש עציון מבלי להגיע לאמת הביאר, ולכן זאת התחנה הבאה שלנו. מדובר באמת מים עתיקה מתקופת בית שני שהובילה מים לירושלים. את האמה בנה הורדוס והיא השתמרה לאורך השנים. אפשר להיכנס אליה וללכת בה - טיול רטוב שמומלץ לשמור לימים חמים. המסלול עובר בנקבה שמימיה מגיעים עד גובה המותניים, לכן מומלץ להצטייד בבגדים להחלפה ובפנסים.




עין סג'מה, פינה שקטה להפסקת קפה
עין סג'מה, פינה שקטה להפסקת קפה



מחיר כניסה: 20 שקל לאדם. בחודשי החורף בתיאום מראש: בית ספר שדה כפר עציון - 02-9935133.


באלון שבות נמצא מרכז המבקרים של “מרכז צומת". המקום הוקם לפני 40 שנה במטרה לשלב בין מודרניזציה להלכה. יש בו מוזיאון אינטראקטיבי המציג את נקודת המפגש בין המסורת לטכנולוגיה. אפשר להתרשם ממכשירים שצומת פיתחו כדי שיתאימו לשימוש בשבת. דלתות חשמליות, למשל, נפתחות על ידי חיישנים ברגע שהן מזהות תנועה. כדי למנוע חילול שבת, הותקנו עליהן ״רמזורים״, כך שהתנועה לא תפעיל אותן. במקום זה הן נסגרות בצבע אדום ונפתחות אוטומטית כשהצבע מראה ירוק.



הארז 3, אלון שבות. מחיר כניסה למוזיאון: 20 שקל. טלפון לבירורים: 052-3115111.



בלב היער שוכנת חוות ארץ האיילים. תמצאו בה מוזיאון אספנות, חי בר, מתקני ספורט אתגרי כמו קיר טיפוס, פיינטבול, קליעה למטרה, באנג'י, טרמפולינה ואפילו את האומגה הכי ארוכה בארץ. האומגה, באורך 400 מטר, עוברת מעל קניון עוצר נשימה בגובה 120 מטר. זוהי חוויה עוצמתית שמציפה באדרנלין. בחווה אפשר ליהנות גם מפעילויות משפחתיות וקבוצתיות. כדי להגיע למקום נוסעים מצומת גוש עציון לכיוון בית שמש. כמה מטרים לפני הכיכר של כפר עציון פונים ימינה עד החניון של ארץ האיילים.



האומגה הארוכה בארץ
האומגה הארוכה בארץ



מומלץ לתאם מראש בטלפון: 02-5709768.


מה אוכלים?



במורדות הדרומיים של ההרודיון, בקרבת היישוב נוקדים, שוכנת חוות שדה בר, חווה חינוכית שהוקמה בסוף שנות ה־90 ובה דיר צאן ומחלבת בוטיק. בחצר המחלבה, מול נוף מדברי יפהפה, נמצאת גם מסעדת הבית של החווה, שבה אפשר לטעום את הגבינות המקומיות שנעשות מחלב עזים וכבשים. המסעדה נמצאת בתוך מבנה עץ מוקף בחלונות, כך שאי אפשר לפספס את הנוף. מומלץ לעצור במסעדה לארוחת בוקר קלה או לפלטה של גבינות ויין או לשתיית קפה.



מומלץ לתאם מראש בטלפון: 052-5255710.



מי שמעדיף בשר על ארוחה חלבית יכול לעצור ב"רוזה", מסעדת שנמצאת במצודת עציון, המוכרת גם בשמה הלא רשמי “מיקי מאוס", שכן המבנה מזכיר במידה כזו או אחרת את העכבר המפורסם.



המצודה יושבת על צומת גוש עציון (כביש 60). “רוזה" הכשרה למהדרין היא חלק מרשת בת שש מסעדות. הקונספט הוא אוכל בסגנון אמריקאי - מה שאומר מנות גדולות במחירים סבירים. בתפריט המסעדה אפשר למצוא מגון מנות, החל בפוקאצ׳ות, סלטים ופסטות וכלה בהמבורגר, טורטיות, סטייקים, שניצל, כבד עוף ודגים. 



"רוזה" שבמצודת עציון
"רוזה" שבמצודת עציון



טלפון לבירורים: 02-6504486. 



צילומים: מיטל שרעבי