"החוויה של לטייל באתיופיה היא עוצמתית ואפילו ממכרת”, מספרת שרה בן דב (23). “אפשר לפגוש את אתיופיה בשיא האותנטיות, בלי הצגות לתיירים ובלי ניסיון להיות משהו אחר. יש באתיופיה אופי חזק ותחושת משפחתיות, שלא יצא לי לראות בשום מקום אחר בעולם. אין ספק שאתיופיה היא הלהיט הבא. אני אישית כבר מחכה לחזור לשם".



בן דב לא לבד; עוד ועוד צעירים ישראלים בוחרים בשנים האחרונות ביבשת אפריקה כיעד לטיול הגדול. באפריקה הם פוגשים באקלים מגוון – מחום המוכר לנו מישראל ועד קור עז ואפילו שלג; מגוון עצום של בעלי חיים; נופים מרהיבים; ועלויות זולות, לעתים אף זולות יותר מהמזרח ומדרום אמריקה. "שני דברים הכי תפסו אותי באתיופיה", מספרת בן דב, "האחד זה ללכת ברחוב ולהגיד שלום ואפילו לחבק הרבה אנשים שאתה לא מכיר. השני הוא שאין סיכוי לעבור ליד מישהו שאוכל אינג'רה בלי שהוא יציע לך לשבת לאכול איתו. ככה אפשר למצוא את עצמך יושב על אינג'רה עם אנשים שאתה בכלל לא מכיר".



"טיילנו חודש באתיופיה, אחרי עבודה בקהילה היהודית בגונדר, בלוח זמנים שהתנהל סביב הערים שיש להן מה להציע לתייר סקרן ואותנטי", מספר שי דדון (23). "האטרקציות העיקריות הן בעיניי הטרקים. באתיופיה מרגישים תנופת תיירות אצל הצעירים, בין היתר בגלל הנופים המדהימים, שחלקים גדולים מהם לא מתוירים כמעט, מה שמקבל חוויה אחרת לגמרי מהודו, למשל. שנית, ישנו הרצון לגלות מקומות חדשים, אחרי שכל דבר היום נהיה אופנה וכל העולם כבר הצטלם במאצ'ו פיצ'ו. אנשים מחפשים מקומות שלא כל העולם היה בהם ומוצאים באפריקה מקום נהדר. דבר שלישי וקריטי הוא כמובן המחיר. באתיופיה, למשל, שהות של חודש תעלה 3,000־4,500 שקלים, כולל טרקים ורמת חיים גבוהה, ובדרום אמריקה המחיר יגיע ל־9,000 ו־10,000 שקל בחודש".



זברות בטנזניה. צילום: אינג'אימג'
זברות בטנזניה. צילום: אינג'אימג'



לא המטייל המיליון


"בסך הכל הייתי שמונה חודשים באפריקה. התחלתי בגאנה בהתנדבות ומשם המשכתי לאוגנדה, רואנדה, טנזניה, מדגסקר, דרום אפריקה, נמיביה, זמביה ומלאווי", מספרת גם נריה כהנא (24). "האטרקציה העיקרית היא האנשים המקומיים, שהפכו כל נסיעה, גסט האוס, טיול וכו' לאטרקציה מטורפת ובלתי נשכחת. במהלך כל החודשים באפריקה פגשתי כ־40 ישראלים. יש יותר צעירים באפריקה, כי מבינים לאט־לאט שזה לא מפחיד כמו שזה נשמע. כל המטיילים והמטיילות שפגשנו חוו חוויה מטורפת, והדיבור על אפריקה עושה חשק להיות שם. אותי האזור משך לטייל בו כי זה היה ללכת אל הלא מוכר והלא ידוע, לעומת המזרח ודרום אמריקה, שם הרגשתי שאני כבר מכירה את המסלולים. חיפשתי משהו אחר. הרבה פעמים תופסים את אפריקה כמדינה אחת, תרבות אחת. אבל בכל מדינה שעברנו בה זכינו לראות ולשמוע על תרבויות שונות, נופים אחרים, אנשים מיוחדים. יש בי תקווה שהיא לא תהפוך ליעד פופולרי מדי, כי זה יהרוס מהייחודיות ומהקסם של הטיול באפריקה".



"טיילתי באתיופיה, קניה, אוגנדה ורואנדה", אומר גם רועי פרידמן (22). "הקסם טמון בכך שאם יוצאים מהדברים הברורים שכולם עושים, אפשר להרגיש שזה מיוחד ושאתה לא המטייל המיליון שהיה פה. זה גם מה שמושך צעירים ישראלים לאפריקה: הבתוליות של המקומות, תחושת הגילוי. בשל האופי הכל כך חזק שלה, נראה לי שאפריקה תמשיך לדחות אנשים מסוימים ולרתק אחרים”.



מקסים דינשטיין (29), צלם מקצועי ומתמחה בצילום טבע באפריקה, אומר שגם לרשתות החברתיות בכלל ולאינסטגרם בפרט יש חלק במשיכה הגוברת של צעירים ישראלים לאפריקה.



"מכיוון שאנחנו חיים בעידן של תמונות, אנשים מרגישים שהמקומות האלה כבר מוכרים להם, והם מחפשים יעד חדש ומרגש. לטעמי, אפריקה היא יעד מדהים ששווה לנסוע אליו כדי לפגוש חיים פראיים ומלאים בכל טוב".



צלילה במדגסקר. צילום: רויטרס
צלילה במדגסקר. צילום: רויטרס



"טיילתי עשרה חודשים מאתיופיה ועד דרום אפריקה", מספרת אופיר לונקופף (27). "מבחינתי, האטרקציה העיקרית הייתה המפגש עם האנשים והתרבויות השונות. מובן שהיו גם הספארי, טרקים יפהפיים, ראפטינג באוגנדה, צניחה חופשית בנמיביה, צלילות בזנזיבר, טיולי אופניים וסוסים. התנועה לכאן הולכת וגוברת, רואים את זה בפייסבוק, בקבוצות הוואטסאפ ובכמות האנשים שחברים שולחים אלי כדי שאספר להם על חוויותיי ביבשת. נראה לי שזה קורה מפני שזה נחשב מיוחד, בינתיים, וכי אנשים אוהבים דברים ראשוניים. וחוץ מזה, אפריקה נהיית לאיטה הרבה יותר נגישה לטיולים. בנוסף, יש תעשיית התנדבות מטורפת ביבשת ואני חושבת שזה מושך הרבה צעירים. אין לי ספק שאפריקה תהיה בקרוב מטוילת בחבר'ה אחרי צבא לפחות כמו ניו זילנד ואוסטרליה.


עשרה חודשי טיול באפריקה עלו לי 40 אלף שקלים, ולא חייתי בחסכנות מיוחדת אבל גם לא בפיזור".




סמל סטטוס


לפני שנתיים הקים יקיר מנור את קבוצת "מטיילים באפריקה" בפייסבוק. "המטייל הישראלי באפריקה הוא כזה שנועל סנדלים, מעט נוטה למסורתיות, או ממעמד כלכלי מבוסס, מה שמאפיין את היעדים היותר אקזוטיים", טוען מנור. "זהו קהל שפחות מחפש את המסיבות, את הסמים ואת הסקס, כמו בדרך כלל בתאילנד ובדרום אמריקה".



"אנחנו מתקרבים ל־10,000 חברים כרגע, וקצב הגידול לחלוטין בעלייה", מספרת דניאל ימין, מנהלת הקבוצה. "הגילים מתחלקים לשניים: האנשים שמגיעים לטיולי ספארי בטנזניה ובזנזיבר, שהם בני כל הגילים, והתרמילאים, שהם לרוב בגילי 22־30. מספר התרמילאים עלה משמעותית בשנה האחרונה, ויש הרבה יותר מודעות לאפשרות הזו. היעדים העיקריים כרגע בקרב תרמילאים הם אתיופיה, אוגנדה, טנזניה ודרום אפריקה. פרופיל הישראלי המטייל באפריקה השתנה בוודאות, כי היום הרבה יותר קל ונגיש לטייל שם. עדיין אי אפשר להגדיר את אפריקה כאופנה, אבל אין ספק שזה במגמת עלייה משמעותית".



"אפריקה הופכת להיות יעד מאוד מבוקש, שכן ישראלים מאוד אוהבים לחפש את היעדים הכי פחות מתוירים, לגלות מקומות בתוליים ולחוות דברים חדשים", אומר אברהם רבינוביץ', מדריך תיירים באפריקה. "ההגעה למדינות מסוימות באפריקה מספקת את החוויה הזאת. עוד אטרקציות מרכזיות בטיול במזרח אפריקה הן כמובן הספארי במדינות כמו קניה, טנזניה, בוטסואנה ודרום אפריקה, וכן החופים של זנזיבר, מוזמביק, קניה ועוד. כל אלו, עם תרבויות חדשות וישנות, שפה, מוזיקה ואוכל, הופכים את מדינות אפריקה ליעד מאוד חם בקרב הישראלים. הגדלת חברת אתיופיאן איירליינס ושיפור השירות וכמות הטיסות שלה הם, בין היתר, מה ששם את אפריקה על המפה. כאשר אני טסתי לאתיופיה לראשונה



ב־2011, הטיסה עלתה לי 850 דולר, ואילו היום טיסה לאתיופיה עולה כ־450 דולר. זה כמעט חצי מחיר, מה גם שבמקום טיסה אחת ביום יש שתיים. שינוי זה הוא ללא ספק אחת הסיבות לכך שאתיופיה הפכה ליעד הרבה יותר מבוקש בקרב מטיילים. דבר זה נכון לגבי עוד יעדים באפריקה".



ראפטינג באוגנדה. צילום: רויטרס
ראפטינג באוגנדה. צילום: רויטרס



האם יש יותר מטיילים ישראלים אחרי צבא?
"התשובה היא חד־משמעית כן. כשאני טסתי למזרח אפריקה ב־2011, אפריקה התחילה להיות יעד שמגיעים אליו ישראלים, בעיקר הרפתקנים. כיום, לעומת זאת, מזרח אפריקה היא יעד מאוד פופולרי, ואתיופיה היא אחד היעדים שהכי מעניינים מטיילים ישראלים בנוסף לטנזניה, קניה וזנזיבר, שבעבר היו יעד של משפחות עם ילדים, וכיום הן יעד תרמילאי חם".



"אנחנו בהחלט מרגישים בחנויות שלנו שיותר ויותר אנשים מתעניינים באפריקה, בציוד ובביגוד המתאים לטיול ביבשת, ומגיעים יותר להרצאות על טיולים באתיופיה ובשאר מדינות היבשת", אומרת גם שלי חודורוב, סמנכ”לית שיווק בקבוצת “למטייל”.



"רואים גם גידול של עשרות אחוזים במספר הכניסות והצפיות בתוכני אתיופיה", אומר גם איתמר ברק, מנהל תוכן באתר “למטייל”. “אנחנו רואים גידול של 133% במספר הכניסות והצפיות במודעות שותפים לטיול באתיופיה. בפורום הבריאות באתר 'למטייל' אנחנו רואים גידול של 150% בצפיות בפוסט בנושא חיסונים לאתיופיה. מבחינת גילי המתעניינים, בעוד שאצל בני 18־24 דווקא רואים ירידה קלה בהתעניינות, וגם אצל בני 65 ומעלה, בשאר חתכי הגילים רואים עלייה: בגילי 25־34 יש עלייה של 4%, בגילי 35־44 יש עלייה של 120%, ובגילאי 55־64 יש עלייה של 25%".



"אם פעם אפריקה הייתה רק ספארי או רק יעד לתרמילאים נועזים, היום נוח יותר לטייל בה, ולכן גם מבוגרים יותר מגיעים אליה. נסיעות לחו"ל הפכו לסמל סטטוס בחברה הישראלית. אם פעם סמל הסטטוס היה רכישת דירה או תכשיטים, היום ככל שאתה נוסע יותר לחו"ל במהלך השנה, ככל שאתה שולט יותר ומשיג טיסות ודילים זולים, זה מראה לסביבה שלך משהו מתוחכם יותר על עצמך ולגבי מעמדך. לא לחינם, ב'נאום החמוצים' שלו, ראש הממשלה הזכיר את הנסיעות לחו"ל כסימן לכך שהציבור בארץ חי היטב. ובתקופה שבה יש יותר ויותר טיסות מישראל במחירים תחרותיים, ומכיוון שאנחנו לא יכולים לטייל ברכב אל שכנותינו, אז כל יעד טיסה חדש אפשרי מיד קורץ לישראלים, כל שכן יעד אקזוטי ומרוחק כמו אפריקה, שפעם היה בלתי מושג ומרתיע והיום הוא קרוב ומפתה יותר".