לכל עיר בעולם יש את המאפיין הייחודי שלה, כזה שאפשר להגדיר בכמה מילים. למשל, פריז "רומנטית", ברלין "היפסטרית", תל אביב "ללא הפסקה" וניו יורק "בינלאומית". מילאנו קיבלה את התואר "אופנתית", והיא עונדת אותו בגאווה זה שנים, בלי שתהיה לה מתחרה אמיתית על הטייטל הנחשק. 

בעיר השנייה בגודלה באיטליה, הממוקמת בצפון המדינה, מתקיימות מדי חודש תערוכות שאליהן נושאים עיניים מעצבים מכל העולם. יש בה תערוכות של  מטבחים, רהיטים ואופנועים, שבוע האופנה מתרחש בה, וגולת הכותרת השנתית היא שבוע העיצוב שמושך אליו את מיטב המעצבים והמוני קניינים שמפיצים את הטרנדים החדשים לכל קצוות עולם. 
 
למרבה הצער, לא רבים מודעים לסוד קסמה של העיר, וגם מי שנוחת בה לרוב ממשיך הלאה, אל שכיות החמדה של צפון איטליה. אבל בהחלט כדאי שתסמנו אותה כיעד הבא לחופשה האורבנית שלכם. לא תצטערו.  נכון, מספר המבנים המונומנטליים כאן אינו גדול, ואת האטרקציות הקלאסיות אפשר להספיק בכמה שעות, ועדיין אין סיבה למהר, הרי לא הגענו למילאנו כדי לסמן וי על אתרים תיירותיים. העיר לגמרי שווה ביקור של סוף שבוע, שבמהלכו אפשר לספוג את האווירה בנחת, לשוטט ברחובות, להיכנס לחנויות ולגלריות, לאכול טוב וגם לערוך שופינג איכותי.  
 

אתר התיירות המרכזי במילאנו הוא הדואומו, הקתדרלה הגותית השנייה בגודלה בעולם. אומרים שכמעט 40 אלף איש יכולים לשהות בין כתליה. לא ספרנו, אבל אפשר להאמין לנתון המדהים הזה. הקתדרלה מרשימה מבפנים כמו מבחוץ, ואם תרצו להמתין בתור הארוך, תוכלו לעלות על גגה ולצפות בעיר ממעוף ציפור. 
 
עוד מבנה מרשים הוא המצודה המלכותית ספורצסקו. פעם שימש המבנה מקום משכנם של שליטי האזור, וכיום הוא מהווה בית לכמה מוזיאונים חשובים ולאוסף אמנות וכלים מימי הביניים ועד למאה ה־17. אפשר לשוטט בין החדרים ולאחר מכן לצאת לטיול בגנים המפוארים המקיפים את המצודה. בחודשי הקיץ פועל בקצה הגן לונה פארק, אטרקציה מקומית חביבה שמתאימה גם למי שהגיע לעיר ללא ילדים. 
 
נקודה חשובה נוספת על מפת הטיולים של מילאנו היא בית האופרה לה סקאלה. הבניין לא מרשים מבחוץ וקל לפספס אותו, אבל בפנים זו חגיגה אמיתית. האולם המרכזי בעל התקרה שנמתחת אל על מסתיים בציור קיר גדול ממדים ומקושט בצבעי אדום וזהב. וכמה יפים 2,000 המושבים שלו, הממוקמים מול הבמה וביציעים העליונים. אם אינכם מחובבי הז'אנר האופראי ולא ארגנתם לעצמכם כרטיס לאחד המופעים המתקיימים תדיר במקום, תוכלו להיכנס לתוככי היכל הקודש לסיור בשעות היום.

פעם שימשה מקום משכנם של לשיטי האזור. המצודה המלכותית ספורצסקו. צילום: אינג אימג'
פעם שימשה מקום משכנם של לשיטי האזור. המצודה המלכותית ספורצסקו. צילום: אינג אימג'

 
מרשרשים בהיכון 

ועכשיו נעבור לחלק האמנותי: אחת העבודות היותר מפורסמות בעולם נמצאת במילאנו - "הסעודה האחרונה" של ליאונרדו דה וינצ'י. היא מעטרת את קיר חדר האוכל של כנסיית מריה דלה גרציה, ובה נראים ישו ו־12 השליחים יושבים ליד שולחן אוכל לסעודה המתוארת בכתובים. שימו לב: יש להזמין כרטיסים מראש. אם לא הצלחתם לעשות כן, הצטרפו לאחד הסיורים הפרטיים בעיר. הם כוללים, בין היתר, ביקור בכנסייה ומדלגים בקלילות על התורים הארוכים. 
למרות שמה המטעה, גלריית ויטוריו עמנואל השני אינה מוזיאון, אלא מרכז קניות יפהפה שממוקם בסמוך לדואומו. המרכז הגדול, שנפתח לציבור עוד ב־1867, מקורה בכיפת זכוכית מרשימה, עטור פסיפסים, ציורי קיר ומוזאיקות, וכולו אלגנטיות מרשימה. פלא שכל המעצבים הגדולים בעולם קבעו בו את חנויות הדגל שלהם? גם אם אתם לא נמנים עם הלקוחות הקבועים של חנויות כיכר המדינה, אל תחמיצו ביקור בחנויות המפוארות של שאנל, גוצ'י, פראדה ושות'. 
 
הגלריה היא חלק מאזור שנושא את השם המחייב: "רובע הזהב"; ארבעה רחובות שבהם ממוקמים בתי האופנה הגדולים והיוקרתיים לצד הרשתות המוכרות. צפו לשיטוט ארוך והכינו את המרשרשים. במרחק פסיעה משם נמצאת חנות הכלבו היוקרתית "לה ריינשנטה", המשתרעת על פני שמונה קומות. לא הייתי שולחת אתכם לכאן אילולא שתי קומות נפלאות ממש: הקומה התחתונה שמציעה אינספור מוצרים שהם המילה האחרונה בעיצוב לבית, וקומה שבע שהיא כולה מעדנייה ענקית עם מוצרי מזון מעוררי תיאבון, בתי קפה ודוכני מזון וגם מרפסת ענקית שצופה לדואומו. אף שכל כוס קפה עולה שם ארבעה יורו, הנוף הוא פרייסלס. 
 
ממשיכים עם ההיכלים המקודשים של מילאנו, והפעם "קורסו קומו 10" (10 Corso Como), הנמצא בצפונה של העיר, בלב רחוב גדוש חנויות עם חלונות הראווה היפים והמיוחדים שראיתם מעודכם. הקומפלקס, שנמצא בבניין מספר 10, מביא לכדי שלמות את השילוב בין עיצוב לאופנה. כשמבינים שמי שאחראית על היופי הזה היא לא אחרת מאשר עורכת "ווג איטליה" לשעבר, קרלה סוזאני, ברור מאיפה השיקיות. יש במתחם אופנת עילית, אבל כזו שרואים על מסלולי התצוגות, תערוכות מתחלפות, חנות לספרי עיצוב וגם בית קפה מלא סטייל. 
 
ויש גם יד שנייה:  מדי שבת מתקיים ברובע נאבילי יריד עתיקות גדול, ובו מגוון עשיר של פריטים בני כמה עשרות שנים. ובכלל, הרובע עצמו הוא שכיית חמדה עם רשת של תעלות. זו לא ונציה ואין כאן גונדוליירים, אבל יש לא מעט חנויות מקסימות ומיוחדות, חלקן מציעות פריטי וינטג' מקוריים. אלו פותחות את שעריהן בשעות היום, ובלילה משנה האזור את פניו והופך לרובע בילויים צעיר והמוני.  

אופנה עילית ממסלולי התצוגות. "קורסו קומו 10". צילום: אינג אימג'
אופנה עילית ממסלולי התצוגות. "קורסו קומו 10". צילום: אינג אימג'

 
סטייל סביבתי 

אם אתם רעבים אחרי הביקור במתחם, סורו להיכל האוכל Eataly. בקומה הראשונה שוכנת מעדנייה גדולה עמוסה בכל טוב. זה המקום להצטייד בו בקניות שאיתן תחזרו הביתה ויזכירו לכם לפחות לעוד כמה ימים את כל הטוב של איטליה. בקומה השנייה יש שלל מסעדות שבהן הטבחים מבשלים מול עיני הסועדים, והמנות האיטלקיות המסורתיות יוצאות בקצב מסחרר. או שמא זה הראש שכבר סחרחר אחרי לגימות מכוסות היין הטוב שנמכר במקום? כך או אחרת, זו חוויה מומלצת. 
 
ריכוז של מסעדות וברים תמצאו גם ברובע בררה (Brera) הצעיר. מלבדם, יש שם גם חנויות בוטיק קטנות, מעדניות וגלריות לאמנות, בהן הפינקוטקה די בררה שנמצאת בארמון מהמאה ה־17, ובה אוסף ציורים מהעשירים באיטליה. כמי שאמונה על הסטייל, מילאנו מקרינה גם על סביבותיה. למשל על אזור אגם קומו הנוטף יופי, אחד מאתרי התיירות המלהיבים באיטליה ומקום מושבו של ג'ורג' קלוני המלהיב לא פחות, שפיזר זוהר הוליוודי מעל המים המנצנצים. אם הגעתם לחופשת סוף שבוע ארוכה במילאנו, אתם לא חייבים לעבור את הבירוקרטיה הכרוכה בשכירת רכב כדי להגיע לאזור. רכבת ממרכז העיר תיקח אתכם בתוך שעה אל העיר ורנה, ומשם במעבורת שחוצה את האגם מול נופי הכפרים וההרים שמסביב אל העיר המסחררת בלאג'יו. 

ריכוז של מסעדות וברים. רובע בררה. צילום: אינג'  אימג'
ריכוז של מסעדות וברים. רובע בררה. צילום: אינג' אימג'

 
אם הגעתם מחוץ לעונת התיירות, ששיאה ביולי־אוגוסט, הרווחתם: הרחובות ריקים, וכל כך נעים לטייל בנחת. אפשר להיכנס אל אחת הווילות המפוארות שפתוחות לציבור. למשל, וילה מצדי, שהגנים הבוטניים המרשימים שלה שמעוצבים בסגנון אנגלי, משתרעים לאורך האגם, והמטייל בשבילים שלהם יכול רק להתפעם מהיופי הבלתי נתפס. עם מפה שתיקחו מלשכת התיירות המקומית תוכלו לפסוע במדרגות התלולות המובילות מבלאג'יו אל כפר הדייגים המקסים פסקאלו, שהשקט והשלווה שורים על חוף הים שלו. אם הזמן עומד לרשותכם, תוכלו להמשיך הלאה אל הכפרים ובין עצי הזית, ואם לא, זה הזמן לחזור במעבורת אל העיר האופנתית שממנה יצאנו רק הבוקר.

אגם קומו. צילום: אינג אימג'
אגם קומו. צילום: אינג אימג'