מחר בערב, מוצאי שבת, נתחיל לחגוג את חג השבועות, שיזכיר לנו כי מאחורי הפוליטיקה והצרות הביטחוניות עדיין יש כאן ארץ זבת חלב ודבש. מזג האוויר הנוח יאפשר לנו לציין את חג המים במעיינות ובנחלים הקרירים במקביל לביקורים בשמורות הטבע ובאתרים הלאומיים. בכל רחבי המדינה מתוכננות פעילויות הקשורה בשבועות. הנה המלצות על כמה מהן.



מתחילים בקיבוץ רמת רחל בסמוך לירושלים. במקום יתקיים הפנינג קיבוצי אמיתי, כמו פעם. המבקרים יוכלו לצפות בתהלוכת הביכורים של הקיבוץ, שתכלול בין היתר הצגת התינוקות שנולדו בשנה האחרונה.



בנוסף יתקיימו הפעלות שונות, תחנות יצירה, למשל אפיית פיתות בטאבון, ריקודי עם, מעגל מתופפים, מתנפחים, הפרחת בועות סבון, כמובן אפשרות להצטלם על טרקטור או בפינת החציר, וגם רכיבה על גמל. לצד כל אלה יפעל יריד ובו דוכנים שבהם תימכר התוצרת החקלאית של הקיבוץ.



חוגגים שבועות ברמת רחל. צילום: יח"צ
חוגגים שבועות ברמת רחל. צילום: יח"צ



יום שני, 21 במאי, החל מ־10:00. הכניסה למתחם עד 11:30. 40 שקל לילד, 30 שקל למבוגר.



עוברים צפונה, לאתר ראש הנקרה. במקום מזמינים את המטיילים לשלב בין טיול בנקרות עוצרות הנשימה לפעילות משפחתית ייחודית לשבועות - חגיגה צבעונית עם סדנאות והפעלות באווירת החג. בין היתר הילדים שלכם יוכלו ליהנות מסדנאות ודוכני יצירה, קעקועי חינה, איפור ועמדות צילום. במקביל האתר יפעל כרגיל והמבקרים יוכלו להגיע אל הנקרות בעזרת הרכבל, לעבור במנהרת הרכבת המנדטורית ולצפות בחיזיון אורקולי.



יום ראשון, 20 במאי, בין 9:00 ל־17:00. חלק מהפעילויות כלול במחיר הכניסה לאתר. חלק בתשלום נוסף של 20־10 שקלים.



ראש הנקרה. צילום: יח"צ
ראש הנקרה. צילום: יח"צ



ירוק בעיניים


החברה להגנת הטבע מציעה מגוון טיולים במהלך החג למשפחות מיטיבות לכת ולמטיילים חובבים. הטיולים מועברים על ידי מדריכים של החברה ומלווים בהסברים ובסיפורים.



אחד הטיולים האלה נקרא "נוף הכרמל", שמתאים גם למשפחות עם ילדים קטנים. מתחילים במחצבות קדומים, עוברים בנחל אלון ומסיימים בחניון האגם. בדרך תוכלו לתפוס את הניצנים של הפריחה העונתית וליהנות מהירוק שעוטף את אזור ההר. מדריך: יניב אלון מבית ספר שדה חוף כרמל.



יום ראשון, 20 במאי, בין 9:00 ל־12:00. הטיול הוא במכוניות פרטיות. מחיר: 56־46 שקל. טלפון להרשמה: 03־6388688.



חג השבועות השנה מאריך לנו את סוף השבוע, וזו אכן הזדמנות לצאת לטיולים בטבע. אחת האפשרויות, במיוחד כאשר כבר התחמם, היא בקרבת מקורות מים. אם אתם מטיילים בצפון, תוכלו לחגוג את חג המים בשיט במי הירדן. בקייקי כפר בלום מציעים למטיילים שני מסלולים: אחד באורך של שעה ורבע (4 ק"מ) שיוצא מבית הלל; ואחר, אתגרי, של שעתיים וחצי.



אם אתם מטיילים עם הקטנים, כדאי שתדעו שבמיוחד עבורם יפעל גם מסלול "קייקיד", המתאים לילדים מגיל שנתיים עד 5.



מחיר: 99 שקל לאדם בשיט במסלול המשפחתי, 65 שקל במסלול "קייקיד". טלפון לפרטים: 1־700־50־66־11.



מטיילים בכרמל. צילום: יח"צ
מטיילים בכרמל. צילום: יח"צ



לובשים לבן


אזור חבל מודיעין לובש חג כחלק מפסטיבל "חגיגה בלבן". הפסטיבל מציע למטיילים להתחבר לטבע ולפרי האדמה. כחלק מהפסטיבל, מחלבות הבוטיק,


היקבים והחוות החקלאיות באזור פותחים שערים ומזמינים את המטיילים ליהנות מתנובת האזור. תוכלו גם לצאת לסיור טעימות "חלב ודבש" שיעבור בין יצרנים ובשלנים ביתיים. במושב בני עטרות יתקיים אירוע בתים פתוחים של אומנים.



כמו כן ייצא טיול אופניים משפחתי, המלווה בטעימות. הטיול המתגלגל יעצור במחלבה ביתית במושב נחלים, בחצר פסלים בטירת יהודה, אצל בשלנית


ביישוב נופך ובחווה פעילה במושב בני עטרות.



הפסטיבל מתקיים עד יום שני, 21 במאי. פירוט על האירועים והרשמה:www.thm.org.il .



פסטיבל חגיגה בלבן. צילום: דודי לזר
פסטיבל חגיגה בלבן. צילום: דודי לזר



ב"אקסטרים באוויר" מזמינים את המטיילים לשחרר את המעצורים ולצאת לטיסות קסומות בטרקטורון מעופף. הטיסות עוברות מעל הקציר בעת איסוף התבואה. אל הטיסה יוצאים מהמנחת בקיבוץ שמרת, בין עכו לנהריה. טסים מעל השדות של הקיבוצים והיישובים מסביב וגם נהנים ממבט על הנחלים המלאים במים. הטיסה כוללת נחיתת ביניים בשדה לקפה ועוגת גבינה. אומנם התענוג הזה ממש לא זול, אבל מדובר בחוויה ייחודית.



כל יום מאור ראשון ועד 9:00. מחיר: 750 שקל לאדם. לילדים מגיל 10. טלפון לפרטים והזמנות: 077־9964647.



חג שבועות הוא יריית הפתיחה לפסטיבל "טעם הטבע" השמיני. זהו אחד מאירועי התבלין הגדולים ביותר בארץ, שמתקיים במשתלות יגור. הפסטיבל יימשך עד 26 במאי, ובמהלכו יתקיימו סדנאות שף חינמיות. הפעם תחנוך את האירוע זוכת "מאסטר שף" נוף עתאמנה אסמאעיל. היא תתארח במשתלה (שבת, בין 10:00 ל־13:00) ותקיים פעילות בישול מיוחדות לילדים. גם אשת הקולינריה מיכל אנסקי תגיע למקום, לשתי סדנאות מיוחדות שמהן לא תצאו רעבים.


הכניסה לסדנאות היא ללא עלות. הן יתקיימו בשני סבבים, ב־11:00 וב־13:00. מתחם חוצות יגור, בכניסה לקיבוץ יגור. טלפון לבירורים: 04־9848108.



פסטיבל חלב ודבש. צילום: ענת חרמוני
פסטיבל חלב ודבש. צילום: ענת חרמוני



אל המעיין


חופשת החג היא הזדמנות לביקור במעיין ביר א־שגום, שלאחרונה עבר שיקום והפך לפנינת טבע. מאחורי המעיין שנמצא על שביל הגולן יש סיפור היסטורי מרתק. האתר קשור באגודת בית יהודה שנוסדה בצפת בשנת 1884 במטרה ליישב יהודים בגולן. חברי האגודה קנו 2,110 דונם מאדמות הכפר ביר א־שגום ובשנת 1888 עברו לגור בבקתות במקום. הם הכשירו את הקרקע שהתאפיינה בתנאי גידול קשים, מדרונות וסלעים, כשהם מסתמכים על מימי המעיין הקטן שנבע לרגלי הכפר. כיום האזור נחשב כחלק משמורת טבע. תמצאו בו ספסלים מאבני בזלת עבור המטיילים ומדרגות נגישות.



במהלך החג מתקיים פסטיבל "חלב ודבש" בעמק יזרעאל. הפסטיבל, שמתקיים זו השנה ה־18, מציע מגוון פעילויות לכל המשפחה. במוקד: טקס שבועות במוזיאון העמק בקיבוץ יפעת. במוזיאון עין דור יוכלו המבקרים להתנסות בהכנת לחם, החל משלב הקציר ועד האפייה. ב"קטופותי" שבבית לחם הגלילית תוכלו לראות איך מתבצע חריש במחרשה רתומה לטרקטור, תיחוח וזריעה. במקביל לאירועים השונים אפשר יהיה לבקר ב"שוק העמק ברכבת" בכפר יהושע - שוק של תוצרת חקלאית.



עד 20 במאי. טלפון לפרטים: 04־6520734.