ביום שבת הקרוב יצעדו הנסיך הבריטי הארי ובחירת לבו, השחקנית לשעבר מייגן מרקל, בשביל הארוך של קפלת סנט ג'ורג' בטירת וינדזור. עיני העולם כולו יהיו נשואות אל הזוג המלכותי, שאחרי שיחליפו טבעות ויבואו בברית הנישואים, יהפכו לדוכס ולדוכסית מסאסקס.



עשרות מיליוני ליש"ט עלה האירוע המפואר לסבתו של החתן, המלכה אליזבת, וגם אזרחי הממלכה מימנו מכיסם חלק מהוצאות החתונה; אבל זה עוד ישתלם להם: מדיווחים שמגיעים מאנגליה עולה כי חתונתם של הנסיך ויליאם וקייט מידלטון ב־2011 הגדילה את מספר התיירים שנכנסו אל המדינה בחודשים אפריל־יוני 2011 ב־7% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת, ובהתאמה הגדילה עד מאוד את המכירות של המזכרות שעליהן מתנוססת תמונתם של בני הזוג, בשלל פוזות מאוהבות ומלכותיות.



התיירים הבאים בשערי הממלכה בעקבות החתונה לא מוותרים על ביקור באתרים המלכותיים, וכאלו יש לא מעט, בעיקר בלונדון, אבל גם מחוץ לעיר.


מתחילים, כמובן בארמון בקינגהאם, סמל המונרכיה הבריטית ומקום משכנה הרשמי של משפחת המלוכה. הוא נבנה ב־1703 עבור הדוכס מבקינגהאם, אך היה די צנוע והשתרע על פני שלוש קומות בלבד. כשהמלך ג'ורג' השלישי, אשתו שרלוט ו־15 ילדיהם הגיעו לארמון, הם הפכו אותו לאחוזה המפוארת שהוא כיום, עם 775 חדרים וגן המתפרש על פני כ־40 דונמים. שימו לב: אם הדגל המלכותי מורם, סימן שהמלכה שוהה בבית. ואם תביטו טוב, אולי תוכלו לחזות מאחורי הווילון באחד מיורשי העצר.



הטירה העתיקה ביותר בעולם שעדיין נמצאת בשימוש. טירת וינדזור' צילום: רויטרס
הטירה העתיקה ביותר בעולם שעדיין נמצאת בשימוש. טירת וינדזור' צילום: רויטרס



טקס חילופי המשמר המפורסם מתרחש כאן מדי ימי ראשון, שני, רביעי ושישי ב־11:00 וכדאי להגיע קודם כדי לתפוס מקום. השומרים, הפרשים והתזמורת צועדים אל הארמון וממנו, והחיילים הלבושים במדים האדומים עם כובע הפרווה השחור לראשם מבצעים את החילופים בחזית הארמון. טקס חילופי משמר לפרשים מתקיים ברחבת האורוות בכל יום גם כן בשעה 11:00, והוא מרהיב לא פחות.



ואם כבר הגעתם עד כאן, לא תיכנסו לצפות בקסם? בחודשי הקיץ, כשהמלכה שוהה מחוץ לעיר, מותרת הכניסה לחדרי האירוח הרשמיים ולחצר האחורית בארמון בקינגהאם. אומנם מדובר רק ב־16 חדרים, אך הביקור מרגש. הוא עובר באולמות הנשפים, באולם הענקת תוארי האצולה ובחדרי האירוח הרשמיים, חולף על פני כס המלכות ועוד.



גם האורוות המלכותיות פתוחות לקהל, שם תוכלו לחזות בכרכרות שנמצאות ברשותם של בני המלוכה כבר 300 שנה, במרכבות המפוארות ובצי המכוניות המשמשות את בני המלוכה בסיורים הרשמיים שהם עורכים ברחבי הממלכה.



לשכוח מהמטלות המלכותיות. ה"קיו גארדנס", צילום: רויטרס
לשכוח מהמטלות המלכותיות. ה"קיו גארדנס", צילום: רויטרס



סוד הרצפה הנעה



הצצה רשמית אל עולמם של בני המלוכה תוכלו לקבל אם תרכשו כרטיס לגלריית המלכה (The Queen’s Gallery) הסמוכה לארמון. זו הייתה יוזמה של המלכה אליזבת, להציג לציבור את האוסף הפרטי של חפצי האמנות שלה, ושם מאוחסנים התמונות, הפסלים והמזכרות שקיבלה במרוצת השנים, וגם פרטי לבוש בני מאות שנים מהקולקציה המלכותית.



אבל האוסף המרשים ביותר נמצא בכלל במקום אחר: מצודת לונדון. דווקא שם, במקום שהיה בעבר מבצר מלכותי והפך בימי הביניים לכלא שבו הושמו מתנגדי המשטר מאחורי סורג ובריח בהוראת השליטים, מאופסנים כל האוצרות הכי יקרים של בית המלוכה. הבניין נבנה במיוחד כדי לאכלס את הפריטים היקרים ביותר: הכתרים המשובצים יהלומים שאותם חבשו המלכים והמלכות, השרביטים, טבעות ההכתרה, התכשיטים, גלימות הפאר ושאר סמלי המלוכה. התורים בכניסה למתחם ארוכים ואמצעי האבטחה קפדניים ביותר, אבל שווים את ההמתנה. המקום עצמו יכול להכיל מאות אנשים, בין היתר באמצעות רצפה נעה, שלא מאפשרת להתעכב יותר מדי כדי לספור כמה יהלומים יש באמת בכתר של המלכה ויקטוריה.



במקום סלפי עם הנסיך. הפסלים של דיאנה, ויליאם וקייט במוזיאון "מדאם טוסו", צילום: רויטרס
במקום סלפי עם הנסיך. הפסלים של דיאנה, ויליאם וקייט במוזיאון "מדאם טוסו", צילום: רויטרס



המעקב אחר בני המלוכה חייב לכלול את ארמון קנזינגטון, שנמצא בגנים הנושאים את אותו שם. כאן התגוררה הנסיכה דיאנה אחרי גירושיה מצ'רלס, לכאן עברו ויליאם וקייט לפני שהרחיבו את המשפחה ולכאן אמורים להגיע הארי ומייגן לאחר חתונתם. הארמון נרכש על ידי המלך ויליאם השלישי במאה ה־17, וכיום הוא משמש בחלקו כמוזיאון ומציג פריטים שונים, ובהם אוסף השמלות של דיאנה וקומה שלמה המוקדשת למלכה ויקטוריה, שנולדה בארמון ובו קיבלה את ההודעה על הכתרתה. בכניסה לגנים ניצב פסל מוזהב שאותו הקימה ויקטוריה לזכרו של בעלה האהוב, הנסיך אלברט, שמת בגיל 42 כתוצאה ממחלת הטיפוס.



בחלק הצפוני של הפארק הוקם מגרש משחקים מקסים לזכרה של הנסיכה דיאנה. הילדים מוזמנים לעלות על אוניית פיראטים גדולה, לשחק באינדיאנים באוהלי טיפי, להתנדנד ולהתגלש בעוד שההורים מבלים בבית הקפה הסמוך. בתוככי הגן ישנה מזרקה גדולה, אף היא נושאת את שמה של הנסיכה, ותושבי העיר אוהבים להוקיר את זכרה.



לא פחות מ־15 ארמונות יש בלונדון, וסנט ג'יימס הוא אחד מהם. זהו אחד הארמונות העתיקים בעיר. הוא נבנה ב־1530 בהזמנת המלך הנרי השמיני מלבנים אדומות. גם כאן מתבצעים חילופי משמר בין חיילי המלכה, שעומדים דום בכניסה לארמון במשך שעות ארוכות. צעידה בשבילי הפארק היפה והגדול, בין הסנאים, הציפורים, השקנאים והדגים שמשייטים באגם, תוביל אותנו אל כנסיית וסטמיניסטר, תחנה נוספת במסע שלנו בעקבות בני המלוכה הבריטים.



בנתה במיוחד כדי לאכלס את הפריטים היקרים ביותר. מצודת לונדון, צילום: רויטרס
בנתה במיוחד כדי לאכלס את הפריטים היקרים ביותר. מצודת לונדון, צילום: רויטרס



בכניסה המפוארת נישאו בשנת 2011 הדוכס והדוכסית מקיימברידג', לעיני מיליארד צופים מכל העולם. זהו למעשה מנזר שבנייתו הסתיימה בשנת 966 והוא נחשב עד היום כאחד ממבני התפילה היפים בעולם. מאז 1060 נערכו כאן טקסי ההכתרה של רוב מלכי אנגליה וגם טקסי נישואים וטקסי אשכבה, בין היתר של הנסיכה דיאנה. המבקרים יכולים להיכנס לתוככי המתחם ולסייר בין הקפלות, האולמות, המוזיאון והגנים.



חיבה מיוחדת יש לאנגלים כלפי גנים וגננות. כך קיבלו ה"קיו גרדנס" את הכינוי "הגנים הבוטניים המלכותיים" שהוכרזו על ידי אונסק"ו כאתר לשימור. אלמנתו של פרדריק הנסיך מווילס הרחיבה אותם לאחר מותו, ועל שמו נקראת חממה ובה עשרות סוגים של פרחים וצמחים אקזוטיים מכל העולם. זהו מקום נעים שבו אפשר לטייל ולנפוש מכל המטלות המלכותיות המטרידות.



לא רחוק ממנו נמצא ארמון קיו הצנוע, יחסית כמובן, שבנוי בסגנון הולנדי מסורתי עם לבנים אדומות. האחרונות שהתגוררו בו היו הנסיכות אליזבת, אוגוסטה ואמיליה, בנותיו של המלך ג'ורג' השלישי, וחדרי השינה שלהן פתוחים לקהל, כמו גם המטבח ששוחזר ונראה בדיוק כפי שהיה אי שם ב־1800.



כלי נשק ובית בובות



אם כבר הגעתם עד אנגליה, לא תנסו לתפוס סלפי עם נסיך? חייבים להודות שהסיכוי שתצליחו במשימה שואף לאפס. מזל שיש את מוזיאון "מדאם טוסו". אמני המוזיאון בוודאי עובדים כעת במלוא המרץ על בובות שעווה בדמותה של מייגן מרקל, ובינתיים תוכלו לדגמן פוזה מלכותית אך חברית לצד אליזבת, פיליפ, קייט, וויליאם והארי, ולהעלות אותה לסטורי, כמובן.



אם אתם מעדיפים את הוורסיה המצוירת של בני המלוכה, כדאי לכם לקפוץ לגלריית הדיוקנאות הלאומית, שם מתנוססים הפורטרטים של הדמויות ההיסטוריות של האומה הבריטית באופן כרונולוגי, מימי שושלת טיודור ועד ימינו.



נבנה עבור הדוכס מבקינגהאם, אך הורחב על ידי ג'ורג' השלישי. ארמון בקינגהאם, צילום: אינג אימג'
נבנה עבור הדוכס מבקינגהאם, אך הורחב על ידי ג'ורג' השלישי. ארמון בקינגהאם, צילום: אינג אימג'



כאמור, החתונה המלכותית של הארי ומייגן לא תתקיים בלונדון, אלא בקפלת סנט ג'ורג' בטירת וינדזור, הממוקמת בעיר שנמצאת במרחק שעת נסיעה מלונדון. את הטירה בנה המלך וויליאם ב־1070, והיא משמשת את משפחת המלוכה מאז ומהווה את מקום המגורים הרשמי של המלכה אליזבת בחג הפסחא ובחודש יוני ולעתים, כך אומרים, גם בסופי שבוע. מתברר שזו הטירה העתיקה ביותר בעולם שעדיין נמצאת בשימוש.



מובן שלפני החתונה המלכותית לא תתאפשר גישה לטירה למי שאינם נמנים על בני המזל שקיבלו הזמנה לאירוע, אבל אם תבואו בימים שאחרי הטקס, תוכלו להתבשם בניחוח מלכות בעודכם מסיירים בחדרים הפתוחים לציבור: בתצוגת כלי הנשק, בבית הבובות של הנסיכה מרי, בחדר האבירים ובשאר החללים המפוארים וחדרי השינה המפנקים.



מה שתצליחו לעשות אם הזדמנתם לווינדזור ביום החתונה המלכותית, הוא לעמוד ברחוב ולחכות לכרכרה. אחרי שבני הזוג יחליפו טבעות, הם יעלו על כרכרה רתומה לסוסים, שתוביל אותם על פני שישה רחובות במסלול בן 3.5 קילומטרים. "הנסיך הארי ומייגן מרקל מצפים מאוד ליום ולאפשרות לחלוק את החגיגות שלהם עם הציבור", נמסר מטעם הארמון. "בני הזוג מקווים שהנסיעה הקצרה תעניק הזדמנות ליותר אנשים לבוא לאזור וינדזור וליהנות מהאווירה של היום המיוחד הזה". ואם הם מבקשים, מי אנחנו שנסרב?



הבית של הנסיכה דיאנה אחרי הגירושין, אליו צפויים לעבור הארי ומייגן. ארמון קנזינגטון, צילום: אינג אימג'
הבית של הנסיכה דיאנה אחרי הגירושין, אליו צפויים לעבור הארי ומייגן. ארמון קנזינגטון, צילום: אינג אימג'