במורדות הכרמל המערביים נמצאת שמורת נחל מערות. זוהי אחת משמורות הטבע המרתקות באזור - 4,000 דונם ובהם ממצאים גיאולוגיים ואנתרופולוגיים מעניינים.



אזכור השם "נחל מערות" מעלה בזיכרון אצל רבים את תקופת טיולי בית הספר. לא בדיוק היה אכפת לנו לאן לוקחים אותנו - העיקר שזכינו ליום של חופשה מהלימודים, המחברות והספרים. רק שמאז התרחש שינוי גדול: השמורה הוכרזה כאתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו. חובה לבקר כאן כדי להבין את החשיבות שלה לתרבות העתיקה והמודרנית. קחו יום חופשה מהעבודה - במקום מהלימודים - ותגיעו. וכמובן ישנם לצורך כך גם סופי השבוע.



נחל מערות אהוב על ידי המטיילים גם בזכות העושר הארכיאולוגי שלו. אני מדברת, בין היתר, על ארבע מערות של האדם הקדמון שנמצאו באזור וממחישות בצורה ברורה כי שימשו למגורים. במערות החצובות בסלע נמצאו שרידים ועדויות לפעילות האדם הקדמון. למעשה עד היום נערכות חפירות בשטח השמורה המובילות לא פעם לגילויים מרגשים על החיים שהיו כאן כבר לפני 500 אלף שנה.



טיול בשמורת נחל מערות שבמורדות הכרמל. צילום: מיטל שרעבי



סוגרים מעגל



עונת הטיולים כעת בשיאה. הכרמל מתכסה בפריחה מרהיבה. זמן מעולה להגיע לביקור בשמורה, שבין היתר כוללת גם כמה מסלולי טיול מעגליים. מכיוון שהנחל העובר בשמורה הוא אכזב, לא ממש אפשר ליהנות מהזרימה שלו. אבל אם תגיעו אחרי שירדה באזור כמות גשמים גדולה, תוכלו אולי להבחין בכמה שלוליות, משום שהטיפות שיורדות מחלחלות אל הקרקע די מהר.



בכל מקרה, תוכלו לצאת בעקבות שביל המערות שנקרא גם שביל האדם הקדמון. תידרשו לטפס במדרגות עד שתגיעו למערת התנור (טאבון). המערה קיבלה את שמה בזכות הפתח בגג שלה, והיא אחת החשובות באתר. החפירות הראשונות בה החלו כבר בסוף שנות ה–20 של המאה הקודמת ומתקיימות גם היום.



מכאן המסלול נמשך אל מערת הגמל - שצורתה מזכירה דבשת. ארכיאולוגים מאמינים שבמערה זו נהגו לעבד חומר גלם. כיום מוצגים בה מגוון כלים שככל הנראה היו בשימוש בתרבות המוסטרית, תקופה פרהיסטורית שבה פעלו ציידים–לקטים.



המערה הבאה במסלול היא גם האחרונה שלנו. ממנה כבר יורדים עם השביל לנקודת ההתחלה. זוהי מערת הנחל שהכניסה אליה היא דרך אולם גדול שממנו יוצא שביל צר. בכניסה למערה מוצג חיזיון אורקולי: זה נפתח בצעדים הראשונים במקום, עם אורות ורחשים, ומסתיים באולם המרכזי, שם מתאר המיצג את אורח החיים הקדום. כדי להעצים את החוויה ולהמחיש את הדרך שבה התנהלו כאן החיים, או במקרה הבא - מוות, ממש מחוץ למערה תוכלו לראות שלד (לא אמיתי) שנועד להראות את דרך הקבורה בזמנים ההם.



טיול בשמורת נחל מערות שבמורדות הכרמל. צילום: מיטל שרעבי



לא חייבים להיות משוגעים על ארכיאולוגיה או גיאולוגיה כדי ליהנות מהשמורה. בתקופה זו של השנה אזור החורש הים תיכוני מתכסה כאמור בפריחה עונתית.



אטרקציה נוספת שתמצאו בשמורה, ושאהובה על ילדים ומבוגרים כאחד, היא שביל הרגליים היחפות. זו מאפשרת למטיילים להתחבר לטבע דרך כפות הרגליים. השביל הזה הוא ייחודי בארץ ואומץ מאתרי תיירות בחו"ל. 24 מטרים אורכו, והוא כולל מקטעים שונים העשויים מ–12 חומרים טבעיים. כל חומר מעניק תחושת מגע שונה ברגליים. ההליכה בשביל מרגיעה ומאפשרת להתנתק מהסביבה ולחוות את הטבע באמת.



אחרי שמיציתם את הביקור במערות תוכלו ליהנות מהטבע הפתוח. טיול פשוט, ממש לא קשה. תוכלו לבחור במסלול אחד מבין שניים. הראשון, שמשלב יותר הליכה ופחות ממצאים ארכיאולוגיים, הוא השביל הבוטני, שמסומן בסימון שבילים כחול. הוא עובר לאורכו של הנחל ועולה למעלה, בתוך צמחייה ים תיכונית צפופה. בסיום העלייה תגיעו לעמדת תצפית, שממנה אפשר לראות את הים ואת נופי הכרמל. מפה השביל יורד בחזרה למטה.



אם אתם אנשים סקרנים ובעלי דמיון עשיר, תוכלו לבחור בשביל הגיאולוגי, שמטפס אל קצה המצוק הצפוני בשמורה. בדומה לשביל הבוטני, גם כאן המסלול מוביל לנקודת תצפית מרהיבה. רק שכאן תוכלו ליהנות משלטי עץ עם חצים ומספרי תחנות.



טיול בשמורת נחל מערות שבמורדות הכרמל. צילום: מיטל שרעבי



איפה אוכלים?



אין מצב שאחרי כל הסיבוב הזה לא ייפתח לכם התיאבון. בדרך כלל היצע המסעדות ליד אתרי טיולים אינו מגוון, אבל במקרה שלנו הקרבה של נחל מערות לכפר האומנים עין הוד מאפשרת אופציות קולינריות לא רעות בכלל.



קשה לפספס את מסעדת "דוניה רוסה", שנמצאת במרכז הכפר. בתוך בית אבן בסגנון ערבי בנו נכדיהם של דון מרכוס ודוניה רוסה, דורי ואורי, את מטבחה של סבתם, כפי שפעל בחווה בארגנטינה לפני יותר מ–70 שנה. הם ביקשו לשחזר את האווירה, הטעמים והריחות של אותו שולחן אוכל. המסעדה ידועה במומחיות שלה בתחום הבשר. יותר נכון, באופן הכנתו המיוחד.



המקום נמצא מול נוף עוצר נשימה. הוא בנוי מכמה חללים: פטיו חיצוני, מרפסת ושני אזורי ישיבה פנימיים עם בר. למרות גודלה של המסעדה, נשמרת בה החמימות הודות לפריטים מארגנטינה ומזכרות משפחתיות.



מסעדת "דוניה רוסה". צילום: מיטל שרעבי



על אף שמדובר במסעדת בשרים, ב"דוניה רוסה" כל אחד ימצא את המאכל האהוב עליו. כולל אלה שחיים מתפריט צמחוני. במקום מציעים מיום ראשון עד חמישי, לאורך כל היום, שני תפריטים במתכונת של ארוחה בנויה. מנה ראשונה לבחירה: למשל אמפנדס מעבודת יד. מנה עיקרית, ממטבחו של השף שגיא שטיינפלד: רביולי (בטטה, תרד או גבינות) וניוקי סלמון. למנה אחרונה אפשר לבחור מתוך כמה קינוחים משובחים, כמו עוגיות אלפחורס. אל כל אלה מתלווים משקאות קלים וחמים. המחיר: 110 שקל לאדם.



חובבי הגריל ימצאו פה כמובן עולם ומלואו. גם כאן הארוחה בנויה ממנה ראשונה, עיקרית, קינוח ומשקה. בעיקריות אפשר ליהנות בין היתר מנתח טרי (300 גרם) של אנטרקוט או סינטה. הבשר מגיע לשולחן במיני–מנגלים. המחיר: 150 שקל לאדם.




אזור: הכרמל.


משך הטיול: עד חצי יום.


אופי הטיול: קל, משלב הליכה בעלייה.


המסלול נפתח בחניון שמורת נחל מערות. הכניסה היא מכביש 4, כשמונה ק"מ צפונית לצומת פורדיס.