הגולן הפורח הוא כנראה האזור האהוב ביותר על מטיילים בתקופה זו של השנה. האמת? בצדק. הנחלים שוב זורמים ואיתם נפתחת עונת השיט; השדות מתכסים במרבדים ירוקים; ומזג האוויר, כמובן, נוח ומתאים לחרוש את הרמה. ויש בונוס: החגים העמוסים מאחורינו ואפשר למצוא ביתר קלות פינות שקטות ומבודדות שבהן אפשר להתחבר לטבע.

יער אודם. צילום: מיטל שרעבי, באדיבות תיירות גולן
יער אודם. צילום: מיטל שרעבי, באדיבות תיירות גולן

כבר בתחילת הצעידה במקום תרגישו כאילו אתם בשווייץ, בטח בגובה של 1,200 מטר. ביער יש מספר מסלולים. הפופולרי ביותר מוביל לג'ובה הגדולה (סימון שבילים שחור), אחד מבין יותר מ־20 מכתשים שנמצאו באודם. מלבד הטיול הקצר לג'ובה, שבו ניתן לחוות צמחייה מקומית ופריחה עונתית, אפשר להמשיך לבלות ביער או לצאת לטיול באחד המסלולים הנוספים. אני מאוד אוהבת את המסלול המעגלי שיוצא משביל הנמצא בקרבת צומת יער אודם. ההליכה אורכת כשעה ועוברת בתל אל־קצעה.

יער האיילים. צילום: מיטל שרעבי, באדיבות תיירות גולן
יער האיילים. צילום: מיטל שרעבי, באדיבות תיירות גולן

איפה ישנים

מכיוון שאזור אודם מלא במסלולי טיולים ואטרקציות, אפשר וכדאי לבלות בו יותר מיום. במושב ובסביבתו יש לא מעט אפשרויות לינה. אחת מהן היא חאן הר אודם.

החאן מספק אופציה טובה לכל חובבי הלינה המשותפת ולמי שלא מעוניין או יכול להוציא סכום גבוה על מלון או צימר. החאן נפתח לפני שש שנים על מנסרה ישנה, והוא מציע 50 מקומות לינה בחלל משותף. בסמוך לו נמצא יקב בוטיק שבו ניתן ליהנות מטעימות, ויש גם קטיף פירות יער. ניתן לצאת מכאן לטיולי אופניים ולסיור בשביל הגולן.

מחירי הלינה בחאן הם 150־110 שקל לאדם ללילה (ניתן לשכור כלי מיטה ב־30 שקל). יש מטבח משותף ופינת ברביקיו, אבל אם אתם מעדיפים שהאוכל שלכם יבושל על ידי מישהו אחר, אפשר להזמין אותו מהמסעדה הדרוזית הסמוכה.

לפרטים: חאן הר אודם, 050-5662673, 054-2600150.

אפשרות נוספת ללינה במושב מציעה קצת יותר ממזרנים על הקרקע, אבל עדיין לא מדובר במלון או בצימר: גולן הייטס הוסטל, אכסניית תרמילאים מקסימה.

חאן הר אודם. צילום: מיטל שרעבי, באדיבות תיירות גולן
חאן הר אודם. צילום: מיטל שרעבי, באדיבות תיירות גולן

הייחוד של האכסניה הוא בשיתופיות. כל מבקר תורם את חלקו כדי שהמקום יתפקד כראוי. זאת אומרת, למשל, שאחרי ארוחת הבוקר (שהיא בסיסית וללא עלות) האורחים מקפידים לסדר את המקום ולנקות אותו. הערכים שעומדים בבסיס רעיון ההוסטל הופכים אותו לחוויה עבור מטיילים צעירים וזוגות שלא מבקשים להתבודד.

אם אתם לא מתחברים לקטע השיתופי, תוכלו כמובן ללון בבית ההארחה של המושב או באחד הצימרים הקרובים.

לפרטים: גולן הייטס הוסטל, 054-2600334.

איפה אוכלים (ושותים)

מכיוון שאף טיול בגולן לא שלם בלי יין, כדאי לכם לנצל את הקרבה לכמה מהיקבים הטובים בארץ. במושב אודם נמצא יקב הבוטיק הר אודם, שבו כדאי לבקר. אם אתם לא רוצים להגביל את עצמכם רק לתחומי המושב, תוכלו לבצע סיור טעימות במסלול היין החדש בגולן, שעוצר בכמה מהיקבים המקומיים. פרטים על הסיור תוכלו לקבל ביקבים.

אחד מהיקבים הללו הוא בזלת הגולן. את המקום, היושב בפינה יפהפייה הצופה אל הכנרת, הקים יואב לוי, איש שיחה מרתק שעבר לגולן בשנות ה־80 והקים את יקב הבוטיק הראשון באזור. כיום היקב שלו מייצר שתי סדרות של יין, בסך הכל 85 אלף בקבוקים בשנה, שיוצאים ממאה דונם של כרמים. במרכז המבקרים של היקב ניתן לצפות בתהליך הייצור, לראות סרט קצר המספר על היקב ולטעום ממגוון היינות.

מחיר ביקור: 25 שקל לאדם. טלפון לתיאום: 054-7478306.

ליין יש משמעות גדולה בגולן, אבל לגימה ממנו לא תהיה מושלמת בלי ליווי של מנת בשר מקומית. ניתן למצוא ברמת הגולן לא מעט מסעדות שמתמחות בבשר ויכולות לסגור לנו כמו שצריך את הפינה הקולינרית, אבל אני דווקא רוצה להציע לכם ללכת על סגנון אחר, אינטימי יותר ולא פחות מוצלח: אירוח ביתי.

אחת החוויות העוצמתיות בטיול היא מפגש עם המקום, עם האנשים שבו. ואין דרך טובה יותר מלפגוש אותם במטבח הביתי, כשהם עמלים על ארוחה טובה. את החוויה הזאת מנסה להעביר "השף היושב", גיא אלעזרי, שקיבל את הכינוי משום שהוא מרותק לכיסא גלגלים.

גיא ואשתו ליאת מבשלים ומארחים בביתם היפה ביישוב קלע אלון בצפון רמת הגולן. את הארוחה הם מכינים מחומרי גלם מקומיים: בשר איכותי, דגים טריים, ירקות ופירות, שמן זית וזיתים.

קינוח אצל "השף היושב". צילום: מיטל שרעבי, באדיבות תיירות גולן
קינוח אצל "השף היושב". צילום: מיטל שרעבי, באדיבות תיירות גולן

הארוחה מתאימה לעד 20 אורחים ומלווה בשיחה עם גיא, לו סיפור חיים מעניין. היא מתקיימת פעמיים בחודש וכוללת שלושה מסלולים לבחירה. ארוחת קונספט הכוללת עשר מנות, בין היתר פוקאצ'ות, דגים, מרק, מנות בשריות וקינוחים שמכינה ליאת. מחיר האופציה הזו, שמלווה ביין, הוא 350 שקל לאדם. 

יש גם ארוחת קדירה ופאייה, שמבוססת על תבשילים הנעשים בפויקה לעיני הסועדים (300 שקל), וארוחה על האש עם השף, שמתקיימת בחצר, בעיקר באביב ובקיץ. יש פה שילוב בין סדנה לארוחה, מכינים יחד סלטים, קבב ועוד, ונהנים משתיית בירה. המחיר: 350־250 שקל, תלוי מה מזמינים.

טלפון לפרטים: 054-7553333.