מדרום לירושלים, לא הרחק משכונת תלפיות, נמצא קיבוץ רמת רחל. היישוב שנוסד בשנות ה–20 של המאה הקודמת מהווה למעשה ריאה ירוקה בתוך הבירה. הוא מוקף צמחייה, וכבר כאשר חולפים בשער הכניסה, אפשר להרגיש כיצד הדופק יורד והאווירה הופכת הרבה יותר רגועה. ירושלים, כידוע, מושכת מבקרים רבים. בקיבוץ הבינו את הפוטנציאל שיש להם ביד, והם מפעילים מרכז תיירות. המקום כולל את מלון "רמת רחל", שבו 165 חדרים (המפנקים שבהם כוללים חדרי ג׳קוזי וגן). במלון יש גם 14 אולמות לאירועים וכנסים ומרכז קונגרסים שבו מתקיימות הופעות. בערבים חמים יושבים מסביב למדורה באתר הקמפינג שבשטח המלון, עם פיתות בטאבון, תפוחי אדמה ובצלים על האש.



רמת רחל הוקם על ידי חברי גדוד העבודה על שם יוסף טרומפלדור. שמו של הקיבוץ אינו מפתיע - הוא זכה לו בשל קרבתו לקבר רחל. מהמלון ניתן לבצע תצפית על אזור בית לחם. מאז הקמתו עבר הקיבוץ לא מעט תהפוכות. הוא אף נהרס לחלוטין במהלך מאורעות תרפ"ט ושוקם לאחר שנה. גם במלחמת העצמאות חברי היישוב לא ידעו מנוחה: הם נאלצו להשתתף בקרבות כדי להגן על ביתם. כיום הקיבוץ משגשג בזכות הצלחתו בתחומי החקלאות והתיירות.



בעקבות הלוחמים


לא חסרות אפשרויות בילוי ברמת רחל, גם כאשר מגיעים רק לביקור קצר וגם כשמשלבים לינה. בין הפעילויות המוצעות אפשר למצוא סיורים וטיולים הכוללים היכרות עם החקלאות האורגנית; קטיף דובדבנים ותותים בעונה; סיור במטעים ובפארק עצי הזית, שבעונה כולל גם מסיק; ביקור בגן ארכיאולוגי ובפינת חי; סדנאות בחווה אקולוגית; וגם רכיבה על אופניים.



הגן הבוטני. צילום: מיטל שרעבי



מומלץ לא לפספס את מצפה יאיר, שנמצא בסמוך לבית המלון. האתר הוקם להנצחתו של בן הקיבוץ יאיר אנגל ז"ל. הוא עוצב על ידי האומן רן מורין וניתן לראות ממנו את ירושלים מצדו האחד ואת בית לחם מהצד השני. המצפה בנוי מאבנים המקיפות עץ אלון.



ממדרגות המצפה אפשר לדלג אל הגן הארכיאולוגי של הקיבוץ. כאן יוצאים למסע בזמן - מתקופת בית ראשון, דרך שרידים של כנסייה מהתקופה הביזנטית, ועד הקמת המדינה. אפשר לראות ממצאים ארכיאולוגיים בני אלפי שנים וגם תעלות חפירה ששימשו את בני הקיבוץ להגנה בכמה ממלחמות ישראל.


בימים שבהם מזג האוויר חמים כדאי לנצל את השטחים הפתוחים בקיבוץ לפיקניק, בבוקר או בצהריים. בבית המלון אפשר לשכור סלסילות זוגיות או משפחתיות. לא לדאוג: לסלסילה מצורפת שמיכה.



אפשר לשלב את הפיקניק עם אתגר ניווט בעקבות חידת חמיצר ואוצרות רמת רחל. בעזרת כתבי חידה תעברו מסלול חווייתי המגולל היסטוריה של יותר מ–3,000 שנה. מחיר ערכה משפחתית להשתתפות בפעילות: 30 שקל. פארק עצי הזית מציע מסלול הליכה ותצפיות אל ההרודיון, מדבר יהודה וים המלח. במקום מוצב גם פסל סביבתי, גם הוא תוכנן על ידי רן מורין, שהפך לסמל של שלום ודו–קיום. במרכזו שלושה עמודים המתנשאים לגובה של 11 מטרים ובראשם שלושה עצי זית שגדלים הודות לטכנולוגיית השקיה מתקדמת. הכניסה לפארק היא ללא תשלום.



פארק עצי הזית. צילום: מיטל שרעבי



ירוק באבן


על אף שביקור בקיבוץ יכול למלא יומיים לפחות, תוכלו כמובן לשלב ביקור בירושלים ובסביבתה. הבירה היא כמובן יותר מאשר רחובות צרים העמוסים מטיילים. אפשר למצוא בשטחה גם צמחייה, טבע, כמו פארק עמק הצבאים. הגן הבוטני שבגבעת רם הוא מקום מקסים נוסף לכל המשפחה. האתר פועל גם כמרכז חינוך ומחקר. במוקד נמצא נושא הנגשת האקדמיה לציבור הרחב. לשם כך מוקם בו בימים אלה מרכז מבקרים במרכז ירושלים. מדובר בשטח ירוק שאפשר לטייל בו, לשבת לקפה, ולראות חלק מ–6,000 המינים השונים של צמחים ופרחים הגדלים בגן.



אני ממליצה על שביל התגליות לילדים. כאן אפשר לקחת חלק בשינויים שעובר הטבע ולהרגיש אותם. יש למשל אמבטיית עלים וגן ליליפוט עם סלעים ומשחקים. מגשר הצמרות מביטים אל העולם מלמעלה, וכמובן ניתן ליהנות ממתקני מדע ומים. נוסף לכך, מתקיימת פעילות שתילה וגידול צמחים וירקות עבור הילדים. בפסח הקרוב צפויה להיפתח במקום חממה טרופית, המחולקת לשני אקלימים: האחד טרופי והשני מדברי.



אנחנו רוכבים עליהם בשטח ובכביש, מתאמצים, אבל לא תמיד מקדישים להם יותר מדי מחשבה. השנה העולם מציין 200 שנה להמצאת האופניים. בימים אלה מוצגת במוזיאון המדע בירושלים (שדרות המוזיאונים 3) תערוכה אינטראקטיבית שמוקדשת לכלי הדו–גלגלי. התערוכה, שתוצג עד 3 במאי, מציגה עשרות סוגי אופניים, מהעתיקים ביותר ועד הפיתוחים האחרונים שיוצאים לשוק. היא כוללת אוספים היסטוריים מקנדה ומהולנד, סרטוני אנימציה, מיצגים פעילים ועבודות אומנות.



תערוכת האופניים. צילום: מיטל שרעבי



לא רבים מודעים למהפכה החברתית שחוללו האופניים ולתפקידם החשוב בתנועת שחרור האישה. בתערוכה מוצגים למשל פריטי אופנה ובגדי נשים שבהם השתמשו במאה ה–19 ואפשרו לראשונה לנשים לרכוב על אופניים - ובכך להיות חופשיות לטייל. כמובן שהתערוכה עוסקת גם בתפקידם של האופניים ככלי לשיפור מצבן של אוכלוסיות מוחלשות, גם בעולם השלישי, ובמרחב האורבני הצפוף. אבל לא רק עבר מול עתיד תראו בתערוכה: תוכלו להקרין סרטון אנימציה באמצעות דיווש; לרכוב באופניים עם גלגלים מרובעים; ולהתנסות ברכיבה במנהרת רוח.



איפה אוכלים?


ירושלים, כידוע, עמוסה באפשרויות קולינריות. אנחנו נלך על אחת חדשה, מסעדת השף "כינור בכיכר", שחוגגת יום הולדת שנה. "כינור בכיכר" שנמצאת בכיכר המוזיקה בשכונת נחלת שבעה היא מסעדה כשרה המתמחה בבשר. היא מעוצבת באלגנטיות, תמצאו בה פינות ישיבה אינטימיות, בר מודרני, טאבון איטלקי, ואת הקירות מעטרות עבודות אומנות הקשורות במוזיקה.



תפריט המסעדה הוא קלאסי: בשר שאפשר לקבל בכל מסעדה בז'אנר, אבל עם טוויסט מודרני. יש חשיבה מאחורי המנה והקפדה על חומרי הגלם.


את התפריט בנה השף קובי קטני, והוא מורכב ממנות ראשונות ועיקריות. למשל: קרפצ'ו בקר, פטה כבד עם קונפיטורה, פריקסה שווארמה טלה, טרטר פילה בקר, ספייר ריבס ברביקיו על קרם שורשים, קונפי שוק ברווז עם פירה בטטה, שוק טלה מפורק על ראגו פטריות, סטייק אנטרקוט עם פירה מעושן, קבב טלה עם לימון כבוש, פילה בקר עם גראטן תפוח אדמה, המבורגר אנטרקוט.


"כינור בכיכר", מעבר בית הכנסת 8. טלפון: 02־9944902.